جزییات انتشار اوراق مرابحه ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی در فرابورس ایران

جزییات انتشار اوراق مرابحه ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی در فرابورس ایران

در این هفته اتفاق مهمی در اقتصاد ایران رخ داده است. انتشار ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه در روزهای پایانی سال ۹۸، اتفاق خوبی در اسفند پر فراز و نشیب ۹۸ است. فرابورس ایران، میزبان انتشار هزاران میلیارد تومان اوراق مرابحه است.

باید در اقتصاد ایران، آرام آرام با اصطلاحات جدید آشنا شد. باید با بازارهای نوین مالی آشنا شد و اصول فعالیت در آن را آموخت. مثلا، نحوه خرید و فروش صکوک و اوراق مرابحه، نحوه فعالیت در بازار بورس و بازار دو طرفه بورس. این ها مسائل مهمی است که فعالان کسب و کار در سنین مختلف و از قشرهای گوناگون جامعه، باید با آن ها آشنا شوید.

فرابورس ایران، یکی از بازارهای بازار سرمایه کشور است که در قالب شرکتی خصوصی و سهامی عام، فعالیت دارد. سهم «فرابورس» یکی از عالی ترین سهام در بازار بورس کشور است چون نقش حاکمیتی داشته و بازار فرابورس را مدیریت می کند و از کارمزد معامله گران و کارگزاران، درآمد دارد. هر سهم فرابورس ایران در ۳ ماه اخیر، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و در هفته پایانی اسفند ماه ۹۸ بالای ۷۰۰۰ تومان تثبیت شد.

اگر سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر در آبان سال ۹۹ در فرابورس ایران عرضه و قابل معامله شود، انقلابی در سهم فرابورس به عنوان یکی از فراکابی های طلایی بورس ایران رقم می خورد که این شاید قیمت این سهم را ۵ رقمی کند. لذا، سهامداری در سهم «فرابورس» را توصیه می کنیم.

پذیره‌نویسی نخستین اوراق مرابحه عام دولت جمهوری اسلامی ایران در بازار سرمایه انجام شد. پذیره‌نویسی این اوراق با سررسیدهای ۴۸ و ۴۲ ماهه یکشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۸ از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام شد. بر این اساس، اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای «اراد ۲۱، اراد ۲۲، اراد ۲۳ و اراد ۲۴» به ارزش ۷۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پذیره‌نویسی می‌شود که دارای سررسید ۴۸ ماهه است.

اوراق مرابحه، یکی از روش های تامین مالی برای دولت است. دولت در سال ۱۳۹۹ با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است که افت شدید قیمت نفت نیز مزید بر علت شده است. استفاده از ظرفیت انتشار اوراق مالی در بازار بورس، یکی از اقدامات مناسب برای تامین مالی دولت است.

دولت، بیش از ۲ میلیون کارمند دارد و از بزرگ ترین مصرف کنندگان در کشور است. اوراق مرابحه سود ۱۸ درصد دارد که هر شش ماه یک بار به حساب دارنده اش واریز می شود. برای خرید اوراق مرابحه، باید کد بورس داشت و دسترسی معاملات آنلاین تا با ورود به سایت tsetmc.com، نسبت به خرید و فروش اوراق مرابحه اقدام نمود.

طبق آنچه اعلام شده، طبق معاملات اسناد ثانویه اسناد خزانه، نرخ میانگین معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی با سر رسید تا ۳ سال، حدود ۲۴ درصد است. قیمت هر برگ اوراق مرابحه، ۱ میلیون ریال کشف قیمت شده است.

اوراق مرابحه
تصویر نمادهای اوراق مرابحه در بازار فرابورس ایران که از طریق سامانه تی اس ایی قابل خرید و فروش است

علاوه بر این شاهد پذیره‌نویسی اوراق «اراد ۱۱، اراد ۱۲ و اراد ۱۳» با مدت ۴۲ ماهه به ارزش ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهیم بود که جمعا به #تامین_مالی ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت خواهد انجامید. گفتنی است موضوع انتشار این اوراق تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی است.  نکته مهم در مورد اوراق مرابحه عام این است که صرفا توسط دولت منتشر خواهد شد.

شاید شما ندانید که اوراق مرابحه که از چند روز پیش در بازار فرابورس ایران عرضه شده و قابل معامله توسط عموم است، چیست. اوراق مرابحه از انواع صکوک است.

صکوک چیست؟

استفاده از لفظ صکوک جهت ابزارهای مالی اسلامی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ در جلسه فقهی بانک توسعه اسلامی پیشنهاد شد.
بعد از آن سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی اقدام به معرفی انواع صکوک نمود که عبارتند از:

۱️⃣ صکوک مالکیت دارایی‌هایی که در آینده ساخته می‌شود
۲️⃣ صکوک مالکیت منافع دارایی‌های موجود
۳️⃣ صکوک مالکیت منافع دارایی‌‌هایی که در آینده ساخته می‌شود
۴️⃣ صکوک صلم
۵️⃣ صکوک استصناع
۶️⃣ صکوک مرابحه
۷️⃣ صکوک مشارکت
۸️⃣ صکوک مضاربه
۹️⃣ صکوک نماینده سرمایه‌گذاری
? .صکوک مزارعه
⏸صکوک مساقات
۲️⃣۱️⃣ صکوک ارائه خدمات
۳️⃣۱️⃣ صکوک حق‌الامتیاز

از بین صکوک بالا، تنها استفاده از صکوک اجاره، سلم و استصناع و تا حدی صکوک مشارکت، مرابحه و مضاربه معمول است.

دولت در سال ۱۳۹۹ برای پوشش کسری بودجه و تامین نقدینگی، شرکت های زیادی را در بازار فرابورس عرضه خواهد کرد که در صدر آن، شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا است. یکی از قدرتمند ترین بخش های اقتصاد دولتی ایران، سال ۹۹ سهامی عام شده و این خبر خوبی برای اهالی بازار بورس ایران تا مهمانان تازه و ثروتمندی را میزبانی کنند.

علاوه بر اوراق مرابحه و اوراق مشارکت و اوراق خزانه که ابزارهای نوین تامین مالی در بازار بورس کشور است، عرضه اولیه شماری از شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری در سال ۹۹ نیز از دیگر اتفاقات خوب و تاثیر گذار در تداوم رشد شاخص کل بورس ایران در سال پایانی قرن سیزدهم هجری شمسی خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رضا اسفند ۲۶, ۱۳۹۸

    لذا، سهامداری در سهم «فرابورس» را توصیه می کنیم.
    سیگنال نده
    یه سری آدم با توجه به حرف شما ممکنه بخرن،اونوقت اگه ضرر دادن شما جوابگو هستی یا میای میگی طبیعت بورس همینه؟

    • علی زمانی اسفند ۲۶, ۱۳۹۸

      این سیگنال نیست. به این میگن تحلیل
      ضمنا این یک سهم حاکمیتی است. لطفا درباره سهام فراکابی، بیشتر مطالعه کنید.