شرایط معافیت کفالت پدر و معافیت پزشکی مشمولان دارای مدرک دکترا

شرایط معافیت کفالت پدر و معافیت پزشکی مشمولان دارای مدرک دکترا

ضوابط معافیت پزشکی مشمولان دارای مدرک تحصیلی دکتری پزشکی در سال ۱۳۹۹ و ضوابط معافیت کفالت پدر  مشمولان در سال ۹۹ اعلام شد. ضوابط معافیت پزشکی مشمولان دارای مدرک تحصیلی دکتری پزشکی ۲ تیر ۹۹ توسط رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام شد.

طبق تبصره ۱ ماده چهلم قانون خدمت نظام وظیفه عمومی، مشمولانی که مدرک دکترای پزشکی دارند، اعم از پزشک عمومی یا دندان پزشک یا پزشک متخصص، در صورتی قادر به استفاده از معافیت پزشکی هستند که نتوانند به حرفه طبابت در نیروهای مسلح به تشخیص شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، مشغول شوند.

درخواست پزشکی این مشمولان پس از ترک تحصیلی، انصراف یا فراغت از تحصیل بررسی می شود. در مواردی، بیماری فرد پزشک مشمول نظام وظیفه، به قدری است که امکان طبابت را از وی سلب می کند و نمی توان از آن ها در بیمارستان های نیروهای مسلح استفاده کرد.

لذا به خدمت دوره وظیفه عمومی اعزام و برابر نظر شورای پزشکی وظیفه عمومی، از انجام خدمت رزمی معاف خواهند شد. درخواست معافیت پزشکی مشمولان دارای مدرک پزشکی، مثل مشمول غیر عادی بررسی می شود و تفاوتی وجود ندارد.

مشمولان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir مراجعه و یا از طریق سامانه تلفن گویای سازمان به شماره ۰۹۶۴۸۰، کانال سازمان در پیام رسان سروش به نشانی sarbazvazifeh @ ازآخرین قوانین و مقررات مطلع شوند.

با تصویب بندی از لایحه بودجه ۹۸ درباره لزوم تسویه حساب خریداران خدمت سربازی مشمول در سال جاری، عملا خرید خدمت سربازی از سال ۹۸ منتفی شده است. خرید و فروش سربازی و معافیت سنی مشمولان در سال ۱۳۹۹ صحت ندارد. 
معافیت
معافیت های سربازی در سال ۹۹ را در سایت نظام وظیفه عمومی ناجا مشاهده کنید

شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی

اگر فردی کارت معافیت پزشکی داشت اما بیماری او درمان شد، می تواند به اعزام خدمت شود. البته این افراد حق بهره مندی از سایر معافیت ها مثل کفالت، موارد خاص را ندارد و بایستی به خدمت اعزام شوند.

شرط سنی ابطال کارت معافیت پزشکی برای افرادی که زیر دیپلم هستند و فوق دیپلم دارند، حداکثر ۳۰ سال و برای مشمول لیسانس حداکثر ۳۳ سال و برای مشمول کارشناسی ارشد ۳۶ سال و دکترا حداکثر ۴۰ سال تمام است. برای ابطال کارت معافیت پزشکی بایستی با گوهی پزشک متخصص به وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه کرده و تاییدیه شورای عالی پزشکی اخذ شود.

ضوابط و مقررات جدید معافیت کفالت پدر یا پدر بزرگ

از اول فروردین سال ۹۹ اجرایی می شود، بنابراین مشمولانی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) درخواست خود را ثبت کنند، برابر ضوابط جدید یعنی سن  ۷۵ سالگی تمام پدر یا پدر بزرگ به درخواست آنان رسیدگی می شود.

در مواردی که پدر یا پدر بزرگ به علت بیماری نیازمند به مراقبت است، بدون در نظر گرفتن شرط سنی فرد نیازمند به مراقبت، مشمول می تواند درخواست خود را از طریق دفاتر پلیس +۱۰ ثبت و در صورت تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی از خدمت وظیفه عمومی معاف شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در مورد شرایط کلی معافیت کفالت گفت: تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال پدر یا تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سال پدر بزرگ در صورت نداشتن غیبت اولیه می توانند از این معافیت بهره مند شوند.

اگر خواهان تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های خارج از کشور به منظور دریافت معافیت تحصیلی هستید، بایستی صرفا در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحصیلی کنید. تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های اوکراین، قبرس، ارمنستان، امارات و هندوستان مورد تایید وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۰ نیست.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود