درگذشت چاق ترین زن ایران و دردسرهای عجیب دفن او

درگذشت چاق ترین زن ایران و دردسرهای عجیب دفن او

پس از داریوش بایمانی که لقب چاق‌ ترین مرد ایران را با وزن ۳۴۰ کیلو گرفته بود و بعد از عمل جراحی بای پس معده فوت شد، این بار نوبت لیلا شجاعی ، ساکن روستای کوخان شهر بانه بود که با وزن ۳۵۰ کیلو، نامش به عنوان چاق‌ ترین زن ایران مطرح شود.

درگذشت چاق ترین زن ایران

به گفته ی سالار بسطامی، رئیس آتش‌ نشانی شهرستان بانه، روز دوشنبه ی هفته ی گذشته طی تماسی تلفنی با مسئولان اورژانس این شهر تقاضا شد برای کمک به بیمار بدحالی به نام لیلا شجاعی، زنی درشت‌ اندام و سنگین‌ وزن که دچار مشکل قلبی و تنفسی شده بود، راهی روستای کوخان شوند. ظاهراً نیروهای اورژانس خیلی زود به بالین بیمار رسیدند.

عملیات احیا موفقیت‌ آمیز بود و قلب زن دوباره به تپش افتاد، با این حال برای درمان مؤثرتر باید به بیمارستان منتقل می‌ شد، اما جا به‌ جایی زن به دلیل وزن بالایش با آمبولانس اورژانس مقدور نبود، بنابراین از پرسنل آتش‌نشانی بانه درخواست کمک شد. به گفته ی بسطامی، آتش نشانی بانه یک ماشین لنکروز دارد که بر اساس توافقات صورت گرفته، اجساد را با آن حمل می‌ کنند. برای حمل زن بیمار هم خواسته شد از این ماشین استفاده شود.

به این ترتیب از سوی اورژانس درخواست شد تا آتش‌ نشانی بانه با ماشین مورد نظر به روستا اعزام شود، اما انجام این درخواست منع قانونی داشت، ضمن اینکه ماشین آتش‌ نشانی فاقد هر گونه امکانات درمانی و مراقبتی برای بیمار بود. به گفته ی بسطامی اگر در مسیر اتفاقی برای بیمار یا مأمورین آتش نشانی رخ می‌ داد، به دلیل قانونی نبودن این کار، بیمه هیچ مسئولیتی قبول نمی‌ کرد اما با توجه به اضطراری بودن شرایط، آتش نشانان بانه راهی روستای کوخان شدند. با این حال قبل از رسیدن به روستا به آن ها اطلاع دادند بیمار فوت کرده است.

آتش نشان‌ های بانه دست آخر مجبور شدند با نردبان نجات، پیکر بی‌ جان سنگین‌ وزن‌ ترین زن ایران را جا به‌ جا کنند، آن هم در شرایطی که هیچ ‌کس حاضر نبود حتی به چند متری این زن و آتش‌ نشان‌ ها نزدیک شود، چون اهالی روستا فکر می‌ کردند لیلا کرونا داشته و به همین دلیل هم جانش را از دست داده است. گویا این زن چند ساعت قبل از مرگش- یعنی از همان موقعی که حالش بد شد- چند باری سرفه کرده بود. با اینکه پزشکی قانونی و اورژانس علت فوت او را سکته ی قلبی اعلام کردند، هنوز هیچ‌ کس به درستی نمی‌ داند آیا او به این ویروس مرگبار مبتلا بود یا نه. اما هرچه که بود، آتش‌ نشانی بانه و چند نفر از همکارانش با کمترین امکانات موجود، این زن ۳۵۰ کیلویی را به بانه بردند و تا آخرین لحظات کفن و دفنش حضور داشتند.

لیلا شجاعی حدود ٩‌ سال پیش با مردی که سال‌ ها از خودش بزرگ‌ تر بود ازدواج کرد. آنطور که همسر این زن می‌ گوید، آن ها در بازار محلی در بوکان باهم آشنا شدند و بعد هم ازدواج کردند. اما این زن به دلیل وزن زیاد و با بیماری‌ های متعددی که داشت، حتی در انجام امور شخصی‌ اش هم دچار مشکل بود و همسرش همیشه به او کمک می‌ کرد.

دست آخر هم همین پیرمرد ۷۰ ساله دوشادوش آتش‌نشان‌ ها پیکر  بی‌ جان لیلا را تا بانه همراهی کرد. به گفته ی رئیس آتش‌نشانی بانه، نبود امکانات کافی و کمک‌ نکردن اهالی روستا باعث شد سه نیروی آتش‌ نشان و همسر سالخورده ی او برای جا به‌ جایی این زن سنگین‌ وزن حدود یک ساعت تلاش کنند.

اما وقتی هم که بالاخره به بانه رسیدند، بیمارستان این شهر از پذیرش پیکر زن به دلیل جای نگرفتن آن در یخچال های سردخانه خودداری کرد. کار به تماس و دخالت فرماندار رسید. بعد هم شهرداری بانه دستور داد او را به گورستان سلیمان بک بانه منتقل کنند. همه ی هزینه‌ های کفن و دفن هم از سوی شهرداری پرداخت شد. خانه ی ابدی سنگین‌ وزن‌ ترین زن ایران با بیل مکانیکی حفر شد.

آنطور که یکی از اقوام این زن می‌ گوید، برای قرار دادن لیلا در قبر هم از بیل مکانیکی استفاده شد، چون هیچ‌ کس نمی‌ توانست این کار را انجام دهد. با اینکه شرایط خاصی بود، اما تشریفات شرعی و فقهی برای او انجام شد. به گفته ی او، لیلا از همان ابتدای تولد بیمار بود، در همان دوران کودکی پدر و مادرش را از دست داد و خانواده ی فقیرش هم نتوانستند از پس هزینه‌ های درمان او برآیند، بنابراین لیلا روز به‌ روز چاق‌ تر و دست آخر هم گوشه ی خانه زمین گیر شد.

منبع: شهروند
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود