نکته های استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹

نکته های استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹

استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ از دو طریق مثل سال ۹۸ امکان پذیر است. شما در سال ۱۳۹۹ که آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی است، برای استخدام در بزرگ ترین وزارتخانه ایران و خاورمیانه، ۲ راه دارید.

یکی ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ که البته مهلتش تمام شده است و قبولی در این آزمون (رشته های مربوط به دانشگاه فرهنیگان و انتخاب کدرشته محل های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) و دیگری قبولی در آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی (استخدام پیمانی) که احتمالا آبان ماه سال ۱۳۹۹ برگزار می شود.

یعنی برای استخدام در آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹، این دو روش امکان پذیر است. فعلا روش دیگری وجود ندارد. شما برای انتخاب کدرشته های دانشگاه فرهنیگان و تربیت دبیر شهید رجایی در آزمون سراسری سالانه به منظور استخدام در وزارت آموزش و پرورش، بایستی حداکثر ۲۲ سال سن داشته باشید.

اما برای قبولی و ثبت نام در دیگر رشته های آزمون سراسری در گروه های آزمایش ۵ گانه، شرط سنی خاصی وجود ندارد. شرکت در آزمون استخدام فراگیر دستگاه های اجرایی در سال ۱۳۹۹، راه دیگری است که برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی تا دکتری توصیه می شود.

باید منتظر اطلاعیه سازمان سنجش درباره شرکت در آزمون مشترک فراگیر سال ۱۳۹۹ باشیم. اما توجه کنید، اگر مهندس مکانیک سیالات هستید، انتظار نداشته باشید که برای دبیری جغرافیا یا هنر یا آموزگار ابتدایی انتخاب شوید.

استخدام آموزش و پرورش
استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۸ با پذیرش ۳۶ هزار داوطلب در آزمون استخدامی متمرکز فراگیر صورت گرفت

مدرک تحصیلی شما باید مرتبط با کد شغل محلی که انتخاب می کنید باشد و ارتباط معنادار وجود داشته باشد. البته در pdf راهنمای ثبت نام در آزمون مشترک فراگیر سال ۹۹ مثل سال ۹۸، رشته های دانشگاهی مرتبط با هر شغل مورد نیاز در وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد. برای ثبت نام در آزمون مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی به منظور استخدام در وزارت آموزش و پرورش بایستی به سایت sanjesh.org مراجعه کنید و نه به سایت medu.ir که ربطی به استخدام در وزارت آموزش و پرورش ندارد.

توجه داشته باشید که در صورتی که در آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی در سال ۱۳۹۹ شرکت کرده و پذیرفته شدید، مدارک شما باید مرتبط با کد رشته شغل مورد تقاضا باشد و پس از آن، باید در فرآیند مصاحبه حضوری و تکمیل مدارک شرکت کنید.

پس از آن، در دوره یک ساله مهارت آموزی شرکت خواهید کرد و پس از کسب نمره لازم در آزمون جامع، بایستی تعهد محضوری به منظور استخدام موقت در وزارت آموزش و پرورش بدهید.

پس از گذشت بازه زمانی خاصی، وضعیت استخدامی شما از موقت به قطعی رسمی تغییر خواهد یافت. آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی در سال نود و هشت، آبان برگزار شد. هنوز جزییات برگزاری آزمون استخدامی فراگیر دستگاههای اجرایی در سال ۱۳۹۹ اعلام نشده است.

طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، تا سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، وزارت آموزش و پرورش قریب به یک صد هزار نیروی جدید استخدام خواهد کرد و تا اسفند ماه سال ۱۳۹۹، سیصد هزار نفر از کارکنان این وزارت خانه، بازنشسته می شوند. وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال ۹۸، قریب به پانصد و هفتاد هزار معلم داشت که قریب به ده درصد آن را معلمان حق التدریسی تشکیل می دهند. قرار است عیدی سال ۹۸ دانشجو معلمان نیز پرداخت شود.

بخشی از هزاران نیروی استخدامی آموزش و پرورش در سال  ۹۸، از این طریق جذب بزرگ ترین وزارت خانه ایران شد که تعدادش ۱۸ هزار نفر بود.

آموزشیاران نهضت سوادآموزی و آموزش دهندگان مستمری که با نهضت سواد آموزی همکاری دارند، به منظور جذب در آموزش و پرورش در سال ۹۹، بایستی در آزمون وزارت خانه، شرکت کرده و نمره قبولی و معیارهای استخدامی را داشته باشند. پس از قبولی در آزمون، یک دوره آموزش مهارتی یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و استخدام خواهند شد.

افرادی که حق التدریسی هستند و یا مربیان پیش دبستانی واجد شرایط هستند، بایستی در دوره آموزش مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و در آزمون جامع، نمره قبولی کسب کنند تا طبق جنس و نیاز و رشته و مقطع تحصیلی، فرآبند استخدام آن ها در آموزش و پرورش انجام شود. این رویه در سال ۱۳۹۹ هم ادامه خواهد داشت.

دوره مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان، شامل تدریس دروس مبانی تدریس، روانشناسی تربیتی و اصول تعلیم و تربیت است. برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۹، بایستی در کنکور سراسری شرکت کرده و معدل کل در دوره متوسطه دوم، ۱۵ به بالا بوده و حداکثر، ۲۲ سال سن داشته باشید. پذیرش داوطلبان به صورت بومی خواهد بود. جزییات را در این گفتار یا PDF سایت سازمان سنجش دنبال کنید.

وضعیت خدمتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

اگر شما در سال ۹۹ در آزمون سراسری قبول شدید یا قبولی سال های قبل هستید، به موارد زیر توجه کنید.

  • دانشجوی دانشگاه فرهنگیان که ۴ سال سابقه تحصیلی داشته و پس از استخدام قطعی در وزارت آموزش و پرورش با مدرک لیسانس، طبقه استخدامی آن ها طبقه ۵ است. بعد از ۲ سال خدمت به عنوان معلم و با احتساب ۲ سال سابقه تجربی و ۲ سال سابقه غیر مرتبط (ایام تحصیل)، طبقه ۵ به طبقه ۶ ارتقا می یابد. پس از گذشت ۴ سال از استخدام قطعی و احتساب ۴ سال سابقه غیر مرتبط، به  طبقه  ۷ ارتقا می یابند. پس از گذشت ۳ سال از سابقه تجربی،  به  رتبه  پایه ارتقا خواهند یافت. اگر  در مناطق کم تر توسعه یافته کشور کار کنید، مشمول تعجیل در ارتقاء رتبه و طبقه می شوید. به این موضوع در استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ توجه کنید.
  • برای ارتقای رتبه ، اشتغال کارمند الزامی است. اگر شاغل در آموزش و پرورش به عنوان یک خانم شوید و در مرخصی زایمان باشید، مامورین به تحصیل در زمان مرخصی و ماموریت، مشمول ارتقاء رتبه نخواهید بود.

فرآیند استخدام ورودی های ۹۹ دانشگاه فرهنگیان

بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیان، با دانشجوی جدید الورود از طرف ادارات محل خدمت دانشجو، تماس گرفته شده تا برای استخدام و تکمیل مدارک در سال ۱۳۹۹، به ادارات مربوطه مراجعه کنند. پس از مراجعه دانشجو به ادارات و تکمیل مدارک، گواهی عدم سوء پیشینه را از مراکز پلیس+۱۰ اخذ کنید. یک ضامن معتبر که بهتر است کارمند دولت باشد، به همراه وی باشد تا فرم تعهد خدمت ۱۰ ساله را تکمیل کنند. این فرم تعهد باید در دفاتر اسناد رسمی، تهیه و امضاء شده باشد.

به منظور استخدام قطعی در آموزش و پرورش، بایستی معاینات پزشکی انجام شود  که ۶ گروه را شامل می شود:

  • گروه بینایی سنجی
  • گروه شنوایی سنجی
  • گروه متخصص داخلی
  • گروه متخصص اعصاب و روان
  • گروه متخصص بیماری های واگیر دار
  • گروه تست اعتیاد

صرفا بایستی به درمانگاه های مورد تایید وزارت آموزش  و پرورش در ۳۱ استان کشور مراجعه کنید. بعد از اتمام این کارها، حقوق همان ماه و ماه های پیش که معوقه است، به حساب دانشجو واریز می شود. اقدام به افتتاح حساب بانکی در بانک ملی ایران در سال ۱۳۹۹ فراموش نشود. بایستی شماره شبا خود را به کارگزیی اداره آموزش و پرورش محل خدمت بدهید.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده قبولی های کنکور ۱۳۹۹

اگر قبولی کنکور ۱۳۹۹ شدید، به منظور تشکیل پرونده جهت استخدام ۹۹ در کارگزینی استان محل استخدام، مدارک زیر را آماده داشته باشید:

  • یک فقره پوشه و گیره
  • اصل و ۲ سری رونوشت شناسنامه و تصویر همه صفحات که بایستی توسط ادارات آموزش و پرورش، برابر اصل شود.
  • اصل و ۲ سری رونوشت کارت ملی هوشمند
  • ۸ قطعه عکس پرسنلی جدید که ۶ ماه از تاریخ آن سپری نشده باشد
  • کارنامه قبولی آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ که مرداد یا شهریور ۹۹ در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.
  • اصل و رونوشت گواهینامه موقت پایان تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی. اگر اصل نداشتید، رونوشت برابر اصل توسط دانشگاه یا مدرسه محل تحصیل ارائه شود.
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل با ذکر تاریخ  دقیق شروع تحصیل و رشته تحصیلی در متن نامه.

ارتباط با آموزش و پرورش برای استخدام ۹۹

  • شماره تلفن روابط عمومی آموزش و پرورش: ۸۸۸۰۵۴۳۱-۰۲۱
  • شماره تلفن گویا وزارت آموزش و پرورش: ۸۸۸۹۴۱۰۵-۰۲۱
  • شماره تلفن واحد استخدام وزارت آموزش و پرورش: ۸۲۲۸۳۲۱۱-۰۲۱
  • شماره تلفن واحد نقل و انتقالات وزارت آموزش و پرورش: ۸۲۲۸۳۲۶۰-۰۲۱
  • شماره تلفن اداره مرخصی وزارت آموزش و پرورش: ۸۲۲۸۳۱۹۸-۰۲۱
  • شماره تلفن اداره حقوق و مزایای وزارت آموزش وپرورش: ۸۲۲۸۳۲۰۱-۰۲۱
  • شماره تلفن واحد شکایات و پیشنهادات استخدامی وزارت آموزش و پرورش: ۸۲۲۸۲۲۲۹-۰۲۱
  • شماره تلفن واحد بازرسی وزارت آموزش و پرورش: ۸۲۲۸۲۲۲۶-۰۲۱

اگر شما هم علاقمند به استخدام در آموزش و پرورش ۹۹ هستید یا سوالی درباره استخدام در وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۹ دارید، یکی از مراجع، روابط عمومی این وزارت خانه است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • رضا اسفند ۱۳, ۱۳۹۸

    سلام
    ممنون . ولی اکثر نکات که گفته شده بود همه میدونن . با تشکر

    • علی زمانی اسفند ۱۳, ۱۳۹۸

      اکثر نکاتی که گفتیم را خوشبختانه یا متاسفانه اکثریت نمیدانند که «گفتیم».
      انشاله روزی فرا برسه ، ایرانیان از کلمه «همه» و«تمام» و«کلیه» استفاده نکنند و بیخیال این ادبیات بشن 🙂 الهی آمین

      • رضا اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

        اکثر نکات مانند مدارک مورد نیاز روش استخدام و … بودند . که میدونستند . بعد از مشغول به کار شدن نکات جالبی بود که من نمیدونستم شخصاً . که کی رسمی میشیم . اگر سوء تفاهمی پیش اومد واقعا شرمنده ام و معذرت میخوام. شما زحمت زیادی برای مقاله کشیدید و واقعا ممنونم
        بازم ببخشید.

  • A اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

    ثبت نام کنکور تا ۱۵ اسفند تمدید شده
    سعی کنید به روز تر باشید. ??✌(●’◡’●)

  • کاربر تیر ۲, ۱۳۹۹

    بسیار ممنونم از زحمات شما

  • فاطمه تیر ۳۱, ۱۳۹۹

    سلام روز بخیر ببخشید منم تیرماه امسال فارغ‌التحصیل شدم و برای مدرک موقت مراجعه کردم ولی گفتن حدودا دو ماهی طول می‌کشه با این اوصاف میتونم آزمون استخدامی امسال شرکت کنم؟یعنی برای ثبت نام نیازی به دانشنامه موقت ندارم؟
    خواهشاً جواب بدید خیلی مهمه میخوام امسال شرکت کنم

  • فرح آبان ۶, ۱۳۹۹

    سلام ۳۳ سالمه لیسانس طاراحی چاپ.بی نهایت به تدریس علاقه دارم
    چطور میتونم تدریس بکنم و معلم بشم میشه راهنمایی کنید