با چند روش ساده پاهای خسته خود را تسکین دهید

با چند روش ساده پاهای خسته خود را تسکین دهید

خستگی پاها می تواند نشانه ی کاهش گردش خون در پاها باشد، مشکلی که بیشتر در میان زنان و افراد سالخورده وجود دارد. در نقش و تأثیر گذاری استراحت شکی نیست، اما گاهی به روش های دیگری نیاز داریم تا جلوی خستگی پاها را بگیریم، به ویژه روزهایی که باید تمام مدت را سرپا بگذرانیم. در ادامه چند راهکار ساده به شما معرفی خواهیم کرد که به تسکین پاهای خسته ی شما کمک می کنند.

۱- دو نقطه از پای خود را همزمان فشار دهید

رفع خستگی پاها

با فشار آوردن به نقاط خاصی از بدن می توانید در آن هورمون اندورفین منتشر کنید. این کار به کاهش فشار، درد و خستگی کمک خواهد کرد. ۲ مورد از این نقاط روی پاها قرار دارند:

  1. اولی (طبق تصویر بالا) بین استخوان های اول و دوم روی پا قرار دارد.
  2. دومی (طبق تصویر بالا) بین استخوان های چهارم و پنجم جای گرفته.

انگشتان خود را روی این ۲ نقطه همزمان و به مدت ۲ دقیقه فشار دهید. با این کار تنفس تان عمیق و آرام خواهد شد.

۲- از یک مداد برای تسکین پاهای خود استفاده کنید

یک نقطه ی دیگر هم در مرکز پاشنه ی پا وجود دارد. این نقطه را با استفاده از یک مداد به مدت ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه فشار دهید. فشار وارده نباید زیاد باشد. بعد از مدتی، تسکین یافتن پاهایتان را احساس خواهید کرد.

این کار را برای هر دو پا انجام دهید.

۳- حرکت ویراسانا را انجام دهید

ویراسانا (یا قهرمان نشسته) نوعی حرکت یوگا است که روی زانوها انجام می شود. این حرکت را حتی بالافاصله بعد از خوردن غذا هم می توانید انجام دهید.

  1. روی زمین زانو بزنید. زانوها باید در کنار هم و پاها باید دور از هم قرار بگیرند.  یک بالش پشت خود قرار دهید که تکیه گاه تان باشد.
  2. روی بالش بنشینید. اگر در زانوهایتان احساس درد می کنید، کمی بلند شوید. دستان خود را راحت و بی حرکت روی ران های خود قرار دهید و ۲ تا ۴ دقیقه در همین حالت بمانید.
  3. پاهای خود را چند ثانیه ای جلو بکشید.

احتیاط کنید و مطمئن شوید تکیه گاهی زیر باسن تان وجود دارد تا ریسک آسیب دیدگی به حداقل برسد. در صورت داشتن هر گونه آسیب بدنی، از انجام این حرکت خودداری کنید.

۴- با پوشیدن جوراب واریس از خستگی پاها جلوگیری کنید

جوراب های واریس این روزها تنوع زیادی پیدا کرده اند و ظاهری عیناً مثل جوراب های معمولی دارند. این جوراب ها نه تنها از خستگی پاها جلوگیری می کنند، بلکه آن ها را درمان هم می کنند.

جوراب های واریس به بهبود جریان خون میان پاها و قلب کمک می کنند. علاوه بر این، انواع مختلفی از آن ها برای استفاده ی روزمره و ورزش کردن وجود دارد. فراموش نکنید که در صورت داشتن مشکل یا بیماری خاصی باید قبل از استفاده از این جوراب ها با پزشک خود مشورت کنید.

۵- حرکت پروانه را انجام دهید

این حرکت کمک می کند خستگی پاهای خود را از بین ببرید و اندام های گوارشی را هم تحریک می کند:

  1. به پشت دراز بکشید و پاهای خود را بالا آورید و به یک دیوار تکیه دهید.
  2. کف پاهایتان را به هم برسانید و آن ها را به آرامی به سمت باسن خود پایین آورید.
  3. سه تا پنج دقیقه در این حالت بمانید.

۶- مصرف نمک را کم کنید

اگر مصرف نمک تان زیاد است باید بدانید که این مسأله می تواند منجر به ورم و احساس خستگی و درد در پاهای شما شود. دانشمندان توصیه می کنند در طول روز بیشتر از ۲،۳۰۰ میلی گرم نمک مصرف نکنید که این میزان معادل یک قاشق نمک است.

سعی کنید مصرف نمک را کم کنید. نتیجه ی آن را در بدن خود خواهید دید.

۷- به اندازه ی کافی آهن مصرف کنید

کمبود آهن می تواند باعث بروز سندرم پای بی قرار شود که نشانه هایی مثل بی حسی، احساس سوزش، خارش و انقباض دردناک در پاها دارد. این سندرم باعث خستگی پاها هم می شود.

سعی کنید مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی تان به اندازه ی کافی دریافت کنید و مواد غذایی ای مصرف کنید که سرشار از آهن هستند، مثل اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا، میوه های خشک و برنج قهوه ای.

۸- پاهای خود را ماساژ دهید

ماساژ پا می تواند بسیار نیروبخش باشد و فایده ی اصلی آن این است که خودتان هم می توانید آن را انجام دهید. فشار اندک، آرامش بخشی ماساژ را بیشتر می کند و فشار زیاد هم ممکن است درد و فشار را در عضلات کاهش دهد. یک تکنیک ساده برای ماساژ پاها وجود دارد که به ترتیب زیر انجام می شود:

  1. دست خود را مشت کنید و با آن به آرامی به عضلات پای خود ضربه بزنید. این کار را از قوزک پا شروع کنید. برای ضربه زدن از سمتی از مشت تان استفاده کنید که انگشت کوچک قرار دارد.
  2. این حرکات را رو به بالا ادامه دهید. روی بخش هایی که احساس خشکی دارند تمرکز کنید.
  3. این حرکت را برای همه ی قسمت های پا انجام دهید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود