جادوگر کمانچه، مرد سال موسیقی جهان شد؛ WOMEX در دستان کیهان کلهر

ویدیو افتخارآفرینی استاد در تمپره فنلاند

جادوگر کمانچه، مرد سال موسیقی جهان شد؛ WOMEX در دستان کیهان کلهر

استاد کیهان کلهر، نوازنده سرشناس کمانچه، مرد سال موسیقی جهان شد. این برای چندمین بار است که استاد کلهر، موسیقی ایران را صاحب افتخاری جهانی میکند.

چند سال پیش نیز او به همراه گروه موسیقی بین المللی که نوازندگی آن را بر عهده داشت، نامزد جایزه گرمی شده بود. استاد کلهر در سخنان کوتاهی در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی وومکس که در شهر تمپره فنلاند برگزار می شد، جایزه معتبر وومکس را به نمایندگی از جامعه موسیقی کشورمان، به محمد رضا شجریان، استاد آواز ایران تقدیم کرد.

کیهان کلهر، قریب به ۵۰ سال در موسیقی اقوام ایران فعالیت دارد و متولد ۱۳۴۴ در استان هنردوست و فرهنگ ساز کرمانشاه است. استاد کلهر امسال با گروه خنیاگران مهر که همه نوازندگانش را بانوان جوان ایرانی تشکیل می دادند، افتخار بزرگی را نصیب هنر ایران زمین کرد تا گل سرسبد موسیقی ملل در یک شب رویایی در تمپره فنلاند باشد.

سایت وومکس پس از اعطای این جایزه پر افتخار به استاد کیهان کلهر نوشت که او صدای موسیقی ایران است و کمانچه اش، صدای او محسوب می شود. او با مشق عشق، صدای موسیقی و فرهنگ ایران را در جهان طنین انداز میکند و این همایش جهانی موسیقی، با افتخار، جایزه سال ۲۰۱۹ میلادی را به ایشان تقدیم می کند.

کیهان کلهر
ستایش سایت وومکس از استاد کیهان کلهر مرد سال موسیقی ۲۰۱۹

استاد کلهر، علاوه بر گروه خنیاگران مهر با گروه های موسیقی فراوانی در داخل و خارج از کشور همکاری داشته است که معروف ترین آن، گروه دستان است. همکاری استاد با نام آوران موسیقی ایران و جهان از محمد رضا شجریان تا شهرام ناظری و اردلان ارزنجان، بخشی از کارنامه پر افتخار استاد کمانچه ایران زمین است.

کیهان کلهر، بیش از ۵۷۰ هزار فالور در اینستاگرامش دارد و از هر دری سخن می گوید. هنرمندی متواضع و صاحب سبک و نظر در عرصه موسیقی اقوام که برندی شناخته شده در عرصه بین المللی محسوب می شود. کیهان کلهر، دانش آموخته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون کانادا است و در کشورهای مختلف دنیا، موسیقی تدریس می کند.

در پی کسب این موفقیت،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از سلبریتی های هنر ایران، کسب این عنوان را به استاد تبریک گفتند.

ویدیو زیر، قطعه لالایی به آهنگسازی و نوازندگی استاد کیهان کلهر است که چندی پیش در سالن رویال آلبرت هال ، شبی رویایی را برای موسیقی اقوام ایرانی رقم زد و پسری از دیار کرمانشاهان، نوای اصیل موسیقی و فرهنگ ایران زمین را در لندن طنین انداز کرد.

برای حمایت از اقتصاد هنر و پشتیبانی از هنر ایران زمین، اموزش موسیقی ایرانی را مثل گالری گردی و تئاترگردی ، جدی بگیریم. هنر، سفیر اصیل یک ملت است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود