نماز لیله الرغائب یا شب آرزوها چطور خوانده می شود؟

آداب به جای آوردن نماز لیله الرغائب به مناسبت شب اولین جمعه ماه رجب

نماز لیله الرغائب یا شب آرزوها چطور خوانده می شود؟

دیشب اولین روز از ماه پرفضیلت رجب بود و نخستین شب جمعه از این ماه را لیله الرغائب می گویند. عبارت لیله به معنای شب و رغائب که جمع رغیبه است به معنای چیزی مورد رغبت و میل و همچنین بخشش و عطای زیادی است. با در نظر داشتن آنچه گفته شد لیله الرغائب یعنی شبی که توجه به آن زیاد است و بخشش آن فراوان. این شب که با نام شب آرزوها هم در میان مردم شناخته می شود آداب و نماز مختص به خود را دارد و آنطور که پیامبر اعظم فرموده است نباید از فضیلت های غافل شد. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که نماز لیله الرغائب چگونه است و دیگر آداب این شب چیست.

نماز لیله الرغائب چگونه است؟

نماز لیله الرغائب

یکی از مهم ترین اعمال شب آرزوها نماز است که دوازده رکعت دارد و بین نماز مغرب و عشاء در تاریخ یکم ماه رجب خوانده می شود. بعد از هر دو رکعت نماز لیله الرغائب یک سلام می دهیم و در هر رکعت نیز سوره های مبارکه زیر را می خوانیم:

۱- یک مرتبه سوره حمد

۲- سه مرتبه سوره قدر

۳- دوازده مرتبه سوره توحید

پس از خاتمه همه ۱۲ رکعب باید ذکرهای زیر را به ترتیب تعدادی که اشاره شده است به جا بیاورید:

۱- ۷۰ مرتبه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ]. (خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست)

۲- به سجده می رویم و ۷۰ مرتبه می خوانیم می خوانیم: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ (پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح)

۳- سر از سجده بر می داریم و ۷۰ مرتبه می خوانیم رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ (پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‏ دانی بگذر، تو خدای برتر و بزرگتری)

۴- مجددا به سجده می رویم و ۷۰ مرتبه می خوانیم سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ (پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح)

و در انتها حاجت و آرزوی خود را از خداوند طلب می کنیم.

نقل از پیامبر اکرم در باب فضیلت نماز لیله الرغائب

هر کسی که نماز را به جا بیاورد خداوند متعال شب اول قبرش ثواب و برکت این نماز را به زیباترین شکل ممکن و با روی درخشان و گشاده و با زبان فصیح به سوی او می فرستد و به آن فرد می گوید:ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود