نحوه جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی

نحوه جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه با افزایش جمعیت و بزرگ شدن شهرهای کوچک، یکی از مهم‌ترین دغدغه های این جوامع جلوگیری از افزایش و انتقال بیماری‌هایی است که از پسابها و فاضلابهای انسانی و صنعتی نشات گرفته‌اند. روندی که به تدریج و طی سال‌ها به یک معضل محیط زیستی برای جوامع شهری بدل شده است.

امروزه راهکارها و ابداعاتی در خصوص جمع آوری و بازیافت و تصفیه مجدد این آبها وجود دارد که  مهمترین آنها انتقال این فاضلابها به خارج شهر و در ادامه تصفیه و تفکیک انواع فاضلاب برای مصرف مجدد است.

در ادامه این مطلب، به این موضوع خواهیم پرداخت که فاضلاب چیست و چگونه تولید می‌شود. همراهمان باشید.

تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی

فاضلاب و انواع فاضلاب چیست؟

فاضلاب، مجموعه ای از پسابها و آبهای ترکیب شده با انواع مواد شوینده یا شیمیایی و یا فضولات انسانی است که در چرخه ی روزانه ی زندگی در شهرها و روستاها تولید می شود.

فاضلابها در انواع مختلف به صورت فاضلابهای انسانی یا صنعتی بوجود می آیند و به دو روش جمع آوری به خارج شهر منتقل می‌شوند که از جمله می‌توان به لوله های پلیمری یا سپتیک تانک پلی اتیلن اشاره کرد.

به مجموعه پسابها و آبهای ترکیب شده با انواع مواد شوینده، روغن و انواع مواد شیمیایی و فاضلاب های حاصل از شستشو در حمام، توالت، آشپزخانه و … فاضلابهای انسانی می گویند که نسبت به انواع فاضلاب های صنعتی دارای آلودگی بیشتر و مخربتری هستند چرا که فضولات انسانی موجود در این فاضلابها بشدت بیماری زا و ناقل انواع بیماریها هستند.

دسته دوم فاضلابها، انواع صنعتی است که از پس از مصرف در انواع پروژه ها ناخالصی پیدا می کنند و عنوان فاضلاب یا پساب را به خود می گیرد.

دسته ی سوم فاضلاب هایی است که در جریان بارش ها و نزولات آسمانی سرازیر شده و با مقدار زیادی از املاح در سطح شهرها و روستاها جاری می شوند.

به طور کلی هر آبی که پس از مصرف کیفیت خود را از دست میدهد و املاح و یا فضولات  انسانی را به همراه دارد فاضلاب میگویند که در دسته های مختلف به آنها اشاره شد..

نحوه جمع آوری و انتقال فاضلابهای شهری و روستایی

فاضلابها همانطور که اشاره شد دارای انواع مختلفی هستند که به شیوه های گوناگون جمع آوری و تصفیه می شوند.

بخش اعظم فاضلابهای شهری را فاضلابهای انسانی تشکیل میدهند که حجمی برابر ۶۰ درصد فاضلابهای شهری را به خود اختصاص میدهند.

این فاضلابها توسط شریانها و یا سیستمهای لوله کشی فاضلاب در ساختمانها توسط انواع لوله های پلیمری مانند لوله های پوش فیت فاضلابی و یا لوله پلیکا به سیستم اصلی فاضلاب که در معابر و خیابانها تعریف شده، منتقل می‌شود که اصطلاحا به این سیستمها جمع کننده می‌گویند.

تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی

سیستمهای جمع کننده به مجموعه لوله هایی از لوله پلی اتیلن می‌گویند که در دو نوع تک جداره و یا دو جداره با عنوان لوله کاروگیت میگویند وظیفه جمع آوری و انتقال فاضلاب های شهری را عهده دار هستند.

لوله های پلی اتیلن از انواع لوله های پلیمری هستند که از مواد پلی اتیلن تولید و در انواع لوله و اتصالات به عناوین و شکلهای مختلف تولید می شوند.

این لوله ها جایگزین مناسبی برای انواع لوله بتنی ,لوله گالوانیزه و لوله های فایبر گلاس هستند  چرا که دارای طول عمر مفید ۵۰ سال و مقاومت بالا در برابر انواع رانشهای سطحی و زیر سطحی هستند.

قیمت این لوله ها نیز با توجه به نوع کاربری در مقایسه با انواع لوله های مشابه دارای بار مالی کمتریست به طور مثال در انواع لوله فولادی با توجه به وزن لوله در یک شاخه ۶ متری و در مقایسه با قیمت لوله کاروگیت آنچه مسلم است پیروز این میدان لوله های کاروگیت هستند چرا که به لحاظ ویژگیهای مطلوبی که دارند و میتوانند به راحتی گوی سبقت را در رقابت با انواع لوله های مشابه بربایند.

پس از جمع آوری فاضلابها توسط لوله های کاروگیت این پسابها و یا فاضلابها توسط همین لوله ها به انواع منهول انتقال داده میشوند و نهایتا به خط اصلی که متشکل از لوله های قطور در سایزهای ۸۰۰ الی ۱۸۰۰ میلیمتر هستند انتقال داده می‌شوند. نهایتا در تصفیه خانه ها پس از چند مرحله تصفیه و گند زدایی مجددا وارد سیستم مصرف می شوند.

البته تمامی این مراحل در این مقاله به اختصار گردآوری شده است و هر کدام از این مراحل خصوصا در تصفیه و بازیافت آب زمان و انرژی زیادی را صرف می کنند.

بدون نظر

ورود