۶ عادت غلطی که به شغل و وجهه حرفه ای شما صدمه می زند

۶ عادت غلطی که به شغل و وجهه حرفه ای شما صدمه می زند

فرقی نمی کند چند سال باشد که وارد دنیای کار شده اید؛ فهمیدن اینکه در موقعیت های دشوار شغلی چطور باید رفتار کرد، چه چیزی گفت و چه واکنشی داشت، کار سختی محسوب می شود. هر محل کاری می تواند فضای کاری منحصر به خودش را داشته باشد، حتی اگر همگی مربوط به یک حوزه یا صنعت باشند. به همین دلیل ممکن است رفتاری که در محل کار قبلی شما مناسب محسوب می شد، در محل کار فعلی تان اینطور نباشد.

بله شکی نیست که می توانید همه ی وظایفی که به شما محول می شوند را تمام و کمال انجام دهید و این نکته هم در محل کار جدیدتان اهمیت دارد. اما بخش زیادی از پیشرفت کاری شما به مهارت های ارتباطی شما و هوش هیجانی تان بستگی دارد. مدیران با کارکنانی کنار می آیند که با وجود داشتن اندک ضعف هایی در مهارت های شغلی، نگرش مثبتی دارند و انگیزه بخش، انعطاف پذیر و اعتماد ساز هستند.

در ادامه به عادت های غلطی می پردازیم که به کار شما و وجهه ی حرفه ای تان صدمه می زنند.

۱- تصویر منفی ای از خود می سازید

بسیار مهم است که به دیگران اجازه دهید نظر خودشان را در مورد شما پیدا کنند، نه اینکه اطلاعات منفی ای که در ذهن خودتان وجود دارند را به آن ها انتقال دهید.

اشتباه بسیار بزرگی است که قبل از اینکه به یک شخص فرصت دهید از شما خوشش بیاید و تصور خوبی نسبت به شما پیدا کند، خودتان را در نظر او پایین بیاورید. پس از گفتن جملاتی مثل اینکه «میدونم چندان باهوش نیستم اما …» یا «میدونم چون تازه فارغ التحصیل شدم خیلی تجربه ندارم» خودداری کنید. در حقیقت هیچ دلیلی ندارد که ناامنی های روانی خود را در محل کارتان جار بزنید.

از سوی دیگر، بسیار مهم است که حامی خودتان باشید. این بدان معنی نیست که باید جلوی رئیس تان از عملکردتان تعریف کنید، بلکه باید اجازه دهید عملکردتان خود حرفش را بزند و در زمان مناسب خودتان هم نکات مثبتی را اضافه کنید.

۲-  محل کارتان را خانه ی خودتان می دانید

کارهای زیادی هست که شاید در خانه آن ها را انجام دهید اما مناسب محیط کار نیستند، مثل آرایش کردن در فضاهای عمومی، خوردن غذاهای بودار، پوشیدن لباس های نامناسب، عشوه گری یا لاس زدن، تبلیغ عقاید سیاسی یا مذهبی، تمسخر یا قلدری، بی اعتنایی به دیگران، غیبت کردن، دزدیدن غذاهای دیگران، حاضر شدن در محل کار در حالت غیر عادی (مست یا نشئه) و کار دیگران را به نام خود زدن. بدیهی است که بعضی از این موارد به بدی بقیه نیستند اما دور از منطق نیست که همین رفتارها همکاران و بالا دستی هایتان را از شما ناامید کنند و آن ها چنین رفتارهایی را نشانه ای بدانند حاکی از آنکه شما کارتان را جدی نگرفته اید.

۳- فقط با بالادستی ها رابطه دارید

بسیار مهم است که با همه ی اعضای محل کارتان با هر جایگاه و درجه ی شغلی ای، ارتباط برقرار کنید. اشتباه بزرگی است اگر فقط با کسانی ارتباط داشته باشید که درجه ی شغلی بالاتری دارند و شما فکر می کنید برای کارتان «مهم» تر هستند، و از سوی دیگر، با کسانی که با شما هم درجه هستند یا جایگاه پایین تری دارند ارتباطی نداشته باشید.

به ویژه، کسانی که با شما هم رتبه هستند، همان کسانی هستند که شما در طول کار مدام با آن ها سر و کار پیدا می کنید. برقراری رابطه با آن ها در مواقعی که نیاز به راهنمایی یا کسی دارید که مشکلات کاری شما را درک کند، می تواند کمک کننده باشد. و به خاطر داشته باشید که به طور قطع هر کسی در محل کار ارزش سلام کردن را دارد.

۴- روی کمک دیگران حساب نمی کنید

همانطور که پیشتر ذکر شد، تیمی که با آن ها کار می کنید آنجا هستند تا به شما کمک کنند و عکس این موضوع هم صدق می کند. از این مسأله بهره ببرید و از آن ها سؤال بپرسید، درمورد پروژه هایی که روی آن ها کار می کنید از آن ها راهنمایی بگیرید و کارهایی از قبیل.

به ویژه بسیار مهم است که رابطه ی خوبی با افرادی از نسل های مختلف داشته باشید. اگر جوان تر هستید، داشتن کسی که سن بسیار بالاتری از شما داشته باشد و شما به او اعتماد داشته باشید، می تواند بسیار ارزشمند باشد. برای مثال، اگر قصد مطرح کردن موضوع مهمی را با رئیس تان دارید، راهنمایی های یک فرد مسن تر می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر سن شما بالاتر است، داشتن یک دوست جوان تر می تواند یک امتیاز باشد. برای مثال، اگر قصد ارائه دادن در یک جلسه ی کاری را دارید، دوست جوان شما می تواند به شما در رفع مشکلات فنی کمک کند.

شما اولین کسی نیستید که نگران مناسب نبودن لباسش در محیط کار یا غیر رسمی بودن لحن ایمیل کاری اش می شود. نگرانی های خود را با همکاران تان در میان بگذارید و این کمک را به آن ها هم بکنید.

۵- به جای سؤال پرسیدن، تصور می کنید

محیط های کاری این روزها چنان تنوعی پیدا کرده اند که اگر کسی چیزی به شما نگوید، سخت می توانید بفهمید که چه نوع پوششی باید داشته باشید یا چه ساعتی باید در محل کارتان حاضر شوید. بزرگ ترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید این است که تصور کنید خودتان همه چیز را می دانید.

در عوض این کار باید دقیقاً بپرسید که محل کارتان چه قوانینی برای پوشش دارد و صبح ها چه ساعتی باید سر کار باشید. بسیاری از این موارد قوانین نانوشته ی محیط های کاری هستند. اگر وقت هایی که تردید دارید سؤال بپرسید بهتر است تا اینکه هر روز کاری را اشتباه انجام دهید.

۶- بیشتر از توان تان مسئولیت قبول می کنید

خوب است از آن دست آدم هایی باشید که هر کسی می تواند برای کمک در کارش روی او حساب کند، با این حال، اگر خیلی بیشتر از توان تان مسئولیت قبول کنید، این مسأله می تواند باعث شود که نتوانید هیچ کدام از آن کارها را به درستی انجام دهید. به جای این کار، روی مهم ترین مسئولیتی که محل کارتان بر عهده ی شما گذاشته تمرکز کنید و در قبول مسئولیت های دیگر گزینشی عمل کنید. در مورد اولویت بندی کارها با رئیس خود صحبت کنید.

ممکن است رئیس تان از همه ی جزئیات کارهایی که در دست دارید باخبر نباشد، بنابراین این وظیفه ی شما است که او را در جریان بگذارید و مسئولیت هایتان را به درستی اولویت بندی کنید.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود