جزییات وام قرض الحسنه ۲۰ میلیونی و حداقل حقوق ۹۹ و بسته معیشتی کرونا

جزییات وام قرض الحسنه ۲۰ میلیونی و حداقل حقوق ۹۹ و بسته معیشتی کرونا

چند روز بیش تر به پایان سال پر فراز و نشیب ۹۸ که نام اقتصاد مقاومتی بر آن نهاده شده بود، نمانده است. یکی از سخت ترین سال های اقتصادی و سیاسی را ملت ایران گذراند که به اندازه سال ۹۷ که شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت دلار و سکه بودیم، سفره ها را کوچک کرد.

بسته معیشتی کرونا که قرار است بخشی از مشکلات هموطنان را حل کند، تا پایان این هفته تعیین تکلیف می شود. اما منتقدان زیادی دارد و معتقد هستند که بسته معیشتی کرونا مثل بسته حمایتی دوران مهندس نعمت زاده، در بد ترین وضع ممکن توزیع خواهد شد.

کشور در بدترین شرایط اقتصادی است و نفت ۳۰ دلاری و تحریم های بین المللی و اوضاع خاورمیانه نیز مزید بر علت شده است. حماسه کرونا نیز که از بهمن ماه سال جاری، ایران و جهان را با هزاران کشته و صدها هزار بیمار، در گیر کرده است، نظام سلامت و اقتصاد ضعیف کشور را تحت تاثیر قرار داده و به نظر می رسد با تراژدی لج بازی و کم تحملی ایرانیان، همچنان تا خرداد ماه سال ۱۳۹۹، مهمان ایرانیان باشد.

کرونا، اقتصاد نوروز ۹۸ و بهار ۹۹ را تقریبا تعطیل کرده است و ایرانیان باید در نهایت استرس ، به پیشوار آخرین سال قرن سیزدهم هجری شمسی بروند. دلار در روزهای پایانی سال، بالای ۱۵۰۰۰ تومان جا خوش کرده و باور اینکه هر سکه بهار آزادی، حدود ۶ میلیون تومان است، اشک ها و لبخندهای بسیاری به همراه دارد.

در روزهای پایانی سال، تعیین کف دستمزد کارگران برای سال آینده، نقل محافل اقتصادی و سیاسی می شود. هنوز تکلیف میلیون ها کارگر که باید حقوق آن ها از اول فروردین ۹۹، طبق معیار جدید مشخص و پرداخت شود، مشخص نشده است و اعضای شورای عالی کار، قرار است تا جمعه این هفته، تکلیف حداقل حقوق کارگران در سال ۱۳۹۹ را روشن کنند.

اعضاء شورای عالی کار، کم تر از ۱۰ نفر هستند و نمایندگان کارگران و کارفرمایان و بخش خصوصی و دولتی در آن حضور دارد. تکلیف ۱۴ میلیون حقوق بگیر، تا آخر این هفته احتمالا مشخص شود.

اگر مشخص نشود، مثل روال سال های قبل، تا نیمه نخست فروردین ماه، تکلیف حداقل دستمزد کارگران مشخص می شود. اگر این دستمزد مشخص شود، مشخص می شود که حداقل میزان پرداخت بیمه اجباری، خویش فرما و بیمه بیکاری مشمولان در سال ۱۳۹۹ چقدر خواهد بود. حداقل حقوق کارگران در سال ۱۳۹۸، حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

حداقل حق بیمه ماهانه بیمه اجباری در سال ۹۸ نیز حدود ۵۵۰ هزار تومان بود. به نظر می رسد حداقل حقوق سال ۹۹، بیش از ۳۰ درصد به نسبت سال ۹۸، افزایش پیدا کند. یعنی کف حقوق ها، ۲۰ میلیون ریال شود.

اگر چه با این حقوق نمی توان زندگی کرد، اما صحبت هایی که درباره حداقل دستمز ۴۰ میلیون ریالی ماهانه می شود نیز با واقعیت های اقتصادی کشور، همخوانی ندارد. کارگران، ناراضی از حداقل حقوق و کارفرمایان، به دلیل فشار مالیاتی و اوضاع اقتصادی نامناسب، ناتوان در پرداخت حقوق ماهانه. خلاصه، اوضاع عجیبی شده است.

اوضاع این قدر عجیب است که پیش بینی می شود که استقبال از دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی زوجین در سال ۱۳۹۹، زیاد نباشد. چون مردم توان پرداخت اقساط را ندارند. آن هم تازه عروس ها و تازه دامادها. مسکن در رکود، خودرو در رکود، کارگاه های تولیدی و خدماتی بسیاری در تعطیلی و مشکل نقدینگی و مواد اولیه و تراژدی کرونا نیز هر ساعت، از ایرانیان قربانی می گیرد.

آخرین جزییات از میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹

علی خدایی ، نماینده کارگران در شورای عالی کار  چند روز پیش گفته بود که طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد کارگران باید با توجه به دو مولفه توجه به نرخ تورم و هزینه‌های یک خانوار تعیین شود. مبلغ تعیین شده سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان برآورد شده است. با توافقات گروه کارگری، کارفرمایی و دولت این مبلغ را به عنوان هزینه‌های یک خانواده ۳.۳ نفری تعیین و به عنوان یک سند به امضا رسانده‌ایم. با توجه به شرایط پیش آمده امیدواریم بتوانیم تا قبل از سال نو تعیین دستمزد کارگران را به نتیجه برسانیم.

تعیین تکلیف حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ تا روز جمعه این هفته، تکلیف بخشی از اقتصاد ایران را در سال سخت تحریمی ۹۹ روشن می کند. اقتصاد، از بلاتکلیفی رنج می برد. تا خرداد ۹۹، ایران باید تکلیف حضور یا عدم حضور در FATF را هم مشخص کند. به نظر می رسد، بهار ۹۹، بهار پر اتفاق و حادثه ای باشد. باید صبر کنیم و ببینیم اوضاع چه خواهد شد.

بسته معیشتی کرونا
جزییات بسته معیشتی کرونا

آخرین وضعیت بسته معیشتی کرونا

بسته معیشتی کرونا نیز مثل بسته معیشت پس از حماسه بنزین ۳۰۰۰ تومانی، یکی از چالش های اقتصاد ایران در روزهای پایانی سال ۹۸ شده است. کسب و کارهای زیادی تعطیل شده و شمار زیادی از هموطنان، نیازمند کمک های نقدی و غیر نقدی دولت هستند.

طبق اعلام رئیس جمهور، قرار است تا پایان همین هفته،  در مرحله اول پرداخت بسته معشیتی کرونا، به ۳ میلیون خانوار، ۲ میلیون تا ۶ میلیون ریال پرداخت شود. ۳ مرحله دیگر هم بهار ۹۹ انجام می شود.

با این حال، سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی گفته است که رقم بسته معیشتی برای کرونا در سال ۱۳۹۹، توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می شود و از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست. یک ماه از تایید قطعی و رسمی ورود بیماری کرونا به کشور می گذرد و هنوز دولت، نتوانسته بسته معیشتی مشخصی مخصوص به کرونا را در اختیار نیازمندان در ۳۱ استان کشور قرار دهد.

شناسایی مشمولان طرح بسته معیشتی کرونا، در اختیار وزارت تعاون است و میزان اختصاص و نحوه پرداخت، توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می شود. همین موضوع، باعث انتقادات و اعتراض های گسترده مددجویان شده است که در روزهای پایانی سال، شاهد تحرک حمایتی خاصی از دولت برای اختصاص بسته معیشتی کرونا به نیازمندان نیست.

جزییات حداقل بیمه سال ۹۹ را در سایت tamin.ir مشاهده کنید

وضعیت وام قرض الحسنه ۲۰ میلیون ریالی

اختصاص وام قرض الحسنه بدون نیاز به ضامن ۲ میلیونی به ۴ میلیون نفر، بزودی آغاز می شود. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اخیرا اعلام کرد که حدود ۷ میلیون نفر را شناسایی کردیم که قرار است تحت حمایت ۲ بسته معیشتی ویژه قرار دهیم. ۳ میلیون نفر که از جمله کسانی که درآمد ثابت ندارند مشمول دریافت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در ماه خواهند بود.

۴ میلیون نفر دیگر کسانی هستند که شرایطشان به نوعی است که به آن ها ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می‌شود. این وام ۱۲ درصد سود دارد که ۸ درصد آن را برنامه و بودجه پرداخت می کند و نیاز به ضامن ندارد و با کارت یارانه قابل پرداخت است. این رقم ۳۰ ماهه بازگردانده می‌شود که ۳ ماه تنفس دارد و مابقی ماهی ۸۰ هزار تومان قسط است.

گفتنی است، طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، کارفرمایان می توانند حق بیمه پرسنل خود را مربوط به اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ تا اسفند ۹۹ پرداخت کنند و این یک فرجه خوب برای صدها هزار کارفرما در سراسر کشور است که بخاطر کرونا، با کمبود نقدینگی روبرو شده اند. ضمنا دفترچه های بیمه نیز تا پایان فروردین ۹۹ تمدید شده است.

اقتصاد ایران در سال ۹۸، روند پر فراز و نشیبی را طی کرد که با تورم بالا، قیمت بسیاری از سهام در بازار بورس ایران افزایش یافت. اگر چه در روزهای پایانی سال، شاهد کاهش محسوس شاخص کل بورس هستیم، اما انتظار می رود، یکی از مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری در سال ۹۹، بازار بورس با ۶۲۰ شرکت در ده ها گروه صنعتی و خدماتی باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود