جزییات جدید از ورود و کشف صدها اسلحه «شات گان» در ایران [ویدیو]

جزییات جدید از ورود و کشف صدها اسلحه «شات گان» در ایران [ویدیو]

شات گان اسلحه ای است که اخیرا به تعداد انبوه وارد کشور شده و برخی از جنایتکاران، از آن برای هدایت اقدامات تبهکارانه خود استفاده می‌کردند.

۳ آذر ماه، شبکه ۳ سیما در برنامه «پرونده ویژه»، برای نخستین بار، جزییاتی از کشف و ضبط محموله عظیم سلاح دستی شات گان را رسانه ای کرد تا یکی از سلاح هایی که در اعتراضات اخیر هفته پایانی آبان نود و هشت مورد استفاده شماری از تک تیر اندازها قرار گرفت و تعدادی از هموطنان را به شهادت رساند، معرفی کند.

اسلحه شات گان، طبق اعلام این برنامه تلویزیونی، یکی از سلاح هایی بود که در اعتراضات مربوط به تراژدی بنزین ۳۰۰۰ تومانی، توسط افراد استفاده شد. وزارت اطلاعات با همکاری ناجا و قوه قضاییه، ظرف ۱۸ ماه اخیر، صدها فقره سلاح شات گان را در استان های مختلف کشور، شناسایی و ضبط کردند.

شات گان سلاحی است مرگبار به گونه ای که می‌تواند با ساچمه هایی که داخل آن قرار میگیرد، از فاصله نزدیک، پای یک فیل را قطع کند. این سلاح با هر بار مسلح شدن، قابلیت شلیک ۵ تیر را به صورت همزمان دارد.

شات گان سیاه رنگی که به طور وسیع وارد کشور شده، سلاح خاصی است که کارشناس موضوعات امنیتی برنامه شبکه ۳ سیما معتقد است که تولید یکی از کشورهای همسایه ایران می باشد. شات گان همان طور که در تصاویر و فیلم ها دیده اید، قنداق تاشو دارد و به راحتی زیر لباس قابلیت پنهان کاری داشته و استفاده از آن برای هر فردی آسان است.

شات گان
نمایش شات گان های کشف شدن در شماری از استان های ایران توسط نیروی انتظامی

طولش ۴۰ سانتی متر است و حمل آسانی دارد. گلستان، ایلام و تهران و خوزستان، جاهایی است که محموله های این سلاح، کشف شده است. این همان سلاحی است که بهروز حاجیلو، قاتل اینستاگرامی معروف، اردیبهشت ۹۸ برای به قتل رساندن طلبه همدانی استفاده کرده بوده و قبلا در اینستاگرامش، آن را به نمایش گذاشته بود.

عکس، زیر تصویر اینستاگرام بهروز حاجیلو است که چند ماه پیش، طلبه همدانی را با سلاح شات گان به قتل رساند و خود نیز در زمان فرار، کشته شد. بهروز حاجیلو بارها از شات گان خود در اینستاگرام سخن گفته بود. اینستاگرام بهروز حاجیلو مدت ها است که توسط اینستاگرام، حذف شده است.

بخش هایی از برنامه «پرونده ویژه» شبکه ۳ سیما که اخیرا به بحث ورود شات گان به ایران و استفاده آن توسط برخی افراد در اعتراضات بنزینی ایران می‌پردازد، در ویدیو زیر تماشا کنید.

شات گان یا تفنگ ساچمه زنی، تفنگی است بدون خان که معمولا برد آن بیش از یک صد متر نبوده و قابلیت شلیک ساچمه های متعدد به سوی هدف را خواهد داشت. این دسته سلاح ها نیز همانند سایر اسلحه های گرم پر مصرف، به مرور زمان دچار تغییر و تحول به سوی مدرنیته شده اند.  امروزه شاهد انواع و اقسام مختلفی از تفنگ های ساچمه زنی هستیم که حتی به طور گسترده توسط نیرو های نظامی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از صفحات و کانال های اینستاگرامی و تلگرامی، هم‌چون معرفی و فروش مشروبات الکلی، در فروش سلاح های دستی سرد و گرم نیز فعالیت دارند. قاتل اینستاگرامی و یکی از دارندگان سلاح شات گان در ایران، پیش از حذف صفحه اش از اینستاگرام، بیش از  ۱۰۰ هزار فالوئر داشت!

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود