چرا چهره مان در آینه همیشه بهتر از عکس ها است؟

چرا چهره مان در آینه همیشه بهتر از عکس ها است؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که عکسی از خودتان دیده باشید و احساس کرده باشید شخص داخل عکس را نمی شناسید! شما تنها کسی نیستید که همیشه احساس می کند چهره اش در آینه بهتر از عکس ها است. در واقع برای این مسأله یک توضیح علمی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۱- تصویر ما در آینه وارونه است

تفاوت چهره در آینه و عکس

چیزی که در آینه از خودمان می بینیم واقعیت ما نیست – انعکاس درون آینه نسخه ی وارونه ای از ظاهر واقعی ما است. و از آنجایی که ما هر روز در آینه به خودمان نگاه می کنیم، به این نسخه ی وارونه عادت می کنیم . به این مسأله «اثر مواجهه ی صرف» (Mere Exposure Effect) گفته می شود. به همین دلیل اگر زیاد از خودتان عکس ندیده باشید، نمی دانید که واقعاً چه شکلی هستید، بنابراین طبیعی است که از دیدن خودتان در عکس ها شوکه شوید.

۲- کنترل فوری و کامل تصویر خود را داریم

وقتی در حال تماشای خود در آینه هستیم، کنترل کامل و فوری تصویرمان را داریم. اگر زاویه را نپسندیم، فوراً دست به کار می شویم، سر خود را می چرخانیم و حالت بدن و چهره ی خود را اصلاح می کنیم تا ظاهر رضایت بخش تری پیدا کنیم. اما وقتی عکسی از ما گرفته می شود، اغلب بعد از ثبت تصویر خودمان را می بینیم. استفاده از ترفندهایی که برای ژست گرفتن هنگام عکاسی وجود دارد در این مورد می تواند کمک کننده باشد. به علاوه خوب است که بدانید کدام سمت از چهره و بدن تان ظاهر بهتری دارد و بهترین زاویه ی آن ها را بشناسید.

۳- نور نقش مهمی دارد

مغز ما به گونه ای عمل می کند که وقتی به درون آینه نگاه می کنیم متوجه تفاوت های نوری نمی شویم چون مغز ما به طور خودکار این تفاوت ها را تعدیل می کند و تصویری نزدیک به آنچه که عادت به دیدنش داریم، از چهره مان به ما نشان می دهد. اما دوربین عکاسی به این شکل عمل نمی کند و به جای آن، همه ی رنگ ها و سایه ها را به شکلی واقعی ثبت می کند و این مسأله نقش پر رنگی در عکس به دست آمده دارد. عکاس ها معتقدند نور به قدری اهمیت دارد که تأثیر آن یا سازنده است یا مخرب.

۴- چهره ی ما قرینه نیست

هیچ کسی چهره ی کاملاً قرینه ای ندارد. قسمت های متناظر صورت تان را با هم مقایسه کنید – احتمالاً تفاوت زیادی بین آن ها خواهید دید. ما عادت داریم از یک یا چند زاویه ی مشخص در آینه به خودمان نگاه کنیم و اغلب تصور می کنیم صورت ما از همه ی زاویه ها به همان شکل دیده می شود. به همین دلیل است که وقتی خودمان را در یک عکس می بینیم احساس می کنیم با شخص کاملاً متفاوتی رو به رو شده ایم و احتمالاً کمتر احساس زیبایی می کنیم.

در خانه با تغییر نور، زاویه و ژست ها می توانید این مسأله را آزمایش کنید. دوربین را روی تایمر بگذارید تا متوجه شوید در کدام حالت در عکس ها بهتر می افتید.

۵- فشار محیط را دست کم نگیرید

به گفته ی محققان، ما معمولاً یا در خانه یا دست کم در یک محیط امن به آینه نگاه می کنیم. اما در عکس ها ما معمولاً خشک تر هستیم و تنش بیشتری داریم. وقت عکس گرفتن، چشم هایمان را گشاد می کنیم تا پلک نزنیم و لب هایمان را می کشیم تا یک لبخند ساختگی بزنیم یا لب هایمان را قلوه می کنیم. چون عکس ها اغلب از شبکه های اجتماعی سر درمی آورند، برای اینکه ظاهر مشخصی داشته باشیم، فشار روانی زیادی بر روی خود احساس می کنیم.

سعی کنید هنگام قرار گرفتن در برابر دوربین، آرام تر باشید. این مسأله همیشه باعث بهتر شدن عکس هایتان خواهد شد.

۶- فقط جزئیات مشخصی را در آینه می بینیم

 

وقتی در آینه به خودمان نگاه می کنیم، معمولاً روی بخش های خاصی از صورت مان، مثل لب ها، بینی، چشم ها و غیره،  تمرکز می کنیم و متوجه نمی شویم که همه ی آن ها در کنار هم چطور به نظر می رسند. از طرفی دیگر، وقتی به عکس مان نگاه می کنیم، همه چیز یکباره به چشم مان می آید و کلیت تصویرمان را می سنجیم، از حالت بدن گرفته تا حالت چهره و هر چیز دیگری که معمولاً به آن توجه نمی کنیم. در اینجا هم بررسی و سنجش زوایای مختلف بدن و چهره ممکن است به شما کمک کند در برابر دوربین اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

۷- فکر می کنیم جذاب تر از واقعیت مان هستیم

تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان داده تصوری که آدم ها از ظاهرشان دارند معمولاً بهتر از واقعیت امر است. محققان در این پژوهش عکس هایی از شرکت کنندکان را انتخاب کردند و با ایجاد تغییراتی در عکس ها نسخه های بهتر و بدتری از آن ها ساختند. سپس از شرکت کنندگان خواستند از میان این تصاویر، عکس اصلی خود را پیدا کنند اما اغلب شرکت کنندگان موفق به این کار نشدند و تصویری که نسخه ی بهتری از عکس اصلی خودشان بود را انتخاب کردند.

مدت زمانی که ما صرف تماشای خود در آینه می کنیم بسیار بیشتر از مدت زمان تماشای خود در عکس ها است. مغزمان ما را فریب می دهد، به همین دلیل عکس اصلی برایمان عجیب و ناآشنا به نظر می رسد. البته این بدان معنی نیست که ما چهره ی وحشتناکی داریم، بلکه فقط به دیدن خود از آن زاویه عادت نکرده ایم. بنابراین چاره ی نهایی، کشف خود در هر دو بخش، یعنی هم در آینه و هم در عکس ها است.

منبع: brightside
۱۲ نظر

ورود

  • صمد جعفری آبان ۱۴, ۱۳۹۸

    خانم برهمند همیشه برام سوال بود که چرا تو آیینه صورتم بهتره، از ۲۰۰ تا زاویه سلفی گرفتم اما به نتیجه ای نرسیدم و گفتم: یه آدم زشت باید با خودش کنار بیاد، تو مقصر نیستی! بذار علم پیشرفت کنه کلا سر و کله رو عوض کن! تا اینکه الان کاملا آگاه و رستگار شدم. خیلی متشکرم به خاطر مقالات مفیدی که در اختیار ما می ذارید.

  • Hasan آبان ۱۷, ۱۳۹۸

    حیف فقط با گفتن یک ممنون میتونم تشکر کنم
    (البته سایت شما رو به اهلش تبلیغ و توصیه هم خواهم کرد)

  • ملیکا آذر ۲۲, ۱۳۹۹

    من فرم دو تا ابرو هام شبیه هم نیستن حالا تو آینه بهش عادت کردم ولی چون تو عکس جا به جا میشه کلافه میشم???? سمت چپی سمت راسته سمت راستی سمت چپ

  • پرویز اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰

    سلام دوستان تصویر شما در آینه تصویر واقعی شما با این تفاوت تصویر وارونه به عبارتی مجازی شماست برای مثال شما به جای صورت از دست خود عکس بگیرید البته بستگی به میزان پیگسل گوشی شما داره به هر حال وقتی تصویر واقعی که خودتان از دستان می بینید و با عکس مقایسه می کنید می بینید تصویر واقعی بهتر از عکس هستش دوستان چشم انسان حاصل طبیعت هستش چیزی شبیه فرگشت بدین انسانهایی که در ۱۰۰ هزار سال بعد زندگی خواهند چهره کاملا متفاوت نسبت به خواهند داشت با دید و وضوح بسیار وسیع و گسترده و چشم انسان و برتری ویژه ای نسبت دوربین های گوشی داره

    • حق گو آذر ۱۵, ۱۴۰۰

      این اشتباه هست که ایینه چهری واقعی مارا نشان نمیدهد بلکه ایینه چهر واقعی مارا نشان میدهد و وضوح کیف شما میلون هابرابر عکس شماست .ما فقد بلد نیستیم ژست درست بگیریم و مطلب بعد اینه عکسی که شما از خودتون زشت میبینید دیگری زشت نمیبیه این یک واقعیته که در تمام زندگی ها وجود داره به مثال اگه الویس پریسلی یا بتهون یا ونگوک هنر خودشون میدیدن ناراحت میشدن دلشون هم میزد چون هشتاد درصد افراد موفق از اثار خودشون متنفرهستن اما از دید من نه

  • مانیا مرداد ۲۵, ۱۴۰۰

    چه ربطی داره ممکنه دوربین گوشیش بد باشه ،من گاهی طرفو تو عکس میبینم انقدر بد افتاده ولی تو واقعیت خیلی زیبا تره

  • آرش اسفند ۲۱, ۱۴۰۰

    به نظرم این مطلب کاملا اشتباهه. چشم انسان قدرت دوربین رو نداره و دیگران اونطوری ما رو میبینن که ما خودمون رو در آینه میبینیم

  • زن صورت دراز اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

    همه آینه ها آدمو بهتر نشون نمیدن .تو آینه اتاق پرو با اون نور وحشتناک من وحشتناکم و در عکسهایی که فاصله ام با دوربین زیاده بهترم.البته کلا زشتم ولی در بعضی نورها و زوایا بهترم.کلا اگه میشد همه منو از ده متری ببینند مشکل زشتیم حل بود

    • رضا آبان ۲۷, ۱۴۰۱

      خودتو زشت خطاب نکن

  • ... دی ۱۴, ۱۴۰۱

    اگه میخواهید چهره واقعی خودتونو ببنید برین جلو آیینه . گوشی هیچ وقت دقیقا نشون میده (((هیچ وقت)))

  • danial شهریور ۱۶, ۱۴۰۲

    سلام خوب هستید کمال تشکر دارم بابت مطلب بسیار خوب شما .. یکی از معظلاتی هست که به شخصه خیلی باهاش مشکل داشتم و این مدل نگاه برام خیلی جالب بود خصوصا مورد شماره ششم که سنجش زاویه به صورت آنی صورت میگیره و این مورد کمک میکنه که اعتماد به نفس بیشتری نسبت به عکس ایجاد بشه پس گاها فرم یا زوایه از چهره ما به نسبت سایر زوایا زیباتر دیده میشه و این دلیل بر زشتی ما نیست. پس بهتره با اون زوایه طلایی برسیم.
    عذرمیخوام فقط تصویر دوم از بالا رو محبت کنید اصلاح بفرمایید و یه تصویر پوشیده‌تر قرار بدید.
    مرسی 👍