چگونه سهامدار «دیجی‌کالا»، «تپسی» و «استقلال» و «پرسپولیس» شویم؟

چگونه سهامدار «دیجی‌کالا»، «تپسی» و «استقلال» و «پرسپولیس» شویم؟

خواننده گرامی، این گفتار رپرتاژ آگهی نیست

دیجی کالا و تپسی دو استارت آپ ایرانی هستند که بزودی از طریق بازار سرمایه ایران، سهام آن ها عرضه شده و سهامی عام می شوند. این نخستین عرضه سهام استارت آپ های بزرگ ایران در عرصه فناوری اطلاعات است که به جمع ششصد و اندی شرکت فعال در بازار بورس ایران با سابقه پنجاه ساله،‌ اضافه می شوند.

انتظار می رود با عرضه سهام این دو استارت آپ، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از هموطنان در برنامه عرضه اولیه این دو استارت آپ شرکت کنند و رکورد مشارکت در عرضه اولیه ها دوباره شکسته شود.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران ، هفته پیش اعلام کرد که بزودی سهام شرکت دیجی کالا و شرکت تپسی به عنوان دو استارت آپ شناخته شده و پر مشتری ایرانی در بازار فرابورس عرضه شده و نماد این دو شرکت در تابلو معاملاتی بازار فرابورس درج خواهد شد. این اتفاق مبارک، تا آغاز نیمه دوم سال ۹۹ به وقوع خواهد پیوست و بالاخره بورس ایران میزبان شرکت های استارت آپی و کارآفرینی دیجیتالی جوان می شود.

سرمایه گذاری شرکت های غیر استارت آپی ایران روی غول های استارت آپی فعلی و جدید ایران ، سال به سال در حال افزایش است و این گفتار به دلیل آنکه رپرتاژ آگهی نیست، از بیان جزییات و مثال‌هایی از برنامه های عظیم سرمایه گذاری شرکت های سنتی اقتصاد ایران در شرکت های دیجیتالی و استارت آپی، معذور است.

این اقدام شرکت ها نشان می دهد که با عرضه سهام شرکت های استارت آپی در بورس، با توجه به فاکتور سود آتی و شناسایی سود عالی، بازدهی بلند مدتی خوبی نصیب سرمایه گذاران کهنه کار خواهد شد.

بورسی شدن دیجی کالا و تپسی و عرضه سهام آن ها به عموم، راه را برای حضور برندهای صاحب نام استارت آپی در عرصه گردشگری، پیام رسان‌ها، استارت آپ های موفق و پر سود آموزش آنلاین، بانکداری مجازی و غیره فراهم می کند که اهتمامی ارزشمند برای افزایش عمق بورس و ارتقا جذابیت آن برای سهامداران قدیمی و تازه وارد خواهد بود.

پیش تر، وزیر ورزش و  جوانان اعلام کرد که دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس ایران که از قدیمی ترین و پر طرفدار ترین باشگاه های ورزشی ایران و خاورمیانه محسوب می شوند، از حالت دولتی خارج و سهام آن ها در بازار بورس ایران عرضه می شود. با عرضه اولیه سهام دو باشگاه محبوب استقلال و پرسپولیس، آرزوی طرفداران این دو باشگاه نوستالژیک ایران به منظور سهامداری و مالکیت بخشی از دارایی های این دو باشگاه،‌ عملی می شود.

خرید سهام دیجی کالا
تصویر ایندکس سایت فرابورس ایران که اطلاعیه عرضه اولیه سهام دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس در این سایت منتشر می شود. برای خرید سهام دیجی کالا باید منتظر اطلاعیه در این سایت بود
خرید سهام دیجی کالا
اطلاعیه خرید سهام دیجی کالا و تپسی واستقلال و پرسپولیس در این سایت بزودی اعلام عمومی خواهد شد

با عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار بورس، فرصت سهامداری میلیون ها تن از هواداران این دو باشگاه محبوب پایتخت در سال نود و نه فراهم  می شود. در فروردین ماه سال جهش تولید که روزگار  کرونایی در اقتصاد ایران حاکم است، دو اتفاق مهم در بورس کشور رخ داده است.

یکی تغییر رئیس کل سازمان بورس اوراق بهادار و رفتن دکتر شاپور محمدی و آمدن دکتر حسن قالیباف اصل و دیگری نزدیک شدن شاخص  کل بورس ایران به فتح کانال ۷۰۰ هزار واحدی و عرضه اولیه غول سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی به نام شستا.

در عرضه اولیه شستا، برای اولین بار در تاریخ بورس ایران، بیش از ۲ میلیون تن از هموطنان شرکت کردند و سهامدار شستا شدند. شرکتی  که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی داشته و سهامدار عمده بخشی از شرکت های بورسی در صنایع دارویی تا سیمانی است.

به نظر می رسد با اتفاقاتی که در بورس ایران در سال ۹۹ رخ  خواهد داد، از عرضه اولیه ۲۸ شرکت بزرگ تا عرضه سهام  شرکت های دولتی و شرکت های زیر نظر دفتر رهبری و خصوصی شدن سرخابی های پایتخت و آزاد سازی سهام عدالت در شهریور ۹۹، شاخص کل بورس ایران بزودی کانال رویایی ۱ میلیون واحدی را فتح کرده و تماشای شاخص کل در کانال های  چند میلیونی تا سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، دور از انتظار نباشد.

در چند ماه اخیر بیش از ۱ میلیون تن از هموطنان، کد بورس گرفته  و در سامانه سجام ثبت نام کردند، اکنون بیش از ۱۲ میلیون ایرانی، کد بورس دارند که به نظر می رسد این رقم  تا ۲ سال آینده از  ۱۵ میلیون کد فراتر رود. این که ۲۰ درصد از کل جمعیت ایران، کد بورس گرفته و سابقه معاملاتی در بورس کشور داشته باشند، اتفاق مبارکی در اقتصاد دولتی، خسته و تحریم زده ایران عصر ۱۴۰۰ است که به فال  نیک میگیریم.

اما سوال اصلی!

چگونه سهامدار دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس شویم؟

این سوال را مخاطبان گرامی سایت و افرادی که این گفتار را از طریق جست و جوی اطلاعات در گوگل پیدا کردند، مطرح کرده که چگونه می توان از سودآوری و فعالیت شرکت های استارت آپی بورسی شده و باشگاه های ورزشی خصوصی شده، بهره مند شد و سهامدار آن ها شویم.

قدم هایی که نیاز است تا شما عزیزان، سهامدار آینده دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس شوید به شرح زیر است:

  • در سامانه سجام ثبت نام  کرده و ۱۰۰ هزار ریال پرداخت کنید و کد رهیگیری دریافت کنید.
  • به یکی از کارگزاری های مجاز سراسر کشور مراجعه کرده و درخواست کد بورس کنید. به منظور احراز هویت بایستی شناسنامه و کارت ملی همراه شما باشد و امکان مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک نیز میسر است.
  • پس از دریافت کد بورس و گذشت ۳۰ روز، امکان درخواست کد معاملات آنلاین از کارگزاری مربوطه وجود دارد.
  • با کد کاربری و رمز عبور، وارد سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مزبور شده و حساب خود را شارژ کنید.
  • حداقل میزان ثبت سفارش خرید سهام در بازار بورس ایران از فروردین ۹۹، از  ۱ میلیون ریال به ۵ میلیون ریال افزایش یافت. یعنی حداقل میزان خرید سهام شما باید ۵۰۰ هزار تومان باشد و نه کمتر.
  • برای خرید سهام دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس که تا شهریور ماه در بازار فرابورس ایران عرضه می شوند، باید منتظر آگهی عرضه اولیه این ۴ سهم ارزشمند بود. آگهی عرضه اولیه سهام دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس، در سایت فرابورس ایران به نشانی ifb.ir در بهار یا تابستان ۹۹ منتشر می شود.
  • به هر کد سهامداری حقیقی یا حقوقی (شرکت ها و سازمان ها)، در روز عرضه اولیه سهام دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس، مقدار مشخصی سهام تخصیص می یابد تا عدالت برقرار شود.
  • در روز عرضه اولیه سهام دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس، بایستی به میزان سهمی که قابل عرضه است، حساب خود را شارژ کنید.
  • عرضه اولیه این ۴ سهم، در ۴ هفته مختلف صورت میگیرد. زمانش هنوز اعلام قطعی نشده است.
  • همه اعضاء خانواده شما می توانند در برنامه خرید عرضه اولیه سهام دیجی کالا، تپسی، استقلال و پرسپولیس شرکت کنند.  سقف خرید هر فرد، توسط فرابورس اعلام می شود. این که ۱۰۰۰ سهم است یا ۱۰ هزار سهم، فعلا نامشخص است.
  • پس از روز عرضه اولیه، طبق روال همیشگی در بورس، بین ۱ تا ۳ هفته، سهام  با رشد قیمتی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد همراه می شود. لذا سهامداری توصیه  می شود.
  • شما برای این که سیت هیات مدیره این ۴ شرکت را بدست آورید، باید بیش از ۱ درصد سهام را در اختیار داشته یا در مجامع بورسی این شرکت ها، رای اکثریت سهامداران را برای ورود به هیات مدیره، کسب کنید.
  • احتمالا در روز عرضه اولیه این ۴ سهم، ۱۰ درصد سهام عرضه شود. مثل عرضه اولیه های وب در  سال های پیش.
  • صورت های مالی این ۴ شرکت در ماه های آینده در سامانه کدال به نشانی ir‌ منتشر شده و pdf گزارشات به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می گیرد.
  • تابلو معاملات این ۴ سهم در سامانه  Tsetmc.com قابل رصد و بررسی روزانه خواهد بود. قبلا در روزیاتو، این سامانه را معرفی کردیم.

به محض ثبت این ۴ نماد در بازار فرابورس ایران، این گزارش به روز رسانی شده و اطلاعات بیش‌تر و جدید در اختیار سهامداران قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات تکمیلی، این گفتار را بوک مارک کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رسول فروردین ۳۱, ۱۳۹۹

    بنظرتون سهام استقلال پرسپولیس میتونه سود اور باشه؟؟
    اخه حفتشون ضرر ده هستن کلی بدهی دارن هرسالم کلی بدهی جدید بالا میارن فعالیت اقتصادی هم که ندارن

    • علی زمانی فروردین ۳۱, ۱۳۹۹

      دوجین شرکت برای شما در بورس و فرابورس می توان نام ببریم که همه ضررده و زیان ده بودند و با روش های مختلف مثل تجدید ارزیابی دارایی ها، اصلاح صورت های مالی، تغییر خط تولید و ارائه خدمات جدید و توسعه برند، شرکت های سودده شدند و الان مشتریان بسیار دارند. مثل آذرآب و یا خصدرا یا کلی شرکت دیگر.
      بازار بورس، بازار فاکتور سود آتی است.
      ما در بورس، آینده را پیش خرید می کنیم. این اصل حیاتی در بورس است.
      وقتی سرخابی ها خصوصی شوند، اختیار آن ها دست دولت نیست. دست سهامدار عمده است.
      سهامدار عمده به سودآوری فکر میکند. میلیون ها نفر سهامدار این دو باشگاه شده و تززریق نقدینگی عالی رخ می دهد. صورت مالی شفاف می شود و مدیریت حرفه ای حاکم می شود. مثل سهام رئال مادرید و منچستر، ظرفیت های درآمدزایی سرخابی ها بسیار است. بسیار زیاد. اگرعرضه شدند، در خرید، تعلل جایز نیست.