داروی ضد کرونا، کدام شرکت ایرانی را ثروتمند می‌کند؟ داستان «دسانکو»

داروی ضد کرونا، کدام شرکت ایرانی را ثروتمند می‌کند؟ داستان «دسانکو»

دسانکو نام نماد شرکت داروسازی سبحان انکولوژی است است که موفق به اخذ مجوز تولید داروسازی استراتژیک رمدیسیور یا Remdesivir از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران شده است.

داروسازی سبحان که وابسته به گروه دارویی از برکت از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی است، تنها شرکت ایرانی است که داروی ضد کرونا را در نیمه دوم سال ۹۹ روانه بازار میکند. دسانکو یک شرکت بورسی است و به نظر می رسد با کسب انحصار تولید و توزیع داروی ضد کرونا، بتواند در گزارش های شش ماهه دوم سال جهش تولید، سود خوبی شناسایی کند.

سایت شرکت سبحان انکولوژی که تولید کننده داروی ضد کرونا در ایران sobhanoncology.com است و از شرکت های گروه دارویی برکت در نشانی: bpharmed.com قرار دارد. سبحان انکولوژی اولین شرکت تولید کننده داروهای ضد سرطان در خاورمیانه است.

دسانکو از شرکت های دارویی با توانایی و فناوری بالای مهندسی و طراحی و تولید است و فناوری پیشرفته در صنعت داروسازی دارد. ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور توسط ده ها شرکت دارویی در بازار بورس ایران تامین می شود که آینده پر پتانسیلی برای آن ها انتظار می رود.

بر خلاف تصور اکثریت ملت که گمان می کنند بازار بورس ایران، کلکسیونی از شرکت های ورشکسته، زیان ده و تعطیل است، بورس ایران با ۷۵۰ شرکت در بیش از ۵۰ گروه صنعتی و با ۴ بورس تخصصی که بورس املاک نیز بزودی به عنوان پنجمین بورس به آن اضافه می شود، شرکت های تولیدی و صنعتی و خدماتی عالی دارد که سودهای فوق العاده ای هر سال کسب کرده و در مجامع در اختیار سهامداران صبور قرار می دهند.

دسانکو
نامه افشاسازی گروه الف دسانکو درباره دریافت مجوز داروی ضد کرونا که ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ به بورس اعلام شد

گروه دارویی همانطور که از سال ۱۳۹۷ خدمت مخاطبان گرامی روزیاتو عرض شد، ازگروه های موثر و ارزشمند بازار بورس ایران است که چه با تحریم و چه بدون تحریم، اوضاع خوبی برای آن ها در سال های آینده پیش بینی می شود و سهامداری بلند مدت آن، اکیدا توصیه می شود.

داستان دسانکو و داروی ضد کرونا

به نظر می رسد که تاثیر اصلی مبلغ فروش رمدسیویر را از گزارش مرداد ۹۹ دسانکو خواهیم دید. فعلا تنها راه نجات کشور از وضعیت کرونایی در دستان شرکت دسانکو است. دسانکو از زیر مجموعه های ستاد فرمان امام، در چندین مرحله داروی رمدسیویر رو بومی سازی کرده است:

? مرحله اول: واردات دارو بصورت ویال(خبر اینکه برای آزمایش بالینی رمدسیویر وارد شد).
? مرحله دوم: واردات دارو و بسته بندی در ایران(خبر اینکه دارو بصورت محدود تو بیمارستانها پخش میشه با آرم دسانکو و BDR).
? مرحله سوم: واردات مواد اولیه و فروموله و بسته بندی در ایران(خبر تولید و پخش دارویی ایرانی از هفته آینده).

مرحله سوم انجام شده است و منتظر تایید سازمان غذا و دارو برای ماندگاری و کیفیت دارو هست که بزودی تایید میشه و پخش داروی ایرانی تماما شروع می شود.

دسانکو
جزییات قیمت و مشخصات فنی داروی ضد کرونا که توسط شرکت داروسازی سبحان روانه بازار خواهد شد

طبق اعلام معاون برنامه ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران، قیمت داروی رمدسیویر، هر ویال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت داروی فاویپیراویر به ازای هر ورق قرص حدود ۱۰۰ هزار تومان است.

تخمین سود دسانکو از تولید داروی ضد کرونا ایرانی

دسانکو این دارو رو تحت لیسانس شرکت BDR pharma هندی تولید میکند. قیمت جهانی دارو که توسط شرکت گیلیاد تولید میشه ۳۹۰ دلار است. قیمتی که در هند تولید میشه توسط شرکت سیپلا ۴۰۰۰ روپیه می‌باشد. میتوان تخمین زد قیمت دارو توی ایران بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون باشه (با توجه تخصیص دلار ۴۲۰۰) که شرکت های بیمه ای باید این دارو رو تحت پوشش قرار بدهند که به بیماران فشار مالی وارد نشود.

ظرفیت تولید دسانکو بالا هست و توانایی تولید هر ماه تا ۳۰۰ هزار ویال هم دارد. اینکه چقدر ماده اولیه دارویی رمدسیویر در دسترس دسانکو هست هنوز مشخص نیست. مثلا شرکت هندی سیپلا اعلام کرده فعلا هر‌ماه قراره ۸۵ هزار عدد ویال تولید کند. در‌مجموع ۳ شرکت دارویی هندی میخواهند با ظرفیت ۶۰۰ هزار عدد ویال در ماه این دارو را تولید کنند. از طرفی این داروی رمدسیویر برای بیمارنی مناسب هست که در وضعیت وخیم قرار دارند. در حال حاضر هر روز تعداد بیماران وخیم کرونایی ایران ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر است که هر کدام هر روز به یک ویال نیاز دارند. پس در‌ماه به بیش از ۱۲۰ هزار عدد ویال نیاز است.

پس اگه دسانکو بتواند هر‌ماه ۱۰۰ هزار‌عدد ویال بفروشه به نرخ ۱ میلیون تومان مشود ۱۰۰ میلیارد درامد ماهانه‌. درامد سالانه دسانکو از فروش این دارو به ۱۲۰۰ میلیارد تومان میرسد که می تواند سود ۳۰۰ میلیاردی برای دسانکو داشته باشه که یعنی ۳۰۰ تومان به ازای هر سهم. اگه از فروش بقیه محصولات هم ۵۰ تومان سود بسازد پس با توجه به P/E متوسط گروه دارویی که الان بالای ۳۰ هست پس با ۳۵۰ تومان سود سال ۹۹ قیمت سهم بسمت ۱۲ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

تابلو خوانی داروسازی سبحان (دسانکو)

دسانکو
تابلو معاملاتی سهم دسانکو در ۵ مرداد ۱۳۹۹

همان طور که در تابلو بالا مشاهده میکنید، تابلو معاملاتی سهم دسانکو در بازار دوم فرابورس ایران است. دسانکو از شرکت های گروه مواد و محصولات دارویی است و هم گروهی های خوبی چون: دجابر، دعبید، دامین، دشیری، دبالک، دسبحان، شفا، دارو،پخش، دسینا، داسوه، دلر، هجرت، کاسپین و درازک دارد. دعبید از سهام تاریخ ساز گروه دارویی است که ظرف سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸، با بیش از ۸۰۰۰ برابر رشد قیمت مواجه شد و اهمیت سهامداری در بورس را نشان می دهد.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید، با وجود اعلام خبر تولید و فروش داروی ضد کرونا توسط دسانکو ، شاهد صف فروش میلیونی در ۵ مرداد ۹۹ روی این سهم با قیمت ۳۱۱۸ تومان هستیم. دسانکو ، ۹۶۱ میلیون قطعه سهم است و ۱ میلیون و ۴۸۵ هزار سهم حجم مبنای آن است. نوسان ۵ درصدی داشته و میانگین حجم ماهانه آن نیز ۴ میلیون و ۶۸۸ هزار سهم است.

میزان EPS دسانکو ۱۶۳ ریال و میزان P/E نیز ۱۹۲.۶۷ اعلام شده است. در تابستان ۹۹، میزان پی به ایی گروه داروسازی، بالای ۴۳ بود. هر سهم دسانکو از مرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹، بیش از ۷ برابر شده است. دسانکو از سال ۱۳۹۵ تا هفتم اردیبهشت سال ۱۳۹۹، حدود ۱۶۰ درصد افزایش سرمایه داده است.

شرکت گروه دارویی سبحان با ۶۰ درصد سهام، شرکت سرمایه گذاری البرز با ۱۵ درصد سهام و شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز با ۱.۱۱ درصد سهام، از سهامداران عمده گروه داروسازی سبحان انکولوژی است.

دسانکو
قیمت سهام هم گروهی های دسانکو در ۵ مرداد ۱۳۹۹ را مشاهده میکنید. این قیمت ها در مرداد ۱۴۰۰ شمسی، خاطره خواهد شد

گروه دارویی سبحان از شرکت های بزرگ دارویی بورس کشور است که سهامدار ۶۶ درصد سهم البرز دارو، ۶۵ درصد سهام سبحان دارو، ۶۰ درصد سهام شرکت داروسازی سبحان انکولوژی، ۵۷ درصد سهام شرکت ایران دارو و ۷۴ درصد سهام شرکت KBC است.

صورت مالی دسانکو در سال ۹۹

طبق اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ (حسابرسی نشده) در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
شاهد  افزایش ۲۷ درصدی درآمدهای عملیاتی ۳ ماهه ۱۳۹۹ دسانکو در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۳۸۱,۹۳۰ میلیون ریال به مبلغ ۴۸۴,۳۹۷ میلیون ریال رسیده است)  هستیم. همچنین افزایش ۳۸ درصدی سود ناخالص ۳ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۱۶۵,۱۶۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۲۸,۱۲۹ میلیون ریال رسیده است) صورت گرفته است.

افزایش ۲۹ درصدی سود عملیاتی ۳ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه(از مبلغ ۱۲۸۳۷۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۶۵۵۴۸ میلیون ریال رسیده است) و افزایش ۷۲ درصدی سود خالص ۳ ماهه ۱۳۹۹ و تحقق سود ۶۷ ریالی به ازاء هر سهم (از مبلغ ۳۳۶۸۹ میلیون ریال به مبلغ ۵۷۹۶۴ میلیون ریال رسیده است) از اتفاقات مهم دسانکو است. حاشیه سود (زیان) عملیاتی دسانکو از ۳۳.۶۱% به ۳۴.۱۸% افزایش یافته و  حاشیه سود (زیان) خالص دسانکو از ۸.۸۲% به ۱۱.۹۷% افزایش یافته است.

بررسی تکنیکال دسانکو نشان می دهد که تا ۱۰ هزار تومن در میان مدت صعودی خواهد بود و سهامداری آن فارغ از نوسانات بازار، توصیه می شود.

سهامداری با شرکت های دارویی خوب بورس ایران به دید بلند مدت توصیه می شود. شاخص کل بورس ایران پس از عبور از کانال ۲ میلیون واحدی، تا ۸ میلیون واحد در سال ۱۴۰۰ شمسی، صعودی خواهد بود. شمار دارندگان کدبورس در ایران به ۶۰ میلیون نفر و ارزش پرتفو سهام عدالت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی به ۲۰ میلیون تومان در مرداد ۹۹ افزایش یافته است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • دارا پرواس مرداد ۵, ۱۳۹۹

    سلام
    من از تحلیل‌های شما سود‌های بسیار شیرینی بردم. از لطفتون ممنونم که دانشتون رو به اشتراک میذارید با ما.
    در مورد سهم‌های مادیرا و غگل هم اگر امکانش بود لطفاً مطلب بگذارید.