علت ترس و وحشت بعضی‌ها از بازار بورس و سهامداری چیست؟

علت ترس و وحشت بعضی‌ها از بازار بورس و سهامداری چیست؟

ترس در معاملات بورس همیشگی است. ترس و وحشت یک حالت عاطفی پیچیده و نیرومند است که در بعضی مواقع بدون وجود تهدید خارجی و علتی مشخص، رخ می دهد. ترس به رفتارهای خاص فرار و اجتناب مربوط است و با اضطراب تفاوت دارد. احساس ناخوشایندی که در رویارویی با خطر پیش رو داریم، در تقویت ترس موثر است.

مهارت های مقابله با ترس و وحشت مثل مهارت های شفاف اندیشی، مثب اندیشی و مقولاتی از این دست، در کتاب ها و مقالات و سخنرانی ها بسیار است که رجوع به آن ها در کنار مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک، توصیه می شود.

ترس در زندگی همه افراد وجود دارد و در سنین مختلف، واکنش افراد به موقعیت و محیط ترس آور، متفاوت است. در بازار سهام که بازاری پیچیده و تقریبا ناشناخته برای عموم افراد محسوب می شود، ترس و وحشت، بخش جدایی ناپذیر معامله گران و فعالان بازار سرمایه است.

چه شما دیروز وارد بورس شده باشید، چه ۳۰ سال سابقه بورس بازی داشته و سود میلیاردی کسب کرده باشید، باز با فاکتور ترس مواجه هستید. برای این که کم تر بترسیم و کم تر وحشت کنیم، باید اطلاعات خود را افزایش داده و تجربه اندوزی کنیم.

هیچ تجربه ای بدون هزینه نیست. تجربه،‌ ارث پدری نیست که به کسی به ارث برسد. برای کم تر ترسیدن در بازار بورس، باید استراتژی داشت و به استراتژی، ایمان داشت. در بورس، صبوری، مهم ار از پول و دارایی شما است.

دانش، مقدم بر دارایی است. دانش و صبوری، بر ترس غلبه می کند و یکی از رازهای بزرگان بورس به شمار می رود. در ایران در سال های اخیر، شاهد رشد فزاینده و خیره کننده شاخص کل بورس و به موازات آن، رشد قیمت سهام بسیاری از پانصد و اندی شرکت در بازار بورس ایران با سابقه ۵۵ ساله هستیم.

این روند همچنان تا شاخص کل ۱ میلیون واحدی در سالهای اول سده چهاردهم شمسی ادامه دارد. اما هنوز عده ای از ورود به بورس اجتناب می کنند و خود را از سودهای شیرین سال های آینده،‌ محروم می کنند. ترس و وحشت از ضرر، یکی از مهم ترین دلایلی است که این افراد درباره علت عدم اشتیاق و استقبال از ورود به بازار بیان می کنند.

گام اول برای ورود به بورس، ثبت نام در سامانه سجام است. ایندکس سایت سجام را در بالا مراجعه می کنید.

بسیارند افرادی که در زمان مواجهه با پیشنهاد دریافت کد بورس و اختصاص بخشی کوچک از سرمایه و دارایی خود به خرید سهام، با واژه ترس و وحشت مواجه شدند. اما پس از یادگیری و آموزش مهارت های سهامداری و بورس، بر ترس خود چیره شده و با سهامداری خوب و صبوری درست، سودهای میلونی به جیب زدند.

ناگفته پیداست که هر کاری را شما از دوران نوجوانی و جوانی آغاز کنید، شانس موفقیت شما در آن کار بیشتر است. چرا که ریسک پذیری بیشتری دارد. پول و ثروت و دارایی و موفقیت، آن سوی دیوار ترس است. هیچ ترسوی موفقی در دنیا نمی‌توان نام برد. همه کارآفرینان و افراد موفق، بر ترس با دانش و صبوری و جسارت، غلبه کردند تا افق های جدیدی پیش روی خود گشودند و فرصت ساز و فرصت آفرین شدند.

ترس در معاملات بورس

ترس در معاملات بورس، امری طبیعی است. کلا پول، موجودی ترسو و بسیار حساس به خطرهای سیستماتیک مثل: سیل،  زلزله، جنگ، حمله موشکی، کاهش ارزش پول ملی و امثالهم است.

بخشی از ترس معامله گران یا کسانی که قصد دارند به تازگی وارد بازار شوند، محصول تجربیاتی است که از دیگران می شنوند یا دیده اند. مثلا چون دوستان آن ها ضرر زیادی کردند، در نشریات و سایت ها از سقوط بورس در آینده نزدیک خبر می دهند و امثالهم.

همه این ریسک های سیستماتیک و غیر  سیستماتیک، بر عزم جزم سرمایه گذاران در بورس تاثیر ژرف دارد. اما هنر شفاف اندیشیدن و هنر رهایی از ذهن فریبکار به ما می‌آموزد که اطلاعات را از مسیر و کانال های درست دریافت کرده و به خوبی تحلیل کنیم و بر اساس مشاوره با اهل فن، قضاوت و تصمیم بگیریم.

در تکنیک های تابلوخوانی و روانشناس بورس، به موضوعی به نام «اردر ترس» اشاره می شود. یعنی سهامدار عمده، با ایجاد صف های فروش میلیونی، سهامدار کم تحمل ترسو و عجول را به فروش سهم خود در قیمت پایین ترغیب می کند تا چند روز بعد، همان سهم را در قیمت بالاتر از سهامدار عمده بخرد!

این قضیه در بازار کم عمق بورس ایران که لشکری از آماتورها در آن فعالیت دارند و با معضلی به نام دامنه نوسان و حجم مبنا مواجه هستیم، به وفور در ساعت معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه ) از طریق سایت tsetmc.com‌ مشاهده می شود.

ترس و بزخری!

یکی از دلایلی که برخی از سهامداران، اعتقاد به «بز خری» در بورس دارند، استفاده از فاکتور ترس در میان سهامداران عجول و ترسو است که ترس روی معاملات آن ها تاثیر گذار بوده واستراتژی آن ها را در بلند مدت، دچار تغییر میکند.

بزخری یعنی خرید هر چیزی به پایین ترین قیمت ممکن و فروش همان چیز به بالاترین قیمت های ممکن در یک بازه زمانی خاص. برای بز خری در بورس، باید زمانی که اکثریت می ترسند و سهام خود را در پایین ترین قیمت می فروشند، با علم و اگاهی و بررسی صورت های مالی در کدال، نسبت به خرید اقدام کرده و با صبوری و رهایی از ترس، سود شیرینی را در بلند مدت نصیب پرتفو خود کنیم.

در بورس ایران، مصداق های بزخری بسیار است. شرکت هایی که روی کاغذ، ورشکسته هستند اما در عمل، سودآوری و آینده خوبی در صنعت مربوطه داشته و پس از گذشت چند ماه و چند سال از خرید سهم، گاها ده ها برابر قیمت چند سال پیش خود، قیمت گذاری می شوند. شرکت هپکو اراک و صنایع دریایی ایران ، مثال هایی از این قضیه هستند.

دلایل ترس در معاملات بورس

  • اینکه معاملات قبلی خود را بازیان بسته‌ایم یا اکنون معامله باز داریم. گاها معامله باز که در زیان به سر می‌برد باعث می‌شود که نتوانیم به‌موقع معامله خود را ببندیم و تصمیم درست را در مورد این معامله انجام دهیم. یکی از دلایل ترس در بورس است.
  • اهداف غیر‌واقعی داشتن یکی از دلایل است. اهداف غیرمنطقی از بازار سرمایه، باعث شکست در بازار می‌شود. برای ورود به یک معامله باید تمام احتمالاتی که راجع به آن می‌توان در نظر گرفت را ثبت کرد. بهترین پاسخ را که برای هرکدام وجود دارد را باید مدنظر داشت تا با اعتماد و اطلاع کامل بهترین تصمیم در هرلحظه گرفته شود. این کار باعث می‌شود معامله‌گر دچار ترس و تردید نگردد.
  • سرمایه متناسب داشته باشید. معامله‌گر باید سرمایه‌ای را وارد بازار کند که بداند با از دست دادن آن شرایط رفاهی اولیه و کلی زندگی‌ لطمه‌ای نمی‌بیند.
  • اعتماد به اخبار غیر موثق و سایر افراد از عوامل ایجاد ترس در بورس است. این موضوع که بدون علم کافی تنها با تکیه‌بر شایعات و صحبت دیگران خرید و فروش انجام دهیم به‌مانند راه رفتن بر لبه پرتگاه است. بهترین کار این است که خودمان با توجه به روحیه شخصی و استراتژی معاملاتی خریدوفروش انجام دهیم. همیشه به مطالعه و افزایش اطلاعات بپردازیم. این کار میزان ترس شخص را به‌شدت کاهش می‌دهد. معامله‌گر می‌داند که با اطلاعات کامل و بر اساس استراتژی شخصی این معامله را انجام داده و بهترین تصمیم را می‌گیرد.
  •  ناکارآمد بودن علم از دیگر دلایل ترس است. انتقال علم از حوزه علم به عمل کار مشکلی است. آنچه در کتاب‌ها می‌آموزیم با آنچه عملاً به‌کاربرده می‌شود بسیار متفاوت است. اگر شخصی کامل‌ترین و بهترین اطلاعات را داشته باشد هرگز بااحساس ترس و عدم کنترل هیجان خود نمی‌تواند معامله‌گر موفقی باشد و با شکست مواجه می‌شود. باید معامله کردن را علمی آموخت. یاد بگیریم با ترس و هیجانات خود چگونه مقابله کنیم تا موفق شویم.

آینده بورس ایران

آینده بورس ایران با توجه به رکود در بازار ارز و سکه و طلا و زمین و مسکن و خودرو و سپرده های بانکی، روشن است. شاخص کل تا اوایل ۱۴۰۲، به ۱ میلیون واحد می رسد و معنا و مفهوم این عدد آن است که قیمت سهامی که در زمستان ۹۸ مشاهده میکنید، احتمالا در زمستان سال ۱۴۰۲، چندین برابر شده است و سرمایه شما چند صد درصد افزایش یافته است.

ترس در معاملات بورس
روند صعودی شاخص کل بورس ایران در سال ۱۳۹۹

گذشته، حال و آینده شاخص کل و روند قیمت سهام در بورس ایران را از طریق نمودارهای تکنیکالیست ها بررسی کنید تا کم تر بترسید و روند پیش رو برای شما شفاف و درست تصویر شود.

یادمان نرود که زمانی، ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه در سپرده های بانکی، حاصل ۵ سال سپرده گذاری بود. در سال ۹۸، بسیاری ظرف کمتر از ۱۰ ماه به سود ۱۰۰ درصدی دست یافتند. برای غلبه بر ترس از بورس و سهامداری، اصول سرمایه گذاری در بازار را یاد بگیریم. کتاب های بسیاری به زبان فارسی است که راهنمای خوبی برای تازه واردان است.

بهترین پیشنهاد برای علاقمندان به بورس، دریافت کد بورس از کارگزاری ها و آشنایی با سامانه معاملات انلاین و سایت tse است که خود اموزگار خوبی برای تازه واردان خواهد بود. یادمان باشد، که «آینده» را «امروز» می‌سازد. برای غلبه بر ترس در معاملات بورس از راهنمای حرفه ای ها استفاده کنیم و مراقب کانال های تلگرامی و اینستاگرامی سیگنال‌ده باشیم. استفاده از صندوق های سرمایه گذاری بورس و شرکت در عرضه اولیه سهام،‌ بهترین روش برای ورود به بازار سرمایه و غلبه بر ترس و وحشت کاذب است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • سیما کمالیان بهمن ۴, ۱۳۹۸

    درود استاد زمانی
    خواستم تشکرکنم از مطالب وتحلیل های فوق العاده خوب شما در فیلد بورس که در حد تخصصی ترین سایت های تحلیل بورسی ارائه میشه و حضور شما در این portal یک نعمت است. من این نوشته گران سنگ را در تلگرام برای دوستان خود share کردم. به نظر شماشاخص کل تا فصل مجامع روی چه عدد است؟
    موید و موفق باشید