ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر: حقوق ماهانه در برابر فاکتور خریدهای اساسی روزانه

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر: حقوق ماهانه در برابر فاکتور خریدهای اساسی روزانه

ونزوئلا کشوری در آمریکای جنوبی است که سال هاست با فروپاشی اقتصادی و بحران سیاسی روبروست. بعد از سال ها مشکلات اقتصادی، ابر تورم در این کشور به مرحله ای ویرانگر و تکان دهنده رسیده به نحوی که بر اساس آمارها تورم در این کشور در سال ۲۰۱۹ به رقم باور نکردنی ۱۰ میلیون درصد رسیده است. وخامت اوضاع زندگی در کشوری که که روزگاری یک کشور ثروتمند و غنی از منابع نفتی بود با کاهش شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ آغاز شده و سقوط ارزش پول ملی نیز این وضعیت را بدتر کرد. ونزوئلا بیشترین ذخایر نفتی کشف شده جهان را دارد اما بولیوار این کشور تقریباً به یک تکه کاغذ بی ارزش تبدیل شده است.

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

در آگوست ۲۰۱۸، نیکلاس مادورو ، رییس جمهور، واحد پول کشور را از نو ارزش گذاری کرده و ۵ صفر از آن را حذف کرد اما پروفسور استیو هانکه، اقتصاد دان برجسته دانشگاه جان هاپکینز همان زمان در یک توییت این اقدام را یک «فریب» خواند و افزود: «ارزش گذاری مجدد مانند این خواهد بود که زیر تیغ جراحی یکی از مشهورترین جراحان پلاستیک کاراکاس رفت. ظاهر تغییر می کند اما در واقع، هیچ تغییری ایجاد نمی شود». اکنون نزدیک به دو سال از این اقدام سپری شده و تغییر چهره و جراحی پلاستیک واحد پولی ونزوئلا هیچ کمکی به اقتصاد در حال سقوط این کشور نکرده است.

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

اگر چه همه از اوضاع نابسامان اقتصادی این کشور اطلاع دارند اما شاید درک تورم و میزان و شدت وخامت مردم ونزوئلا برای کسانی که در خارج از این کشور هستند دشوار باشد. در این میان ونزوئلایی ها خود در شبکه های اجتماعی از تاثیری که تورم بر زندگی های آنان گذاشته است واکنش نشان داده اند.

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

داستانی که با صورتحساب ها روایت می شود

آلوارو مونوز یک استاد مهندسی کامپیوتر در غرب ونزوئلا با ۲۴ سابهr کار در این حوزه است که همین میزان از تجربه باعث شده یکی از بالاترین دستمزدها را در میان جامعه دانشگاهی این کشور دریافت کند. وی دستمزد ماهانه خود را ۳۷,۲۵۵ بولیوار اعلام کرده که بر اساس نرخ تبادلی ارز بانک مرکزی ونزوئلا معادل ۱۰ یورو است. در سوپرمارکت محل زندگی اش، قیمت خرید یک لیتر شیر ۴,۲۰۰ بولیوار یعنی ۱۱ درصد حقوق ماهیانه اوست.

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

در همین حال قیمت یک کیلوگرم پودر شیر ۱۹,۹۹۵ بولیوار است که بیش از نیمی از حقوق ماهیانه این استاد دانشگاه را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که قیمت یک کیلوگرم پودر شیر بیش از دستمزد متوسط ماهانه یک نفر در ونزوئلاست. روایت آلوارو داستانی آشنا برای مردم کشور است، در حالی که بدنبال کاهش ارزش پول ونزوئلا باعث شده ارزش پس انداز او به کمتر از ۲ درصد ارزش ۱۸ ماه پیش آن برسد. او می گوید که در هنگام ورود او به دانشگاه به عنوان استاد دانشگاه در ژانویه ۱۹۹۵، حقوی ماهیانه وی ۹۵,۵۶۷ بولیوار بوده و با توجه به نرخ تبادلی ارز بانک مرکزی ونزوئلا در آن روزگار که یک دلار معادل حدود ۱۷۰ بولیوار بوده، حقوق وی ۵۶۳.۵ دلار در ماه بوده است.

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

امروز اما با نرخ تبادلی ارز در مقابل بولیوار، حقوق ماهیانه او تنها معادل ۱۲.۴۲ دلار است. آلوارو می گوید ابرتورم باعث شده که مردم این کشور نتوانند حتی شکمشان را نیز سیر کنند. کمترین دستمزد در ونزوئلای امروز ۱۸,۰۰۰ بولیوار در ماه است و این رقم یعنی یک لیتر شیر می تواند یک چهارم حقوق ماهانه یک ونزوئلایی را به خود اختصاص دهد. آلوارو مونوز می گوید:«آن ها به ما یک کیفیت پایین از زندگی را دادند، آن ها مانع از این شدند که ما برخی فرصت های شغلی را داشته باشیم و با این کار نه تنها باعث پیشرفت ونزوئلا نشدند بلکه در همه جهات باعث پسرفت آن شدند: اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، آموزشی، دانشگاهی. آن ها ۲۰ سال از زندگی تمام ونزوئلایی ها را به سرقت بردند».

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر
سه دانه موز برابر با ۱۰ درصد حداقل دستمزد ماهانه

یک مهندس آی تی دیگر در توییتر در مورد واقعیت های ابر تورم در کشورش گفته که ۲ لیتر آب پرتقال حدود ۵,۰۰۰ بولیوار قیمت دارد و یک بسته قهوه ارزان نیز نصف این عدد. بدین ترتیب فردی که حداقل دستمزد تعیین شده را دریافت می کند با حقوق خود می تواند ماهی ۷ بسته قهوه و ۴ آب پرتقال بخرد. اینتی آچودو پدر یک کودک ۸ ساله است و در مورد شرایط مردم ونزوئلا در این روزها می گوید که مردم این کشور سریع پول خود را خرج می کنند زیرا می دانند که فردا ارزش پول آن ها کاهش خواهد یافت. لوییس یک کارمند بازنشسته و مجرد است که در کاراکاس زندگی می کند.

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

یکی از فاکتورهایی که او در توییتر منتشر کرده فهرستی از خریدهای روزمره را نشان می دهد، از دستمال توالت تا صابون، و هزینه کلی آن ها بیش از ۴ برابر دستمزد میانگین ماهانه در کشور است. وی می گوید: «زنده مانده ام چون پسرم برایم پول می فرستد. ابر تورم تمام پس اندازهای زندگی ام را از بین برد». هر دو پسر بزرگ لوییس از کشور رفته اند اما دو فرزند کوچکتر او هنوز در ونزوئلا زندگی می کنند. حقوق بازنشستگی ماهانه او تنها کفاف خرید یک کیلوگرم پنیر را می دهد: «به عنوان یک پدر، به لطف حمایت برادران و خواهرانشان که از کشور رفته اند می توانم نیازهای پایه آن ها را رفع کنم: آموزش، بهداشت و تغذیه. اگر فقط خودم بودم این کار غیرممکن بود».

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

ابر تورم در ونزوئلا به روایت تصویر

اقتصاد متکی به نفت ونزوئلا همچنان مسیر سقوط را می پیماید. بحران های سیاسی داخلی و فشارهای کشورهای اروپایی و ایالات متحده برای کناره گیری نیز شرایط را برای نیکلاس مادورو سخت تر کرده است. میلیون ها نفر از کشور فرار کرده و مردم نه غذایی برای خوردن دارند و نه دارویی برای تسکین دردهایشان.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کشوری که بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان را دارند

Ocean Bay قربانی گرسنگی؛ اسب مسابقه‌ای مشهور و محبوب ونزوئلا کشته و خورده شد

ارزان‌ترین و گران‌ترین بنزین در جهان؛ مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت‌ها در مقایسه با درآمد روزانه

منبع: euronews
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۷ نظر

ورود

  • سعید تیر ۹, ۱۳۹۹

    چیزی نمونده دیگه. دو سه سال دیگه وضع ما هم همینه. شاید هم بدتر. انیشتن می گفت حماقت انسان انتها نداره. ظاهرا یک چیز دیگه هم انتها نداره: صبر و تحمل مردمی که در حکومت هر روز ذره ذره بدبخت تر میشن. نتیجه آزمایش جوشاندن قورباغه ها را حتما می دونید.

  • رضا ستوده تیر ۹, ۱۳۹۹

    حالا یه عده میان میگن ایران هم اینطوری میشه.در جواب اون جوون هایی که اینطوری میگن عرض کنم که همش دروغه.همش عوام فریبیه.به هیچ وجه من الوجوه ونزوئلا اینطور نیست و ایران هرگز شرایطش اینطور نمیشه.ایران خیلی از کشورهای دیگه جلوتر هست .اقتصاد ایران هرگز متکی به نفت نبوده.اقتصاد ایران دانش بنیانه.ومن به نظرم میاد که جوونا اگر دهنشونو ببندند و غر نزنن و زیاده خواهی نداشته باشن ۹۶ درصد مشکلات ایران رفع و رجوع میشه.متاسفانه یه نمونه از این نوجوونا من در خونم دارم که پاشو کرده تو یک کفش میگه من iPhone 11 میخام.بهش میگم پدر سوخته این ۳۰ میلیونه بزار بجاش برات S20 بخرم.من با حقوق ماهیانه ۱۲ میلیون در ماه چطور براش بگیرم.جوونا باید توقعاتشونو کم کنن. جوونا پر توقع و خودخواه و تنبل هستن و عامل بی تحرکی و کمبود کار در جامعه ایران تنبلی و تن پروری جوونا هست.

    • Mahdi تیر ۹, ۱۳۹۹

      ماهی ۱۲ حقوق میگیری باید از وضیعت راضی باشی. من بدبختی که ماهی ۳ تومن حقوق میگیرم و ۱ تومن هم باید اجارهخونه بدم معلومه از وضعیت ناراضیم

    • ali asadi تیر ۹, ۱۳۹۹

      فکر میکنم جوونا ایران شما فقط نوجوانی دیدی که در خونتون هست ماهی ۱۲ تومن و در نعمت بزرگ شدن و مشکلی ندیدن
      من تعداد بسیاری از نوجوانان میشناسم از دانشگاه های تهران خودشون شبا کار میکنن و روزا هم درس میخونن تا یه روزی برن از اینجا هر کسی پدر و بالاسرش تو این ناز و نعمتی نیست که شما میگید و فکر نمیکنم موضوع اصلی این باشه مشکل اصلی کشور مردمی همانند و امثال شما هستند که چشمان خود را بر روی حقیقت بستند شما پول داری خدا زیادش کنه میتونی رنو تالیسمانی که ۲۰۰ تومن بوده ۸۰۰ تومن بخری خیلی ها هستن الان باید برای ۲۰۶ ۱۷۰ تومن بدن و قطعا ندارن که بدن واز اون طرف هم با کار زیاد و تلاش فراوان هم تعداد خیلی کمی در اینجا به موفقیت میرسن و بله افرادی مثل نوجوان شما در خانه وقتی در ناز و نعمت باشند وقتی اینترنت سریع تموم میشه روز به روز سریع اشتراک خریده میشه اخرین مدل موبایل برای پز دادن و جایزه کنکور یا دانشگاه یدونه ماشین قطعا باید اینطوری باشه
      بچه هایی که ارزو های بزرگی دارند به هیچ وجه در هر شرایطی که باشند همانند نوجوان شما رفتار نمیکنند

      شاید باید در اخر دو مثال بزنم تا روشن بشه موضوع
      دانشجویی در دانشگاه ازاد قزوین پزشکی خود را تمام کرد در امتحان تخصص قبول شد و وارد دانشگاه تهران شد و در مقطع phd دانشگاه هاروارد به او پذیرش داد در صورتی که تمامی مراحل را خود به تنهایی و بدون کمک از کسی انجام داد

      از طرفی دیگر کسی را در دانشگاه تهران میشناسم که با وجود اینکه پدر و مادرش هر دو جراح هستند خودش کار میکند تا بتواند هزینه زندگی و مهاجرت را در بیارد

      هستند از این نفرات و قطعا صدا هاشون خیلی کمه و لازم هم نیست صداشون بلند باشه تا زمانی که صدای نوجوان های شما با موبایل هایی انچنانی با گاز دادن ماشین های انچنانی زیاد باشه و کشوری که هر کسی فقط به فکر خودش باشه و هیچکس به معنای واقعی دلسوز وطنش نباشه داستان همین هست و قطعا بد تر و بدتر هم خواهد شده روزی خواهد رسید که شما هم با ماهی ۱۲ تومنت نمیتونی زندگی کنی

    • محمد حسن تیر ۹, ۱۳۹۹

      چرا سخت میگیری شما؟
      صرفا امثال شما به دیار باقی برن همه شرایط به روز اولش بر میگرده
      دهه ۷۰ هم که سوخت آرزو میکنم بالاخره یه نسلی در این کشور روی خوش زندگیو ببینه

    • iman تیر ۹, ۱۳۹۹

      واقعا ۱۲ میلیون درامدته؟
      چندماهه بیکارم. قبلش ماهی ۳ میلیون درمدم بود.
      معلومه برا شما همه چی عالیه و ما فقط زر میزنیم دروغ میگیم وضعمون بده.

    • ایمان تیر ۹, ۱۳۹۹

      یادم رفت بگم تو عمرم کلی ادم شنیدم بهم گفتن بی عرضگی خودته و نق نزنین و این حرفا. میدونی وجه مشترک همشون چی بود؟ همشون دلال بودن. درامد ماهی بالای ۱۰ میلیون داشتن. زندگیشون عالی بود. ازشونم پرسیدم چطور شما درامد ۱۰ میلیون به بالا داری به ما هم یاد بده؟ کل جوابشون تو سه تا جملس:
      ۱. خدا رسونده.
      ۲. کار کردم زحمت کشیدم
      ۳. پول بده برات یک ماهه چندبرابر میکنم.

      خب اگه خدا به تو رسونده چرا به ما نرسونده؟ مگه شما چیکار کردی خدا تفاوت قائل شده؟ به همین خدا قسم اکثرشونم اهل شراب و ابجو و پارتی شبانه ان. خدا چطور تو رو انتخاب کرده بقیه رو نه؟

      ۲. خب زحمت کشیدی کار کردی از چه طریقی؟ اکثرشونم نمیگن. یا اخرش میبینی تو کار دلالی و کلاهبرداری و این چیزان.
      ۳. یه بار گول خوردم و چندسال پیش یه پولی که سرمایم بود رو دادم به یکی از همینا. گول خوردم با زبون بازیاش. برا اینکه بگه مطمئنه همونقدر چک بهم داد. پولم چندبرابر نشد هیچی بلکه همشو بالا کشید. جالب اینه خودش شاسی بلند داره. خونه داره تو محله ایی تو شمال فرودگاه مهراباد. اما وقتی میرم پولمو بگیرم میگه پولا به باد رفته. جالب اینه میگه به جز پول من پول خودشم به باد رفته. چکهایی که بهم داده مال یه نفر دیگس و قبل اینکه به من برسه حداقل ۱۰ بار دست به دست شده. الان خود چکا رو ۱ میلیون تومنم نمیخرن. این صاحب چکا همون چند سال پیش رفته خارج. مبلغ چکا به ۲۰ میلیون تومن نمیرسه اما ۴ سال پیش ۲۰ میلیون یه پراید صفر بود. الان با ۲۰ میلیون چی میشه؟ تازه اینقدر سختی کشیدم همینکه همین ۲۰ میلیون پاس بشه کلاهمو میندازم هوا. این ادم نامردی که پولا رو گرفت نه زیر بار میره که مسئوله نه براش مهمه. موقع پول گرفتن با زبون خودش بارها گفت ضرر کردی پولتو خودم میدم. همین حرفو بهش گفتم. جلو جمع برگشت بهم گفت اگه به خاطر این حرف پول دادی خیلی احمقی. دوستیمون به همین علت شکراب شد. داره ها. گفتم شاسی بلند ۴۰۰ میلیونی زیرپاشه اگه گرونتر نشده باشه. اما نمیده. ۲۰ میلیون ناقابل.

      اره اما احمقیم و نمیتونیم مثل یه سری کفتار پول در بیاریم

    • روزبه تیر ۹, ۱۳۹۹

      زر نزن الکی
      در ضمن S20 هم فک نکنم الان زیر هیوده هجده تومن اینا باشه

    • علیرضا تیر ۱۰, ۱۳۹۹

      آقای محترم بنده کارمند هستم به روز حقوقم به ۳ میلیون میرسه تازه اجاره و قسط و … به کنار شما خدارو شکر وضعیت مالی خوبی داری چرا فکر میکنی بقیه هم مثل زندگی میکنن ما نه آیفون میخواهیم به s20 همین که بتونیم شکم خودمون رو سیر کنیم کافیه در ضمن بچه شما تنبل هست چرا به بقیه توهین میکنی مگه همه مثل شما و بچتون هستن ؟؟

    • رضا تیر ۱۲, ۱۳۹۹

      والا حق باشماست
      ادمی که غر میزنه حداقل به اندازه توقعش هم باید کار کنه ی عده نوجون وجوون نشستن تو فضای مجازی همش دنبال نالیدنن و بدون اینکه پاشونو به خارج از کشور بذارن از زیبایی های اروپا میگن بدون اینکه بدونن جوون اروپایی ۱۰ برابر اینا کار میکنه و درامد انچنان بالایی هم نمیرسه…ایرانی ها تنبل و پرتوقع و غرغرو هستند…مرسی از کامنت شما

      • hi تیر ۱۳, ۱۳۹۹

        برو چرت نگو. همین الان بزن حقوق و ساعت کاری رو تو اروپا ببین. از اینترنت فقط فیلتر کردنشو یاد گرفتن امثال شما
        حداقل دستمزد در امریکا ساعتی ۸دلار هست. ضربدر ۸ ساعت میانگین کار روزانه بکن. چقدر ی آدم بی شعور میتونه باشه
        جوون اروپایی اگه ۱۰برابر بیشتر کار کنه که هرگز نمیکنه، ۱۰۰۰برابرش دستمزدش رو میگیره

      • یه از خدا بی خبر تیر ۱۳, ۱۳۹۹

        عموی من سوئده و ۱.۵ روز در هفته کار میکنه… و با توجه به اینکه مهاجره اما تمام خرجش در میاد و بقیه روزارو میشینه فیلم میبینه و درس میخونه و با زنش میرن تفریح

    • Hamed تیر ۱۲, ۱۳۹۹

      دهنتو ببند بی شرفه مفت خور.

    • بهزاد تیر ۱۲, ۱۳۹۹

      داداش احتمال میدم به کنایه نوشته باشی؟؟؟

    • وحید تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      جناب ستوده، از قدیم گفتن آدم سیر از گرسنه خبر نداره!
      برادر من شما باید هم با حقوق ۱۲ میلیونی تون هیچ درکی از وضعیت مردم جامعه نداشته باشین!
      من ۳۳ سالمه، حدود ۱۰ سال سابقه کار دارم که ۶ سالش رو مدیر کنترل کیفی یه کارخونه بزرگ بودم و الان حدود ۳ ساله که بیکار شدم و به خاطر اینکه زیر بار حقوق افتضاحی که الان شرکت ها دارن میدن نرفتم (حداکثر ۲ میلیون) ، مجبورم روزی ۱۲ ساعت مسافرکشی کنم تا شاید به زور ماهی ۲-۳ تومن واسم بمونه و بتونم زندگی مو بگذرونم.
      پس هر وقت جای من و امثال من بودی، اجازه داری بیای و اظهار فضل کنی، تا اون موقع هم لطفا ساکت باش و نمک روی زخم مردم نپاش.

    • alireza تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      پدرجان ماهی ۱۲ میل میگیری نبایدم مشکلی داشته باشی من و نمیگی ۷و نیم بلند میشم تا سه ظهر ۴ میرم تا ده برا ماهی ۲ تومن من جوون دیگه از کجای زندگیم باید بزنم تا کشور پیشرفت کنه که یمشت اقازاده بعد جیبشونو پر کنن من جوونای هم سن خودمو تو بقیه دنیا میبینم که با روزی ۴ – ۵ ساعت کار دارن خونه میخرن ماشین میخرن من چقد ۲ تومن ۲ تومن رو هم بذارم پولم به پراید نزدیک ک میشه پراید قیمتش میکشه بالا من چقد کرایه خونه بدم که چقدش بمونه واسم شما بگو من کارگر چقد دیگه باید از خودم کم کنم

    • امین تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      ماهی ۱۲میلیون حقوق میگیری ناموساااا‌.نبایدم ناراضی باشی مردک.برو ازاونایی بپرس که ماهی ۲یا۳تومن حقوق میگیرن که آیا اصلا میتونن واسه بچشون گوشی بخرن یانه؟!؟!خدایا خودت ظهور کن

    • افشین تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      ۹۶ درصد رو خوب اومدی. من نمیدونم این اطلاعات و آمار مزخرف رو از کجات میاری ولی از هر جات که در میاری درش رو تخته کن به نظرم.
      فکر میکنی فقط جوونا غر نزنن اقتصاد درست میشه؟ هیچ ربطی به مدیریت، از بین بردن فساد، داشتن رابطه خوب با دنیا و هزارتا چیز دیگه نداره؟

    • hi تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      دوست عزیز چرا پرت و پلا میگی. حداقل نصف ایران که میشه ۴۰ میلیون نفر حقوقشون زیر ۵ میلیون در ماه هست(تازه با ارفاق میگم) . شما تو تربیت بچت مشکل داری به بقیه نسبت نده. از صبح میریم کار میکنیم تا غروب آخر ماه چیزی برامون نمیبینه بعد بیایم کامنت مسخره شما رو ببینیم دیگه زور داره .
      معلوم نیست تو مغز شما چی هست . میز و صندلی هم الان داره ب حرفات میخنده . دلار از ۳تومن شده ۲۰ تومن بعد اومدی میگی اقتصاد مشکل نداره مشکل از جووناست؟؟ . مشکل از آدمایی مثل شماست که این وضعیت رو ایجاد کردن

      • شبیر تیر ۱۳, ۱۳۹۹

        بنده می شناسم مهندس ها و طراح های ایرانی که راحت ماهی ۲۰ تومن هم درامد دارن و بخاطر تنبلی هم دنبال کار دولتی با حقوق پایین نرفتن.
        خدا لعنت کنه… و هم فکرانش که تو این ۳۷ سال گند زدن به اقتصاد و فاصله طبقاتی رو بالا بردن.

    • رضا تیر ۱۴, ۱۳۹۹

      لطفاً با حقوق کاهیانه ۱۲ میلیون خود برای جمعیت چند ده میلیونی با حقوق ماهیانه زیر ۲ میلیون نسخه نپیچید و تز ندهید همان سکوت کنید بهتر تست

    • usef اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۰

      پسر شما بی عرضه و پرتوقع هستش دلیل نمیشه بقیه هم مث بچه شما بی غیرت باشن لطفا جمع نبند مشکل از تربیت نکردن خودته برا تربیت پسرت وقت نذاشتی

  • رضا تیر ۹, ۱۳۹۹

    به خدای احد و واحد قسم ایرانمون هم داره به این سمت پیش میرود ….. البته انقلابی پیش میرود .

    • Shob تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      اگه انقلابی پیش می رفتیم وضعمون این نبود پرزیدنتی که خودش و وزیراش تنبل و مفتخورن و همه چی رو ول کرده کجاش انقلابیه! لعنت به هرچی تکنوکرات و لیبرال دزده

  • رضا تیر ۹, ۱۳۹۹

    به خدای بزرگ قسم ایران هم چیزی نمونده تا بدتر از ونزوئلا ….. جوانی ام رفت .امیدی نیست

  • نامجو تیر ۹, ۱۳۹۹

    از تجربه شخصی خودم بگم که دیگه من هم تا جایی که میتونم پول ملی نگه نمیدارم. یه مقدار پس انداز ریالی دارم برا وقتی که پول لازم باشم ولی وقتی دستمزد میگیرم سریع میرم نصفش رو ارز میخرم حتی اگر در حد ۱ دلار و ۲ دلار و ۵ دلار باشه. ریال و تومان مرده و نگه داشتنش ضرر خیلی بزرگیه. چند ساله این وضعیت ادامه داره و خدا رو شکر مقداری ارز جمع کردم تا وقتی بخوام از این مملکت برم حداقل بخشی از مشکلاتم کم شده باشه.

  • برام عجیبه تیر ۱۲, ۱۳۹۹

    شما ۱۲ میلیون تومن حقوق میگیری
    ماکه خیلی کمتر از این حقوق میگیریم چیکار کنیم
    s20 یا iphone11 خدایی جه دقدقه های کمی دارید شما ها…

  • فرشید تیر ۱۲, ۱۳۹۹

    دو سال پیش آجیل، گردو و تنقلات، پارسال برنج ایرانی و امثال میوه به طور کامل از سفره من پر کشیدن. واقعا نگرانم با این تورم، سال آینده همین گوشت یخی و برنج خارجی و تخم مرغ رو دیگه نتونم بخرم

  • امیر سالار تیر ۱۳, ۱۳۹۹

    آقای رضا ستوده من از نظری که دادید تعجب نمیکنم.چرا؟ چون وضعیت مالی بسیار خوبی داری و بزرگترین دغدغه شما در زندگی خرید گوشی موبایل بین بهترین برند های دنیاس.تو احتمالا از کسانی هستی که با بدتر شدن وضع کشور سود بیشتری می‌کنی خب معلومه باید از این وضع موجود راضی باشی.منه جوان, نه تنبل هستم نه غرغرو.ولی وضع کشور جوری هست که نمیشه کار مناسب با حقوق خوب پیدا کرد.۱۲ میلیون حقوق میگیری وناراضی هستی!!! واقعا کارمندان مفت خور هستن ولی من باور نمی کردم که این اینقدر احمق باشی.

  • شبیر تیر ۱۳, ۱۳۹۹

    تمام این مشکلات بخاطر غربی های وحشی و رژیم ها فاسد مثل‌ آمریکاست که امیدوارم تمام این رژیم های سلطه گر و زور گو مثل‌امپراطوری های گذشته نابود شن. البته روزیاتو هم خیلی غلو کرده تو این مقاله و تحت تاثیر تبلیغات چرت غربی ها قرار گرفته .

  • ناشناس تیر ۱۳, ۱۳۹۹

    ززززززرررررررررررررررررر نزن بی پدر

  • محمدرضا بدبخت تیر ۱۳, ۱۳۹۹

    واقعا نمیدونم چی بگم، دیگه هیچ امیدی ندارم به جان پدرم حاضرم تک تک اعضای بدنمو اهدا کنم به اونی که یه دلیلی واسه زندگی کردن داره.
    ۲۳سال سن دارم دوتا شغل دارم از ۶صبح تا ۵ غروب، از ۷ تا ۱۲ شب هم فروشندگی میکنم، توی بهترین شرایط سر ماه ۳میلیون و پونصد دستمو بگیره، شهریه دانشگاه میدم، اجاره خونه میدم، دارو میخرم، خرج پدر مسن رو میدم، شانس بیارم اون اخر یه چیزی بمونه اینترنت بخرم.
    بعد میام اینجا میبینم یکی نوشته ماهی ۱۲ میلیون حقوقشه و به جوونا هم بی احترامی میکنه، دنبال ایفون ۱۱ و اینا.
    از ۱۸ سالگی دارم کار میکنم و حتی یه بارم یادم نیست تفریح کرده باشم، حتی جمعه هم برام معنی نداره.
    لعنت به همتون

    • عرفان تیر ۱۳, ۱۳۹۹

      درسته لعنت به هممون که گذاشتیم وضع اینطوری باشه

  • Poria تیر ۱۳, ۱۳۹۹

    تا وقتی که پدر و مادری که وضع مالیشون خوب نیست به فکر تولید مثل میفتن و بچه بچه میکنن همینه . بچه میخوای چکار وقتی حداقل حقوقت ۱۵ میلیون نیست

  • امیر کلهر تیر ۲۷, ۱۳۹۹

    دوستان سخت نگیرین هنوز که به ونزوئلا نرسیدیم چند ماهی مونده تا برسیم پس حالشو ببرین خخخخ

  • مرضیه فروردین ۲۲, ۱۴۰۰

    من واقعا برام جای سواله وقتی اون کسی که با حقوقش فقط میتونه نهایتا خرج یک وعده غذایی تو ونزوئلا رو بده خوب بقیه روزهای ماه رو چه میکنه، کرایه خونه رو چه میکنه، خیلی سوال برانگیزه، اصلا برای چی میره سرکار، خوب نره که سنگین تره، واقعیت داره یعنی