نقد فیلم Extraction ؛ اکشن موفق نتفلیکس با بازی کریس همسوورث و گلشیفته فراهانی

نقد فیلم Extraction ؛ اکشن موفق نتفلیکس با بازی کریس همسوورث و گلشیفته فراهانی

اکشن Extraction فیلمی است که بر اساس یک رمان گرافیکی نوشته جو روسو و به کارگردانی سم هارگریو ساخته شده و کریس همسوورث، دیوید هاربر و گلشیفته فراهانی نقش های اصلی آن را بازی می کنند. همسوورث در این فیلم نقش یک اجیر ابرقهرمان به نام تایلر ریک را بر عهده دارد که قصد دارد یک نوجوان ربوده شده را نجات دهد. داستان هایی در مورد رستگاری مردانی خشنی که به یکباره نقش پدر را بر عهده  می گیرند در سال های اخیر در هالیوود بسیار مورد توجه بوده اند، و برای تصدیق این موضوع تنها کافی است به The Mandalorian یا The Witcher نگاه کنید.

Extraction

در این میان اما Extraction کمی متفاوت است. علیرغم سکانس های اکشن بی نقصی که سم هارگریو در اولین تجربه کارگردانی خود ساخته، فیلم جذابیت دیگری ندارد. بدین ترتیب می توان گفت که تنها چیزی که باعث شده این فیلم تا به این اندازه موفق باشد همان سکانس های اکشن و پرتنش آن است و نه چیز دیگری؛ موضوعی که باعث شده به همین زودی ساخت قسمت دوم آن نیز توسط نتفلیکس تایید شود. نقطه ضعف اصلی فیلم هارگریو داستان بسیار سطحی آن در مورد یک شخصیت قهرمان سفید پوست است که بسیاری از افراد رنگین پوست را تنها برای نجات نوجوانی رنگین پوست که احساس پدرانه ای به او دارد می کشد.

Extraction

علیرغم بدلکاری های خارق العاده فیلم، Extraction  یک تریلر اکشنی است که عناصر واپسگرایانه نجات دهنده سفید پوستی اش آن را تضعیف کرده است. همانطور که گفته شد کریس همسوورث در این فیلم نقش تایلر ریک را بازی می کند، یک آدمکش استرالیایی اجیر شده و فعال در بازار سیاه که روزهایش را با تلاش برای تسکین دردهای خود (فیزیکی و روحی) از طریق میگساری و قرص های آرامبخش می گذراند تا اینکه مامور می شود اووی ماهاجان، پسر رئیس زندانی شده یک گروه خلافکار را که توسط رقیب پدرش ربوده شده نجات دهد. اما چیزی که در ابتدا شبیه یک ماموریت ساده است به یک عملیات مرگبار تبدیل می شود و مدت کوتاهی بعد تایلر و اووی در یک منطقه بسیار پرجمعیت و فشرده در داکا، باید برای زنده ماندن تلاش کنند.

Extraction

در شرایطی که یک ارتش کوچک از مزدوران و پلیس های فاسد در تعقیبشان هستند، این وظیفه تایلر است که از اووی محافظت کرده و او را زنده به نقطه ای که برای تخلیه تعیین شده برساند. با این وجود، باید به این نکته اشاره کرد که Extraction در انسانی نشان دادن شخصیت های مکمل غیرسفیدپوست خود بسیار بهتر از دیگر فیلم های اخیر نتفلیکس مانند  Original Six Underground عمل کرده است. سناریو نوشته شده توسط جو روسو، حتی شخصیت اووی را قبل از ربوده شدن و در کنار دیگر همکلاسی هایش در حال گذراندن یک زندگی معمولی نیز به تصویر می کشد. در همین سکانس هاست که با شخصیت ساجو آشنا می شویم، زیردستی که برای پدرش کار می کند و مامور تامین امنیت اوست، اگر چه رئیسش خانواده او را قتل عام کرده است.

ساجو از بسیاری از جهات راضی کننده ترین و از لحاظ اخلاقی پیچیده ترین ضد قهرمان فیلم است که قرار دادن او در متن داستان به عنوان یک شخصیت اصلی را توجیه می کند در حالیکه در این فیلم تنها در یک داستان فرعی حضور دارد. با این وجود، راندیپ هودا فاقد قدرت ستارگی همسوورث بوده و بعد از سکانس های ابتدایی، تمرکز داستان به سمت تایلر تغییر پیدا می کند که روزهایش را با میگساری، پریدن از صخره های بلند و ریسک غرق کردن خود در زیر آب می گذراند (موضوعی که بعدها در فیلم نیز به آن اشاراتی می شود).

Extraction

تایلر دسته ای از ویژگی های کلیشه ای تیپ خود را دارد، مردی که گذشته ای تراژیک دارد که همانطور که می توان حدس زد به مرگ فرزندش مربوط است. و در حالی که فیلم برای پرداختن به این گذشته ترومایی تایلر توقفی کوتاه می کند اما توجه چندانی به علت احساس گناهی که از گذشته خشونت بار خود دارد نمی کند. با این وجود، اووی نیز تنها برای جور شدن داستان در متن ماجرا قرار می گیرد همانند شخصیت نیک (گلشیفته فراهانی) که نقش کمک تایلر را بازی می کند و همچنین گاسپار (دیوید هاربر) دوست و همکار قدیمی او که علیرغم نقش کوتاهش بسیار خوب ظاهر شده است.

Extraction

در پشت دوربین، هارگریو (که علاوه بر کارگردانی در نقشی کوتاه در قالب یکی از اسنایپرهای تیم تایلر نیز ظاهر می شود) با اجرای یک سری نبردهای هیجان انگیز بسیار دینامیک و از لحاظ بصری مرتبط و سکانس هایی که در آن تایلر مانند جان ویک به سر دشمنان خود شلیک می کند، استعداد و قدرت خود به عنوان یک فیلمساز اکشن را به نمایش می گذارد. شاهکار سکانس های اکشن Extraction یک سکانس ۱۲ دقیقه ای است که در آن چندین بخش چنان با مهارت ترکیب شده اند که به یک برداشت تکی سیال و جذاب شبیه است. مشکل این است که بن مایه و رویکرد سیاه و تاریک Extraction با سبک کاری شخصیت اصلی سفید پوست داستان در تلفات سنگینی که به گروه رقیب خود وارد می کند و شبیه یک بازی کامپیوتری بسیار خشن است تضاد دارد.

Extraction

بدنبال کارهای قابل توجهشان با استودیوهای مارول، بردران روسو به ساخت تریلرهای اکشن بسیار خوش ساخت تر که افراد معمولی و ساده را به نمایش می گذارند (قهرمانان و ضدقهرمانان به یک اندازه) علاقه نشان داده و Extraction که برادران روسو در نقش تهیه کننده آن ظاهر شده اند در همین مسیر ساخته شده است. اگر چه فیلم Extraction نسبت به دیگر فیلم های این دو در ژانر تریلر اکشن خوش ساخت  تر است اما در نهایت نیز همان داستان همیشگی و کلیشه ای در مورد یک سفیدپوست است که در واقع برای رسیدن به رستگاری تصمیم می گیرد یک انسان رنگین پوست را از مرگ نجات دهد. Extraction  یک فیلم اکشن ۱۱۶ دقیقه ای است که به خاطر خشونت فراوان، دیالوگ های رکیک و سکانس های کوتاه مصرف مواد مخدر درجه R دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: ۱۲ فیلم اکشن مورد انتظار سال ۲۰۲۰ و بعد از آن که باید آن ها را دید [قسمت دوم]

منبع: screenrant
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • Ali اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹

    جز یکی از بهترین فیلمای اکشن بود ک بیشترین جذابیتش ب خاطر فیلمبرداری و خلق صحنا های جذاب بود

  • Shahab اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹

    اگر که رنگی پوست بود قهرمان داستان و رنگی پوست های دیگه رو میکشت هیچ مشکلی نبود؟ چون سفیده ی مشکله ؟ بعضی نظرات منتقدا واقعا خنده داره

  • ریک گرایمز خرداد ۲۲, ۱۴۰۰

    عالی بود نقدتون آقای علی پناهی