افشاگری کتاب جان بولتون علیه ترامپ تا ۳ روز دیگر

افشاگری کتاب جان بولتون علیه ترامپ تا ۳ روز دیگر

کتاب جدید جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از این سمت اخراج شد، ۲۳ جون یعنی ۳ روز دیگر منتشر می شود. این اولین کتابی است که در دهه اخیر، دولت آمریکا برای ممانعت از انتشارش، دست به دامان دادگاه شده است تا راهی برای جلوگیری از چاپ و نشر آن پیدا کند.

اقدامی که تا امروز، بی نتیجه بوده است و به نظر می رسد همانطور که انتشارات سیمون اند شوستر جمعه ۱۲ ژوئن اعلام کرد، کتاب ۶۰۰ صفحه ای «آنچه در آن اتاق اتفاق افتاد»، ۲۳ جون ۲۰۲۰ میلادی منتشر شود. انتشار این کتاب، احتمالا بازتاب های گسترده ای در امریکا و سیاست بین المللی خواهد داشت.

گویا جان بولتون، ده ها صفحه گزارش های محرمانه امریکا را در این کتاب منتشر کرده است که در نوع خود، کم سابقه است و یادآور افشاگری های بنیانگذار ویکی لیکس و ادوارد اسنودن در روسیه است. جان بولتون، سیاستمدار ضد ایرانی و جنگ طلب (به قول ترامپ)، از آوریل ۲۰۱۸ میلادی تا سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بود.

کتاب آنچه در آن اتاق افتاده بود، قرار بود ۳ ماه پیش منتشر شود، اما به خاطر مخالفت های کاخ سفید، انتشارات سیمون اند شوستر، چاپ کتاب جان بولتون را به تاخیر انداخت. جان بولتون در کتاب آنچه در آن اتاق اتفاق افتاده بود، قصد دارد تا خواننده را با پشت صحنه کاخ سفید آشنا کند.

در کتاب جان بولتون، او به صراحت درباره اوکراین گیت سخن گفته است. موضوعی که سبب شد تا ترامپ در پایان ۲۰۱۹ میلادی، برای آن استیضاح شود و استیضاحش به خاطر اکثریت جمهوری خواهان کنگره، رای نیاورد.

جان بولتون در کتاب آنچه در آن اتاق اتفاق افتاده بود می گوید که ترامپ در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ تلاش کرده تا دوباره در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی رای بیاورد و این رفتار وی، به آمریکا ضربه زده است. جان بولتون هم از سوی موافقان ترامپ تحت فشار است، هم از سوی مخالفان ترامپ، نکوهش می شود. چون او حاضر نشد در جلسه سنای آمریکا به عنوان شاهد، سخن بگوید و سکوت کرد و به کمک ترامپ رفت تا آنجا که استیضاح رای نیاورد و تبرئه شد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را “خائن” خواند. بولتون در کتاب خود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به تخلفات گسترده متهم کرده و گفته وی فاقد صلاحیت است. پمپئو در بیانیه ای اعلام کرد: هم غم انگیز هم خطرناک است که آخرین نقش عمومی جان بولتون نقش یک خائن است که با زیر پا گذاشتن اعتماد مقدس مردم به خود, به آمریکا لطمه زد.

کتاب جان بولتون
کتاب جان بولتون بخشی از اسناد محرمانه دولت آمریکا را افشا می کند

بخش هایی از کتاب جان بولتون

بخش‌هایی از خاطرات جنجالی جان بولتون، از کاخ سفید منتشر شد

▪️روزنامه نیویورک‌تایمز، بخش‌هایی از کتاب «اتاق حوادث»، خاطرات جان‌بولتون، مشاور امنیت‌ملی پیشین آمریکا، از کاخ‌سفید، را که هفته دیگر منتشر می‌شود، و رازهایی مگو از زندگی سیاسی دونالد ترامپ را لو داده، منتشر کرده.

۱️⃣ جان بولتون نوشته شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، پارسال در دیداری با ترامپ گله کرده:‌ «برخی مخالفان چین در آمریکا دنبال جنگ سرد دیگری‌اند.»

▫️ترامپ هم گفته این دشمنی با چین، کار دمکرات‌ها است و حرف را به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کشانده و از رهبر چین می‌خواهد با توانایی اقتصادی کشورش، ازجمله با خرید محصول‌ کشاورزی آمریکا، به او در انتخابات کمک کند.

۲️⃣ رییس‌جمهوری چین در همان نشست از فرستادن مسلمانان اویغور چین به اردوگاه‌های اجباری دفاع کرده؛ ▫️ترامپ هم این مساله را تأیید می‌کند و می‌گوید اردوگاه کار درستی است.

▪️البته دولت ترامپ در ظاهر از برخورد چین با اویغورها انتقاد می‌کند و همین دیشب، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های چینی که به دست‌داشتن در برخورد با مسلمانان اویغور متهم‌اند، امضا کرد.

۳️⃣ جان بولتون درباره رسوایی اوکراین تایید کرده ترامپ برای یک «بده بستان» علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش به اوکراین فشار می‌آورده.

▫️بولتون می‌گوید ترامپ به او گفت: «دوست ندارد هیچ‌پولی برای اوکراینی‌ها فرستاده‌شود تا زمانی‌که همه تحقیق‌ها درباره بایدن را تحویل بدهند.»

۴️⃣ بولتون درباره شخصیت سیاسی ترامپ هم نوشته: «آن‌قدر از گرداندن کاخ‌سفید ناآگاه بود که اندازه‌ نداشت؛ دیگر چه‌ رسد به اداره دولت فدرال آمریکا.»

▫️ترامپ، به‌نوشته بولتون، مدام نگرانِ توطئه‌ها است و یک‌بار به او گفته بود «خبرنگاران یا باید منبع گزارش‌های‌شان را فاش کنند یا بروند زندان… آن‌ها باید اعدام شوند؛ از بس‌که آشغال‌اند!»

▫️بولتون نوشته همین مایک‌ پمپئو، وزیرامورخارجی آمریکا، آن‌قدر از کارهای ترامپ سرخورده بوده، بارها به فکر کناره‌گیری افتاد.

▫️به‌نوشته بولتون، در جریان دیدار سال ۲۰۱۸ ترامپ با رهبر کره شمالی، پمپئو روی کاغذی که دست‌اش بوده، درباره ترامپ نوشته‌بود: «چه‌قدر چرت می‌گه!»

۵️⃣ کتاب «اتاق حوادث» روایت‌های جان بولتون است از اوضاع داخلی کاخ‌سفید از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، زمانی که بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بود.

▫️ترامپ گفته هر حرفی‌که در مقام رئیس‌جمهوری با بولتون زده، محرمانه بوده و اگر در کتاب او فاش و منتشر شوند، بولتون به دردسر قضایی می‌افتد.

وزارت‌دادگستری آمریکا هم با همین ادعا، از دادگاه خواسته فورا جلوی رسیدن این کتاب را به بازار بگیرد. ▫️اما نهادهای جامعه‌مدنی آمریکا، ازجمله اتحادیه آزادی‌های مدنی، می‌گویند دولت ترامپ، نمی‌تواند جلوی این کتاب را بگیرد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود