رقابت در عصر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ واقعیت هایی از انقلاب AI

رقابت در عصر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ واقعیت هایی از انقلاب AI

هوش مصنوعی مثل نانو فناوری و انرژی هسته ای، تاثیر شگرفی در اقتصاد و صنعت جهان در قرن بیست و یکم دارد و خواهد داشت. از جمله های حوزه های پولساز در دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی، همین صنعت فناوری اطلاعات و تخصص هایی چون هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، آینده پزشکی، صنعت، خدمات، آموزش و بهداشت را متحول خواهد کرد و صدای پای انقلاب هوش مصنوعی از هم اکنون شنیده می شود.

هوش مصنوعی احتمالا از دهه سوم قرن بیست و یکم، انقلابی در عرصه اقتصاد، آموزش و کسب و کار جهانی ایجاد کند. معاملات الگوریتمی در بازار های سرمایه و بازارهای مالی، تحولی ژرف و شگرف را نوید می دهد که زمینه بروز استارت آپ ها و میلیونرهای مسلط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به دنیا معرفی خواهد کرد. حتما قرن ۲۱ را باید قرن هوش مصنوعی و فاز جدید از موج سوم تافلر (انقلاب ارتباطات) دانست.

راه اندازی اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه ۵G در ایران و تهران در اخرین هفته تیر ۹۹، در کنار هوش مصنوعی می تواند سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران در ایران عصر ۱۴۰۰ باشد. باید منتظر استارت آپ های هوش مصنوعی پر سود ایران باشیم که در سال های آینده، به فهرست عرضه اولیه های فرابورس اضافه می شوند.

چین، یکی از قطب های هوش مصنوعی در جهان است. شرکت Ant چینی ها از زیر مجموعه های غولی به نام Alibaba.com است که بیش از ۱ میلیارد مشتری دارد. این شرکت از هوش مصنوعی و درگاه پرداخت علی پی یا alipay استفاده می کند که ساختار پرداخت موبایلی علی بابا محسوب می شود. با این درگاه، خدمات زیادی به مشتریان می دهد.

از مدیریت صندوق های سرمایه گذاری تا مدیریت سرمایه و بیمه خدمات درمانی و حتی رتبه بندی مالی شرکت ها. کارکنان این شرکت فعال در عرصه هوش مصنوعی، یک دهم بهترین بانک آمریکا است.

مشتریانش، ۱۰ برابر بهترین بانک های آمریکا هستند. طبق گفته نشریه معتبر Harvard Business Review تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، توانسته بیش از یک صد میلیارد دلار ارزش بازاری کسب کند که نیمی از ارزش شرکت GP MORGAN (برترین شرکت خدمات مالی جهان) محسوب می شود.

شرکت Ant Financial چینی ها، روی پلتفرم های سنتی اقتصاد جهانی، عمل نمی کند. روی هسته دیجیتال فعالیت دارد. هوش مصنوعی، کل بازی شرکت انت را در دست دارد. برای اطلاعات بیشتر به سایت ANTFIN.com رجوع فرمایید.

مدیری وجود ندارد که وام ها را بررسی،‌ ارزیابی و تایید کند و با مشتری تعامل کند. کارمندی نیست که به مشتریان مشاوره مالی حضوری بدهد. نماینده ای وجود خارجی ندارد که هزینه های درمانی شما را برای پرداخت هزینه ها، بررسی کند. این ها همه گریبان گیر شرکت ها و موسسات مالی (اعم از بانک و بیمه) در اقتصاد سنتی جهان است و هزینه های سربار سازمان ها را به شدت افزایش می دهد و حاشیه سود را با نزول همراه می کند.

هوش مصنوعی
تصویر ایندکس سایت Ant چین

در واقع شرکت Ant توانسته با بستر هوش مصنوعی، بسیاری از هزینه هایی که شرکت ها و سازمان های رقیب پرداخت می کنند را صرفه جویی کرده و رشدی بدون محدودیت را تجربه می کند.

در واقع عصر جدید هوش مصنوعی با ظهور چنین استارت آپ ها و سازمان هایی نوآور و ثروت آفرین ، آغاز شده است. این فقط این شرکت چینی در حوزه مالی نیست که از خدمات AI استفاده میکند.

از گوگل تا فیسبوک و غول های فناوری و اقتصاد دات کام ها از هوش مصنوعی بهره می برند. امروزه، الگوریتم ها در دریافت بسیاری از خدمات در فضای مجاری، به ما خدمت ارائه می کنند.

همه این ها را مهندسان نرم افزار و صنایع طراحی کردند، اما بعد از آن، سیستم خودش ارزش آفرین می شود و خلق ارزش افزوده دارد. یا از طریق اتوماسیون دیجیتال یا استفاده از اکوسیستم تامین کنندگان خارج از شرکت.

هوش مصنوعی است که قیمت ها را در غول خرده فروشی جهان (Amazon.com) تعین می کند و شما می توانید آهنگ های مورد علاقه را در Spotify.com مشاهده و خریداری و دانلود کنید.

تصویر مقاله سال ۲۰۲۰ نشریه هاروارد بیزینس ریویو درباره رقابت در عصر هوش مصنوعی

اگر از Indigo.com‌ استفاده کرده باشید، هوش مصنوعی، رابطی بین خریدار و فروشنده است. قواعد بازار ها در اقتصاد دیجیتال بر محور هوش مصنوعی، کاملا تغییر کرده است. رقبای جهانی در عرصه خرده فروشی مثل وال مارت و کام کست، اکنون در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری زیادی داشته اند تا وارد دنیای دیتا، الگوریتم ها و شبکه های دیجیتال شوند. برای بقا، چاره ای نداریم که مجهز به فناوری روز شده و قواعد بازی و نیازهای دائما در حال افزایش مشتریان مشکل پسند را بشناسیم.

مثال های هوش مصنوعی

گوگل با هوش مصنوعی تصمیم می گیرد که تبلیغات روزانه اش را چطور مدیریت کند. الگوریتم ها هستند که تصمیم میگرند که کدام خودرو به سفر کدام مسافر در فلان نقطه حرکت کنند و مشتری از Uber.com استفاده کند.

نرخ روزانه و هفتگی هدفوت و تی شرت ها در آمازون را الگوریتم ها تعیین می کنند. دائم در حال تحلیل هزاران نوع داده بر اساس تاریخچه خرید و بررسی رقبا و تحلیل رفتار مصرف کننده هستند. این هوش مصنوعی است که عکس های رادیوگرافی را در ZEBRA MEDICAL تفسیر می کند و به بیماران خدمات می دهد.

مرکز هوش مصنوعی امروزه بخشی جدایی ناپذیر از رفتار سازمانی سازمان های یادگیرنده جهان است. ان ها تحلیل می کنند و گزارشات را به صورت پیش بینی و تحلیل و انتخاب، ارائه می دهند.

رشد خارق العاده در اقتصاد دیجیتال در بستر کارآفرینی دیجیتالی نیاز دارید، بایستی هوش مصنوعی را جدی بگیرید. زبان الگوریتم ها را بشناسید. خیلی هم پیچیده نیست. سرویس خودروی بدون راننده در گوگل یا جابجایی وسایل در انبارهای بزرگ آمازون توسط ربات ها در بستر هوش مصنوعی صورت می گیرد.

زمانی که شما در باکس جست و جوی گوگل، کلمه یا جمله ای را وارد می کنید، الگوریتم ها به صورت پویا شروع به پیش بینی کل عبارت می کنند. حتی اگر غلط نوشته باشید، جمله یا کلمه درست به زبان مورد نظر شما را پیشنهاد می دهند.

این کار بر اساس عبارت هایی که دیگر کاربران قبلا بارها جستجو کرده اند یا کلماتی که شما قبلا بررسی کردید، انجام می شود. شما در واقع با جست و جوی خود به هوش گوگل کمک می کنید تا الگوریتم هایش را توسعه دهد. گوگل از شما یاد می گیرد.

رفتار کاربران در گوگل در زمان جست و جوی اطلاعات، ورود به صفحات مختلف،خروج از صفحات و ورود به صفحات دیگر مرتب رصد می شود و پایش می شود و بر هوش گوگل می افزاید تا آن را کارآمد و قوی تر کند.

مرکز هوش مصنوعی گوگل، مرتب در حال یادگرفتن است. برای همین است که نتایج ارائه شده توسط گوگل و آگهی هایش، دقیق تر و اثربخش تر می شود و رویشان کلیک می شود و درامد سرشاری را به جیب سهامداران غول جست و جوی اینترنتی می ریزد.

هر چقدر جست و جوی بیشتری صورت بگیرد، عملکرد الگوریتم ها دقیق تر می شود. الگوریتم ها و هوش مصنوعی، می تواند بهشت بازاریاب ها باشد اما کابوس شهروندان. هوش مصنوعی همیشه راه کارهای جالب و خلاقی برای رساندن پیامی به مخاطبان دارد.

کتابشناسی هوش مصنوعی

اگر علاقمند هستید درباره هوش مصنوعی و نقش آن در اقتصاد و صنعت امروز جهان، اطلاعات خوبی کسب کنید، شماری از کتاب های چاپ بازار نشر ایران را در ادامه لیست کردیم.

  • کتاب هوش مصنوعی‏‫/ [ اس‍ت‍وارت‌‌ج‍ان‍ات‍ان‌ راسل، پیتر نوریگ]‬؛ ترجمه و تالیف هشام فیلی. ‏مشخصات نشر : تهران: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، بسیج دانشجویی، مرکز خدمات آموزشی نصیر‏‫، ۱۳۹۵
  • کتاب هوش مصنوعی: برگرفته از کتاب راسل و نوروویک/ گردآوری سعید فرخی، رضا اکبری‌حسنجانی. نشر امید فردا ۱۳۹۵
  • کتاب ابرقدرت‌های هوش مصنوعی: چین، سیلیکون ولی و نظام نوین جهانی/کای-فولی ؛ ترجمه میرجواد سیدحسینی، مژگان محمدی. نشر پارسه سال ۱۳۹۸
  • کتاب هوش مصنوعی [کتاب]/ مولف مهدیه شادی؛ [برای موسسه آموزش عالی آزاد مهستان]. نشر پوران پژوهش سال ۱۳۹۷
  • کتاب رویکردی نوین در هوش مصنوعی/ مولفین استورات جی. راسل، پیتر نورویگ‏‫؛ مترجمین سعید راحتی … [و دیگران].‮‬ دانشگاه صنعتی سجاد سال ۱۳۹۴
  • کتاب بیانی ساده و روان از هوش مصنوعی/ ایمان ذباح، سمیه محمدنیا. نشر مرندیز سال ۱۳۹۳

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود