افشاگری در مورد انتقال چند ویروس مرگبار از کانادا به ووهان در سال ۲۰۱۹

افشاگری در مورد انتقال چند ویروس مرگبار از کانادا به ووهان در سال ۲۰۱۹

طبق اسنادی که به تازگی منتشر شده اند، آزمایشگاهی در ووهان چین ماه ها قبل از شیوع کرونا ویروس جدید محموله ای حاوی چندین ویروس مرگبار را از آزمایشگاه میکروب شناسی ملی کانادا دریافت کرده است.

این محموله مرگبار ظاهرا اوایل سال ۲۰۱۹ از آزمایشگاه میکروب شناسی ملی کانادا در وینیپگ به موسسه ویروس شناسی ووهان ارسال شده است. چندی پیش کانال خبری CBC کانادا گزارشی در مورد انتقال ویروس های ابولا و هنیپا از وینی پگ به ووهان منتشر کرد و حالا در گزارشی جدید فاش کرده یکی از دانشمندان این مرکز که تیرماه گذشته برای انجام تحقیقات پلیس کانادا از آزمایشگاه اسکورت شده (و سپس اخراج شده) همان فردی است که پاتوژن های یاد شده را به چین برده بود.

دکتر ژیانگو کیو (Xiangguo Qiu)، شوهرش کدینگ چنگ (Keding Cheng) و دانشجویان چینی آنها در ادامه به خاطر آنچه «نقض سیاست ها» خوانده شده از تنها آزمایشگاه سطح چهار کانادا برکنار شده اند و در ادامه پای پلیس سلطنتی کانادا نیز وسط کشیده شده است.

مقامات کانادایی در این باره گفته اند که پاتوژن های منتقل شده به آزمایشگاه ووهان ارتباطی با شیوع کووید ۱۹ یا تحقیقات مرتبط با آن ندارند. پلیس کانادا هم خبر داده که انتقال این ویروس ها به چین ارتباطی به برکنار شدن خانم کیو ندارد.

اریک موریست مدیر روابط عمومی سازمان بهداشت و سلامت عمومی کانادا هم در ایمیلی که برای خبرگزاری ها ارسال کرده اعلام نموده که بازرسی های پلیس از این زن و شوهر دانشمندان ارتباطی با انتقال ویروس به ووهان چین ندارد و در عوض این دو نفر در پاسخ به درخواست موسسه ویروس شناسی ووهان برای دریافت نمونه هایی از ویروس ابولا و هنیپا این نمونه ها را با هدف انجام تحقیقات برای آنها ارسال کرده است.

با این حال کارشناسان در این باره ابراز نگرانی کرده اند.

امیر عطاران پروفسور حقوق و اپیدمیولوژیست دانشگاه اتاوا در این باره گفت:

این مشکوک است، این خطرناک است. این مساله میتواند جان انسان ها را به خطر بیندازد.

ما محققی داریم که بنابر دلایلی که دولت نمی خواهد فاش کند توسط پلیس سلطنتی کانادا از امنیتی ترین آزمایشگاه کشور برکنار شده است. اطلاعات در این باره همچنان محرمانه است. اما آنچه می دانیم این است که خانم کیو پیش از برکنار شدن یکی از مرگبارترین ویروس های کره زمین و نمونه های متعدد آن را برای آزمایشگاهی در ووهان ارسال کرده که پیشتر سابقه انجام آزمایشات خطرناکی را در کارنامه اش داشته است و با ارتش چین در ارتباط بوده.

ووهان
پروفسور عطاران

به گفته عطاران کاری که در مورد این پاتوژن ها انجام می شود که است که در آزمایشگاه شکل جهش یافته ای از آنها تهیه شده و سپس مورد ارزیابی قرار می گیرند تا مشخص شود تا چه اندازه مرگبار یا عفونی هستند. از آنجایی که این آزمایشات بیش از اندازه خطرناک هستند اغلب کشورهای دنیا از قبیل کانادا آن را انجام نمی دهند.

در واقع آزمایشگاه ووهان این کارها را انجام می دهد و حالا ما ویروس های ابولا و نیپا را در اختیارشان قرار داده ایم. من شخصا از اینکه دولت کانادا این ویروس ها را در اختیار چین قرار داده به شدت ناراحت هستم.

عطاران در صحبتهای خود به مقاله ای پیرامون ابولا اشاره کرد که نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۱۸ منتشر شد؛ یعنی سه ماه بعد از آنکه دکتر کیو فرایند ارسال ویروس ها به چین را آغاز کرد. مولف ارشد این مقاله نیز فردی به نام Hualei Wang بود که با آکادمی علوم پزشکی ارتش چین همکاری دارد. تمامی این جزئیات باعث شده که تئوری های توطئه مبنی بر ارتباط داشتن کرونا ویروس جدید با آزمایشگاه میکروبشناسی کانادا و دخیل بودن آزمایشگاه ووهان در همه گیری آن مطرح شوند.

 

شاید به خواندن این مطالب علاقمند باشید:

قتل فجیع دانشمند چینی که روی منشاء کرونا ویروس کار می کرد

پناهنده شدن محقق چینی به سفارت آمریکا با اسنادی در مورد کرونا ویروس

منبع: cbc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود