چرا فقط بعضی از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا از تاج استفاده می کنند؟

چرا فقط بعضی از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا از تاج استفاده می کنند؟

همه ی ما می دانیم که فقط اعضای خاندان های سلطنتی تاج بر سر می گذارند، اما در این مورد هم قوانینی در این خاندان ها وجود دارد که بر اساس آن فقط بعضی از اعضای خاندان و در مواقع مشخصی اجازه ی استفاده از تاج و نیم تاج را دارند.

روز چهارشنبه ی هفته ی گذشته، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، کیت میدلتون – همسر پرنس ویلیام – دوشس کمبریج و کامیلا پارکر – همسر پرنس چارلز – دوشس کورنوال، در مهمانی ای که در کاخ باکینگهام برگزار شده بود، نیم تاج به سر داشتند.

تاج خاندان سلطنتی بریتانیا

کیت میدلتون یکی از نیم تاج های پرنسس دایانا، مادر درگذشته ی همسرش، را به سر گذاشته بود. او پیش از این هم بارها در مهمانی های دیگری از این نیم تاج استفاده کرده بود.

او این نیم تاج را با گردنبندی که از ملکه قرض گرفته بود و یک لباس شب مشکی ست کرده بود.

ملکه نیم تاج خود را با گردنبند زمرد نشانی ست کرده بود که جفت نیم تاجش بود. عروس او، کامیلا پارکر، هم نیم تاجش را با یک گردنبند مروارید نشان و گوشواره هایی قطره شکل ست کرده بود.

مگان مارکل، همسر پرنس هری و پرنسس اوژنی، نوه ی ملکه، هر دو در روز عروسی شان نیم تاج هایی که از ملکه قرض گرفته بودند را به سر گذاشته بودند. اما این بدان معنی نیست که آن ها هر زمان که بخواهند می توانند از نیم تاج استفاده کنند.

بر خلاف تصور رایج، تنها ملکه نیست که اجازه ی استفاده از تاج را دارد.

برای استفاده از نیم تاج باید یا ازدواج کرده باشید یا عنوان سلطنتی خاصی داشته باشید

به گفته ی کارشناسان آداب سلطنتی، در خاندان سلطنتی بریتانیا دو دسته از زنان اجازه ی استفاده از نیم تاج را دارند: آن هایی که ازدواج کرده اند و آن هایی که پرنسس به دنیا آمده اند.

در خاندان سلطنتی بریتانیا، نیم تاج ها طبق سنت نشانه ی تأهل هستند. بنابراین یک عروس یا در روز عروسی اش نیم تاج بر سر می گذارد یا بعد از ازدواجش، می تواند از یک نیم تاج در هر مراسم رسمی ای استفاده کند.

زنان مجرد خاندان سلطنتی معمولاً نیم تاج بر سر نمی گذارند، مگر آنکه پرنسس به دنیا آمده باشند.

بنابراین طبق این سنت، زنانی مثل کیت میدلتون و مگان مارکل که با خاندان سلطنتی ازدواج کرده اند هم اجازه ی استفاده از یک نیم تاج را دارند.

میدلتون اولین بار در مراسم عروسی اش با پرنس ویلیام در سال ۲۰۱۱، با یک نیم تاج دیده شد. از آن زمان او در موقعیت های متعددی از نیم تاج استفاده کرده است.

طبق سنت، آن دسته از زنان خاندان سلطنتی که مجرد هستند و پرنسس هم به دنیا نیامده اند، نیم تاج به سر نمی گذارند.

لیدی گابریلا ویندزور، دختر پرنس مایکل ِ کنت، پسر عموی اول ملکه الیزابت است. گابریلا اما علیرغم آنکه دختر یک پرنس است، عنوان پرنسس ندارد.

گابریلا ویندزور اولین بار در مراسم عروسی اش با توماس کینگستون بود که با یک نیم تاج دیده شد، نکته ای که قانون ذکر شده را اثبات می کند.

با این حال، نمی توان با اطمینان گفت این سنت های قدیمی تا چه حد جدی گرفته می شوند، چون تا به حال هیچ کدام از اعضای خاندان سلطنتی آن ها را تأیید نکرده اند.

زنان خاندان سلطنتی تنها بعد از زمان مشخصی از روز می توانند از نیم تاج استفاده کنند

صرف متأهل شدن یا پرنسس بودن، به زنان خاندان سلطنتی اجازه نمی دهد هر زمان که مایل باشند نیم تاج به سر بگذارند. آن ها فقط در زمان و مکان مشخصی می توانند از نیم تاج استفاده کنند.

طبق سنت، قبل از ساعت ۶ عصر نباید از نیم تاج استفاده شود، مگر در مراسم عروسی که یک استثنا است. زنان خاندان سلطنتی فقط در مراسم های رسمی می توانند از نیم تاج استفاده کنند. تصمیم در مورد استفاده یا عدم استفاده از نیم تاج به اصول پوشش آن مراسم خاص و همینطور ترجیح شخصی فرد برمی گردد.

از قرار معلوم اعضای خاندان سلطنتی به این سنت پایبند هستند، چون کیت میدلتون، جز مراسم عروسی اش، تا به حال فقط در مراسم های رسمی از یک نیم تاج استفاده کرده.

میدلتون بعد از به سر گذاشتن نیم تاج پرنسس دایانا در یک ضیافت رسمی در کاخ باکینگهام در سال ۲۰۱۸ خبرساز شد. او از همین نیم تاج در ضیافتی که چندی قبل با حضور دونالد ترامپ برگزار شد هم استفاده کرد.

در خاندان سلطنتی هر کسی می تواند تاج بر سر بگذارد، اما اغلب فقط در یک مراسم خاص از آن استفاده می شود

بسیاری فکر می کنند ملکه تنها عضو خاندان سلطنتی بریتانیا است که اجازه ی استفاده از تاج را دارد.

با این حال، دیگر اعضای خاندان سلطنتی هم اجازه ی استفاده از کورونت را دارند – نوعی تاج کوچک که اغلب در مراسم تاجگذاری به سر گذاشته می شود – و البته برای این کار لزومی به پادشاه یا ملکه بودن نیست. درواقع الیزابت دوم هم مدت ها قبل از آنکه ملکه ی بریتانیا شود، یک کورونت به سر می گذاشت.

در عکس زیر که مربوط به سال ۱۹۳۷ است، شاه جورج ششم که به تازگی تاجگذاری شده بود و ملکه ی مادر، هر دو تاج بر سر دارند. در جلوی آن ها پرنسس مارگارت و الیزابت دوم، ملکه ی آینده ی بریتانیا را می بینیم که هر دو کورونت به سر گذاشته اند.

پرنس چارلز، پسر ملکه الیزابت و شاه آینده ی بریتانیا هم در سال ۱۹۶۹ در جریان مراسم اعطای مقامش، با یک کورونت طلا شرکت داشت.

در عکس زیر پرنس ولز را می بینید که بعد از مراسم اعطای مقامش، به همراه مادر خود، الیزابت دوم در یک کالسکه از میان جمعیت عبور می کند.

با وجود آنکه در ماه مارس سال میلادی جاری، پرنس چارلز پنجاهمین سالگرد اعطای مقامش را جشن گرفت، اما او از آن زمان دیگر تاجی بر سر نگذاشته.

همانطور که پرنسس ها می توانند نیم تاج بر سر بگذارند، دوک ها و ارل ها هم می توانند از کورونت استفاده کنند. اگر نگاهی به تصاویر مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم بیندازید، خواهید دید که همه ی مردان کورونت به سر داشتند. از قرار معلوم مردان خاندان سلطنتی فقط در مراسم های تاجگذاری از کورونت استفاده می کنند.

چرا مگان مارکل از بعد از عروسی اش از هیچ نیم تاجی استفاده نکرده؟

مگان مارکل در روز عروسی اش با پرنس هری، نوه ی ملکه بریتانیا، یک نیم تاج به سر داشت که همانطور که گفته شد در واقع آن را از ملکه قرض گرفته بود.

از طرفی بر اساس آنچه که پیشتر ذکر شد، مارکل که حالا یکی از زنان متأهل خاندان سلطنتی بریتانیا محسوب می شود، اجازه ی استفاده از یکی از نیم تاج های سلطنتی را در میهمانی های رسمی دارد. اما دوشس ساسکس از زمان عروسی اش در سال ۲۰۱۸ تا به امروز در هیچ مراسمی با نیم تاج دیده نشده.

به گفته ی کارشناسان علت این مسأله آن بوده که تا به حال فرصت استفاده از نیم تاج برای مارکل پیش نیامده.

چون همانطور که گفته شد از نیم تاج ها باید فقط در مراسم های رسمی استفاده شود و به طور قطع او در آینده در فرصت مناسبی با یک نیم تاج ظاهر خواهد شد.

مگان مارکل و پرنس هری سال گذشته سفری به کشورهای فیجی و تونگا داشتند که انتظار می رفت مارکل در ضیافت های رسمی آن ها به عنوان عروس خاندان سلطنتی بریتانیا بالاخره از یک نیم تاج استفاده کند، اما اینطور که گفته می شود پرنس چارلز به او توصیه کرده بود از استفاده از نیم تاج در این مراسم ها خودداری کند چون «بیش از حد پر زرق و برق» محسوب می شد.

مگان مارکل به تازگی به خاندان سلطنتی ورود پیدا کرده بود و نسبت به نقش خود و وظایف آن بی تجربه بود، به همین دلیل پرنس چارلز در این مورد او را راهنمایی کرده بود.

از طرفی هر دو میهمانی رسمی ای که مارکل و همسرش در آن ها حضور پیدا کرده بودند اصول پوشش سختگیرانه ای نداشتند که با ترجیح شخصی دوک و دوشس ساسکس هم مطابقت داشت.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به مشهورترین و زیباترین تاج های زنان خاندان های سلطنتی دنیا

حقایقی درباره جواهرات خاندان‎های سلطنتی سراسر دنیا

منبع: insider ، insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود