جدایی پرنس هری و مگان مارکل از خاندان سلطنتی بریتانیا ؛ تصمیم زوج سلطنتی چه تبعاتی دارد؟

جدایی پرنس هری و مگان مارکل از خاندان سلطنتی بریتانیا ؛ تصمیم زوج سلطنتی چه تبعاتی دارد؟

پرنس هری، نوه ی ملکه ی بریتانیا و همسرش، مگان مارکل، روز چهارشنبه ی هفته ی گذشته طی بیانیه ای که در اینستاگرام رسمی خود منتشر کردند، از تصمیم خود برای «کناره گیری» از خاندان سلطنتی بریتانیا خبر دادند.

طبق بیانیه ای که در اینستاگرام دوک و دوشس ساسکس منتشر شده، آن ها قصد دارند از مقام خود به عنوان اعضای «ارشد» خاندان سلطنتی کناره گیری و برای رسیدن به استقلال مالی تلاش کنند، با این حال به حمایت کامل از ملکه ادامه خواهند داد.

این زوج که تعطیلات کریسمس خود را در کانادا سپری کرده اند، اظهار کردند آن ها قصد دارند زمان خود را میان بریتانیا و آمریکای شمالی تقسیم کنند تا علاوه بر آشنا کردن پسرشان، آرچی با رسوم خاندان سلطنتی که در آن متولد شده، فرصت تمرکز بر کارهای دیگری از جمله راه اندازی مؤسسه ی خیریه ی جدیدشان را فراهم سازند.

این بیانیه اما شوک بزرگی به خاندان سلطنتی و طرفداران آن وارد ساخته.

خاندان سلطنتی بریتانیا در واکنش به بیانیه ی دوک و دوشس ساسکس اعلام کرده: «ما تمایل آن ها به اتخاذ رویکردی متفاوت را درک می کنیم اما مسائل پیچیده ای وجود دارد که نیاز به زمان است تا بر روی آن ها کار شود».

نشریات انگلیسی به نقل از منابع غیر رسمی بیان کرده اند که زوج سلطنتی تنها ۱۰ دقیقه قبل از انتشار بیانیه ملکه را از طریق تلفن از تصمیم خود باخبر ساختند. با آنکه ملکه صراحتاً از آن ها خواسته بود از انتشار این بیانیه خودداری کرده و درباره ی این تصمیم با پدر هری، پرنس چارلز صحبت کنند، اما زوج سلطنتی از دستور ملکه سرپیچی کرده و بعد از این تماس تلفنی بیانیه ی خود را منتشر کردند.

اینطور که در خبرها آمده، این اقدام پرنس هری و مگان مارکل باعث «ناامیدی و رنجش خاطر» ملکه و دیگر اعضای خاندان سلطنتی شده. از قرار معلوم، ملکه، پرنس چارلز، پرنس ویلیام و پرنس هری جلسه ای اضطراری در اینباره تشکیل دادند.

کناره گیری پرنس هری و مگان مارکل

البته این زوج سلطنتی قصد انصراف از عناوین دوکی و دوشسی ساسکس را ندارند و آنچه که در بیانیه ی خود آورده اند بدان معنی است که آن ها تصمیم دارند دیگر از بودجه ی دولتی مخصوص خاندان سلطنتی پولی دریافت نکنند، بودجه ای که از جیب مالیات دهندگان بریتانیایی تأمین می شود.

با این حال، بودجه ی مذکور تنها ۵ درصد از هزینه های این زوج سلطنتی را تأمین می کند و بیشتر درآمد پرنس هری و مگان مارکل از سمت پرنس چارلز و در واقع دوک نشین کورنوال تأمین می شود. دوک نشین کورنوال که بخش های گسترده ای از جنوب انگلستان را دربر می گیرد، املاکی سلطنتی متعلق به پرنس چارلز، پدر پرنس هری و پرنس ویلیام است و درآمد حاصل از آن نه فقط به پرنس چارلز و همسرش کامیلا، بلکه به پسرانش و همسران و فرزندان آن ها هم تعلق می گیرد. پرنس چارلز سالانه ۶/۵ میلیون دلار از درآمدهای حاصل از دوک نشین کورنوال را به پسرانش به خاطر انجام وظایف سلطنتی شان می بخشد که نیمی از این پول به پرنس هری تعلق دارد.

گرچه بعید است که پرنس چارلز زوج جنجالی خاندان سلطنتی را به طور کامل از این درآمد محروم سازد اما نشریات انگلیسی مدعی هستند که پرنس ولز اعطای این پول را مشروط به انجام وظایف سلطنتی شان کرده، بنابراین اگر آن ها بیش از آنچه که باید از وظایف خود کناره گیری کنند ممکن است این منبع درآمد رایگان را از دست دهند.

پرنس هری و مگان مارکل همزمان با انتشار بیانیه ی جنجالی خود، از وبسایت رسمی خود هم رونمایی کردند و در آن توضیحاتی درباره ی علت تصمیم خود برای انصراف از مقام خود به عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی ارائه دادند.

زوج سلطنتی با اشاره به آنکه اولین عضوی از خاندان سلطنتی نیستند که تصمیم به داشتن استقلال مالی گرفته اند بیان کردند برای آن ها مهم است که از درآمدی حرفه ای برخوردار باشند، چیزی که با وجود داشتن مقام سلطنتی و قوانین و مقررات مربوط به آن امری غیر ممکن است.

گرچه دوک و دوشس ساسکس به جزئیات چگونگی این استقلال مالی نپرداخته اند اما همانطور که گفته شد آن ها در پست اینستاگرامی خود از راه اندازی مؤسسه ی خیریه ی جدید خود خبر دادند.

به علاوه، آن ها در توضیحات وبسایت خود اظهار کرده اند که این استقلال مالی به تدریج صورت می گیرد و رسیدن به استقلال کامل از خاندان سلطنتی به زمان نیاز دارد.

دوک و دوشس ساسکس همچنین در وبسایت رسمی خود از تغییر رویه ی خود در قبال رسانه ها خبر دادند. آن ها قصد دارند رابطه ی خود با رسانه ها را محدود و به شکل مطلوب خود سازند، که این مسأله هم با وجود داشتن مقام سلطنتی امکان پذیر نیست. زوج سلطنتی از زمان اعلام نامزدی خود مشکلات زیادی با مطبوعات انگلیس داشته اند و هم پرنس هری و هم مگان مارکل در ماه های اخیر از رسانه های بریتانیایی شکایت کرده اند.

خبر کناره گیری مگان مارکل و پرنس هری در حقیقت بعد از ماه ها شایعه پراکنی و گمانه زنی درباره ی فاصله گرفتن این زوج از خاندان سلطنتی منتشر شد

ملکه الیزابت در سخنرانی کریسمس سال ۲۰۱۹ خود

ماه گذشته گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ملکه در سخنرانی کریسمس خود که هر ساله از تلویزیون بریتانیا پخش می شود، عکسی از پرنس هری و مگان مارکل بر روی میز خود نخواهد گذاشت. بعد از پخش سخنرانی هم معلوم شد این گمانه زنی ها چندان دور از واقعیت نبوده و تنها در میانه ی سخنرانی ملکه، تصویری از زوج سلطنتی به همراه فرزندشان به نمایش درآمد. ملکه در این سخنرانی از روزهای سخت خاندان سلطنتی در سال گذشته صحبت کرده و تولد آرچی را بهانه ای برای وحدت میان اعضای خاندان بیان کرده بود.

سال گذشته شایعات زیادی درباره ی اختلافات میان پرنس هری و پرنس ویلیام وجود داشت. پرنس هری هم از قرار معلوم به وجود اختلاف میان خود و برادر بزرگ ترش، پرنس ویلیام اذعان کرده. پرنس ویلیام و همسرش، کیت میدلتون هم در پایان سال گذشته در اینستاگرام رسمی خود ویدئویی به عنوان مروری بر سال ۲۰۱۹ منتشر کردند که گرچه حاوی تصاویری از دوک و دوشس ساسکس بود اما هیچ تصویری از حضور دو برادر در کنار هم در آن وجود نداشت.

تصویری که پرنس هری و مگان مارکل مدتی قبل از پسرشان آرچی در کانادا منتشر کردند.

شایعات پیرامون دوک و دوشس ساسکس زمانی شدت گرفت که آن ها تصمیم گرفتند تعطیلات کریسمس خود را در کانادا، به دور از خاندان سلطنتی سپری کنند. در روزهای اخیر شایعات و گمانه زنی هایی وجود داشته مبنی بر اینکه دوک و دوشس ساسکس به همراه فرزندشان برای ادامه ی زندگی به کشور کانادا نقل مکان خواهند کرد.

البته در صورتی که زوج سلطنتی تصمیم به اقامت در این کشور بگیرند، با توجه به عضویت کانادا در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع، هزینه های مربوط به امنیت آن ها از مالیات مردم کانادا تأمین خواهد شد، مسأله ای که در حیطه ی اختیارات پرنس هری و مگان مارکل هم نیست، چرا که در هر حال هری پسر دوم پادشاه آینده ی بریتانیا است و این زوج یک فرزند هم از خون سلطنتی دارند.

تصمیم پرنس هری و مگان مارکل برای جدایی از خاندان سلطنتی، در چند روز گذشته به خبر اول رسانه ها در بریتانیا تبدیل شده و با واکنش های مختلفی رو به رو بوده. برخی از این اقدام زوج سلطنتی به شدت انتقاد کرده اند.

اما این سؤال مطرح است که تصمیم زوج سلطنتی چه تبعاتی برای آن ها دارد و چه آینده ای برای آن ها رقم خواهد زد

روشن است که این تصمیم زندگی دوک و دوشس ساسکس را تا پایان عمرشان چه از نظر مالی و چه از نظر شخصی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

آن ها راه های زیادی برای کسب درآمد بدون حمایت خاندان سلطنتی دارند

مگان مارکل در نمایی از سریال «دادخواست ها» (Suits)

همانطور که پیشتر هم اشاره شد پرنس هری و مگان مارکل تا پیش از این از بودجه ی دولتی مخصوص خاندان سلطنتی مبلغی را دریافت می کردند. حالا با انصراف آن ها از مقام خود به اعضای ارشد خاندان، این پول دیگر به آن ها تعلق نمی گیرد و بعید است ملکه مؤسسه ی خیریه ی جدیدشان را که قرار است امسال راه اندازی شود تأمین مالی کند.

اما مسأله ی هزینه های زندگی آن ها هم هست. گرچه این زوج سلطنتی در عمارت فراگمور سکونت داشته اند، خانه ای که هدیه ی ملکه به آن ها است و اخیراً ۳ میلیون دلار از جیب مالیات دهندگان بریتانیایی صرف بازسازی آن شد، اما حالا دوک و دوشس ساسکس اعلام کرده اند که قصد دارند زمان خود را میان بریتانیا و آمریکای شمالی تقسیم کنند.

پرنس هری و مگان مارکل، روی هم رفته ثروتی نزدیک به ۳۰ میلیون دلار دارند، که بخشی از آن ارثیه ی پرنسس دایانا برای پسرش هری، بخشی کمک هزینه ی سالانه ی پرنس چارلز از دوک نشین کورنوال و بخشی دیگر درآمد مارکل از بازی در سریال های تلویزیونی و همینطور قراردادهای تبلیغاتی و اسپانسرینگ است.

گرچه این زوج سلطنتی درباره ی جزئیات برنامه ی خود برای کسب درآمد صحبتی نکرده اند، اما چندین و چند احتمال در اینباره وجود دارد.

مگان مارکل قبل از وصلت با خاندان سلطنتی، یک وبسایت شخصی در حوزه ی سبک زندگی به نام The Tig داشت. این وبسایت محتوای متنوعی داشت، از مصاحبه با آشپزهای معروف گرفته تا مطالب آموزشی درباره مد و فشن و تهیه ی هدیه و همینطور نامه های سرگشاده ی شخصی از سمت مارکل. عروس خاندان سلطنتی بعد از شروع رابطه اش با پرنس هری وبسایتش را بست.

اما سپتامبر سال گذشته ی میلادی بود که شایعاتی درباره ی راه اندازی دوباره ی این وبسایت درگرفت. این شایعات بعد از آن به وجود آمد که مدیر امور تجاری مارکل برای احیاء نشان تجاری The Tig رسماً اقدام کرد.

در آن زمان کاخ باکینگهام اعلام کرد این کار برای آن انجام شده تا شخص دیگری از این نام تجاری سوء استفاده نکند و ادعا نکند که خود دوشس ساسکس یا وابسته به او است.

مارکل می تواند کار بازیگری را هم از سر گیرد. این اتفاق شاید بعید به نظر برسد اما او اولین عضوی از خاندان سلطنتی نخواهد بود که بعد از ترک نقش سلطنتی خود به بازیگری می پردازد.

برای مثال، اوبولراتانا پرنسس تایلند بعد از آنکه به دلیل ازدواج با یک مرد آمریکایی مجبور به کناره گیری از عنوان سلطنتی خود شد، در چندین فیلم سینمایی به بازیگری پرداخت.

در خصوص پرنس هری هم سال گذشته اعلام شد او با همکاری اپرا وینفری، مجری مشهور، در تدارک ساخت یک سریال مستند با موضوع سلامت روان برای شبکه ی اپل است.

سپتامبر سال گذشته ی میلادی هم الن دیجنرس، دیگر مجری مشهور، اظهار کرد که احتمال دارد در یک پروژه ی جدید با زوج سلطنتی همکاری داشته باشد.

رابطه ی آن ها با خاندان سلطنتی تا ابد تغییر خواهد کرد

با توجه به آنکه پرنس هری و مگان مارکل قبل از انتشار بیانیه ی خود با خاندان سلطنتی در اینباره مشورت نکردند، دقیقاً معلوم نیست این مسأله چه اثری بر رابطه ی آن ها با ملکه و سایر اعضای خاندان دارد.

تنها عضوی از خاندان سلطنتی که از زمان انتشار بیانه ی مگان مارکل و پرنس هری در اینباره صحبت کرده، ملکه بوده. یکی از نمایندگان ملکه در بیانیه ای اعلام کرده مذاکره با دوک و دوشس ساسکس در مراحل اولیه است.

همانطور که پیش تر هم اشاره شد خاندان سلطنتی بیان کرده گرچه تمایل زوج سلطنتی برای در پیش گرفتن راه و رسمی جدید برای زندگی را درک می کند اما مسائل پیچیده ای وجود دارد که کار بر روی آن ها به زمان نیاز دارد.

آنطور که از این بیانیه برمی آید زوج سلطنتی دعای خیر ملکه را نخواهند داشت و به نظر می رسد بیشتر اعضای خاندان سلطنتی هم چنین احساسی داشته باشند.

یکی از دستیاران کاخ سلطنتی اظهار کرده: «همه هر کاری از دست شان برمی آمد برای آن ها کردند. همان عروسی، خانه، دفتر کار، پول، خدمه و سفرهایی که می خواستند را برایشان فراهم کردند و آن ها حمایت خانواده ی خود را هم داشتند. بیشتر از این چه می خواستند؟»

یک منبع سلطنتی دیگر هم اظهار کرده: «حق ملکه نیست که با او اینطور رفتار شود.» این شخص که رفتار زوج سلطنتی با ملکه را دور از ادب و بی پروایی دانسته بیان کرده: «خاندان سلطنتی متوجه است که آن ها می خواهند کار متفاوتی انجام دهند و کاملاً مایل است آن ها کمک کند. اما همه شوکه هستند و به آن ها ضربه وارد شده.»

در عین حال، یک منبع سلطنتی به رسانه ها اعلام کرده ملکه و خاندان سلطنتی «عمیقاً ناامید» هستند و منبعی دیگر بیان کرده خاندان سلطنتی از اقدام دوک و دوشس ساسکس «شوکه، ناراحت و سرتاپا خشم» هستند.

با این حال یک مفسر امور خاندان اظهار کرده ماجرا به همین جا ختم نمی شود: «آن ها با ساسکس ها به سردی رفتار کردند. این از ماجرای پرنس اندرو و جفری اپستین هم بدتر است چون مربوط به نسل جدید می شود. خاندان سلطنتی از این اتفاق در دراز مدت به شدت لطمه خواهد خورد.»

منبع: insider ، insider ، insider ، insider
بدون نظر

ورود