زیورآلات دست ساز: کسب و کار خانگی پر سود بانوان ایرانی

زیورآلات دست ساز: کسب و کار خانگی پر سود بانوان ایرانی

زیورآلات دست ساز (handmade accessories) و جواهرات دست ساز (handmade jewlery) بخشی از کسب و کارهای جدید و جذابی است که بانوان ایرانی در سراسر کشور برای کارآفرینی هنرمندانه در دستور کار داشته و بخشی از اقتصاد هنر در ایران محسوب می شود.

الهام از صنایع دستی اقوام ایرانی، مصنوعات زیبایی را خلق می کند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب کرده و مشتاقان و طرفداران و هواداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد.

نمونه هایی از جواهرات و زیورآلات دست سازی که در ادامه این گفتار مرور کردیم، مشتی نمونه خروار است. مشتی نمونه هنرمندی خلاقانه دختران این مرز و بوم که در خانه، با الهام از سوزن دوزی مردم بلوچ و نقره کاری اصفهانی ها و پته دوزی کرمانی ها و آینه دوزی ترکمن های هنرمند، نقش هایی قدرتمند و عاشقانه را خلق می کنند که مشق عشق است و روی لباس مشکل پسندان، طنازی می کند.

کسب و کارهای خانگی مبتنی بر صنایع دستی اقوام ایرانی، همان مد ایرانی و کمک به جهانی شدن مد ایرانی است که متاسفانه در ۳۰ سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

هیچ سفیری، برای معرفی فرهنگ ناب ایران زمین، بهتر از هنر نیست و چه هنری بهتر از سوزن دوزی و نقره کاری و آینه دوزی و خاتم کاری که جهانی از شور و شعور را به اقصی نقاط جهان برده و سفیر شایسته فرهنگ و تمدن ایرانیان است.

خوشبختانه از طریق شبکه های اجتماعی، امروزه بانوان هنرمند و هنردوست ایرانی، توانسته اند از طریق زیورآلات دست ساز و جواهرات دست ساز، نقش های بدیعی خلق کنند که خریداران بسیاری در داخل و خارج از کشور پیدا کرده و جلوه هایی از آن را همه ساله در جشنواره مد و لباس فجر در تهران و مراکز استان ها شاهد هستیم.

اگر به دنبال کسب و کار پرسود بلند مدت با ارزش آفرینی عالی و ارزش افزوده ممتاز هستید، یادگیری ساخت اکسسوری های مختلف از گردنبند تا دستبند با پارچه ها و هنر اقوام ایرانی، یک سرمایه گذاری عالی برای توسعه اقتصاد هنر و اقتصاد گردشگری ایران عصر ۱۴۰۰ است. سامانه حمایت از کسب و کار خانگی وزارت تعاون در این لینک قرار دارد.

وقتی هدی رستمی، دختر جهانگرد و توریسم بلاگر ایرانی، چند ماه پیش در قالب برنامه فم تریپ، ده ها تن از مطرح ترین توریسم بلاگرهای جهانی را به ایران دعوت کرد تا روایت گر زیبایی های این مرز و بوم در اینستاگرام پربیننده خود باشند، زیورآلات دست ساز دختران ایرانی که به آن ها هدیه شده بود، جذاب ترین هدیه ای بود که آن ها از ایران به دیار خود بردند و در استوری ها و پست ها، به نیکی یاد کردند .پس، باید قدر کسب و کار پر سودی چون زیورآلات دست ساز را دانست و از آن حمایت کرد.

زیورآلات دست ساز
شکوه اکسسوری ایرانی برای مد ایرانی

آنچه که در بالا مشاهده می کنید، تلفیقی از آینه دوزی با نقره قلم زنی شده است که نقشی زیبا را خلق کرده و گزینه جذابی برای تکمیل تیپ بانوان شیک پوش و مشکل پسند ایرانی است. اگر علاقمند به صنایع دستی ایران هستید و می خواهید اکسسوری شما، الهامی از فرهنگ ناب ایرانی باشد، سوزن دوزی و چابهار و قلم زنی اصفهان، جلوه ای از فرهنگ ایرانی در طراحی مد ایرانی است.

تلفیق سوزن دوزی با نقره قلم زنی شده، صرفا روی جعبه شیرینی و محصولاتی که تا کنون در بازار دیده ایم، طنازی نمی کند. می توان آن را در طراحی مد و لباس ایرانی استفاده کرده واکسسوری های زیبا را خلق کرد که مشتریان داخلی و بین المللی فراوانی خواهد داشت.

سوزن دوزی مردم بلوچ روی دستبند و بند عینک که اکسسوری های زیبای دخترانه است

آن چه که در ۲ عکس بالا مشاهده می کنید، روایتی است خلاقانه از سوزن دوزی مردم خونگرم و هنردوست و هنرمند سیستان و بلوچستان که می‌توان هنر بدیع آن ها را در اکسسوری های مردانه و زنانه و دخترانه، نقش زد و مشق عشق کرد و اقتصاد هنر را در ایران، شکوفا نمود.

نقش بته جقه روی اکسسوری زیبا

گردن بندی که در عکس بالا مشاهده می کنید، الهامی است از پته کرمان که با طرح بته جقه، مشق عشق هنرمند عاشق سوزن دوزی را در خلق یک اکسسوری زیبای دخترانه روایت می کند. گردن بند های دست ساز،امروزه بخشی از کسب و کار خانگی دختران کرمانی و غیر کرمانی شده است.

کیف های دست ساز

کیف دست ساز رنگارنگ خوش دوختی که در بالا مشاهده میکنید، بافته زیبایی را به نمایش می گذارد که به عنوان تکمیل کننده تیپ های اسپرت دوست داشتنی دخترانه و زنانه، قابلیت استفاده دارد و برای خاص کردن استایل، گزینه هوشمندانه ای برای تیپ های زمستانی بانوان شیک پوش است.

گوشواره و دستبند سوزن دوزی شده

دستبند و گوشواره دست ساز دوست داشتنی را در عکس بالا مشاهده می کنید که از هنر سوزن دوزی ترکمن الهام گرفته تا اکسسوری خاصی را در اختیار دختران و بانوان مشکل پسند قرار دهد. الگویی الهام بخش برای توسعه کسب و کار خانگی دختران کارآفرین.

اکسسوری های زیبای دخترانه

در عکس سمت چپ، گلدوزی زیبا را مشاهده میکنید که قاب کوچک شماره دوزی و قابل استفاده به عنوان آویز گردن بند است. گلدوزی و سوزن دوزی، کار آسانی است که نقش های بدیع را برای دستبند و گردن بند و گوشواره و ظریف کاری روی کیف ولباس بانوان، خلق می کند. در عکس سمت راست،  اهمیت آینه دوزی را در  خلق نقش های زیبا روی کیف دستی زنانه نشان می دهد.

حتما بخوانید: روایت اینستاگرامی جالب از ایرانگردی با دختران اروپایی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود