ایمپلنت و لمینیت در صدر قصور پزشکی؛ دندان‌پزشکان صدرنشین شدند

ایمپلنت و لمینیت در صدر قصور پزشکی؛ دندان‌پزشکان صدرنشین شدند

ایمپلنت و لمینیت دو حوزه عملکرد جذاب و جدی هم برای دندان پزشکان و هم برای علاقمندان این دو کارکرد دندانپزشکی نوین است که تا حدی به مقوله زیبایی مرتبط می شود. حجم ارسال پیامک های مختلفی که در طول هفته به صورت ناخواسته برای مردم از سوی دندانپزشکان برای ایمپلنت و لمینیت ارزان یا تخفیف ارسال می شود، بسیار زیاد است.

گاها در طول یک ماه، به ده ها مورد پیامک ناخواسته ایمپلنت و لمینیت می رسد. افزایش تقاضا، افزایش عرضه و افزایش تبلیغات را در پی داشته و جای شگفتی نیست که طوفان تبلیغات دندان پزشکان برای ایمپلنت ولمینیت، منجر به قرار گیری این دو عمل در صدر قصورات پزشکی در ۸ ماهه سال ۹۸ باشد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اخیرا اعلام کرد که بیش ترین تعداد شکایت قصور پزشکی مربوط به دندان پزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی است.

پایین ترین میزان قصور پزشکی در هشت ماهه سال نود و هشت مربوط به پرستاری بود که ۲۱۴ پرونده را به خود اختصاص داد. در سال ۹۸، بیش از ۱۹ هزار پرونده قصور پزشکی در کمیسیون های پزشکی قانونی سازمان پزشکی قانونی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت که از این تعداد، ۶۳۰۲ مورد مربوط به قصور پزشکی بوده است.

از کل پرونده های بررسی شده در کمیسیون پزشکی قانونی سازمان، ۴۷ درصد منجر به محکوم شدن پزشک شد و ۵۳ درصد نیز تبرئه شدند. بیشترین قصور پزشکان ایرانی در استان تهران، فارس و البرز است و کم ترین قصور پزشکی را در هرمزگان شاهد هستیم.

در سال ۱۳۹۷، سازمان پزشکی قانونی درباره ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده شکایت ارجاع شده به این سازمان، نظر کارشناسی صادر کرده که ۸۵ درصد مربوط به معاینات بوده است.

سازمان پزشکی قانونی ایران در ۳۷۲ مرکز در ۳۱ استان کشور حضور دارد و فاصله مراکزش با هم ۸۰ کیلومتر است. تاثیرگذاری سازمان پزشکی قانونی برای سازمان های بیمه گر به حدی بوده است که با کار کارشناسی، از هدر رفت ۱۴ هزار میلیارد تومان از منابع بیمه ها در حوزه تصادفات ساختگی، جلوگیری کرده است.

این که شاهد افزایش قصور پزشکی در کشور هستیم، روند مبارکی نیست. این که دندان پزشکان، در صدر قصور پزشکی قرار بگیرند و در اعمال دندان پزشکی، اعمال زیبایی ایمپلنت و لمینت در صدر قرار داشته باشند، نگران کننده است.

مردم به خاطر گرانی فعالیت های دندان پزشکی و هزینه بالای جراحی های دندان پزشکی، از مراجعه به مطلب ها اجتناب می کنند که این امر در سال ۹۷ و ۹۸ به شدت افزایش یافته است و سلامت دهان و دندان ایرانیان را تهدید می کند.

بیمه ها نیز زیر بار هزینه های عجیب و غریب اعمال دندان پزشکی نمی روند. لذا، در کنار قصور برخی از دندان پزشکان و هزینه های بالای دندان پزشکی، این وسط بخشی از جامعه عطای بعضی کارها را به لقایش می بخشند.

انتظار می رود که وزارت بهداشت،‌نظارت بیش تری بر مطب های دندان پزشکی داشته باشد. از طرفی، نباید ذهن فریبکار ما، این تفکر را در ذهن ما پرورش دهد که اکثر دندان پزشکان، قصور دارند و خطا کار هستند. ده ها هزار مطلب دندان پزشکی در کشور فعال است که زیر ۱۰۰۰ مورد قصور ثبت شده است.

قصور پزشکی
تصویر ایندکس سایت سازمان پزشکی قانونی کشور

لذا درصد بسیار کمی از دندان پزشکان در هشت ماهه سال نود و هشت، محکوم به قصور پزشکی شده اند و این آماری نیست که ما را از مراجعه هر شش ماه یک بار به دندانپزشک، بترساند.

به نظر می رسد اگر قصد استفاده از خدمات ایمپلنت و لمینیت را داریم، بررسی های میدانی را بر بررسی های اینستاگرامی اولویت داده و فریب آگهی های اغوا کننده تخفیف و امثالهم نشویم تا کیفیت فدای کمیت و تبلیغات نشود. موضوع ایمپلنت و لمینیت اگر چه بیشتر به مقولات زیبایی مرتبط است، اما بهتر است که نظر دو دندان پزشک اخذ شود و با مشاور تخصصی این کار پر هزینه انجام شود.

امیدواریم فرهنگ مراقبت دهان و دندان در نسل آینده به عنوان فاکتوری در پدافند غیرعامل، جدی گرفته شود. سازمان پزشکی قانونی کشور در نشانی imo.ir قرار دارد. برای ثبت شکایت قصور پزشکی باید به بخش «شکایت» سایت سازمان پزشکی قانونی مراجعه کنید. سازمان پزشکی قانونی، زیر مجموعه قوه قضاییه است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • حدادی اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    من اوایل برج بهمن ۱۴۰۰ رفتم پیش یک دندوپزشک که کار لمینت رو انجام بدم ایشون همون روز کل مبلغ رو از من بصورت کامل گرفت وبا اینکه گفتم نمی‌خوام دندونام آسیب ببینند وتا حد ممکن کمترین تراش رو بدن ولی متاسفانه ۸تا از دندونای منو تراش زیاد داد قرار بود نهایت سه هفته آینده لمینت رو تحویل بدن وبچسبونن ولی الان نزدیک ۴ ماه است ولی هنوز هیچ خبری نیست وجوابگو نیستن متأسفانه انگار با لابراتور به مشکل برخوردن وقتی رنگ می‌زنیم یا جواب نمیدن یا همش وعده من تو این مدت دوبار برای گرفتن قالب رفتم که هر دفعه کلی درد هم کشیدم توی این چند ماه بخاطر تراش زیاد دندونام کلی درد وعذاب کشیدم کوچکترین مواد غذایی واب وچایی هر چیز سرد و گرم ویا حتی جریان هوا هم منو عذاب داد بماند که چه فشار روحی رو هم متحمل شدم الان بعد ۴ماه میگن بیا پولتو بگیر گفتم من با این پول هیچ جایی نمیتونم برم بخاطر افزایش قیمت ها متاسفانه نه خودشون رسیدگی میکنن نه به ما پول بیشتر میدن که بریم جای دیگه