شیوع بیماری فاسیولا در گیلان ؛ علائم این بیماری را بشناسید

شیوع بیماری فاسیولا در گیلان ؛ علائم این بیماری را بشناسید

فاسیولا هپاتیکا نام بیماری جدیدی است که به نقل از برخی خبرگزاری ها در گیلان شایع شده است. به گفته آبتین حیدرزاده، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیماری فاسیولا هپاتیکا برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده ‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها، از بین نمی‌رود.

مردم برای پیشگیری از فاسیولا حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.

طبق اعلام آقای حیدرزاده بیماری فاسیولا هپاتیکا در دو مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه) شایع است و با درگیر کردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.

بیماری فاسیولا (با نام علمی Fascioliasis) یا گندیدگی کبد به واسطه دو نوع کرم تخت انگلی یا کپلک ایجاد می شود. دو گونه کپلک که این بیماری را به وجود می آورند به ترتیب کپلک جگر گوسفند (F. hepatica) و کپلک جگر عظیم (F. gigantica) نام دارند؛ کرم هایی شبیه به برگ که به راحتی با چشم غیرمسلح میتوان آنها را دید (ابعاد آنها به طور متوسط برابر با ۳۰ میلیمتر در ۱۳ میلیمتر).

کپلک جگر گوسفند نوعی از انگل است که انسان و بسیاری از گونه های جانوری را آلوده می کند و عامل  اصلی بیماری فاسیولا هپاتیکا به شمار می رود. این انگل بین ۳.۵ در ۱.۵ سانتیمتر اندازه دارد و معمولا در کبد و مجرای صفراوی زندگی می کند. همانطور که گفته شد  کپلک جگر گوسفند در بدن بسیاری از موجودات زنده (اهلی و وحشی) زندگی میکند و انسان نیز یکی از میزبانان آن به شمار می رود.

بیماری فاسیولا

بیماری فاسیولا بیشتر در کدام کشورها شایع است؟

بیماری فاسیولا در بیشتر از ۷۰ کشور دنیا وجود دارد و خصوصا در مناطقی که گوسفند و گاو نگهداری می شوند شایع است. این بیماری در همه قاره های دنیا به جز اقیانوسیه دیده شده و نوع انسانی آن بیشتر در کشورهای در حال توسعه یافت می شود.

انسان چگونه آلوده به این انگل می شود؟

انسان با بلعیده این انگل آن را وارد بدن خود می کند. اصلی ترین راه بلعیدن آن نیز مصرف سبزیجات و گیاهان آلوده است. مصرف آب آلوده (یا نوشیدن خود آب یا مصرف سبزیجاتی که با آب آلوده شسته شده اند) از دیگر علل ورود این انگل به بدن است.

آیا بیماری فاسیولا از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود؟

خیر. بیماری فاسیولا قابلیت انتقال از یک فرد به فرد دیگر را ندارد. تخم انگلی که در مدفوع فرد آلوده یافت می شود باید تحت شرایط خاصی رشد کرده و به بلوغ برسد تا بتواند افراد دیگر را آلوده کند. تحت شرایط عادی اما مردم با خوردن جگر خام یا نیم پز گوسفند که حاوی اشکال نابالغ این انگل باشد ممکن است به بیماری فاسیولا مبتلا شوند.

بیماری فاسیولا

علائم بیماری فاسیولا چیست؟

برخی افراد آلوده هیچ علائم یا نشانه ای ندارند اما برخی از همان ابتدا که کرم از حفره شکمی و کبد به روده ها نقل مکان می کند احساس بیماری می کنند. بنابراین علائم بیماری از فاز نقل مکان کرم آغاز شده و تا هفته ها و شاید ماه ها ادامه پیدا میکند.

تب، ضعف، دردهای شکمی، ائوزینوفیلی (یا افزایش شدید گلبول های سفید) و بزرگ کبدی از جمله علائم این بیماری محسوب می شوند.

این بیماری از طریق بررسی مدفوع زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود و معمولا بعد از یک دوره درمان ۲ ماهه بهبودی در افراد مبتلا حاصل می شود.

منبع: cdc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود