علت کاهش بازدید سایت های پربیننده ایرانی چیست؟

میلیونرهای زیر ۳۰ سال، واقعیت اقتصاد دیجیتال ایران

علت کاهش بازدید سایت های پربیننده ایرانی چیست؟

در چند سال اخیر با رشد استارت آپ ها و افزایش حجم فعالیت مراکز شتاب‌دهی (accelerators) و سرمایه گذاران دیجیتالی (crowdfunds) روی کسب و کارهای اینترنتی، شاهد رونق قابل ملاحظه اقتصاد دیجیتال در ایران هستیم که بخشی از معضل بیکاری جوانان را مرتفع کرده است.

راه اندازی یک استارت آپ اینترنتی مکان خاصی نیاز ندارد و گاها با چند میلیون تومان می توان کاری را شروع کرد و با یک اپ و سایت، خدماتی به بخشی از جامعه ارائه نمود و درآمد زایی کرد. مخصوصا که نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی نیز این روزها، محفل داغی برای تعاملات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و هنری و عشقی عده ای شده و کسب درآمد را از این اکوسیستم، آسان کرده است.

سال به سال شاهد افزایش ثبت دامنه روی پسوند .ir و ارتقاء شمار اپ های فعال معرفی شده در بازارهای دانلود اپ در کشور هستیم که کافه بازار و اول مارکت و اناردونی، تنها مشتی نمونه خروار است.

یادگیری برنامه نویسی تحت اندروید یا ios نیاز به کارشناسی نرم افزار ندارد و با طی کردن دوره ای ۶ تا ۱۲ ماهه زیر نظر متخصصان این رشته، ظرفیت های خوبی برای دانشجو جهت طراحی و راه اندازی اپ از مرحله UI تا UX و تجاری سازی محصول، فراهم می شود.

ایران امروز، شاهد ظهور میلیونر های زیر ۳۰ سال است. افرادی که با راه اندازی چند اپ و چند سایت و حتی چند کانال پر فالور در اینستاگرام و تلگرام و دیگر بسترهای مجازی، نیازی را شناسایی و درآمد عالی کسب  کردند و به هزاران هموطن، خدمات ارائه می‌کنند.

در روزگار امروز، کارآفرینی اینترنتی، در صورتی که نیازسنجی و امکان سنجی درستی صورت گرفته باشد و ایده خلاقانه ای داشته باشید، خیلی سخت نیست. از آرزو تا عمل، کم  تر از یک هفته زمان می‌برد و برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات نیز، هشتگ ها و شبکه های اجتماعی در دنیای لایک و فالوها، درخدمت شما قرار دارد.

همه این ها خبر از یک واقعیت مهم می دهد و آن، تغییر ساختار کسب و کار و درآمد زایی در ایران عصر ۱۴۰۰ است. عصری که خرید و فروش اینترنتی سهام، کدنویسی، رمز ارزها و رایانش ابری و بلاک چین، غوغایی در کسب و کارهای مجازی به پا کرده و خیلی ها را برای کسب درآمد میلیونی، به این عرصه ها مشتاق کرده است.

کسب و کارهای خانگی آی تی محور، امروزه سبب ظهور جامعه بزرگی از فریلنسرها در ایران شده که خدماتشان را از توکیو تا نیویورک از اسلو تا ژوهانسبورگ ارائه می کنند و درآمد ریالی و ارزی دارند.

بنابراین، جاب تعجب نیست که هر سال، شاهد ظهور یک اپ یا سایت تاثیر گذار در فضای اقتصاد ایران باشیم  که تاثیر زیادی در کسب و کار و بازدید رقبا و مجموعه هایی که پیش از آن راه اندازی شده، داشته باشند. بعضی از سایت  هایی که در آبان ۱۳۹۵، در فهرست  ۱۰۰ سایت پربازدید ایران قرار داشت، اکنون از این فهرست خارج شده و جای ان ها را پرتال های جدید داده است.

بعضی از سایت هایی که در حوزه خبری و تخصصی، جایگاه خوبی از نظر بازدید و مخاطب داشت، امروزه با ظهور شرکت ها و استارت آپ های جدید، تنزل رتبه و جایگاه پیدا کرده واین روند گاها در یک مسیر نزولی پر شیب، ادامه دارد.

علت افت بازدید سایت های ایرانی

بعضی از سایت هایی که در اوایل دهه نود یا اواسط دهه نود هجری شمسی، خیلی ببینده داشت، الان ببینده زیادی ندارد. علت چیست؟

یکی از دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایران را می‌توان در عدم طراحی استراتژی درست بر  اساس نیازهای روز بازار دانست. شما یک سایت خبری در حوزه سبک زندگی دارید. روزگاری، خواندن اخبار حوادث، خیلی جذاب بود. آشپزی، فوق العاده جذاب و خواندنی بود. اما امروز وقتی ۱۳ میلیون نفر کد بورس دارند و برای عرضه اولیه‌های بورس، ۱ میلیون نفر در صف قرار می گیرند و شمار کارگزاری های ۳۱ استان به عدد ۱۰۶ می رسد و بخشی از جامعه، کریپتوکارنسی باز! شده اند، باید در استراتژی محتوا نویسی خود تجدید نظر کنید.

نباید این جامعه ۱۳ میلیون نفری پول دار باسواد را که تشنه اطلاعات درباره ۶۰۰ سهم بازار بورس هستند را نادیده گرفت.

یا مثلا ۴ میلیون دانشجو داریم در صدها رشته. همه این ها نیازمند محتوا هستند. محتوای خوب. از ورود به مقطع کاردانی تا شیوه قبولی در آزمون مصاحبه دوره دکتری و نیازهای علمی مربوط به صدها رشته دانشگاهی از مهندسی تا پزشکی. چند سایت به این موضوعات مهم پر کاربرد و پربیننده توجه دارند؟

یا ۱۰ میلیون دانش آموز داریم. یک هشتم جمعیت ایران، دانش اموز هستند و زیر ۱۸ سال. همه هم خوشبختانه آنلاین هستند. چقدر به نیازهای این جماعت، سایت های پربیننده ایرانی توجه دارند؟ خیلی کم!

بخشی  از دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایرانی، به دلیل عدم توجه وب مسترها و تئوریسین های آن ها به تجدید نظر در بیزینس مدل و برنامه تجاری بلند مدت مبتنی بر نیاز مخاطب، مرتبط است که در ایران، خیلی برای وب مسترها، جدی نیست و البته، خیلی زود هم از بازار رقابت، حذف می شوند.

حتما بخوانید: ۲۰ اصل مهم در تولید محتوای دیجیتالی

بازدید سایت
یکی از روش‌های مشاهده افزایش یا کاهش رتبه سایت های ایرانی، استفاده از خدمات alexa.com است.

از دیگر دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایران در سال های پایانی دهه نود سده سیزدهم هجری شمسی، به تغییر اکوسیستم کسب اطلاعات باز می‌گردد. روزگاری، همه علاقه ها متمایل به سرچ در گوگل بود. اکنون، بعضی ها فقط در شبکه های اجتماعی و هشتگ ها، به دنبال اطلاعات هستند و بعضی ها هم در شبکه های اجتماعی ویدویی (مثل یوتیوب و آپارات و امثالهم) به دنبال داده های مورد نظر از مد و لباس تا بورس  و مهاجرت و سبک زندگی هستند. اگر شما دراین فضاها، تولید محتوا نکرده باشید، بخش قابل توجهی از مخاطبان را از دست داده اید.

شما اگر به عنوان وب مستر، در لینکدین،  توییتر، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، پینترست و یوتیوب و آپارات و غیره حضور فعالی نداشته باشید، حتما با افت بازدید در بلند مدت روبرو خواهید شد چرا که بخشی از ورودی به سایت، از طریق  این شبکه های اجتماعی و بسترهای اشتراک گذاری رایگان اطلاعات چند رسانه ای صورت می گیرد. اما شرط کافی برای افزایش بازدید نیست.

از دیگر دلایل  افت بازدید سایت های پربیننده ایرانی در سال های اخیر، عدم توجه به طراحی مدل هایی خلاقانه برای SEO  خوب محتوا بوده  که سبب می شود تا کلید واژه های عالی با مطالب معمولی در سایت های تازه کار، جایگاه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنند و رتبه مطالب سایت هایی با AUTHORITY دامنه بالا و رتبه خوب در الکسا را شکار کنند.

سئو، بحثی است کارشناسی و نیاز به صبر و حوصله و دقت و رصد دائمی بازار دارد و برخی از وب مسترها از این موضوع غافل هستند. سئو بد، یکی از دلایل افت قابل توجه بازدید سایت های پربیننده ایران در چند سال اخیر است.

سایتها و اپ هایی که هم اطلاعات خوب موثق می دهند و هم پاسخگوی سوالات و نیازهای اطلاعاتی کاربران هستند، این ها آرام آرام در حال شکار جایگاه و رتبه و بازدید سایت های قدیمی در  کسب و کار امروز ایران هستند.

اکنون کاربران، مشتاق پیدا کردن پاسخ سوالات خود زیر کامنت مطالب منتشر شده در سایت ها هستند و پاسخ به سوالات آن ها، به صورت غیر مستقیم، در افزایش شمار بازدید صفحه و جذب کاربر بیشتر موثر است. این موضوع مهم را وب مستر ها، جدی بگیرند که رقبای آن ها، برنامه های دقیقی برای این حوزه در دستور کار قرار داده اند. اگر سایت شما ارتباطی با دنیای اپ ها ندارد و از طریق اپ اختصاصی، قابل رهگیری و خواندن نیست، آرام آرام باید شاهد جایگاه سه رقمی و چهار رقمی در الکسا باشید.

حتما بخوانید: چگونه اپ پر دانلود طراحی کنیم. 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • امین آذر ۱, ۱۳۹۸

    من و خیلی از جوونای ایرانی برای خودمون از طریق تلگرام کسب و کار اینترنتی راه انداختیم و براش زحمت کشیدیم. اما مسؤلین چه کردند؟ فیلتر! قطعی نت…