تولد نوزادی سالم از رحم پیوندی زنی مُرده

برای اولین بار در آمریکا

تولد نوزادی سالم از رحم پیوندی زنی مُرده

چندی پیش، کلینیک کلیولند اوهایو در آمریکا شاهد اتفاقی نادر، عجیب و بسیارامیدبخش بود: متولد شدن یک نوزاد دختر از رحمی که از کالبد یک زن مُرده به یک زن زنده پیوند خورده بود.

این برای دومین بار در جهان و برای اولین بار در ایالت متحده آمریکاست که رحم فرد مرده به بدن زنی پیوند زده می‌شود و بارداری با این رحم پیوندی، با موفقیت و تولد یک نوزاد پایان می‌یابد.

این نوزاد دختر به روش سزارین به دنیا آمده است. رحم پیوندی و تولد نوزاد سالم از آن بخشی از یک تحقیق پزشکی هستند تا به موجب آن بتوان به زنانی که مشکل باروری دارند کمک کرد.

مادری که فرزند او به این روش متولد شده، از ابتدای تولدش رحم نداشته است. بنابراین پزشکان رحم زنی که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی درگذشته بود را از بدنش خارج و به بدن این داوطلب پیوند زدند.

این زن در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به روش آزمایشگاهی باردار شد.

متخصص پیوند کلینیک کلیولند در اوهایو در این رابطه گفته: با توجه به ابعاد شگفت‌انگیز این نوع باروری، زایمان این زن در سلامت کامل مادر و فرزند امری خارق‌العاده در دنیای پزشکی است. همه تلاش ما این است که چنین اتفاقات نادری را به روندی عادی در زندگی بشر تبدیل کنیم تا تمامی زنان جهان بتوانند از نعمت بچه‌دار شدن و فرزندآوری برخوردار شوند. البته این امر به لطف کسانی صورت می‌گیرند که اعضای بدن خود را پس از مرگ اهدا می‌کنند. این افراد با در اختیار گذاشتن اعضای قابل استفاده‌ی بدنشان به خانواده‌هایی که رویای بچه‌دار شدن دارند کمک بسیار بزرگی می‌کنند.

محققان کلینیک Cleveland تا کنون ۵ پیوند رحم صورت داده‌اند که سه تا از آنها وفقیت‌آمیز بوده است.

از این سه پیوند هم یکی موفق به تولد نوازد شده است. این در حالیست که دو زن دیگر در انتظار دریافت نطفه به روش آزمایشگاهی هستند.

در حال حاضر چندین زن دیگر نیز در صف انتظار دریافت پیوند رحم هستند.

تفاوت بزرگ روش مطالعاتی محققان کلیولند در این است که به جای استفاده از اهداکننده‌های زنده‌ی رحم از جسد افراد درگذشته استفاده می‌کنند. این کار خطرات ناشی از چنین پیوندهایی را برای فرد اهداکننده به صفر می‌رساند، زیر فرد مورد نظر در قید حیات نیست.

در پایان هم باید یادآوری کنیم این پیوند و تولد نوزاد از رحم فردی که در قید حیات نیست هنوز در مرحله تحقیق است. اما پزشکان امیدوارند بتوانند آن را به یکی از روش‌های رایج برای فرزندآوری در آینده تبدیل کنند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود