داستان سامانه های فروش بلیت سینما در روزگار کرونا

داستان سامانه های فروش بلیت سینما در روزگار کرونا

قرار است انحصار فروش بلیط اینترنتی سینما از سال ۹۹ شکسته شود. گویا سال ۹۹ سال انحصار شکنی است و در همه عرصه ها دولت قصد دارد انحصار شکنی کند! ۱۶ سال است که مجوز کارگزاری بورس به کسی داده نمی شود و ۱۰۷ کارگزار، انحصار بازار را در اختیار دارند و گویا امسال این انحصار، شکسته می شود.

از اواخر بهار ۹۹ نیز با ارائه سامانه های جدید فروش اینترنتی بلیط سینما، به نظر می رسد که انحصار در فروش بلیط سینما نیز به پایان خط نزدیک میشود. اما انحصاری که در رقابت آزادی شکل نگرفته است.

در عرصه فروش اینترنتی بلیط سینما نیز تلاش بر انحصار شکنی است. بازار تا کنون در اختیار شرکت های محدودی بود که سود عالی هم به جیب می زدند. اما اخیرا چند سامانه نیز اضافه شده است. اما بررسی های پشت پرده نشان می دهد که انحصار شکنی ها تا وضعیت آرمانی، راه درازی در پیش دارد. سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) یکی از پازل های این قصه است.

انبساط اقتصادی سینما با رقابتی کردن فروش بلیط رقم خواهد خورد. سینما در سال ۹۹ با کرونا، حال و روز خوب و خوشی نخواهد داشت. اینکه صنعت سینما مثل صنعت گردشگری، از شکست خورده های عصر پسا کرونا باشد یا نه را در آینده نزدیک می‌توان دریافت.

اوضاع سامانه های فروش اینترنتی بلیط سینما به قدری خوب است که یکی از شرکت های بورسی با نماد وهنر، قصد حضور فعال در این عرصه را دارد. گروه سرمایه گذاری توسعه هنر ایران طبق اطلاعاتی که در کدال منتشر کرده است، قصد تصاحب سهام سامانه سینما تیکت دارد. احتمالا آینده سینماتیکت توسط این گروه هدایت شود. حضور شرکت های بورسی در عرصه سینما و هنر و خرید استارت آپ ها در سال ۹۹ تسریع می شود.

وهنر صاحب درصدی از سهام سایت سینما تیکت است

در آستانه بازگشایی سالن‌های سینمایی، سامانه فروش فیلم‌ها بلیت‌ها را با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رساندند.  قیمت بلیط در سینماهای مدرن: ۲۲ هزار و پانصد تومان، قیمت بلیط در سینماهای ممتاز: ۱۶ هزار تومان، قیمت بلیط در سینماهای درجه یک: ۱۳ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ اعلام شده است. این در حالی است که پیش از این قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران اعلام کرده بود بلیت سینماها امسال گران نمی‌شود.

تصویر ایندکس سایت ایران تیک که سامانه جدید فروش بلیت سینما است

در حالی که وزارت ارشاد با راه‌اندازی سامانه فروش بلیط سینما به نام سمفا، تاکید بر انحصارزدایی از سیستم‌‌های فروش آنلاین بلیط سینما دارد، روزنامه هفت صبح در گزارشی رد پایی از نقش تهیه کننده‌ای خصوصی در راه‌‌اندازی این سامانه دولتی را مطرح کرده است. طبق اعلام سمفا هر سایت فروش بلیط سینما از جمله ایرانتیک قرار است منحصرا فقط با چند سینما کار کند.

سامانه فروش بلیت سینما
نام علیرضا سرتیپی در آگهی روزنامه رسمی شرکت پردیس سینمایی کوروش

طبق روزنامه رسمی به ۲۱۸۹۸ مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، شرکت پردیس سینمایی کوروش (سهامی خاص) به شماره ثبت ۴۶۵۷۱۸، اعضاء هیات مدیره خود را معرفی کرد که علیرضا سرتیپی اصفهانی به عنوان نایب رئیس هیات مدیره معرفی شد و شرکت گروه سرمایه گذاری کوروش که نام قبلی آن: شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع گلرنگ است، عضو هیات مدیره شدند. این در واقع ردپای گلرنگی ها و کوروشی ها را در پردیس سینمایی کوروش و سامانه های جدید فروش بلیت سینما نشان می دهد.

تصویر ایندکس سامانه سمفا

اطلاعات ثبت دامنه سمفا نام شخصی را نشان می‌دهد که مدیر ارشد فناوری سایت ایرانتیک نیز است.

اطلاعات ثبت دامنه سمفا در بخش WHOIS سایت Nic.ir که هویت ثبت کننده دامنه را به اطلاع عموم می رساند

مدیر عامل ایرانتیک، برادرزاده یکی از سهامداران اصلی هلدینگ گلرنگ است که پاساژ کوروش برای آن‌هاست و مدیریت پردیس سینمایی آن نیز در دست علی سرتیپی است. آقای مدیرعامل از دوستان و شاگردان سرتیپی است و هسته اصلی سامانه سمفا را نیز این سایت طراحی کرده است. حال سرگیجه سینما و بلیت‌فروشی تحت انحصار تهیه‌کننده‌ای خاص را چه کسی پاسخ می‌دهد؟

هشتگ سینمامن

سال ۹۹ با افزایش قیمت بلیط سینما و وضعیت کرونا، احتمالا یکی از بدترین سال ها برای سینمای ایران باشد. یادمان باشد که بیش از ۹۰ درصد مردم، سینما نمی روند و سینما، مخاطب ۲ میلیون نفری دارد. آیا در تابستان ۹۹ ورق بر میگردد؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود