هزینه سنگین بازگشت شمیمه بیگم عروس جهادی داعش برای مالیات دهندگان انگلیسی

هزینه سنگین بازگشت شمیمه بیگم عروس جهادی داعش برای مالیات دهندگان انگلیسی

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش که در سال ۲۰۱۵ از لندن به سوریه فرار کرده بود مدتی است تلاش دارد به کشور خود انگلیس بازگردد، اما اینطور که گفته می شود این تلاش های او به خاطر هزینه هایی که صرف مشاوره ی قانونی به او شده بیشتر از ۳۰ هزار پوند خرج روی دست مالیات دهندگان انگلیسی گذاشته.

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش

اینطور که ادعا می شود تلاش های شمیمه بیگم برای بازگشت به انگلیس و باز پس گیری تابعیت بریتانیایی اش، بیشتر از ۳۰ هزار پوند برای مالیات دهندگان کشورش خرج برداشته. بیگم به تازگی خواستار تجدید نظر در خصوص تصمیم وزارت کشور بریتانیا برای لغو تابعیت بریتانیایی او شده چرا که این امر سبب شده او حالا هیچ تابعیتی نداشته باشد، مسأله ای که خلاف قوانین بین المللی به شمار می رود.

وکلای شمیمه بیگم تا به حال ۱۴،۵۰۰ پوند برای مشاوره ی قانونی به او به منظور بازگرداندن تابعیت بریتانیایی اش مطالبه کرده اند، اما تصور می شود رقم واقعی بیش از این ها باشد.

طبق گزارش نشریه ی Sun، هزینه ی واقعی این اقدام برای مردم بریتانیا با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به کارکنان وزارت بریتانیا و زمانی که در دادگاه صرف می شود، دست کم دو برابر است.

پرونده ی شمیمه بیگم در حال حاضر در دادگاه استیناف انگلیس در حال بررسی است.

در دادگاه چند روز قبل بیگم، وکیل او تام هیکمن اظهار کرد که باید اجازه ی بازگشت موکلش به انگلیس داده شود تا او بتواند شخصاً برای بازگرداندن تابعیتش تلاش کند.

او گفت بیگم «به مدتی طولانی به حال خود رها شده تا رنج بکشد» و نتوانسته «فرجام خواهی عادلانه و مؤثری» داشته باشد که «طبق قانون امری اشتباه است».

شمیمه بیگم (سمت راست) به همراه دو دوست دیگرش در حال ترک فرودگاه لندن در سال ۲۰۱۵ به مقصد ترکیه

هیکمن افزود: «چون شخصی به سوریه رفته دلیل نمی شود که یک خطر امنیتی باشد.»

با این حال جیمز ایدی، نماینده ی وزارت کشور بریتانیا گفت شمیمه بیگم به دلیل تصمیمش برای ترک بریتانیا و پیوستن به داعش است که نمی تواند شخصاً در دادگاه استینافش حضور پیدا کند.

ایدی گفته شرایط حال حاضر او در نتیجه ی تصمیم خود او است نه هیچگونه اقدامی از سوی وزارت کشور بریتانیا و تصمیم اتخاذ شده برای لغو تابعیت او هیچ تأثیر سببی بر درخواست تجدیدنظر او ندارد.

شمیمه بیگم در فوریه ی سال ۲۰۱۵ به همراه دو دوست هم مدرسه ای خود به سوریه رفت تا به دولت اسلامی یا همان داعش بپیوندد.

بعد از گذر از مرز ترکیه و در نهایت رسیدن به مقر داعش در شهر رقه سوریه، در آنجا به عقد یک سرباز هلندی درآمد که به اسلام گرویده بود.

این زوج صاحب سه فرزند شدند که همه ی آن ها از دنیا رفته اند.

بیگم به مدت بیش از ۳ سال تحت حکومت این گروه تروریستی زندگی کرد و در آنجا اینطور که گفته می شود به عنوان یکی از اعضای «پلیس اخلاق» داعش خدمت می کرد، گروهی که تفاسیر سختگیرانه ی داعش از قوانین اسلامی را به اجرا درمی آورد.

اینطور که گفته می شود این نوجوان به دلیل اجرای سفت و سخت قوانین داعش مثل اصول پوشش برای زنان شهرتی برای خود دست و پا کرد و تلاش کرد زنان جوان دیگری را هم برای پیوستن به گروه جهادی به کار گیرد.

علاوه بر این ها، او متهم به دوختن جلیقه های انفجاری به بدن بمب گذاران انتحاری شده که به همین خاطر بدون منفجر شدن قابل جدا شدن نبودند.

این اتهامات که گزارش آن در نشریه ی Sunday Telegraph آمده، از سمت دیگر غربی هایی بیان شده که آن ها هم به داعش پیوستند و به ادعای خودشان شاهد جنایات هولناکی بودند.

در فوریه ی ۲۰۱۹ بود که شمیمه بیگم پیدا شد. او که در آن زمان ۹ ماهه باردار بود، در یک کمپ پناهجویان به سر می برد و خواستار بازگشت به انگلیس برای بزرگ کردن فرزندش در آنجا بود.

اما دولت انگلیس درخواست او را رد کرد. بن والاس، وزیر امنیت وقت بریتانیا در اینباره گفته بود: «من جان مردم بریتانیا را برای رفتن و گشتن به دنبال تروریست ها یا تروریست های سابق در کشوری که از کنترل حکومتش خارج شده به خطر نمی اندازم.»

بیگم چندین مصاحبه داشت که از تلویزیون هم پخش شدند و به نشریه ی Times گفت از پیوستن به این گروه تروریستی پشیمان نیست و ادعا کرد دیدن سر بریده در سطل آشغال او را «به هم نمی ریخت».

با این حال او بعدها با پافشاری اعلام کرد که «از همه ی کارهایش پشیمان است» و او را شستشوی مغزی داده بودند.

تابعیت بریتانیایی شمیمه بیگم را ساجد جاوید، وزیر کشور سابق بریتانیا لغو کرد.

بیشتر بخوانید:

شمیمه بیگم ؛ عروس جهادی ۱۹ ساله و جنجالی داعش که می‌خواهد به بریتانیا بازگردد

داستان دردناک «مروه خدر» ۱۰ ساله و صدها زن و دختر ایزدی از بردگی در دست داعش

آخرین دختر؛ تجربیات هولناک دوران اسارت «نادیا مراد» در دستان جنگجویان داعش

تاریخچه‌ای کوتاه از زنانی که با نازی ها، شورشیان روسی و نیروهای داعش همکاری می کردند

منبع: express
بدون نظر

ورود