اتفاقات عجیب و غریب در بورس ایران و خواب خرگوشی بعضی‌ها

اتفاقات عجیب و غریب در بورس ایران و خواب خرگوشی بعضی‌ها

بورس ایران بهترین بورس جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی شد. آن‌چه عیان است، چه حاجت به بیان است! شاخص کل از دی ۹۷ با بیش از ۱۲۰درصد رشد دیروز به عدد ۳۶۷ هزار واحد رسید که رشد خیره کننده ای را در ۵۵ سال اخیر نشان می دهد.

اگر در دی ماه ۹۷، روزانه حدود۱۰۰ میلیارد تومان سهام توسط اهالی بازار سرمایه ایران، مورد داد و ستد قرار میگرفت، دیروز ۷ دی ماه ۹۸ این رقم به ۴۴۰۰ میلیارد تومان رسید. یعنی میزان خرید و فروش سهام در بورس ایران به نسبت سال ۹۷، ۴۴ برابر افزایش یافته است.

تنها در نیمه اول سال ۹۸، بیش از نیم میلیون نفر از هموطنان، کد بورس گرفتند تا شمار بورس بازان ایرانی، به عدد ۱۲ میلیون نفر برسد. نسبت به جامعه ۸۳ میلیونی ایران، هنوز عدد کمی است و این نشان از عمق کم بازار سرمایه دارد. اما به نظر می رسد که با رکود در بازارهای موازی مثل ارز و سکه و طلا، بزودی شاهد انقلاب بورس ایران باشیم و شمار بورس بازان ایرانی به عدد ۲۰ میلیون نفر برسد.

شاخص کل به سمت ۵۰۰ هزار واحد حرکت می کند و این یک پیام بزرگ دارد: چند برابر شدن قیمت اکثر سهام ظرف چند سال آینده. یعنی صدها درصد سود خالص برای سهامداران صبور که در خواب خرگوشی زمستانی نیستند!

هنوز خیلی ها معتقدند که بازار سرمایه ایران حباب دارد و بزودی سقوط دسته جمعی آغاز می شود! ذهن فریبکار خیلی ها که معمولا کلکسیونی از اطلاعات غلط و تعصبات الکی! است، این اجازه و جسارت را به آن ها نمی دهد که در قرن بیست و یکم، قضاوت های تحلیلی و مستند بر اطلاعات درست را ارائه دهند.

بورس
پیش بینی شاخص کل بورس ایران در رسانه های کشور، بازتاب گسترده ای پیدا کرده است

بورس صعودی است و این را هزاران کد بورسی که غیر ایرانی ها در بورس ایران گرفتند و نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند، به خوبی درک کرده اند. هنوز خیلی از هموطنان در ورود به بورس و آشنایی با بازار سرمایه، بهانه های کودکانه ای می آورند.

مثل اینکه ؛ حوصله ندارم، بلد نیستم، من و چه به بورس! پدرم بورس باز بوده یا عمه ام! ریسک پذیر نیستم و از این داستان هایی که در کوی و برزن می شنویم!

خیلی از هموطنان، حاضر هستند برای یک پیتزای پپرونی بی خاصیت، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و برای ۳ روز تفلیس گردی در سرمای زمستان، چند میلیون خرج کنند، اما حاضر نمی شوند ۱ میلیون ریال برای خرید سهام سوپر مفت بازار بورس، هزینه کنند! این فرهنگ، بزودی تغییر خواهد کرد.

اما هر روز که شاهد رکورد زنی شاخص کل و گزارش سودآوری شرکت ها در روزگار تحریم و رکود تورمی اقتصاد ایران هستیم،‌ اگر سهامدار نباشیم، باید تماشاگر و شنونده اتفاقات خوب برای بعضی ها باشیم که ذهن فریبکار ما، ما را از آن محروم کرده است.

هجوم ملت برای خرید سهام و نگهداری آن در بازه بلند مدت، حداقل تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، نشان می دهد که خیلی‌ها متوجه انقلاب بزرگ بازار سرمایه ایران شده اند و از الان،‌ پرتفو خود را با سهام مفت بازار سرمایه ایران که سهام بنیادی و آینده دار است، تزیین می کنند تا در روز موعود، از سودهای چند صد درصدی، بهره مند شوند.

در همین یک سال اخیر، بسیاری از سهام بین ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و خیلی ها را به جمع میلیونرهای ایران اضافه کرد. در همین یک سال اخیر، هزاران بورس باز زیر ۳۰سال، شاهد ۱ میلیاردی شدن سبد خود بودند. در حالی که خبری در ارز و سکه و طلا و خودرو و مسکن نبود.

در چند سال آینده، دیگر شاهد سهامی با قیمت ۱۰۰۰ ریال نخواهیم بود. شاخص کل به سمت ۱ میلیون واحد گام بر می‌دارد و با عرضه اولیه های متعدد در بازار که در صدر آن، عرضه اولیه شستا تامین اجتماعی و خصوصی سازی سرخابی های پایتخت است، شاهد رونق دوباره در بازار سرمایه کشورمان خواهیم بود.

فرصت زیادی برای «بز خری» ندارید. سهام مفت،هر روز با افزایش قیمت همراه است و شما باید برای چند برابر شدن سرمایه خود در سالهای اول سده چهاردهم هجری شمسی، باید از امروز پرتفو خوبی طراحی کنید. در خواب خرگوشی نباشید که خیلی زود دیر می شود فرزند . . . فراکابی‌ها را دریابید. چشم بازار به غول سعادت آباد، هفته پیش روشن شد. این خبر مهمی برای اهالی بازار سرمایه مثل اتفاقات در بورس انرژی ایران است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • Marko دی ۸, ۱۳۹۸

    ذهن فریبکار خیلی ها که معمولا کلکسیونی از اطلاعات غلط و تعصبات الکی! است، این اجازه و جسارت را به آن ها نمی دهد که در قرن بیست و یکم، قضاوت های تحلیلی و مستند بر اطلاعات درست را ارائه دهند

    الان ذهن آقای زمانی یا هر نویسنده ی دیگر این مطلب درست کار می کنه؟ ها؟!

    خیلی دوست دارم راجب رشته، مدرک و گواهی های حرفه ای نویسنده مطلب بدونم؟ چون ظاهرا خیلی خوب بازارو میشناسه، مگه نه آقای زمانی؟

    هر شخص می خواد با سرمایه اش چیکار کنه، چرا جوش میزنین؟
    دو تا شاخص مثبت دیدین احساساتی شدین اینجوری با اطمینان راجب همه چی نظر میدین؟! چند سالتونه؟ دوران ریاست جمهوری قبلی رو یادت میاد؟! تو بورس بودی اون موقع؟!
    این همه معاملات روزانه بالا رفته، هنوز به رکورد سابق خودش نرسیده. تو همون دوره ۹۱-۹۲ توی یک بازه ۴ ماهه شاخص ایران خودرو و سایپا ۴ برابر شدند. بعدش چی، بعدش یادت میاد آقای نویسنده مطلب؟! نقدینگی هوشمند فرقش با بازار بدون عمق میدونین چیه؟
    یک دوره توی تاریخ اقتصاد نه ایران، که تمام کره زمین بیار که رونق تنها توی بازار بوده باشه. چرخه یا سیکل همه جا اتفاق می افته. این بازارم می افته. فقط یادت باشه هیچ رشد سریعی نه تنها ماندگار نیست، بلکه عمیق و با ریشه هم نیست. به محض اینکه یکی دیگه از بازارها جذاب تر بشه و شروع به کار کنه ببین چه اتفاقی برای بورس می افته. تاریخ رو درست مطالعه کنید و ببینید بعد از دوره های مشابه چه شدند. الانم شاخ و دم نداره و کم و بیش همان میشه. منتها طعم چاشنیش کمی فرق می کنه.

    مناسبت سیاسی پیش روی کشوره، در کنارش به خاطر عمق فاجعه در اقتصاد به بنگاه ها اجازه تجدید ارزیابی دادند. اینها شاخص کل رو میبره رو آسمونا. اما بعدشم دیدن داره. فقط یه قولی بده. ۶ ماه دیگه یه مطلب دیگه راجب وقایع ۶ ماه پیش بنویس!

    • علی زمانی دی ۸, ۱۳۹۸

      سلام عزیز
      از توضیح پر شور و حرارت شما ممنونم. ما هم نگفتیم بازار تا ابد، صعودی است. قیاس مستند و مستدل کردیم شاخص کل را. بنده ۱۲ سال هست در بازار هستم و هنوز دانشجوی بازارم. مدرک ارشد دارم و گواهینامه از سازمان بورس. من ۶ ماه دیگه درباره وقایع ۶ ماه پیش بورس که امروز هست می نویسم و شما حتما اولین نفری خواهی بود که از رشد بازار، شگفت زده خواهی شد 🙂 امیدوارم سبد را تا حالا بسته باشید
      باتشکر

    • سهیل دی ۹, ۱۳۹۸

      ????

  • ulie دی ۸, ۱۳۹۸

    من لیست بلومبرگ رو نگاه کردم
    هیچ اسمی از ایران نیست
    رتبه اول رو اوکراین داره
    بعدش مقدونیه
    بعدش قطر
    بعدش امارات متحده ی عربی
    بعدش عربستان

    خودم کد بورس داشتم. مرکز بورس شهرمون میرفتم یه دو طبقه بود شیک و خوشگل. مبلای چند میلیونی. اتفاقا چند میلیونی بورس و سبد بورس خریدیم. هر هفته سهام راکد رو مفروختیم اونایی که بالا میرفت رو معامله میکردیم. اخرش هیچ سودی نسیبمون نشد. تنها چیزی که دستمون موند همون چند میلیون بود. اگه اون پولو دلار میخریدیم دوبرابر میشد. به اونا گفتیم چرا سود نمیکنیم؟ گفتش بلد نیستی. بقیه کلی سود میکنن. گفتم یه نمونه برام نشون بده سود کردن. نتونست. حرف شما همینه. شما شب و روز میگی سود میکنن و کلی ادم سود کردن. ولی میشه یکی دو تا از اینایی که سود کردنو نشون بدین؟ چرا ما نمیبینیم؟
    میدونی کی سود کرد؟ همون دلالای. همون بروکرهای سهام. اونا و شما دنبال سود ما نیستین. دنبال اینین مردم بیشتری باین بخرن بفروشن تا اسکانت و دستمزدتون رو بگیرین. وگرنه دو ماه پیشو یادتونه چطور سقوط کرد بورس؟ چون دلال و بروکر هم از فروش هم از خرید سهام دو سه درصد مبلغ رو میگیره. یعنی من ساده بخوام ده میلیون سهام بخرم باید سیصد هزار تومن دستمزد بدم. بعدم بفروشم باید سیصد هزار تومن دستمزد بدم. تازه سالی چندصد هزار تومن باید کارمزد بدم.

    این چیزای بورس رو بگین. من تا وقتی به مرکز بورس استانمون نرفته بودم این چیزا رو نمیدونستم. بعدم با چرب زبونی حرف از سود این چیزا میزدن. اقا بیا بخر دو سال نفروش یک میلیونت میشه سه میلیون.
    ما خر بودیم

    • علی زمانی دی ۸, ۱۳۹۸

      عزیز جان
      شما از نام و ای میل fake‌که دادین، مشخص است که کمی محافظه کار هستید.
      ۱- بنده لینک فایننشیال تایمز آمریکا که معتبر ترین مرجع خبری مالی آمریکا است را در داخل گفتار آوردم. به آن رجوع کنید. رتبه اول اوکراینه!!؟ توی چی چی اوکراین اول هست که شما نام بردی؟! مقدونیه اصلا کجا هست؟
      ۲-این که یکی دو تا از اینایی که سود کردن را به شما نشان بدهیم را متوجه نشدم! یعنی افرادی که سود کردن در بورس را به شما نشان بدیم یا نمادهایی که در یک سال، ۱۰ برابر شدند؟
      ۳-بروکرها از کارمزدها سود می کنند. سود اصلی را سهامدار صبور می بره
      ۴-بورس، به استان محل سکونت و کشور محل سکونت من و شما ربطی نداره. بورس، تابع اقتصاد و عرضه وتقاضا است و رکود و تورم، نقش محرک بازار را ایفا می کند. این که شما سبد درست تشکیل ندادید، اشکال بازار نیست. اگر نیاز به مشورت بیشتر دارید، در ای میل درخدمتم.
      باتشکر

  • بی نام دی ۸, ۱۳۹۸

    این رشد بابت چه چیزی بوده؟ صرفا جنبه ی روانی بازار هست و نه سودآوری بالای شرکت ها یا آینده به رشد ماندگار و طولانی مدت و یا حتی رشد سریع و کوتاه مدت اونها. من شخصا در بازار بورس سرمایه گذاری کردم اما به خوبی میدونم که بسیاری از این داد و ستدها برای معامله سهام شرکت هایی صورت گرفته که نه تنها ضررده هستن بلکه هیچ برنامه ای برای رشد در آینده ندارن. پاداش بسیاری از مدیرای این شرکت ها نه در سودآوری شرکت بلکه در ازای افزایش قیمت سهم تو بازار هست. به خصوص تو کشور ما که مطلقا چیزی به نام شفاف سازی وجود نداره و کنفرانس سهام دارا هم چیزی جز فروش امید و برنامه های غیر واقعی نیست. البته نمیشه گفت همه بد و دروغ گو هستن اما بعد از رشد های چند برابری و وارد شدن هر کس و ناکسی به این بازار واقعا باید مراقب باشیم و خام هر کارگزاری نشیم چرا که این کارگزارها بابت انجام معامله سود می کنن نه بابت سود کردن من و شما.

    • علی زمانی دی ۸, ۱۳۹۸

      این رشد شاخص کل و سهام در بازار بورس ایران در ۱ سال اخیر که باعث شگفتی جهانی شده است، بخشی مربوطه به:
      – هجوم نقدینگی ملت به بورس (۴۴ برابر شدن حجم روزانه معاملات در مقایسه با سال گذشته)
      – افزایش شمار کد بورس
      – افزایش شمار عرضه اولیه های فرابورس
      – کف بودن قیمت بسیاری از سهام در بورس
      – رکود در بازار های موازی
      – افزایش نرخ تورم که یکی از فاکتورهای موثر در افزایش قیمت محصولات شرکت ها و به موازاتش، افزایش قیمت سهم در بلند مدت
      – تحلیل پذیر بودن بازار سرمایه ایران به نسبت ارز و سکه و طلا و ملک
      و مسائل دیگر.
      این بیانیه که رشد بورس ایران در یکسال اخیر، صرفا جنبه روانی داشته، تحلیل دم دستی و غیر مستند و غیر علمی بازار سرمایه است.
      بورس نیاز به احساسات ندارد. تکنیکال، بخشی از ماجرا را افشا می کند. به علم، اعتماد کنیم.

  • nawaro دی ۹, ۱۳۹۸

    علی اقا توجه شما رو به یه متن تلگرامی جلب میکنم:

    تو این پست عکس از محل احداث مجتمع پتروشیمی دهدشت گذاشته. نوع محصول تولیدی پلی اتیلن سنگینه.
    با ظرفیت سالی سیصد هزار تن.
    ۱۳ سال پیش کلنگ افتتاحشو زده. تاهمین امروز محل احداث یه تیکه بیابونه. حتی یک دونه دیوار نکشیدن چه برسه پالایشگاه. ۱۳ سال پیش قیمت سهام این زمین بایر یا پتروشیمی ۱۰۰ تومن بوده. دیروز سهام به ۷۲۳ تومن رسیده. حالا شما بگین اینا چه چیزی رو دارن معامله میکنن به جز سهام یه تیکه زمین بایر؟ چطور این تیکه زمین بدونه اینکه حتی یه دیوار کشیده بشه قیمتش از ۱۰۰ تومن به ۷۲۳ تومن رسیده؟ بله درست میگین بهترین بازار دنیاست اما برا کلاهبرداری. مقاله رو خوندم. همش حرفای صدا سیما رو زده. اینم یه ادم لمپینه داره کلاغ رنگ میکنه جای قناری میفروشه. حاظرم شرط ببندم طرف چند هزار دلار پول داده رفته یه مقاله چاپ کرده. بعدم یه ادمی زیرش کامنت گذاشته که اگه شما بر اساس ریال و مبنای نرخ ارز محلی این گزارش رو نوشتی باید به بازار بورس زیمباوه نگاه کنی. راست میگه. اگه به مبنای پول ملی باشه که زیمباوه هزارتا سوئیس و امریکا رو میزاره تو جیبش. اما همونطور که اون مقاله نوشته بورس ایران یه جایگزین در مقابل تورم بوده نه اینکه بهترین سود رو داشته یا تو دنیا بهترین بوده. هر وقت به این سوال که چطور یه زمین بایر به اسم پتروشیمی داره سهامش فروخته میشه جواب دادین اونوقت میگیم بازار سهام تو ایران مثل سوئیسه. سیزده ساله فروخته میشه.
    بعدم کامنتا رو خوندم شما به مقدونیه توهین کردین. مقدونیه یکی از قدیمی ترین کشورای دنیا هست. بزرگترین تمدن دنیا رو داشته. امپراطوری مقدونیه رو داشته. اسکندر مقدونی رو داشته.

    • علی زمانی دی ۹, ۱۳۹۸

      دهدشت در بازار پایه زرد فرابورس ایران قرار دارد. سهامدار اصلی آن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) است که غول سرمایه گذاری پتروشیمی بورس محسوب می شود.
      بازار پایه فرابورس، بازار پر ریسکی هست. مخصوصا بازار زرد آن. از دهدشت بد تر از هم در بازار پایه زرد داریم. این شرکت های اینطوری، در بازار اصلی فرابورس هم پذیرفته نشدن چه برسه به بازار اصلی بورس. لذا اینکه قیمت از ۱۰۰ تومن رسیده به ۷۳۲ تومن، ناشی از عرضه و تقاضا در بازار پایه زرد فرابورس ایران است نه در بازار اصلی. ضمنا توجه کنید که ما در بورس، آینده را میخریم نه حال و نه گذشته را. این پتروشیمی، بیش از ۱ میلیارد قطعه سهم دارد و در وضعیت غیر شفاف است. به همین خاطر در بازار پایه زرد فرابورس قرار دارد. چون سهامدار اصلیش فارس است، خیلی ها به اعتبار این حقوقی معتبر، سهامدار هستند.
      ضمنا شما صدها سهم فوق العاده پر ارزش فرابورس و بورس را ول کردی، رفتی بین این همه پیغمبر، جرجیس رو انتخاب کردی؟
      این که شما بورس ایران را مصداق کلاهبرداری میدونی، احتمالا دانش خوبی درباره بورس و سرمایه گذاری ندارید.
      اینکه زمین بایر داره سهامش فروش میره بخاطر این هست که در «بازار پایه زرد فرابورس » قرار دارد. جایگاهش خودش داره داد میزنه اوضاع را.
      اینکه مقدونیه قدیمی ترین کشور دنیا است، چه ربطی به بازار بورس و سرمایه گذاری داره؟ !!
      موفق باشید. اصول بورس را یاد بگیرید

  • پویا دی ۱۴, ۱۳۹۸

    حالا با اوضاعی مه پیش اومده چیکار کنیم؟!
    الان که دارم این کامنت رو میزارم ۲۰ دقیقه مونده به شروع بازار بورس
    بخریم بفروشیم؟!
    احتمالا بازار با سر میاد پایین☹

  • یه نفر بهمن ۱۶, ۱۳۹۹

    چقدر جالب که سیستم پیشنهادی روزیاتو چه تاپیکی رو پیشنهاد داد!
    آقای زمانی جالبه که سال پیش چی گفتید و امسال چی پیش اومده و چقدر ملت به خاک سیاه نشستن ( بله یه عده هم زدن رفتن بالا اما چه‌کسانی ؟)
    هر چند هنوز که هنوزه تمام قد جلوی بورس دستکاری شده و پر از کلاهبرداری دارید دفاع میکنید

    • علی زمانی بهمن ۱۶, ۱۳۹۹

      عزیز جان! خوشحالم که اقرار می فرمایید به ریزش دستوری بورس و سرکوب قیمتی برای کاهش دادن صوری و زوری شاخص کل
      این ها خارج از تحلیل است. این نشان دادن غیر واقعی وضعیت بورس توسط خصولتی ها، بخاطر ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است که به رای شما نیاز دارن.
      بورس همچنان طبق فاند، محکوم به صعود است.
      چیزی که سال پیش گفتیم، بر اساس تحلیل بود و آنچه مشاهده میکنید امروزه، بر مبنای زور و دستور و سرکوب قیمت که ربطی به دنیای تحلیلگری بورس ندارد.
      اگر سهامدار هستید، سهامداری کنید. اگر ندارید، نظاره گر این باشید که این سیرک تمام شدنی است

    • یه نفر بهمن ۱۶, ۱۳۹۹

      خیر بنده نگفتم سقوط بورس فرمایشی است بلکه منظور به صعود فرمایشی بود
      چجوری پارسال همین موقع شما از بورس ۳۰۰ هزار واحدی صحبت کردید تا مرداد که ۲ میلیون شد و همه خوشحال و خندون و الان یهویی ریخته؟ در عرض ۳ ۴ ماه نزدیک ۷۰۰ هزار واحد سقوط کرد و کلی از پول ملت باد هوا شد
      اگر این جریان الاکلنگی و قراره دوباره بره بالا که آخرش الاکلنگی باز پایین میاد
      اینجوری که شما دارید دفاع میکنید بورس الان حباب معکوس داره و قراره یهو « محکوم » بشه به یه صعود دیگه حتما تا ۳ میلیون واحد و بعد بیاد بشه ۱.۵ و همین چوب بخوره تو سر ملت تا یه سری سرمایه دار و گنده بزرگتر بشن
      اگر میخواهید باز دفاع کنید که ما هم باید سوار این قطار بشیم خیلی راحت باید گفت ظرفیت این قطار محدوده مارو نهایت پرت میکنن پایین
      (( هنوز خیلی ها معتقدند که بازار سرمایه ایران حباب دارد و بزودی سقوط دسته جمعی آغاز می شود! ذهن فریبکار خیلی ها که معمولا کلکسیونی از اطلاعات غلط و تعصبات الکی! است، این اجازه و جسارت را به آن ها نمی دهد که در قرن بیست و یکم، قضاوت های تحلیلی و مستند بر اطلاعات درست را ارائه دهند.))
      این رو خود شما گفتید و من نوعی رو به چیزایی محکوم کردید میشه بپرسم الان پس چرا اینجوریه؟
      حقه و کلک نبود!؟!
      همون زمان صعود هم با همون چوب تکنیکال تکنیکالی که میفرمایید با یکی از دوستان خبره نشستیم حساب کردیم سهام یه شرکت به هیچ فرمولی مستقیم نبود در همون زمان سهام یه بنده خدایی توی حکشتی نابود شد

      میشه نظر اخرتون رو هم در مورد سهام پارس الکترونیک بدونم؟ چه مدلی شرکتی که هیچ بویی از تکنولوژی روز نبرده و نهایت بتونه مونتاژ کنه در عرض یکسال سهام اش بیش از ۱۰ برابر میشه بعد یهو تا حدود یک پنجم میفته
      تکنیکال این مورد بررسی میکنید؟ شاید تکنولوژی های پارس رو اپل و گوگل میدزدن ؟!

      متاسفانه شما هنوز که هنوزه بر طبلی میکوبید که مردم باید باهاش برقصن تا بالانشین ها خوشحال بشن
      متهم تون نمی کنم به جیره بگیر بودن ولی این همه تبلیغ یه سره بورس در روزیاتو رو هم تحمل نمیشه کرد

      • علی زمانی بهمن ۱۶, ۱۳۹۹

        همانطور که عرض شد، سقوط عجیب بورس در ماه های اخیر، دستوری، صوری و غیر علمی است و ۱۰ مورد از مقصرشان را مجلس شورای اسلامی در نامه ای به قوه قضاییه در اواخر دی ماه امسال اعلام کرد. بورس پس از دعوای ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، دوباره به مدار صعودی بازخواهد گشت و سقف تاریخی ۲ میلیون واحد مرداد ۹۹ را دوباره فتح و از ان عبور خواهد کرد. در روزیاتو، برای بورس تبلیغ نمیشود. ما تحلیل ارائه میکنیم. ریزش دستوری، از حیطه تحلیل خارج است چون در مختصات علم نیست و در مختصات زور و تهدید و سرکوب قیمتی است.
        آنچه که در ریزش دستوری چند ماه اخیر دیده اید، حقه و کلک بود برای ترساندن تازه واردها و امیدواریم قوه قضاییه با خاطیان برخورد کند. بورس، ۷۰۰ شرکت است، نمیشه ۵ماه کل ۷۰۰ شرکت در صف فروش میلیونی قفل شود. !! اوکی؟ این با علم و منطق سازگار نیست. حالا هر جور شما دوست داری تفسیرش کن.
        این سیرک، تمام شدنی است. صبور باشید