این آدم های سمی اعتماد به نفس ما را نابود می کنند

این آدم های سمی اعتماد به نفس ما را نابود می کنند

شاید تصور کنید فقط منفی نگرها هستند که آدم های «سمی» ای محسوب می شوند، اما همیشه اینطور نیست. همه ی ما شاید یکی از آن «دوست» هایی داشته ایم که همیشه بهترین ها را برایمان آرزو می کنند، اما به محض اینکه به موفقیتی می رسیم ناراحت می شوند. یا کسانی که طوری رفتار می کنند که انگار همه چیز را می دانند و بلدند. اگر احساس می کنید چیزی سر جایش نیست، به احساس خود شک نکنید. بهتر است هر چه زودتر آدم هایی که می توانند زندگی شما را مسموم کنند شناسایی کنید.

ما با آدم های مختلفی سر و کار پیدا می کنیم و گاهی سخت می شود فهمید رفتارهای آن ها فریبکارانه است یا ما بیش از حد حساس هستیم. اما اگر فکر می کنید که ارتباط با آن ها فقط آزارتان می دهد، بهتر است مطمئن شوید که در یکی از دسته های زیر قرار نمی گیرند. در ادامه با چند دسته از آدم های سمی و ویژگی های آن ها آشنا می شویم که رابطه با آن ها برای اعتماد به نفس ما یک تهدید محسوب می شود.

۱- دگم ها

اینکه همیشه عقیده ی خودمان را داشته باشیم و پای آن هم بایستیم، ویژگی خوبی محسوب می شود، اما گاهی آدم ها طوری رفتار می کنند که انگار تنها چیزی که اهمیت دارد نظر آن ها است. آدم های دگم به راحتی مرزبندی های شخصی افراد را زیر پا می گذارند و بدون اینکه از آن ها خواسته شده باشد شروع به نصیحت کردن می کنند. آن ها به ندرت احساسات دیگران را درنظر می گیرند یا نگران اینکه اظهار نظرهایشان دیگران را ناراحت کند، نمی شوند.

آدم های دگم شاید به شما بگویند که حقیقت تلخ است و فقط به خاطر خودتان است که آن را با شما در میان می گذارند، اما این موضوع حقیقت ندارد. آن ها معمولاً سعی می کنند با استفاده از شما عزت نفس خود را بالا ببرند. اگر نمی توانید مرزبندی های شخصی تان را حفظ کنید بهتر است از این اشخاص دوری کنید.

۲- آدم های حرف ببر و بیار

از قرار معلوم بعضی آدم ها نمی توانند دیگران را راحت بگذارند. آن ها از ریزترین مسائل زندگی دوستان مشترک تان با خبرند و لحظه شماری می کنند تا این اطلاعات را در اختیار شما هم بگذارند. با این حال، اگر دائماً شنونده ی شایعات و اخبار ساختگی باشید، این کار انرژی منفی بیشتری به شما منتقل می کند و روی نگاه شما به زندگی تأثیر می گذارد.

فراموش نکنید که به احتمال زیاد کسی که با شما غیبت می کند، اطلاعاتی که از زندگی خصوصی شما دارد را هم در اختیار دیگران می گذارد. به علاوه این کار شما را به یک هدف تبدیل می کند و ممکن است این احساس را به شما دهد که این شخص فقط برای این با شما ارتباط دارد که نکته ی ناخوشایندی در زندگی شما و اطرافیان تان پیدا کند.

آدم های سمی

۳- خودشیفته ها

بعضی آدم ها این توانایی را دارند که هر مکالمه ای را به سمت موضوعی در مورد خودشان برگردانند. معمولاً فقط آن ها هستند که صحبت می کنند و عاشق آن هستند که در مرکز هر گفتگویی باشد. اصلاً به نظر نمی رسد که به فکر زندگی شما یا چیزی که شاید می خواستید به آن ها بگویید، باشند.

شاید این یک میل طبیعی در همه ی ما باشد که بخواهیم در مورد خودمان صحبت کنیم، اما بعد از صحبت کردن با چنین آدم هایی ممکن است از نظر عاطفی احساس پوچی کنید. آن ها طوری رفتار می کنند که انگار احساسات شما به اندازه ی کافی اهمیت ندارند و از شما برای ابراز خودشان و بالا بردن عزت نفس شان استفاده می کنند.

۴- خون آشام های عاطفی

گاهی اینطور به نظر می آید که بعضی آدم ها می توانند با یک مکالمه ی ساده، شادی و انرژی را از وجود ما بیرون بکشند. خون آشام های عاطفی معمولاً فریبکار هستند، از احساسات منفی تغذیه می کنند و می توانند به راحتی روی دیگران مسلط شوند، اما قربانیان شان متوجه این مسأله نمی شوند.

متأسفانه تشخیص این دست آدم ها می تواند دشوار باشد. اگر همیشه بعد از تعامل با یک شخص خاص، احساس اضطراب و افسردگی می کنید، احتمالاً مشکلی در کار است. نگاه دقیق تری به رابطه ی خود بیندازید تا متوجه شرایط شوید.

۵- کسانی که از کاه کوه می سازند

زندگی این آدم ها به یک ترن هوایی احساسی می ماند و آن ها دوست دارند شما را هم با خود سوار بر آن کنند. اما این آدم ها انرژی شما را می گیرند و شاید متوجه شوید که در تعامل با آن ها سعی می کنید دست به عصا و محتاطانه عمل کنید تا مبادا مشکلی ایجاد کنید.

این آدم ها شما را هم درگیر ماجراهای خود می کنند و این احساس را به شما می دهند که وظیفه ی شما است که به آن ها کمک کنید از پس همه ی مشکلات شان بربیایند. و اگر نتوانید انتظارات شان را برآورده کنید، آن ها شما را دوست بدی می دانند و کاری می کنند که احساس بی ارزش بودن کنید.

۶- منتقدهای بی سواد

بعضی آدم های می توانند به شدت دگم باشند و در هر چیزی ایراد و نقصی پیدا کند. اظهار نظر و دادن بازخورد در بعضی موقعیت ها می تواند مفید باشد، اما به شرط اینکه آن شخص واقعاً سواد آن موضوع را داشته باشد. منتقدهای بی سواد می توانند سال ها در مورد چیزهای مختلف گمانه زنی کنند، اما بعید است هیچ تجربه ی واقعی ای از آن ها داشته باشند.

این آدم ها بدون اینکه از آن ها خواسته شده باشد نصیحت و توصیه می کنند و بازخوردی می دهند که واقعاً ارزش توجه ندارد و با این کار اعتماد به نفس شما را پایین می آورند. اگر این آدم دوست صمیمی شما یا یکی از اعضای خانواده تان باشد، شاید سخت باشد که حرف هایش را جدی نگیرید و به آن ها بی اعتنا باشید.

۷- کنترل گرها

سر و کار داشتن با آدم های کنترل گر می تواند واقعاً دشوار باشد. آن ها معمولاً توجه زیادی به جزئیات دارند و به دیگران دیکته می کنند که چه رفتاری باید داشته باشند. این آدم ها همیشه تصور می کنند که بهتر از شما می دانند و هیچ راهی برای شما باقی نمی گذارند، یعنی یا باید به امر و نهی هایشان عمل کنید یا با طغیان احساسات شان مواجه شوید.

آدم های کنترل گر با گفتن اینکه چه احساس و رفتاری باید داشته باشید، اعتماد به نفس تان را از شما می گیرند. آن ها فضایی فراهم نمی کنند که فردیت خود را ابراز کنید و بدون اینکه تأیید اولیه را از آن ها گرفته باشید، خودتان تصمیم بگیرید.

۸- فریبکارها

آدم های فریبکار می دانند به دنبال چه هستند و برایشان اهمیتی ندارد که در راه به دست آوردن آن، منافع شما نادیده گرفته شود. آن ها می توانند بسیار کاریزماتیک باشند و طرفداران زیادی داشته باشند. با این حال، اگر نگاه دقیق تری به آن ها بیندازید، متوجه خواهید شد که آن ها به ندرت دوستان صمیمی ای دارند و روابط طولانی مدتی ندارند.

فریبکارها از هر چیزی که بگویید به نفع خودشان استفاده می کنند و اگر به این خاطر مقابلشان بایستید، طوری رفتار می کنند که انگار دیوانه هستید. سعی کنید ارتباط خود را با احساسات واقعی تان حفظ کنید تا متوجه شوید که چه زمانی مورد فریبکاری قرار گرفته اید و درگیر شرایطی شده اید که خودتان مایل به آن نبودید.

۹- همه چیز دان ها

بعضی آدم ها می خواهند ثابت کنند باهوش ترین فرد جمع هستد. آن ها از هر فرصتی استفاده می کنند تا بگویند که چیزی که به آن ها می گویید را می دانستند و به این ترتیب اثبات کنند که چقدر باهوش هستند. آن ها از ایده های جدید استقبال نمی کنند و بر سر هر موضوعی با دوستان خود بحث و جدل می کنند.

همه چیزدان ها می توانند این احساس را در شما به وجود آورند که هیچ حرف جالبی برای گفتن ندارید و همه ی دانش و خرد شما در برابر تجربیات وسیع آن ها هیچ است. شما می توانید سعی کنید که نسبت به این رفتارها بی اعتنا باشید اما اگر متوجه شده اید که این رفتارها شما را آزار می دهد، احتمالاً وقتش رسیده به رابطه ی خود با آن شخص پایان دهید.

۱۰- بدبین ها

بدبین ها می توانند انرژی منفی خیلی زیادی به زندگی شما منتقل کنند. گرچه، در سال های اخیر در بسیاری از فیلم ها چنین آدم هایی را شخصیت های جذابی جلوه داده اند که می توانند ماهیت اصلی زندگی را بفهمند، اما آرمانی کردن چنین افرادی می توان برای ثبات روانی شما مخرب باشد. بدبین ها هرگز نمی توانند هیچ نکته ی روشنی در چیزی پیدا کنند، حمایتگر باشند یا برای شما خوشحال باشند. تعامل با آن ها شما را به جنون خواهد کشید.

بدبین ها به شما این احساس را می دهند که دستاوردهایتان هیچ ارزشی ندارند و انتظار دارند که رفتار مشخصی داشته باشید، همین مسأله باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شما می شود. کوچک ترین مسأله ای به این آدم ها احساس طرد شدن و ناامنی روانی می دهد، اما این وظیفه ی شما نیست که آسیب های روانی آن ها را حل کنید، به همین دلیل گاهی رابطه با چنین آدم هایی تداوم پیدا نمی کند.

۱۱- کسانی که دائم قهر می کنند

گفتگو کلید دستیابی به موفقیت در هر رابطه ای است. اما آن هایی که قهر می کنند احتمالاً  با این نکته موافق نیستند. آن ها رابطه ی پرخاشگرانه- منفعلانه را ترجیح می دهند و اگر بحثی در بگیرد، سکوت می کنند. این افراد نمی توانند خشم خود را به شکلی سالم و پخته مدیریت کنند و به محض آنکه احساس ناخوشایندی داشته باشند، شریک عاطفی یا دوست خود را «تنبیه» می کنند.

قهر کردن اغلب یک آزار عاطفی محسوب می شود. ممکن است شما مایل به حل مسالمت آمیز اختلاف پیش آمده باشید، اما وقتی طرف مقابل تان از صحبت کردن طفره می رود و راه گفتگو را می بندد، شما را درگیر وضعیتی می کند که در آن دیگر نمی دانید چطور از پس مشکل بر بیایید و احساس به درد نخور بودن می کنید.

منبع: brightside
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • Arash آبان ۲, ۱۳۹۸

    با توجه به معیارهای بالا فکر میکنم از بین جامعه ۲۰ تا ۳۰ نفری افرادی که در محل کارم با اونها سروکار دارم به تعداد انگشتان یک دست آدم سالم اطرافم باشن…

  • unknow آبان ۲, ۱۳۹۸

    سلام

    هشتاد درصد جوامعُ این اشخاص تشکیل دادن پس بهترین راه سازگاریست و اگر کسی سازگار نشه واقعا زندگی بهش سخت میشه
    توی ایران که تقریبا ۱۰۰ درصد هست

    من با افرادی که از کاه کوه میسازن زیاد برخورد داشتم ولی توضیحاتی که زیرش نوشتین زیاد کامل نبود
    افرادی که از کاه کون میسازن و سعی می کنن با بی ارضه خطاب کردنت یا با گفتن اینه نشدنی یا تو نمی تونی هست توی جامعه ایران زیاد هست
    به هیچ عنوان نباید موقع کار با این افراد کار کرد چون دائم یک صدا بالا سرته که بهت توهین می کنه و خودشو برتر نشون میده و دائم نگاهش روت هست که یک اشتباه کوچیک کنی که شروع کنه تیکه پروندن و توهین کردن
    اینا کسایین که یک کاریُ که با یکمی فکر کردن و یک راه حل میشه به سادگی انجامش داد راه سختُ انتخاب می کنن و هیچ تغییر در روند کار برای راحتر کار کردن بوجود نمیارن
    مثله هیزم شکنی میمونن که برای اوردن چوب مورد نیاز ۱۰ بار میره چوب می کنه و برمی گرده و رئیسش همینطور می ذاره تا آخر یعنی تا زمانی که بازنشسته بشه همین روند کارو انجام بده و خوده اون شخص هم ادامش میده
    خودم توی یک آشپزخونه رفتم کار کردم که متأسفانه اینجوری بود با وجود اینکه پر درآمد بودن و می تونستن همه کاراشونو براحتی انجام بدن ولی به سختی انجام می دادن حتی بهشون پیشنهاد کردم که چرا درخواست نمیدین صاحب آشپزخونه سیخای نچسب جدید بیاره و این دستگاه پختُ عوض کنه و دستگاهای نیمه دستی سیخ کباب درست کن نمیارین اینجوری کارتون توسعه داده میشه درآمدتون بیشتر میشه و کارتون راحتر میشه که بهم نیش خند زدن بعد چند روز بخاطر کار سخت خارج شدم و وقتی خواستم دستمزد همون چند روز کارو بگیرم از صاحاب آشپزخانه که شخصی ثروت مند و کله روز خواب و دلال و خودش هیچ کاری انجام نمی داد اینج یعنی موقع گرفتن دستمزد معنی نیش خندشون رو فهمیدم
    توی همون چند روزی که کار کردم خودم راه حل هایی واسه راحتی کار انجام دادم که طوری شد به اندازه ۲ نفر کار می کردم و جالب اینجاست واسه راحتر کار کردن اون کارارو انجام می دادم و قبل از ۸ ساعت تمام کارام تمام میشد ولی دیدم بیشتر کار میریختن رو سرم
    بازم می نشستم فکر می کردم که چه کار کنم ولی وقتی دیدم صاحاب آشپزخانه یک عوضی هست دیدم فایده نداره چون راه حل های دیگه به پول نیاز داشتن

    متأسفانه این اشخاص هم تعدادشون توی ایران زیاد شده و خیلی هاشونم مثله ماهان تیموری شدن الگوی جامعه
    به این میگن برده داری مدرن و توی ایران حتی خوده دولت هم از مردم مثله برده استفاده می کنه
    افرادی خودشیفته و خود بزرگ بین و کاره کوچیکُ بزرگ جلوه دادن و زدن تو سر بقیه و سوء استفاده از بقیه و با فریبکاری بازارو بهم ریختن برای منافع خودشون اینا شدن الگوی جامعه
    تأسف باره

  • بی‌نام آبان ۳, ۱۳۹۸

    با وجود این که این مطلب می‌تونه مفید باشه ولی به نظرم خوندنش بیشتر باعث میشه یه مقدار به آدمای اطرافمون با دید بد نگاه کنیم و ممکنه سعی کنیم [حتی به اشتباه] یکی از برچسب‌های گفته شده رو روشون بذاریم! در مجموع این مطلب برای شخص من حس بدی ایجاد کرد.