با جعبه سیاه پرونده «بانک زنجانی» آشنا شویم؛ میلیاردری با مدرک «سیکل»

با جعبه سیاه پرونده «بانک زنجانی» آشنا شویم؛ میلیاردری با مدرک «سیکل»

علیرضا زیبا حالت منفرد جوانی است که با مدرک سیکل، توانسته بیش از ۷۰ میلیون دلار دارایی به جیب بزند و در پرونده بانک زنجانی، مفسد محکوم به اعدام به عنوان جعبه سیاه فعالیت کند. علیرضا زیبا حالت منفرد با تلاش وزارت اطلاعات، دستگیر به کشور بازگردانده شده بود.

علیرضا زیبا حالت منفرد به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه ای از شرکت نفتی اچ کی به مبلغ یک و دو دهم میلیارد یورو به ۲۵ سال حبس و استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت اچ کی و به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده، محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجراست.

او یکی از نام هایی است که در سال پر فراز و نشیب ۹۸ به فهرست محکومان دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی اضافه شد و به شبنم نعمت زاده (دختر مهندس نعمت زاده)، حسین فریدون (برادر رئیس جمهور)، عمار صالحی (پسر فرمانده سابق ارتش)، حسین هدایتی (عابر بانک پرسپولیسی ها)، سید محمد هادی رضوی (داماد وزیر کار دولت روحانی)، پرویز کاظمی (وزیر کار دولت احمدی نژاد) و رسول دنیال زاده (سلطان فولاد و ابر بدهکار بانکی ایران) پیوست.

علیرضا زیبا حالت منفرد
علیرضا زیبا حالت منفرد جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی در دادگاه در زمان دفاع

در پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در ۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۸، معاون اول دادستان به بخشی از اموال کشف شده از علیرضا زیبا حالت منفرد اشاره کرد که به شرح زیر است:

  • یک آپارتمان لوکس در چناران در الهیه
  • یک دستگاه مرسدس بنز
  • دو واحد مسکونی در پونک که به نام مادرش
  • یک واحد مسکونی در پاسداران به نام خواهرش
  • یک فروشگاه فرش به نام همسرش
  • یک واحد مسکن در چهارراه لشکر به نام مادرش
  • یک ویلا در اسپانیا
  • دو دستگاه رولز‌رویس در مالزی و اسپانیا
  • سه دستگاه BMW در مالزی
  • یک واحد مسکونی در مشهد
  • یک ویلا در سلمان شهر

در جریان رسیدگی به پرونده این مفسد اقتصادی دانه درشت اعلام شد که اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد، صرفا تحصیل مال غیر به صورت نامشروع نیست. بلکه اتهام وی، کلاهبرداری به صورت شبکه ای است.

کلاهبرداری به صورت شبکه ای، بخشی از رفتار کسب و کار متهمان در بانک سرمایه، بانک پارسیان، بانک ملت و بسیاری از هلدینگ های خودرو است که در سال های اخیر، از بخشی از ایرانیان کلاهبرداری سازمان یافته کردند.

کلاهبرداری شبکه ای، حتی پای برخی از مدیران وقت بانک مرکزی را هم به دادگاه باز کرده است که دکتر علی دیواندری، مدیرعامل سابق بانک ملت و پارسیان و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از آن جمله است.

کلاهبرداری شبکه ای یعنی کلاهبرداری برنامه ریزی شده تا عوامل مختلف، بتوانند در اسرع وقت، اهداف پلید خود را با رشوه، جعل اسناد دولتی، استخدام کارتن خواب ها به عنوان مدیرعامل شرکت ها و خرید کارت بازرگانی، عملیاتی کنند. موضوعی که در قضیه سکه ثامن و افتضاح فساد اقتصادی در بانک سرمایه شاهد بودیم.

معاون دادستان در پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد گفته بود که  خانم مهربانی که از پرسنل آقای زنجانی بوده و کار‌های بانکی زنجانی را انجام می‌داده گفته است که کلیه عملیات‌های بانکی برای اخذ مجوز‌ها توسط آقای علیرضا زیبا حالت منفرد انجام شده است.

بحثی که آقای زنجانی درباره آی وان مطرح کرده‌ این بوده است که این فرد کارت‌هایی را در اختیار بانک‌ها قرار می‌داده و می‌گفته  از طریق این کارت‌ها می‌توانید پرداخت‌های خود را انجام دهید درحالی که وقتی بانک‌ها از طریق این کارت‌ها اقدام می‌کردند شرکت‌های آقای زنجانی که در کشور‌های دیگر مثل ترکیه بودند متوجه می‌شدند و بلافاصله اقدام به انجام امور بانکی می‌کردند و بانک‌های ایرانی تصور می‌کردند که این عملیات بانکی توسط آی وان‌ها انجام می‌شده است در حالی که اصلا این کارت‌ها قابل استفاده نبوده است.

سال ۱۳۹۹ سال افشای جعبه های سیاه دیگری در اقتصاد ایران است. اقتصادی که باید پوست اندازی کند و شاهد اصلاح در رویه ها، قانون ها و به روز رسانی سامانه های رصد مالیات و بستن گلوگاه های فساد باشیم. به قولی، «قانونی» کار «غیرقانونی» کردن در اقتصاد امروز ایران مرسوم است و باید فکری به حال این بساط کرد که سرمایه ایرانیان را در سده سیزدهم هجری شمسی، بر باد داد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود