احتمال برخورد یک سیارک با زمین در سوم مرداد

احتمال برخورد یک سیارک با زمین در سوم مرداد

آژانس فضایی ناسا نسبت به عبور سیارکی در روز ۲۴ جولای، یعنی جمعه سوم مرداد ۹۹ از کنار زمین هشدار داده که ۵۰ درصد بزرگ تر از چرخ و فلک معروف شهر لندن است.

این سیارک که Asteroid 2020 ND نام گرفته، ناسا آن را در دو دسته بندی «سیارک های بالقوه خطرناک» و «اجرام نزدیک به زمین» قرار داده. قطر این سیارک بین ۱۲۰ تا ۲۶۰ متر تخمین زده شده. اما جای نگرانی نیست چون این اولین بار نیست که این سیارک به کره زمین نزدیک می شود. در حقیقت به گفته ی ناسا، سیارک مذکور پیش از این دست کم ۵ بار دیگر از کنار زمین عبور کرده. این سیارک یکی از اقمار خورشید است که به دور آن می گردد و هر از گاهی به زمین و مریخ نزدیک می شود.

طبق اعلام ناسا، سیارک ۲۰۲۰ ND از فاصله ی ۵،۰۸۶،۳۲۸ کیلومتری سیاره ی ما عبور خواهد کرد و با سرعت ۴۸ هزار کیلومتر در ساعت در حرکت است.

این ماه اما ۴ سیارک دیگر هم از کنار زمین عبور خواهند کرد که نام و تاریخ عبور آن ها به این ترتیب است: سیارک ۲۰۰۲ BF25 در روز ۲۱ جولای (۳۱ تیر)، سیارک ۲۰۲۰ MX3 در روز ۲۹ جولای (۸ مرداد) و سیارک های ۲۰۱۸ PY7 و ۲۰۰۷ RF1 در روز ۳۱ جولای (۱۰ مرداد).

برخورد سیارک با زمین 3 مرداد 99

سیارک های بالقوه خطرناک چه هستند؟

سیارک های بالقوه خطرناک بر اساس شاخصه هایی تعریف می شوند که پتانسیل یک سیارک برای ایجاد نزدیکی زیاد و تهدیدآمیز به کره زمین را می سنجند. به گفته ی ناسا، تمام سیارک هایی با حداقل فاصله تقاطع مدار ۰/۰۵ au یا کمتر و بزرگی ۲۲ یا کمتر، بالقوه خطرناک تلقی می شوند.

اجرام نزدیک به زمین چه هستند؟

به گفته ی ناسا، اجرام نزدیک به زمین به شهاب سنگ ها و سیارک هایی گفته می شود که تحت تأثیر جاذبه ی گرانشی سیارات مجاور به داخل مدارهایی کشیده می شوند که آن ها را در همسایگی کره زمین قرار می دهند. شهاب سنگ ها که بیشتر از یخ و ذرات غبار تشکیل شده اند، در اصل در سامانه سیاره ای سرد خارجی شکل می گیرند، در حالی که اغلب سیارک های سنگی در سامانه سیاره ای گرم داخلی، بین مدارهای مریخ و مشتری به وجود می آیند.

سیارات های عظیم خارجی (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) از انباشت میلیاردها شهاب سنگ به وجود آمدند و این شهاب سنگ هایی که امروزه می بینیم در حقیقت خرده ریزهای باقیمانده از فرآیند تشکیل این سیارات هستند. سیارک ها هم در حقیقت خرده ریزهای باقیمانده از تشکیل اولیه ی سیارات داخلی یعنی عطارد، زهره، زمین و مریخ هستند.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • امیرحسین مرداد ۳, ۱۳۹۹

    اگه این مرحله رو رد کنیم قطعا مرحله بعد اژدهاس