اولین زن فضانورد آمریکا قدم به عمیق ترین نقطه زمین گذاشت

اولین زن فضانورد آمریکا قدم به عمیق ترین نقطه زمین گذاشت

اولین زن آمریکایی که قدم به فضا گذاشته بود حالا نامش را به عنوان نخستین زنی به ثبت رسانده که به عمیق ترین نقطه زمین قدم گذاشته است.

کیثی سولیوان ۶۸ ساله که توانسته در یک ماجراجویی تازه به گودال چلنجر در عمق ۱۰۹۱۴ کیلومتری زمین برسد هشتمین فرد در دنیاست که این رکورد را ثبت می کند.

دو نفر اول در فهرست جهانی دان والش و Jacques Picard بودند که در سال ۱۹۶۰ میلادی توانستند این موفقیت را رقم بزنند و در سال ۲۰۱۲ نیز جیمز کامرون فیلمساز کانادایی توانست به گودال چلنجر برود.

عمیق ترین نقطه زمین

کیثی سولیوان در غرب اقیانوس آرام به ویکتور وسکوو ملحق شد که بودجه این برنامه را تامین کرده بود. این دو نفر به مدت یک ساعت و سی دقیقه به عمق ۱۰.۹ کیلومتری از دراز گودال ماریانا نفوذ کردند که در فاصله ۳۲۱ کیلومتری از کشور گوام قرار دارد. آنها بعد از عکاسی از دنیای زیر آب، مجددا به سطح آب بازگشتند که این کار چهار ساعت زمان برد.

البته سولیوان و همراهش برای رفتن به این عمق از دریا از زیردریایی تحقیقاتی Limiting Factor کمک گرفتند چراکه تنها برخی میکرواورگانیسم های خاص میتوانند در فشار این عمق آب مقاومت کنند و با تاریکی و دمای منجمد کننده آن کنار بیایند.

این دو نفر بعد از آنکه به سطح آب بازگشتند با گروهی از فضانوردان که در ارتفاع ۴۰۸ کیلومتری از سطح زمین در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر هستند تماس گرفتند.

عمیق ترین نقطه زمین

خانم سولیوان در رابطه با ماجراجویی اخیر خود گفته است:

همینکه روی سطح اقیانوس حرکت میکردیم به یاد ویدیو کلیپی افتادم که فضانوردان را روی سطح ماه نشان می داد گویی خودم روی سیاره زمین داشتم ماه را می دیدم.

سولیوان که هم فضانورد و هم تصویرگر اقیانوس است از این تجربه با لفظ یک روز فوق العاده متفاوت یاد کرد که در زندگی هر شخصی شاید یکبار رخ دهد. به گفته او ایستگاه فضایی بین المللی در شرایط بدون فشار حول مدار زمین می گردد در حالی که Limiting Factor با فشاری معادل ۲۲۰۰ تن مقابله می کند.

دکتر سولیوان در سال ۱۹۷۸ میلادی به عنوان نخستین  گروه از فضانوردان که شامل زنان هم می شد به ناسا ملحق شد. در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۸۴ میلادی او نامش را به عنوان نخستین زن فضانورد آمریکا که قدم به فضا گذاشته است به ثبت رساند. او ۳۵۶ مرتبه از طریق ایستگاه فضایی بین المللی به دور زمین گشته و بالغ بر ۱۳ میلیون و هشصد هزار کیلومتر را طی کرده است.

منبع: mirror
یک نظر

ورود

  • محسن اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

    ۱۰۹۱۴ کیلومتری” ده هزار کیلومتر عدد خیلی زیادی میشه