عادت های روزانه ای که به ناخن ها صدمه می زنند

عادت های روزانه ای که به ناخن ها صدمه می زنند

سلامت ناخن ها تأثیر زیادی در زیبایی ظاهری دست ها دارد. اگر ناخن های خشک و شکننده ای دارید ممکن است ریشه ی این مشکل در عادت های روزانه ی شما باشد، همان عادت های ساده ای که کاملاً بی ضرر به نظر می رسند. در ادامه به ۹ عادت روزانه ای می پردازیم که به ناخن ها صدمه می زنند.

۱- پاک نکردن طولانی مدت لاک ناخن

نگه داشتن طولانی مدت لاک روی ناخن ها باعث می شود رنگدانه ی موجود در لاک به درون لایه های فوقانی ناخن نفوذ کند و آن را خشک کند. این موضوع را به ویژه در خصوص ناخن های پا به خاطر داشته باشید چون بسیاری از خانم ها به این مسأله بی توجه هستند و تا پدیکور بعدی آن را فراموش می کنند. کارشناسان توصیه می کنند از لاک زدن بی وقفه ی ناخن ها خودداری کنید و به جای آن، بین هر بار لاک زدن، یک تا دو هفته به ناخن هایتان استراحت دهید. به علاوه، لاک زدن مکرر ناخن ها، به معنای قرارگیری مداوم در معرض لاک پاک کن ها است که آن ها هم مانند هر ماده ی شیمیایی دیگری باعث شکنندگی، خشکی و نازک شدن ناخن ها می شوند.

۲- شستشوی نامناسب دست ها

درست است که در طول روز بارها دست های خود را می شویید، اما آیا این کار را طوری انجام می دهید که ناخن ها هم تمیز شوند؟ غفلت از ناخن ها در فرآیند شستشوی دست ها به باکتری ها اجازه می دهد زیر ناخن ها زندگی کنند، مسأله ای که باعث می شود نوک انگشتان به محلی برای عفونت تبدیل شود. دست های خود را دست کم روزی یک بار با یک برس ناخن تمیز بشویید.

۳- استفاده از ناخن ها به عنوان یک ابزار

هرگز از ناخن هایتان برای باز کردن قوطی نوشابه، باز کردن یک پیچ، خراشیدن یک لکه، یا انجام هر کار دیگری که ابزاری برای آن وجود دارد، استفاده نکنید.

۴- شستن ظرف ها بدون دستکش

با قرار گیری بیش از اندازه در معرض آب، بستر ناخن ها شروع به جذب آب و ورم کردن می کند. بعد از تبخیر شدن این آب، ناخن ها پوسته پوسته شده و بستر آن ها تضعیف می شود. علاوه بر این، مایع ظرفشویی می تواند پوست و ناخن ها را خشک کند. بنابراین هنگام شستن ظرف ها حتماً از دستکش استفاده کنید.

برای به حداقل رساندن زمان تماس ناخن ها با آب و جلوگیری از نرم شدن آن ها، از حضور طولانی مدت در حمام و استخر شنا هم خودداری کنید.

۵- نظافت بدون دستکش

قرارگیری در معرض مواد شوینده می تواند ناخن ها را خشک کند. به ویژه شوینده هایی که حاوی الکل هستند بیشترین آسیب را به ناخن ها وارد می کنند.

این مسأله در مورد هر نوع ماده ی شیمیایی ای صدق می کند. همانطور که پیشتر ذکر شد، قرار گیری مداوم ناخن ها در معرض مواد شیمیایی، آن ها را خشک، شکننده و نازک می کند.

۶- محافظت نکردن از ناخن ها در زمستان

راه حل این مشکل هم استفاده از دستکش است. وقتی هوا خشک اما سرد است، با دست کردن یک جفت دستکش از ناخن های خود مراقبت کنید. برای آنکه ناخن هایتان را از رطوبت هم بهره مند کنید، قبل از پوشیدن دستکش، از کرم دست استفاده کنید.

۷- نداشتن یک رژیم غذایی سالم

غذایی که می خورید در ناخن هایتان بازتاب پیدا می کند. بنابراین اگر عادت های غذایی درستی نداشته باشید نباید انتظار یک ظاهر بی نقص از ناخن هایتان داشته باشید. هر گونه کمبود مواد مغذی می تواند روی سلامت ناخن ها تأثیر بگذارد. مواد غذایی سرشار از آهن (مثل تخم مرغ، اسفناج، گوشت قرمز و غیره) می توانند به ناخن ها استحکام ببخشند و میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان جلوی صدمه زدن رادیکال های آزاد به سلول های بدن را می گیرند.

۸- استفاده ی نادرست از سوهان ناخن

نحوه ی سوهان کشیدن ناخن ها هم می تواند در وضعیت ناخن ها تأثیر داشته باشد. هنگام سوهان کشیدن از انجام حرکات رفت و برگشتی خودداری کنید و به جای عقب و جلو بردن سوهان، آن را هر بار تنها در یک جهت یعنی رو به جلو بکشید. به علاوه، میزان زبری سوهان ناخن هم اهمیت دارد. سوهان هایی که زبری خیلی زیادی دارند باعث شکستن ناخن ها می شوند. اما اگر سوهان زبری متوسطی داشته باشد و از محکم کشیدن سوهان هم خودداری کنید، می توانید آن را روی ناخن عقب و جلو هم بکشید.

۹- بلند نگه داشتن ناخن ها

شاید ناخن ها وقتی بلندتر باشند ظاهر زیباتری داشته باشند، اما اگر می خواهید ناخن های محکم تری داشته باشید، بهتر است از بلند کردن آن ها خودداری کنید. ناخن های خود را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید، چون هر چه بلندتر باشند آسیب پذیرتر می شوند.

منبع: thehealthy ، thehealthy
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود