چگونه برای کودکان کد بورس و کد معاملات آنلاین بگیریم؟

 چگونه برای کودکان کد بورس و کد معاملات آنلاین بگیریم؟

کد بورس کودکان به منظور فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش سهام، زیر نظر ولی یا وصی یا قیم قانونی امکان پذیر است. طبق قانون بازار سرمایه، همه ایرانیان زیر ۱۸ سال قادر به دریافت کد بورس هستند. اما کد معاملات آنلاین که برای خرید و فروش سهام از طریق سامانه معاملاتی ۱۰۷ کارگزاری سراسر کشور نیاز است، صرفا به هموطنان بالای سن قانونی داده می شود.

قبلا برای دریافت کد معاملات آنلاین، در اختیار داشتن مدرک دانشگاهی نیاز بود که به منظور  تسهیل در صدور کد بورس، این الزام برداشته شد. همه ایرانیان مقیم خارج از کشور و همه شهروندان غیر ایرانی که به صورت قانونی وارد کشور شده اند و گذرنامه معتبر دارند، امکان دریافت کد بورس و دسترسی معاملات آنلاین را دارند.

اکنون همه ایرانیان بالای ۱۸ سال قادر هستند پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد رهگیری که به شاره موبایل آن ها پیامک می شود، به دفاتر خدماتی یا کارگزاری های سراسر  کشور مراجعه کرده و پس از  احراز هویت حضوری و تکمیل و امضا فرم های مربوطه، درخواست کد معاملاتی آنلاین بکنند. با کد معاملات آنلاین می توان نسبت به خرید و فروش اینترنتی سهام از هر مکان اقدام کرد.

تا کنون قریب به ۱۲ میلیون هموطن، کد بورس دریافت کرده اند که از این تعداد حدود ۲ میلیون نفر حداقل سالی یک معامله انجام می دهند. هم چنان ۹۷ درصد جمعیت ایران، فعالیتی در بورس نداشته و با ساز و کار فعالیت در بازار بورس ایران که در سال های اخیر در فهرست پر بازده ترین بورس های جهان قرار گرفته، آشنا نیست.

به نظر می رسد تا ۵ سال آینده شمار دارندگان کد بورس در ایران به ۱۵ میلیون نفر برسد و بتوان امیدوار بود که حداقل۲۰ درصد جامعه ایران، سالانه یک معامله بورسی در کارنامه معاملات سالانه داشته باشند. شاخص کل بورس ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ وارد کانال ۱ میلیون واحد می شود و طبق نمودارهای تکنیکال، ورود شاخص کل به کانال ۸ میلیون واحدی در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، انتظار می رود.

کد بورس کودکان
تصویر صفحه نخست سامانه سجام بورس ایران که گام اول برای دریافت کد بورس کودکان است

در سال ۱۳۹۹ شاهد ۲۸عرضه اولیه هستیم که ۲ مورد شستا و صبا در فروردین صورت گرفت. در شهریور ۹۹ شاهد آزاد سازی سهام عدالت ۴۹ میلیون ایرانی هستیم که انقلاب در فرابورس به پا خواهد کرد. برای بهره مند شدن از سودهای شیرین سال های طلایی بورس ایران، بایستی کد بورس بگیرید. توصیه می کنیم برای کل اعضاء خانواده کد بورس بگیرید.

شرکت در عرضه اولیه های پر سود سال ۱۳۹۹، نیازمند داشتن کد بورس است. حتی نوزاد یک روزه هم قادر به دریافت کد بورس است و با شناسنامه و کارت ملی، می توان کد بورس دریافت کرد.

برای دریافت کد بورسی افرادی که زیر سن قانونی هستند، گواهی یا تعهدنامه قیم یا سرپرست نیاز است. البته درخواست کد بورس به صورت اینترنتی هم از طریق سایت کارگزاری های معتبر سازمان بورس، امکان دارد.

اگر خواهان دریافت کد بورسی برای  فرزند زیر ۱۸ سال خود هستید، بایستی علاوه بر مدارک شناسایی فرزند، مدارک هویتی خود را به عنوان قیم و یا سرپرست قانونی وی ارائه کنید. اگر پسر یا دختری را از طریق سازمان بهزیستی کشور به فرزندی گرفته باید گواهینامه معتبر را به کارگزاری تسلیم کنید و مدارک هویتی شما، این موضوع را اثبات کند.

رونوشت از کلیه صفحات مدارک هویتی والدین و فرزندان برای دریافت کد بورس فرزند الزامی است. توجه کنید که حساب بانکی معرفی شده برای دریافت کد بورس فرزند، بایستی متعلق به فرزند باشد نه والدین.

برای دریافت کد بورسی برای کودکان، نیازی به حضور کودک در کارگزاری نیست. تعهدنامه دسترسی معاملات آنلاین برای کودکان توسط ولی یا وصی یا قیم قانونی کودک باید امضا شود و اثر انگشت نیز ثبت شود.

به منظور دریافت کد بورس برای فرزند زیر ۱۸ سال خود، بایستی در سامانه سجام ثبت نام کنید. شماره حساب بانکی باید منحصرا به نام کودک بوده اما شماره موبایل و پست الکترونیک، می تواند به نام والدین باشد.

امیدوارم در ایران عصر ۱۴۰۰ به روزی برسیم که هر ایرانی همان طور که یک کد ملی دارید، صاحب یک کد بورسی و یک کد معاملات آنلاین شود و صدور کد معاملات انلاین در زمان صدور شناسنامه و کارت ملی ایرانیان، همزمان ایجاد شود.

کد بورس کودکان
اصول بورس را به خود و کودک خود در تالار مجازی بورس ایران آموزش دهید

با خرید چند کتاب چند هزار تومانی آشنایی با بورس و فعالیت در بازار سرمایه یا دانلود صدها PDF عالی آموزش بورس و خودآموز ابتدایی تا تخصصی سهام ، خود را از یک عمر ابهامات و توهمات بی ربط درباره اصول بازار بورس، رها کنید و از فرصت های شیرین بلند مدت، محروم نشوید. در بورس، آنچه مهم تر از پول است، تحلیل با چاشنی صبر است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • نسترن مصطفایی خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    سلام . من برای خواهر ۱۰ سالم میخوام سجام ثبت نام کنم امانمیشه وقتی کد ملی خواهرم و شماره تلفن پدرمو میزنم میگه مطابقت نداره و نمیتونم ثبت نام کنم.. چیکار کنم

    • مهدی تیر ۳۰, ۱۳۹۹

      فقط پیام میده که مطابقت ندارد ولی جلوی ادامه رو نمیگیره