با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی و آنفلوانزا بروید

با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی و آنفلوانزا بروید

چه خوشمان بیاید و چه نه، فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا دیگر از راه رسیده و بعید نیست که یکی از همین روزها گرفتار این بیماری ها شویم. اینجا است که تقویت دستگاه ایمنی بدن اهمیت می یابد. در واقع ما با تقویت توان دفاعی بدن خود می توانیم از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا جلوگیری کنیم یا در صورت ابتلا، روند بهبودی را سرعت بخشیم. خوشبختانه مواد غذایی خوشمزه و طبیعی ای هستند که از دوستان دستگاه ایمنی بدن انسان محسوب می شوند و در این راه به ما کمک می کنند. در ادامه با این مواد غذایی آشنا خواهیم شد.

۱- مرکبات

مواد غذایی تقویت کننده دستگاه ایمنی

حتماً می دانید که ویتامین C یکی از مواد مغذی ضروری برای مقابله با سرماخوردگی است. تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم این ویتامین می تواند به درمان هر چه زودتر سرماخوردگی کمک کند. اما برای دریافت این ویتامین نباید از آب میوه ها استفاده کنید و به جای آن باید خود میوه را به صورت کامل میل کنید چون میوه ی کامل گزینه ی سالم تری محسوب می شود.

آب پرتقال می تواند قند زیادی داشته در خود داشته باشد و از فیبر مفیدی که در میوه ی کامل وجود دارد هم برخوردار نیست. اگر دچار سرماخوردگی شده اید بهتر است به جای آب پرتقال، خود میوه را میل کنید. اگر هم هوس آب میوه کرده اید، به جای آب میوه های صنعتی، خودتان دست به کار شوید و آب پرتقال را بگیرید تا از نبود قندهای افزودنی در آب میوه ی خود مطمئن باشید.

۲- فلفل دلمه

فلفل دلمه بیشتر از میوه های خانواده ی مرکبات، در خود ویتامین C دارد، اما کمتر کسی می داند که می توان از آن برای کمک به دستگاه ایمنی بدن استفاده کرد. فلفل دلمه های قرمز مواد مغذی بیشتری نسبت به فلفل دلمه های سبز، زرد و نارنجی دارند، گرچه همه ی آن ها گزینه ی مناسبی برای یک رژیم غذایی سالم محسوب می شوند. فلفل دلمه را به روش های مختلفی می توان طبخ کرد و حتی می توان آن را به صورت خام خورد. در واقع فلفل دلمه می تواند به تنهایی و به همراه خوراکی های دیگری میان وعده ی خوشمزه و سالمی برای شما باشد. بار دیگری که سرما خوردید، با اضافه کردن یک یا دو عدد فلفل دلمه به وعده های غذایی خود، دستگاه ایمنی خود را تقویت کنید.

۳- کلم بروکلی

چه دوستش داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، کلم بروکلی کمک بسیار زیادی به دستگاه ایمنی بدن می کند. کلم بروکلی که سرشار از ویتامین های A و C و ترکیب شیمیایی ای به نام سولفورافان است، می تواند به مقابله با بیماری های رایج در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند. ماده ی سولفورافان مجموعه ای از ژن های ضد اکسایشی و آنزیم های موجود در سلول های دستگاه ایمنی بدن را فعال می کند و به این ترتیب این سلول ها از صدماتی که منجر به ابتلای فرد به بیماری می شوند حفظ می شوند. کلم بروکلی به صورت خام بیشترین خاصیت را دارد، گرچه بخارپز کردن و تفت دادن مختصر آن هم در درجات بعدی گزینه های سالمی محسوب می شود. علاوه بر این، بخارپز کردن مختصر کلم بروکلی – به مدت ۳ تا ۴ دقیقه – مقدار بیشتری از ماده ی ضد سرطان سولفوران را در اختیار خواهد گذاشت. استفاده از کلم بروکلی در سالاد روش بسیار خوبی برای مصرف آن به صورت خام است.

۴- سیر

تحقیقات نشان داده خواص ضد اکسایشی سیر به جلوگیری از سرماخوردگی و همینطور کوتاه شدن دوره ی آن کمک می کند. قرن ها است که از سیر برای تقویت دستگاه ایمنی و محافظت از بدن در برابر بیماری های زیادی از جمله بیماری های قلبی و آلزایمر استفاده می شود.

۵- اسفناج

اسفناج مملوء از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای دستگاه ایمنی بدن بسیار مفید هستند. اسفناج به صورت خام در سالاد، ساندویچ و اسموتی بیشترین خاصیت را از نظر غذایی دارد. سبزیجات برگ دار سبز رنگ سرشار از فیتونوترینت ها هستند، مواد معدنی ای که از نوع ویتامین نیستند. این مواد نه فقط برای دستگاه ایمنی، بلکه برای مقابله با بیماری هایی مثل سرطان هم بسیار مفید هستند.

۶- بادام

بادام یک سوپر غذا است. این ماده ی غذایی سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین E است که برای دستگاه ایمنی بدن ضروری است. نصف فنجان بادام تقریباً تمام نیاز روزانه ی بدن به ویتامین E را برطرف می کند. لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان های موجود در بادام بیشتر در پوست آن وجود دارد، بنابراین بادام پوست کنده همان خواص و تأثیرات بادام کامل را ندارد. بادام را هم به تنهایی و هم در ترکیب با سالاد می توان مصرف کرد.

۷- چای

هر نوع از چای – از سیاه و سبز گرفته تا سفید و اولانگ – خواص خودشان را دارند. چای آنتی اکسیدان های زیادی دارد که به بدن در مقابله با بیماری ها، از جمله سرطان و بیماری های قلبی کمک می کنند. چای اگر در حد تعادل مصرف شود، به خودی خود هیچ ضرری ندارد و جایگزین خوبی برای قهوه محسوب می شود. چای کافئین کمتری دارد.

۸- سوپ مرغ

این یک افسانه نیست، سوپ مرغ واقعاً برای دستاگه ایمنی مفید است. تحقیقات نشان داده این غذا از خواص ضد التهابی ای برخوردار است که می تواند به جلوگیری از نشانه های سرماخوردگی کمک کند.

۹- ماست

ماست یکی دیگر از دوستان دستگاه ایمنی بدن انسان است و فواید این ماده ی غذایی عمدتاً از پروبیوتیک های آن نشأت می گیرد که ممکن است به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کنند (پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند). تحقیقات نشان داده پروبیوتیک ها به ویژه در افراد مسن می توانند طول دوره ی بیماری ها را کاهش دهند. علاوه بر این، طبق تحقیقات مصرف مکمل های پروبیوتیک میزان عفونت های مجرای فوقانی تنفسی را تا ۱۲ درصد کاهش می دهد و از تعداد افرادی که دست کم یک بار به سرماخوردگی شدید مبتلا می شوند کم می کند. سلامت دستگاه گوارش برای برخورداری از یک دستگاه ایمنی سالم بسیار اهمیت دارد. اما بسیار مهم است که دید کلی ای به مقوله ی سلامت داشته باشیم. اگر کسی رژیم غذایی سالمی متشکل از مواد غذایی کامل (مواد غذایی گیاهی ای که فرآوری یا تصفیه نشده اند یا کمترین فرآوری یا تصفیه را داشته اند و عاری از مواد افزودنی و دیگر مواد غیر طبیعی هستند) نداشته باشد و سطح ویتامین D بدن او هم پایین باشد، خوردن مقادیر زیادی کلم بروکلی کمک زیادی به دستگاه ایمنی او نمی کند. سلامت دستگاه گوارش نقش اساسی ای در حفظ قدرت دستگاه ایمنی بدن دارد و پروبیوتیک ها از این جهت بسیار مهم هستند. هنگام خرید ماست دقت داشته باشید که کمترین میزان قند را داشته باشد و روی بسته بندی آن ذکر شده باشد که حاوی باکتری های زنده و فعال است.

۱۰- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی بتا کاروتن، ویتامین C و مقادیر زیادی ویتامین A است. علاوه بر این، کالری کمی دارد و برعکس، از فیبر زیادی برخوردار است. سیب زمینی شیرین را هم به صورت پخته و هم تفت داده شده می توان مصرف کرد و گزینه ی خوبی هم برای ترکیب با سالاد است.

منبع: thehealthy
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود