حسین کاظم پور اردبیلی که بود؟ خلاصه ای از فعالیت های آقای اوپک ایران

حسین کاظم پور اردبیلی که بود؟ خلاصه ای از فعالیت های آقای اوپک ایران

حسین کاظم پور اردبیلی که برای سال ها نمایندگی ایران در سازمان اوپک را بر عهده داشته و از دیپلمات های کشته کار و باسابقه ایران به شمار می آمد بعد از هفته ها بیماری و بستری شدن در بیمارستان لاله تهران، اوایل امروز شنبه ۲۷ اردیبهشت به دلیل خونریزی مغزی و در سن ۶۷ سالگی درگذشت. اردبیلی که لقب «آقای اوپک» را داشت از معدود کسانی معرفی شده که از بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران در تیر ماه ۱۳۶۰ جان سالم به در برده بود. او در حدود دو دهه نمایندگی ایران در میان کشورهای صادر کننده نفت را بر عهده داشت. ظاهراً در اوایل اردیبهشت امسال آقای اردبیلی به دلیل خونریزی مغزی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان لاله منتقل شده و خیلی زود به کما رفته بود و تا زمان مرگ نیز همچنان در کما باقی ماند.

حسین کاظم پور اردبیلی

حسین کاظم پور اردبیلی در ۲۲ مهر ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمده، پس از تحصیل در رشته بازرگانی در مدرسه عالی بازرگانی، برای ادامه تحصیل در این رشته به ایالات متحده رفته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت. به دنبال فعالیت های سیاسی کاظم پور اردبیلی در قالب انجمن های اسلامی در ایالات متحده و تحصیلاتی که داشت، وی در دولت مهندس بازرگان به وزارت بازرگانی منصوب شد و این سمت را در دولت های ابوالحسن بنی صدر و محمد علی رجایی نیز بر عهده داشت. او از اعضای حزب جمهوری اسلامی بوده و در روز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی قرار بود سخنران اصلی باشد که با تغییر در دستور کار جلسه از پشت تریبون کنار رفت و همین موضوع باعث شد که زنده بماند.

حسین کاظم پور اردبیلی

اردبیلی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ معاون اقتصادی وزارت امورخارجه بوده و در دولت میرحسین موسوی وارد وزارت نفت شد و تا سال ۱۳۶۹ در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران حضور داشت. مرحوم اردبیلی مدتی را نیز به عنوان سفیر ایران در ژاپن حضور داشت. از وی به عنوان یکی از زبردست ترین مذاکره کنندگان ایران در حوزه نفت یاد می شود که در سال های جنگ و دوران تحریم نقش مهمی در فروش نفت ایران داشته است.

حسین کاظم پور اردبیلی

حسین کاظم پور اردبیلی در سال ۱۳۷۴ به عنوان نماینده ایران در اوپک انتخاب شده و پس از ۱۳ سال حضور در این سمت در سال ۱۳۸۷ و در اواخر دولت اول احمدی نژاد از این مقام برکنار شده و بازنشسته اعلام شد. اما با رسیدن حسن روحانی به قدرت و بازگشت بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت، اردبیلی بار دیگر با عنوان  مشاور ارشد وزیر به وزارت نفت بازگشت و نماینده ایران در اوپک شد. وی تا زمان مرگ در این سمت باقی ماند.

بیشتر بخوانید: نفت برنت چیست ؛ با اصطلاحات نفتی بیشتر آشنا شوید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود