داستان قیمت های عجیب و غریب خودروهای داخلی چیست؟

داستان قیمت های عجیب و غریب خودروهای داخلی چیست؟

قیمت خودرو در ایران در سال ۱۳۹۹ همراستا با ارز و دلار و مسکن و سهام، روند صعودی پیدا کرده است. در اقتصاد ایران، معیار تورم، دلار آمریکا است. هر زمان شاهد افزایش دلار آمریکا و کاهش ارزش پولی ملی بودیم، شاهد رشد قابل توجه قیمت مسکن، زمین، طلا و سهام و سایر کالاها و خدمات بوده که البته تورم انتظاری و تحریم های بین المللی و سوء مدیریت نیز در این وضعیت نابسامان، بی تاثیر نیست.

افزایش قیمت دلار در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، یادآور افزایش سرسام آور دلار آمریکا در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ است که دلار از حوالی ۴ هزار تومان تا ۱۹ هزار تومان صعودی شد. اکنون نیز دلار از حوالی ۱۴ هزار تومان در اسفند ۹۸ به بالای ۲۵۰۰۰ تومان رسیده است و این رشد بیش از ۶۰ درصدی، محرک خوبی برای افزایش قیمت کالا و خدمات در بازارهای مختلف شده است که خودرو نیز از آن بی تاثیر نیست.

یکی از محورهای سوالات ۱۹۵ نماینده مجلس یازدهم از رئیس جمهور روحانی، افزایش لجام گسیخته نرخ خودرو است. موضوعی که باعث شده تا روحانی به سومین رئیس جمهور ایران تبدیل شود که برای پاسخ گویی به سوالات بهارستانی ها، بزودی رهسپار مجلس شود.

اما بعید است این بار نیز مثل دفعه قبل، نمایندگان از پاسخ های رئیس دولت تدبیر و امید که کمتر از ۱۲ ماه به انتهای دوره ریاست جمهوریش باقیمانده است، راضی شوند. با منتفی شدن طرح استیضاح رئیس جمهور، به نظر می رسد باید با قیمت های فعلی خودرو و ارز حداقل تا عدم رخ داد یک موضوع بنیادی و راهبردی در سطح کلان کشور، کنار آمد! موضوعی که سبب شده تا معمولی ترین خودرو ساخت داخل نیز در سبد خانوار بسیاری از هموطنان قرار نگیرد.

یک ماه پیش، موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که تاکنون قیمت خودرو ۱۰ درصد افزایش یافته است. قبل از شروع ثبت نام خودرو در خودروسازی ها شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار بودیم اما بعد از ثبت نام مجدد شاهد افزایش قیمت در بازار آزاد هستیم. او تنها راه کنترل بازار، افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار دانست.

روند افزایشی قیمت دلار به همراه کمبود عرضه و نبود سیاست گذاری‌ مناسب جهت مدیریت بازار خرید و فروش باعث شده تا قیمت انواع خودرو در هفته های اخیر بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته باشد

افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر سبب افزایش قابل توجه قیمت سهام شرکت های خودروسازی در بورس شده است. شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، اخیرا مجوز تغییر و افزایش قیمت محصولات شرکت ایران خودرو را صادر کردند.

بر این اساس، ایران خودرو هم افزایش قیمت ۲۳ تا ۳۳ درصدی را برای محصولاتش اعمال خواهد کرد. بر اساس دعوتنامه هایی که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای مشتریان ارسال شده است، این افزایش قیمت خودرو در فاکتورها لحاظ شده است. این اوضاع برای شرکت زامیاد (با نماد خزامیا) دربورس نیز صادق است.

موضوعی که سبب انتشار افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف برای سهم خزامیا شد و امروز دوشنبه ۳۰ تیر ۹۹ هر سهم خزامیا با ۲۷ درصد افزایش قیمت همراه گردید. کاهش زیان زامیاد و تغییرات محسوس در بنیادی این شرکت خودروساز سبب شده که قیمت هر سهمش از حوالی ۳۵۰ تومان در فروردین ۹۹ به حدود ۳۶۰۰ تومان در پایان تیر ماه برسد. بخشی از افزایش قیمت، مربوط به افزایش قیمت محصولات زامیاد است که مجوز آن در کدال در دسترس می باشد.

از طرفی، خودروسازان با افزایش قیمت در قراردادهای قطعه‌سازها موافقت کردند. با اعلام خودروسازان مبنی‌بر تعدیل قیمت قطعات، افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز در هفته‌های آتی به نوعی قطعی شد و شورای رقابت، مجوزی جدید در این مورد برای ایران خودرو و سایپا صادر کرد. قطعه ‌سازان مدت‌هاست با اعلام اینکه مبنای قراردادهایشان با خودروسازان با ارز ۹ تا ۱۱ هزار تومانی بوده، خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی هستند.

با این حال، خودروی Glx بنزینی دیگر تولید نمی شود و خودرو جدید K۱۳۲ ایران خودرو به زودی قیمت گذاری خواهد شد. معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو گفته بود که تلاش داریم خدمات فروش را افزایش دهیم. پروژه ckd هم تا حد زیادی تعیین و تکلیف شده است. خودروی Glx بنزینی دیگر در کشور تولید نمی‌شود. بزرگ ترین خودروساز کشور، دعوتنامه‌های دنا پلاس اتوماتیک را از اوایل مرداد ماه برای مشتریان ارسال میکند. این خودرو تمام تست‌های عملکردی فنی و کیفی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

قیمت خودرو
حسن روحانی در خودروسازی سایپا

سر و صدای ورود خودروی جدیدی به نام دانگ فنگ S50 با قیمت ۳۵۰ میلیون تومانی به گوش می‌رسد.  شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از این خودرو در سطح شهر دیده شده ، این اولین ورود و تولید خودروی خارجی در دوران پس از تحریم محسوب می‌شود. نمونه ۱.۵ لیتری این خودرو ۱۱۸ اسب بخار نیرو و ۱۴۳ نیوتون متر گشتاور تولید می‌‎کند که میزان نسبتا مناسبی محسوب می‌شود همچنین این خودرو از گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد که مصرف آن را به حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند.

تا زمانی که مسکن، خودرو و ارز، کالای سرمایه ای در کشور باشد، شاهد کاهش قیمت و افزایش عرضه این ۳ کالای مهم در اقتصاد کشور نخواهیم بود و با این شرایط، تداوم رشد شاخص کل تورم محور بورس ایران، اجتناب ناپذیر خواهد بود. امیدواریم با کاهش قیمت ارز در هفته های آینده و افزایش عرضه خودرو، روند تدریجی کاهش قیمت ها را شاهد باشیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود