علت چرب شدن موی سر چیست و چطور می توان جلویش را گرفت؟

علت چرب شدن موی سر چیست و چطور می توان جلویش را گرفت؟

پوست سر ما باید مقدار مشخصی چربی تولید کند تا با ایجاد یک لایه ی نازک میان خود و محیط، رطوبت خود را حفظ و از موهای ما محافظت کند. اما چربی زیاد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، از کم پشت و کدر شدن موها گرفته تا تحریک شدن پوست سر و شوره زدن. خوشبختانه اگر علت چرب شدن موی سر خود را پیدا کنید، کنترل آن هم برایتان ممکن خواهد شد.

در ادامه می خواهیم ببینیم علت چرب شدن موی سر چیست و چطور می توان جلوی آن را گرفت.

۱- اغلب اوقات موهایتان را سفت می بندید و زیاد آن را آرایش می کنید

شاید دم اسبی کردن موها راحت یا روش خوبی برای پنهان کردن چربی موها به نظر برسد، اما در واقع برعکس است. با این کار شاید موهای شما تمیز و مرتب به نظر برسد اما این مدل مو باعث می شود سبوم یا همان چربی طبیعی پوست سرتان در زیر موها و ریشه ی آن ها انباشته شود. به علاوه، برای درست کردن مدل موهای شیک و پر طمطراق به استفاده از مواد و محصولات زیادی نیاز است که موها را روان و یکدست و البته سنگین می کنند، مسأله ای که باعث می شود موها سریع تر چرب شوند.

چه باید کرد؟ در استفاده از محصولات آرایش مو و درست کردن موهای خود با مدل هایی که به برس کشیدن و تماس زیاد با موها نیاز دارند زیاده روی نکنید.

۲- موهایتان را با آب سرد آب نمی کشید

آب داغ به باز شدن منافذ پوست و کوتیکول های مو و خارج شدن کثیفی ها از آن ها کمک می کند، اما ممکن است به موهای شما صدمه بزند. آب داغ همه ی چربی طبیعی پوست را از بین می برد و ممکن است پوست سرتان را بسیار خشک کند، مسأله ای که باعث شوره زدن و تولید زیاد چربی می شود.

چه باید کرد؟ بهتر است بعد از شستشوی موها با شامپو و زدن نرم کننده، از آب گرم استفاده کنید و بعد از آن موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید تا کوتیکول های موها بسته شوند.

۳- از محصولات مراقبتی ای استفاده می کنید که مناسب موهایتان نیستند

کارشناسان توصیه می کنند از استفاده از محصولات «قوی» خودداری کنید چون ممکن است موهایتان را سنگین کنند و باعث شوند حجم خود را از دست دهند. این محصولات ممکن است موهای شما را با یک لایه ی محافظتی ضخیم بپوشانند که اگر موهایتان کم پشت یا پوست سرتان چرب باشد، باعث می شوند موهایتان چرب تر به نظر برسند.

چه باید کرد؟ توصیه ی کارشناسان این است که به دلیلی که ذکر شد، از استفاده از محصولاتی که مخصوص موهای خشک یا آسیب دیده هستند خودداری کنید.

علاوه بر این، خوب است که چند بار در ماه از یک شوینده ی عمیق استفاده کنید تا پوست سرتان از چربی ها و محصولات بهداشتی و آرایشی ای که در آن انباشته شده پاک شود. این کار به موهای شما کمک می کند مدت زمان بیشتری تمیز و شاداب باقی بمانند. همچنین می توانید از روش های خانگی و طبیعی ای مثل استفاده از روغن نارگیل برای تغذیه ی موهای خود و در عین حال، کاهش چربی آن استفاده کنید.

۴- موهایتان را زیاد برس می کشید و به آن ها دست می زنید

وقتی به موهایتان دست می زنید، چربی ها و باکتری های دست ها را به موهای خود انتقال می دهید که این کار در نهایت باعث می شود موهای شما چرب تر به نظر برسند. برس کشیدن زیاد هم برای موها مضر است. برس کشیدن مداوم موها باعث پخش شدن چربی پوست سر در سرتاسر موها می شود و باعث می شود موها کم حجم تر به نظر برسند و تمیزی و شادابی خود را از دست دهند.

چه باید کرد؟ خود را عادت دهید که دست هایتان را به موهایتان نزنید، به ویژه وقت هایی که به خاطر اضطراب یا در حین مکالمه، ناخودآگاه این کار را انجام می دهید. از افراط در برس کشیدن موهایتان هم خودداری کنید. به گفته ی کارشناسان، ۲ بار برس کشیدن موها در روز برای کسانی که موهای خیلی فر یا زبری ندارند، ممکن است کافی باشد. ضمناً همیشه از یک برس تمیز برای این کار استفاده کنید.

۵- اضطراب زیادی دارید

داشتن اضطراب باعث می شود بدن کورتیزول یا همان هورمون اضطراب بیشتری تولید کند. این هورمون پوست را به گونه ای تحریک می کند که چربی بیشتری تولید کند و در نتیجه، ظاهر چرب تری پیدا کند. به علاوه، ممکن است یکی از دلایل شوره زدن شما اضطراب باشد، مسأله ای که ممکن است باعث چرب شدن موها هم شود.

چه باید کرد؟ کار زیادی از دست تان برنمی آید مگر آنکه سبک زندگی خود را تغییر دهید و سعی کنید اضطراب خود را کنترل کنید. استفاده از محصولات مراقبتی مخصوص، به مقابله با شوره ی سر کمک می کند و باعث می شود پوست سر شما هم در روزهای سخت زندگی کمتر به دردسر افتد.

۶- در شستن موها زیاده روی می کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما موهایتان را هر چه بیشتر بشویید، ممکن است بیشتر چرب شوند. روی پوست سر ما میلیاردها باکتری مفید زندگی می کند که pH پوست سر ما را در سطح مناسبی نگه می دارند. شستن زیاد موها ممکن است این تعادل شکننده را برهم زند و باعث شود غدد چربی پوست، چربی بیشتری تولید کنند؛ به خصوص اگر محصولات مراقبتی ای که استفاده می کنیم مناسب موهایمان نباشند.

چه باید کرد؟ سعی کنید تعداد دفعات شستشوی موهایتان را به تدریج کمتر کنید و از شامپوهایی استفاده کنید که پوست کف سر را بیش از حد خشک نمی کنند. کارشناسان توصیه می کنند به ویژگی های محل زندگی و مشکلات موهایتان توجه داشته باشید. مثلاً احتمال شستشوی زیاد موها در میان شهرنشین ها بیشتر از کسانی است که در مناطق روستایی زندگی می کنند که علت آن موادی است که روی موهای آن ها انباشته می شود.

۷- طبیعت بدن شما اینگونه است

بعضی انواع مو بیشتر مستعد آن هستند که زودتر از بقیه چرب شوند. مثلاً احتمال چرب شدن موی سر در کسانی که موهای صافی دارند بیشتر از کسانی است که موهای فر یا حالت دار دارند. علت این مسأله آن است که چربی پوست سر از موها به پایین می غلتد و در ریشه ی موها پیداتر است.

به خاطر داشته باشید برخی مشکلات جسمی مثل برهم خوردن تعادل هورمونی و درماتتیت سبوره ای (نوعی التهاب پوست)، ممکن است باعث تولید زیاد چربی از پوست شوند.

چه باید کرد؟ اگر چیزی هست که شما را آزار می دهد یا اگرمتوجه تغییر غیر معمولی در ظاهر موهایتان شده اید، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت ۱۰ ماسک خانگی برای تقویت رشد موها با استفاده از آب پیاز

۵ نشانه ای که می گویند در شستن موهایتان زیاده روی می کنید

۶ نشانه هشدار دهنده‌ای که می‌گویند ریزش موهایتان طبیعی نیست

۱۰ اشتباه رایج در رنگ کردن موها که شما را از نتیجه دلخواهتان دور می کند

چگونه موهای خود را کوتاه کنیم؟ آموزش کوتاهی مو در خانه برای خانم ها

چند راهکار ساده برای پر پشت کردن موها

آیا خوابیدن با موهای خیس واقعاً ضرر دارد؟

۱۰ اشتباه رایج هنگام استفاده از سشوار که صدمات زیادی به موها می زند

۱۰ نشانه ای که ثابت می کند برخلاف تصورتان موهای سالمی دارید

۸ اشتباه رایجی که در هنگام شستن موها مرتکب می شویم

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • بهزاد خرداد ۶, ۱۳۹۹

    آیا میدانستید مردها هم مو دارند؟؟

    دو تا عکس از موی چرب مردا هم میزاشتی مهندس. بعد اینکه ما که کلا ۴ لاخ مو داریم و قدش همیشه زیر ۱ سانته ولی بازم چربه چه کنیم؟