روش‌های جدید تغییر دکوراسیون در آستانه سال نو؛ قوانین قدیمی طراحی را فراموش کنید

ویژه فصل خانه تکانی

روش‌های جدید تغییر دکوراسیون در آستانه سال نو؛ قوانین قدیمی طراحی را فراموش کنید

این روزها فصل خانه تکانی و تغییر دکوراسیون است اما استخدام طراح داخلی معمولا هزینه بالایی دارد و شاید لازم باشد برای آن چند میلیون تومانی کنار بگذارید. به نظر می‌رسد هر کسی هم توان مالی انجام این کار را نداشته باشد.

با این حال، اگر شما هنوز هم می‌خواهید خانه خود را بازسازی کنید، شاید بتوانید خودتان بدون صرفه هزینه زیاد این کار را انجام دهید.

امروز، در روزیاتو می‌خواهیم در مورد دکوراسیون و طراحی داخلی صحبت کنیم. در این مطلب، چند قانون رایج و پرطرفداری را به شما معرفی خواهیم کرد که به نظر طراحان داخلی ارزش شکسته شدن دارند. یعنی می‌توانید با قانون‌شکنی، دکوراسیون جذابی را برای خانه خود به ارمغان آورید.

۱- ترکیب نکردن و عدم تطابق سبک‌های طراحی مختلف

برای طراحی فضای خانه یا محل کار شما با یک سبک خاص دلیلی ندارد که عناصری از ژانرهای مختلف دیگر را به دکور اضافه نکرد. مثلا، در شیوه طراحی سنتی از عناصر مدرن هم می‌توان به خوبی استفاده کرد و همین طور لوازم چوبی را به آن افزود. اگر شما نگران این هستید که انجام این کار بر انسجام خانه شما تاثیر منفی بگذارد، طراحان داخلی به شما پیشنهاد می‌کنند که به جای آن از رنگ‌های خاص استفاده کنند.

۲- استفاده همیشگی از لوازمی که با هم تطبیق دارند

طراحان می‌گویند چیدمان و خرید لوازم منزل با یک سبک خاص و به اصطلاح ست کردن یک گرایش و شیوه دکوراسیون از مد افتاده است. شما می‌توانید ترکیبی از سبک‌های مختلف  و لوازم منزل متفاوت را در منزل داشته باشید؛ مثلا یک مبل مدرن با صندلی‌های دسته‌دار و میز ناهارخوری چوبی که صندلی‌های فلزی دارد. با این سبک طراحی داخلی خانه شما هم جالب و هم روشن خواهد بود.

۳- طراحی مینیمالیست

طراحان می‌گویند شعار مشهور “less is more” یعنی خلوت بودن و کم کردن تعداد لوازم منزل دیگر گرایش پرطرفداری در این روزها نیستند. اغنای بصری یا visual overload سبک جدیدی است که با استفاده از آن شما می‌توانید عناصر متفاوتی را در جای جای خانه بگنجانید؛ مثلا فلز، چوب، صنایع دستی، لوازم کوچک و هر چیزی که دوست دارید اضافه کنید. رنگ‌های خنثی و تک‌رنگ جالب نیستند. طراحی دکوراسیون خانه شما باید به نوعی رسا باشد و جلب توجه کند.

۴- قرار دادن لوازم رو به روی دیوار

تکیه دادن مبلمان به دیوار اتاق برای شما فضای بیشتری باز نمی‌کند یا در واقع در فضا صرفه جویی نمی‌کند. در عوض، باعث می‌شود طراحی خانه شما کسل‌کننده و زشت به نظر برسد. بهترین گزینه این است که تم‌های مختلف را ایجاد کنید و دکوراسیون خانه خود را با تم گروهی بچینید. در این حالت طراحی داخلی شما شخصی‌تر و منحصربه‌فردتر خواهد بود.

۵- عدم تطابق رنگ‌ها

طراحان دکوراسیون داخلی اصرار دارند که فضای داخلی منزل یا محل کار خود را بر پایه یک پالت رنگ خاص در زمان دکور زدن انتخاب کنید. این حالت تمامی عناصر و لوازم موجود را شامل می‌شود؛ مثل مبلمان، پرده‌ها، ملافه‌ها و روتختی، کوسن‌ها یا روکش‌ها نه فقط دیوار. رنگ‌های روشن خیلی با رنگ‌های مات و پاستلی جور در نمی‌آیند. بنابراین باید یکی از آنها را انتخاب کنید. اما انتخاب آنها به این معنی نیست که نتیجه کار شما کسل‌کننده می‌شود. بهتر است سعی کنید رنگ‌های متفاوت زیادی را با هم ترکیب کنید.

۶- عدم سنجش فضا

این یک اشتباه بسیار رایج در طراحی است. برای جلوگیری از شلوغ شدن و انباشتگی، باید قبل از خرید هر گونه مبلمان و لوازم منزل اول ابعاد مربوط به اتاق را اندازه‌گیری کنید و همین‌ طور بررسی کنید که لوازم چطور در کنار هم قرار می‌گیرند. متخصصان توصیه می‌کنند که برای مسیر رفت و آمد، باید هر کدام از مبلمان حدود ۳۶ اینچ یا ۹۰ سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشد.

۷- استفاده از اتاق با هدف قبل

لازم نیست به قوانین رسمی قبل تکیه کرده و از یک اتاق مدام به یک منظور استفاده کنید. فقط به این دلیل که معمار یا مهندس یک اتاق را با هدف خاصی طراحی کرده است به این معنی نیست که شما باید همیشه از آن به همان روش استفاده کنید. شما می‌توانید از اتاق‌ها با اهداف مختلفی استفاده کنید. مثلا از اتاق غذاخوری به عنوان کتابخانه استفاده کرده یا بخشی از اتاق نشیمن خود را به فضای کارتان اختصاص دهید.

۸- داشتن یک منبع نور تنها

نوردهی یک جز مهم در هر طراحی است زیرا عملکرد آنها هم به عنوان منبع نور و هم دکوراسیون اثبات شده است. معمولا لامپ بالای سر برای کل اتاق کافی نیست و باعث می‌شود همه جا تاریک به نظر برسد. در عوض، با لامپ‌ها و چراغ‌های مختلف می‌توانید یا برای نوردهی به منظور ویژه (مثل چراغ مطالعه و رومیزی) استفاده کنید و آن را برای نورپردازی و تاکید بر ویژگی‌های طراحی خاص به کار ببرید.

۹- گذاشتن فضای باز بین مبلمان‌ها

اگر فضای کوچکی بین مبلمان و روبه‌روی دیوارها ایجاد کنیم به این معنی است که به سختی می‌توان از فضای باقیمانده دیوار به منظور دیگری استفاده کرد و فضای اتاق کمتر کاربردی خواهد بود. در عوض، متخصصان به شما توصیه می‌کنند که مبلمان را نزدیک هم بچینید تا فضا را راحت‌تر و بازتر کرده باشید.

۱۰- عدم پیروی از سلیقه شخصی خود برای زیباسازی فضا

وقتی در حال طراحی دکوراسیون منزل خود هستیم، حتما از وب سایت‌های طراحان دیگر هم الهام می‌گیریم تا ببینیم چه کاری باید انجام دهیم اما در همان حال نیز باید به روح و سلیقه خودمان نیز نگاه کنیم. برای این که یک طراحی کاربردی عالی داشته باشید که از نظر شما هم زیبا باشد، باید بگذارید شخصیت و سلیقه شما راهنمایتان باشد. شما هنوز هم می‌توانید بر نظر طراحان حرفه‌ای برای مشورت بیشتر تکیه کنید.

آیا شما هیچ کدام از این نکاتی که برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا اتاق کار گفتیم را به کار برده‌اید؟ پاسخ خود را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود