علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت چه بود؟

داستان جدال های توییتری سخنگو با چینی ها

علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت چه بود؟

علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت را می توان در مسائل سیاسی و اختلاف نظرها بین سخنگو و دکتر نمکی جست و جو کرد.

کیانوش جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی چند روز از مقام خود خلع شد و دکتر سیما سادات لاری، جوان دهه شصتی که معاونت دانشجویی وزیر بهداشت بود، جای دکتر کیانوش جهانپور را گرفت.

در حکم انتصاب دکتر سیما سادات لاری که دندانپزشکی بود آمده بود که لطفا از سیاسی کاری پرهیز کنید. این جمله در حکم سخنگوی جدید توسط دکتر نمکی، وزیر بهداشت نشان گر این واقعیت بود که احتمالا یکی از دلایل برکناری ناگهانی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، رفتارهای سیاسی وی بود که گویا خیلی به مذاق آقای وزیر کمی عبوس!، خوش نیامده است و دکتر جهانپور را بر کنار کرده است.

یکی از دلایل برکنار سخنگوی وزارت بهداشت احتمالا اختلافات سیاسی این دو بوده است. دیدگاه های سخنگو، دیدگاه های رسمی وزارتخانه و دیدگاه های شخص وزیر است و به همین خاطر، رفتار و ادبیات گفتاری و نوشتاری او، می تواند منعکس کننده نظرات وزیر بهداشت باشد.

دکتر نمکی در حکمش برای دکتر سیما سادات لاری گفته بود که قبل از طرح موارد در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، مراتب با بنده هماهنگی شود. به نظر می رسد که سابقه فعالیت ۲ ماه اخیر سخنگوی قبلی وزارت بهداشت و ورود به مسائل سیاست خارجی به خصوص در قضیه کرونا و چین، خیلی به مذاق وزیر خوش نیامده است.

در پی برکناری سخنگوی سابق وزارت بهداشت، ایشان در توییتی، به این موضوع، واکنش معنا دار نشان داد تا عمق اختلافاتش با وزیر بهداشت را به نمایش بگذارد.

علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت
علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت را تا حدی می توان در این توییت دکتر کیانوش جهانپور جست و جو کرد

همان طور که در عکس بالا  مشاهده می کنید، سخنگوی سابق وزیر بهداشت پس از برکناری از این سمت، در توییتی نوشت: یکی مرد جنگی به از صد هزار و با هشتگ سردار دل ها و به نمایش گذاشتن تصویر سرلشگر قاسم سلیمانی که توسط دولت آمریکا در دی ماه سال ۱۳۹۸ ترور شد و در عراق به شهادت رسید، به این موضوع واکنش داد. واکنشی که بازتاب های خبری مختلفی پیدا کرد.

اظهارات سخنگوی سابق وزارت بهداشت ایران مبنی بر شوخی تلخ خواندن آمار کرونا در چین با واکنش سفیر این کشور در تهران روبرو شد. و جدال توییتری بین سخنگوی وزارت بهداشت و مقامات بهداشتی چین را به دنبال داشت. چین، در نوک پیکان انتقاد جهانی درباره شیوع کووید ۱۹ است.

تا پیش از ورود کرونا به ایران، مقام سخنگویی وزارت بهداشت، مقام شناخته شده ای نبود. ما عادت کرده بودیم که سخنگوی وزارت امور خارجه و تایید و تکذیبیه های همیشگی دستگاه دیپلماسی را شاهد باشیم و جزییات پرونده های مفسدان اقتصادی و دانه درشت ها را از زبان سخنگوی قوه قضاییه بشنویم یا هر از گاهی سخنگوی دولت، برنامه های دولت را برایمان تشریح کند.

این برای اولین بار بود که هر روز، ملت ایران، شاهد اظهارات و امارهای تلخ و شیرین سخنگوی وزارت بهداشت درباره کرونا بودند. وزیر بهداشت معقد است که یکی از علت های برکنار سخنگوی قبلی، سیاسی کاری و عدم تمرکز بر جنبه های فنی و تخصصی ماموریت های وزارت بهداشت است. موضوعی که بعضی با این دیدگاه آقای وزیر، موافق نیستند.

جدال توییتری سخنگوی سابق

آقای سخنگوی سابق، فروردین ۹۹ درباره چین گفته بود که در چین، وضعیت کرونا متافوت است. ووهان، تجربه اپیدمی داشت. امارهای چینی ها، یک شوخی تلخ است. چون دنیا فکر می کرد که کرونا، مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد اما اوضاع فرق کرد. سفیر چین در ایران (چانگ هوا) نیز در واکنش به اظهارات آقای سخنگو گفت که وزیر بهداشت چین، هر روز نشست خبری دارد. ان را دنبال کنید. پاسخ جالبی دوباره جهانپور به چانگ هوا داد:

«بسیار عالی! وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری، نشست تخصصی ساعت ۱۱:۳۰ و نشست سخنگو ساعت ۱۴:۳۰ هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می کند که تقریبا کم نظیر هست و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه و همه کشورها بویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود.»

سفیر چین نیز در پاسخی دوباره به سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «آقای عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید.»

این مناقشه توییتری اگر ادامه پیدا می‌کرد احتمالا باعث برخی خلل‌ها در روابط ایران و چین می‌شد. شاید به‌ همین دلیل بود که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در توییتی انگلیسی تلاش کرد اشتباه سخنگوی وزارت بهداشت را جبران کند.

علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت
دکتر کیانوش جهانپور در پشت صحنه برنامه مکث

موسوی نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان است. شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است. ایران همواره قدردان چین در این شرایط بوده است.» این توییت با واکنش سفیر چین روبرو شد که نوشت: «شایعات نمی‌توانند دوستی ما را از بین ببرند.»

پس از این اتفاقات کیانوش جهانپور در توییت دیگری نوشت: « … و اما، دولت و ملت ایران قدردان دولتها و ملت هایی است که بویژه در این همه گیری جهانی کرونا در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد. حمایت های چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.»

علت برکناری سخنگوی وزارت بهداشت قطعا اختلاف نظرهای سیاسی است. امید است، سیاست در بهداشت و درمان ایران عصر ۱۴۰۰، جایگاهی نداشته باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Amir خرداد ۲۸, ۱۳۹۹

    نهایت خفت و خواری
    وقتی از حرف سفیر چین بیشتر حساب میبرن تا مسئولین خودشون
    وقتی جرعت یه انتقاد ساده هم به چین ندارن
    رسما چین آقا بالاسر ماست دیگه الان

  • اریا خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

    درود بر دکتر جهان پور انسان راستگو و میهن پرست با شرف