از دستپخت «متین ستوده» تا طرح جنجالی مجلس برای سلبریتی‌ها

از آیین نامه پوشش سلبریتی‌ها تا تحریم جشنواره فجر

از دستپخت «متین ستوده» تا طرح جنجالی مجلس برای سلبریتی‌ها

متین ستوده هنرپیشه سینما در پاییز امسال با لباسی که بعضی آن را غیر متعارف خواندند، در مراسم اکران فیلم مسخره باز در هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد حاضر شد و پس از آن به دادسرای ارشاد تهران احضار گردید تا نسبت به استایل سفید و مشکی خود پاسخ دهد.

پس از آن با انتشار پستی در اینستاگرامش، عذرخواهی کرد. کار به همین جا ختم نشد و وزارت ارشاد را بر آن داشت تا شورای سلبریتی ها را راه اندازی کند تا به وضعیت پوشش و رفتار آن ها نظارت بیشتری داشته باشد. سلبریتی هایی هم که هفته پیش، جشنواره فیلم فجر ۹۸ را نیز تحریم کردند بزودی با طرح جنجالی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم مواجه می شوند!

عکسی از پوشش خاص متین ستوده در مراسم اکران مسخره باز، در اینستاگرام وی منتشر شد. اما پس از آزادی وی از ارشاد، این عکس از اینستاگرام متین ستوده پاک شده و به جای آن، اینستانوشته عذرخواهی متین ستوده از جامعه به خصوص خانواده معظم شهدا، منتشر شد که بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

متین ستوده در این نوشته همان طور که در بالا مشاهده  می کنید، به واسطه این که این پوشش نامتعارف، تکدر خاطر بعضی ها را فراهم  کرد، عذرخواهی کرده است. پستی که تا هفته  اول آبان ، ۴۳ هزار لایک و ۵ هزار کامنت دریافت کرده است.

جنجال های این لباس خاص سلبریتی جوان سینمای ایران در اسپیناس پالاس به همین جا ختم نشد.

شورای سلبریتی ها

حجت الاسلام صادق طباطبایی نژاد، نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی  مجلس شورای اسلامی، روز پس از این واقعه، به برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر می رود و از ایجاد شورایی تحت عنوان «شورای سلبریتی ها» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر می دهد و از احضار وزیر ارشاد به مجلس در پاییز ۹۸ گفت.

در همین حال، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ارشاد هم به حواشی پوشش متین ستوده واکنش نشان داد و اعلام  کرد که دستورالعمل نحوه پوشش سلبریتی ها در مراسم، بزودی تهیه و منتشر  می شود. وی ابراز امیدواری  کرد که در  مراسم کنفرانس خبری  فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر ۹۸ که هفته سوم بهمن ماه برگزار می شود و شاهد رژه مد و لباس سلبریتی ها هستیم، حاشیه های کم تری رخ دهد.

جنجال این پوشش متین ستوده در اسپیناس پالاس سعادت آباد به همین جا ختم نمی شود.

بیانیه خانه سینما 

هیات مدیره خانه سینما نیز با انتشار بیانیه ای، نسبت به دستورالعمل طراحی لباس هنرمندان سینمای ایران  به منظور حضور در مراسم  مختلف واکنش نشان داد.

بیانیه هیات مدیره  خانه سینما، ناظر بر مشارکت خانه سینما به تهیه آیین نامه پوشش بازیگران بود.  در این بیانه آمده است:

این اولین بار نیست که خانه سینما با اظهار نظرها، بخشنامه‌ها و بیانیه‌هایی مواجه می‌شود که شائبه دولتی بودن این نهاد صنفی را در ذهن مخاطبان سینمای ایران متبادر می‌سازد و تکرار چنین رویه‌ای، این استنباط را برای اعضای بزرگترین و تنها نهاد صنفی سینمای ایران به وجود می‌آورد که گویی اراده مشخصی در صدد کمرنگ کردن و بلکه حذف تشکل مدنی سینما در کشور است که اگر چنین باشد یقیناً نیتی ناصواب است. خانه سینما علیرغم آنچه که در اخبار منعکس شده است از تصمیم سازمان سینمایی برای تبیین آئین نامه پوشش هنرمندان در مجامع مطلع نیست و مشورتی هم در این زمینه با هیات مدیره انجام نشده است.

با بیانیه خانه سینما می توان انتظار داشت که این تشکل، در تهیه آیین نامه، مشارکت نکرده و احتمالا با این روش موافق نیست.

متین ستوده
۲ تصویر از پوشش جنجالی متین ستوده

حتما ببینید: مدو لباس توریسم بلاگر ها در ایران

تهدید جدید مجلس و واکنش هنرمندان

اقدام برخی از هنرمندان در تحریم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۹۸ برگزار می شود، تنور تهدید سلبریتی ها را داغ تر کرد تا برخی از مجلیسان دوره دهم نیز برای سلبریتی های سینما، خط و نشان بکشند.

نصرالله پژمان‌فر، عضو جبهه پایداری و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به موج کناره‌گیری اعتراضی ‎هنرمندان از جشنواره‌های دولتی و حکومتی، تهدید کرد که هنرمندان معترض را با ارائه طرحی به مجلس برای همیشه از فعالیت هنری در ایران محروم می‌کند.

طرح تحریم سلبریتی ها
اینستانوشته حمید فرخ نژاد به تهدید کمیسیون فرهنگی مجلس

حمید فرخ‌نژاد هنرپیشه سینما نیز خطاب به نصرالله پژمانفر نماینده اصولگرای مشهد در مجلس نوشت: «جناب آقای پژمانفر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، من حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینمای ایران به جهت تهدید حضرتعالی در جلوگیری از فعالیت هنری آن‌ دسته از همکارانی که در همصدایی با مردم عزادار و معترض ایران جشنواره فجر را تحریم کرده‌اند، علیرغم نداشتن اثر در جشنواره فیلم فجر، در جهت حمایت از همکارانم و مردم معترض این جشنواره را تحریم می‌نمایم، باشد که یاد بگیرید با اصحاب هنر با زبان زور و تهدید صحبت ننماید.»

اما شهاب حسینی و نوید محمد زاده  بر  خلاف ترانه عیلدوستی، تحریم جشنواره فیلم فجر را نادرست دانستند.

اینستانوشته شهاب حسینی درباره تحریم جشنواره فیلم فجر
اینستانوشته ترانه علیدوستی در تحریم جشنواره فیلم فجر

به هر حال این که در ایران، هر چیزی آیین نامه و مصوبه دولتی داشته باشد، رسمی خارج از عرف بین المللی است. همان طور که تعدد تاسیس شورا های عالی و تدوین سند های راهبردی و تحول آفرین در سازمان ها که در ایران عصر دهه هشتاد و دهه نود باب شد، نمونه بین المللی در منطقه و اروپا و آسیا و آمریکا ندارد.

به نظر می رسد، فرهنگ را نمی توان با آیین نامه و تحریم و تهدید هدایت کرد و اگر هنجارشکنی در پوشش سلبریتی ها در ۴۰  سال اخیر مشاهده  کردیم یا شاهد عقدیه متفاوت از سوی هنرمندان با مسئولان هستیم، بهتر است صورت مساله را پاک نکنیم. مهم ترین کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس در حوزه مد و لباس سلبریتی ها و حمایت از آن‌ها می تواند بکند، فعال کردن نقش بنیاد ملی مد و لباس ایرانی-اسلامی در توسعه فشن در ایران و نگاه فرا جشنواره ای به مقوله هنر در ایران عصر ۱۴۰۰ است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • نامجو دی ۲۸, ۱۳۹۸

    کی باورش میشه این کشور ایرانه؟ سرزمینی که چند هزار سال پیش حداقل طبق گفته تاریخ نگاران دموکراسی داشته الان به این حال و روز افتاده. ما و پدرانمون چکار کردیم به این سرزمین کهن؟

    • حسین دی ۲۸, ۱۳۹۸

      .این تهدید ها و اظهار نظر ها اصلا و ابدا درست نیست.

  • محمد دی ۲۸, ۱۳۹۸

    هنجارهای جامعه در خلال قرن ها تغییر می کند ، آداب و رسوم تغییر می کند و گاه کم رنگ می شود اما اگر الان در همین کشورهای اروپایی یا آمریکا حجاب داشته باشی نه در رسانه ملی راهت می دهند نه حتی در دانشگاه . اینکه ایران برای حدود پوشش قوانین خاصی دارد خاص ایران نیست در برخی دانشگاه های آمریکا پوشیدن شلوار جین ممنوع است . واقعیت این است که پوشش هنرپیشه ها برای نوجوانان و جوانان الگو است .

    • علی زمانی دی ۲۸, ۱۳۹۸

      کدوم دانشگاه آمریکا ممنوعه جناب محمد؟

    • حسین بهمن ۱, ۱۳۹۸

      جناب محمد کاملا نظرتون اشتباهه! یارو سناتور مجلس نمایندگانه و همیشه هم با حجاب وارد مجلس آمریکا میشه و صبح تا شب هم توی روزنامه و تلویزیون ازش مصاحبه میگیرن و نشونش میدن.به نظرم بد نیست به برخی از ویژگی های خوب یا بد جامعه آمریکا باهم نگاه کنیم.