چرا نباید وقتی گرسنه هستیم تصمیم مهمی بگیریم؟

چرا نباید وقتی گرسنه هستیم تصمیم مهمی بگیریم؟

برای آنکه بتوانیم عملکرد درستی داشته باشیم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم، ابتدا باید درست تصمیم بگیریم. گرفتن تصمیم درست منوط به شرایط مختلفی است. تحقیق و بررسی جنبه های مختلف مسأله تنها یکی از این شرایط است. در واقع شاید حتی فکرش را هم نکرده باشید که سیری یا گرسنگی شما در هنگام تصمیم گیری، در نتیجه ی کار مؤثر است.

تأثیر گرسنگی بر تصمیم گیری

زمانی که برای خرید مواد غذایی به یک فروشگاه می روید را تصور کنید. خرید کردن با یک معده ی خالی ریسک بزرگی محسوب می شود. چون وقتی با شکمی که از گرسنگی در حال قار و قور کردن است پا در فروشگاه بگذارید، در نهایت با کیسه ای پر از تنقلات و دیگر خوراکی ها خارج خواهید شد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی تصمیم بزرگ تری مثل خرید ماشین یا قبول یک پیشنهاد کاری می گیرید، مغزتان چه عملکردی دارد؟ محققان دست به تحقیقی زدند که نشان می دهد چرا قبل از گرفتن یک تصمیم بزرگ باید چیزی بخوریم.

گرسنگی شما را به کم راضی خواهد کرد

دانشمندان شرکت کنندگان تحقیق را دو بار مورد آزمایش قرار دادند: یک بار زمانی که برنامه ی غذایی عادی خود را داشتند و یک بار هم زمانی که طی روز چیزی نخورده بودند. تیم تحقیقاتی با استفاده از سه نوع پاداش مختلف از جمله غذا، پول و دانلود آهنگ، پی بردند افراد شرکت کننده وقتی گرسنه بودند بین گرفتن فوری یک جایزه ی کوچک و دریافت یک جایزه ی بزرگ در آینده، گزینه ی اول را انتخاب می کردند. شرکت کنندگان وقتی سیر بودند معمولاً تصمیم می گرفتند ۳۵ روز برای دریافت جایزه ای دو برابری صبر کنند، اما وقتی گرسنه بودند فقط ۳ روز برای گرفتن جایزه صبر می کردند.

گرسنگی روی عملکرد مغزتان تأثیر می گذارد

به گفته ی دانشمندان آن ها قصد داشتند بدانند آیا گرسنگی فقط تصمیمات مرتبط با مقوله ی غذا را تحت تأثیر قرار می دهد یا آثار گسترده تری دارد و تحقیقات آن ها نشان داد گرسنگی باعث می شود افراد هنگام تصمیم گیری بیشتر روی زمان حال تمرکز داشته باشند. تأثیر گذاری گرسنگی بر انتخاب های مرتبط با مقوله ی غذا مورد انتظار بود اما هنوز معلوم نیست که چرا گرسنگی باعث می شود افراد در مورد پاداش های کاملاً نامرتبط با مقوله ی غذا هم بیشتر روی زمان حال تمرکز داشته باشند. گرسنگی مقوله ای است بسیار رایج، به همین دلیل بسیار مهم است متوجه شویم این مسأله به چه روش های نامشهودی ممکن است روی ترجیح و تصمیم ما تأثیر بگذارد.

غذایی بخورید که به مغزتان نیرو بخشد

در تحقیق دیگری دانشمندان متوجه شدند هورمون سروتونین نقشی اساسی در فرآیند تصمیم گیری دارد. ماده ی خام مورد نیاز برای تولید سروتونین در بدن، اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که فقط از راه تغذیه به دست می آید، به همین دلیل در فاصله ی وعده های غذایی سطح سروتونین در بدن کاهش می یابد. این مسأله می تواند باعث بروز پرخاشگری و رفتارهای تکانشی (آنی و فکر نشده) شود. به ویژه بعضی مواد غذایی از جمله سوپ مرغ و شکلات، مملوء از این اسید آمینه هستند. گوشت قرمز، مواد لبنی، مغزها و دانه های خوراکی، موز، ماهی تن، صدف و فرآورده های سویا هم از منابع خوب این اسید آمینه به شمار می روند.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود