هجوم ماموران فدرال ایالات متحده به کنسولگری چین در بحبوحه اتهام جاسوسی

هجوم ماموران فدرال ایالات متحده به کنسولگری چین در بحبوحه اتهام جاسوسی

ماموران فدرال و نیروهای پلیس ایالات متحده به دنبال پایان مهلت تعیین شده توسط دولت این کشور برای بستن کنسولگری چین در هیوستون در روز جمعه، دیروز به این مرکز حمله کرده و بعد از شکستن درها وارد آن شدند. دستور بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون پس از آن رخ داد که مقامات دولت دونالد ترامپ ادعا کردند که این کنسولگری در واقع بخشی از تلاش های دولت چین برای جاسوسی از طریق استفاده از ساختمان های دیپلماتیکی است که این کشور در اختیار دارد. در جریان این حمله یک سری خودرو سیاه شاسی بلند، وانت و دو ون سفید همراه با ون مخصوص کلید سازی وارد ساختمان کنسولگری چین شده و در مقابل چشم ناظران و دوربین های خبرنگاران اقدام به باز کردن درهای آن کردند.

کنسولگری چین در هیوستون

مقامات ایالات متحده روز جمعه در صحبت با رسانه ها اعلام کردند که ساختمان کنسولگری چین در هیوستون بخشی از یک برنامه جاسوسی از موسسه تحقیقاتی تگزاس بوده و مقامات این کنسولگری «به طور مستقیم در ارتباطات با محققان دخالت داشته و آن ها را در مورد اطلاعاتی که باید جمع آوری می شد راهنمایی می کرده اند». به ادعای مقامات آمریکایی، فعالیت های کارمندان این کنسولگری در هیوستون «به باور ما دنیایی کوچک از یک شبکه وسیع تر از افراد در بیش از ۲۵ شهر است که توسط کارکنان این کنسول حمایت می شود».

کنسولگری چین در هیوستون

یکی از مقامات وزارت دادگستری ایالات متحده در این باره چنین ادعا کرده است: «کارمندان کنسولگری به افراد حاضر در این شبکه در مورد چگونگی فرار و ممانعت از تحقیقات ما آموزش می دادند. و از این موضوع می توان استنباط کرد که آن ها وظیفه مدیریت شبکه ای از همکاران در سراسر کشور را داشته اند». دولت دونالد ترامپ روز سه شنبه به چین ۷۲ ساعت وقت داده بود تا «تمامی عملیات و اتفاقات» را در ساختمان کنسولگری این کشور در هیوستون متوقف سازد، اقدامی که وزارت امور خارجه چین آن را «تنشی بی سابقه» دانست.

کنسولگری چین در هیوستون

روابط بین ایالات متحده و چین سال گذشته رو به وخامت گذاشت و به جنگ تجاری بین دو کشور منجر شد اما شیوع ویروس کرونا و انتقادات دولت ترامپ از چین در مورد اهمال کاری در جریان شیوع این ویروس و نقض حقوق بشر در هنگ کنگ و منطقه سین کیانگ نیز بر وخامت تنش بین دو کشور افزود.

کنسولگری چین در هیوستون

بدنبال دستور مقامات آمریکایی برای بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون، مقامات چین نیز به وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده اند که کنسولگری این کشور در چنگدو بسته خواهد شد. روز سه شنبه گذشته خبرهایی از بلند شدن دود در حیاط کنسولگری چین در هیوستون مخابره شد و بعد از مدتی ویدیویی از سوزاندن مدارک توسط کارکنان کنسولگری منتشر گردید که باعث شد آتش‌نشانی به محل اعزام شود. بهار سال جاری بود که بعد از بازگشت مقامات ایالات متحده به کنسولگری این کشور در ووهان چین، مقامات امنیتی چین مانع انتقال مدارک موجود در این ساختمان شده و خواستار تفتیش آن ها و محموله های خارج شده از این کنسولگری شده بودند، موضوعی که نقض قوانین مربوط به مصونیت مقامات دیپلماتیک است.

کنسولگری چین در هیوستون
کارمندان کنسولگری چین در هیوستون در حال سوزاندن مدارک در حیاط کنسولگری

در روزهای اخیر ۳ نفر از شهروندان چینی در ایالات متحده به جرم پنهان کردن ارتباط خود با ارتش چین در فرآیند درخواست ویزا از این کشور دستگیر شده و ظاهراً یک نفر دیگر با اتهامی مشابه نیز به کنسولگری چین در سانفرانسیسکو گریخته است. صبح امروز نیز خبر رسید که یک فرد سنگاپوری در دادگاه اعتراف کرده که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ برای چین در ایالات متحده جاسوسی می کرده است.

بیشتر بخوانید: انتقاد از فعالیت کشتی های صیادی چینی در ایران روی آنتن زنده تلویزیون + ویدئو

تصاویر تکان دهنده از وضعیت مسلمانان اویغور در مراکز بازپروری چین + ویدیو

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود