۲۰ سهم گران بورس و فرابورس ایران را ببینید

۲۰ سهم گران بورس و فرابورس ایران را ببینید

۲۰ سهم گران بازار بورس و فرابورس ایران در این گفتار معرفی می شود. این ۲۰ نماد، مربوط به بازار بورس و فرابورس است. دو بازار مختلف که ربطی به هم ندارند و مثل بورس انرژی و بورس کالا، سهام خاصی که شرایط شفافیت مالی و سود دهی مشخصی دارند و در ماموریت های هر بورس قرار دارند، در آن ها مورد داد و ستد قرار میگیرد. این اطلاعات تا هفته سوم  تیر ۹۹ استخراج شده است.

ایران، فعلا ۴ بورس دارد با نمادهایی چون: بورس، فرابورس، انرژی و کالا. بزودی بورس شماره ۵ یعنی بورس املاک، امتیازات و مسکن نیز به آن اضافه می شود تا خرید و فروش متری زمین و مسکن و مشارکت در پروژه های دولتی را در آن شاهد باشیم. احتمالا نمادش: املاک یا مسکن باشد. باید صبر کرد و دید. ضمنا، ارزش ابتدایی که برای بورس املاک در نظر گرفته شده است، ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

معادل ۵۰ میلیارد قطعه سهم ۱۰۰۰ ریالی! این یعنی اتفاق بسیاری مهم در حال وقوع است. پذیره نویسی شد، حتما شکار کنید. مثل ۴ نماد دیگر، قیمت های عالی خواهد گرفت. بورس ارزی نیز انشاله پس از انعقاد قطعی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، رونمایی می شود که در زمان مقتضی، جزییات آن اطلاع رسانی می شود. در بورس امروز ایران، هزاران شهروند غیر ایرانی، کد بورس داشته و بسیاری از آن ها در بورس انرژی فعال هستند.

این رقم تا ۵ سال آینده احتمالا ده ها برابر شود. ۸۰ درصد جمعیت ایران کد بورس دارند و ۱۸ میلیون کد معاملات آنلاین. شاخص کل را اواخر اسفند ۱۴۰۰ می توان بالای ۶ میلیون واحد نظاره کرد.

حجم روزانه معاملات در بورس سال ۹۹، بیش از ۱ میلیارد دلار است. توجه کنید که از روزانه صحبت کردیم نه هفتگی و ماهانه! شاخص کل بورس ظرف ۴ ماهه نخست سال ۹۹، ۲۵۶ درصد رشد کرده است. رشدی شگفت انگیز. این رشد، همچنان ادامه دار خواهد بود. تکنیکالی و بنیادی، دلایل قطعی و روشن و توجیه کننده برای ریزش یا سقوط بورس نداریم و همچنان سهامداری بلند مدت، توصیه اکید کارشناسان است.

اینکه یک سهم قیمت گران یا ارزان داشته باشد از نظر عددی، هیچ اهمیتی ندارد. در بورس، ارزش سهم طبق بنیادی و استراتژی شما اهمیت دارد و اینکه چه عددی روی تابلو در حال معامله است، تاثیری در تحلیل گرگ ها و تحلیلگران حرفه ای ندارد. ما ایرانی ها قیمت همه چیز رامی دانیم، اما ارزش همه چیز را خیر. بین قیمت و ارزش در بورس، تفاوت بسیار است. روزگاری که اکثریت مردم خیال می کردند سهم ۵۰۰ تومانی ارزان است و سهم ۳۰ هزار تومانی گران، در حال سپری شدن است.

۲۰ سهمی که در زیر ارائه شده، گران ترین سهام بورس ایران از نظر قیمت روی تابلو است. نه سیگنال خرید است و نه سیگنال فروش. نه به شما حکم می کند وارد این سهام بشوید و نه اگر در پرتفو دارید، حکم بر خروج است! نگاه کنید بعضی از این سهام، بین ۱۲ تا ۲۴ ماه پیش، یک پنجم یا یک دهم یا یک بیستم قیمت بود و مشتری نداشت. اما الان در قیمت های بالای ۲۰ هزار تومان به راحتی در حال معامله شدن است.

معدنی دماوند با نماد کدما گروه صنعتی ملی با نماد وملی ، شیمیایی سیتا با نماد شسینا، پتروشیمی فن آوران با نماد شفن و بورس انرژی با نماد انرژی۳، ۵ سهم گران بازار سرمایه ایران با قیمت های بالای ۲۸۰۰۰ تومان به ازای هر سهم است. ۲ سال پیش به عزیزان توصیه ورود به انرژی۳ کردیم. زمانی که زیر ۴۰۰۰ تومان بود و الان در فهرست گرانترین سهام بورس ایران قرار گرفته است.

گران ترین سهام بورس ایران
تابلو نماد انرژی۳ مربوط به بورس انرژی ایران را مشاهده می کنید که در ۲۵ تیر ۹۹ به فهرست گران ترین سهام بورس ایران اضافه شد

بورس انرژی ایران با بین المللی شدن، یکی از گران ترین سهام تاریخ بورس می شود و می‌تواند قیمت ۱۲۴ هزار تومانی «شتران» در سال ۱۳۹۲ را رد کند. طرح جایگزینی گواهی سپرده یا همان کارت انرژی با طرح جایگزین طرح سهمیه بندی فعلی بنزین، تغییرات ژرف و شگرف در این بورس ایجاد خواهد کرد. در بورس، آینده پیش خرید می شود.

گران ترین سهام بورس ایران
فهرست گران ترین سهام بورس ایران را تا هفته سوم تیر ۹۹ مشاهده می کنید

این ۲۰ سهم هر روز می توانند جایگاه مختلفی در جدول گران ترین سهام بورس ایران در سال ۱۳۹۹ گرفته و حتی جای خود را به نمادهای پر پتانسیل دیگر بدهند. اگر چه گفتیم، قیمت روی تابلو، مشخص کننده گرانی یا ارزانی یک سهم نیست و شاید یک سهم ، افزایش سرمایه داده باشد و الان زیر ۶۰۰ تومان باشد. مثل خصدرا که از ۹۷۷۰ تومان اردیبهشت ۹۹ با ۱۸۰۰ درصد افزایش سرمایه به حدود ۶۰۰ تومان در تیر ۹۹ رسید.

 

گران ترین سهام بورس ایران
تابلو سهم خصدرا در بازار پایه زرد فرابورس در ۲۵ تیر ۹۹

مشخص نیست با آمدن شرکت های دیجیتالی که استارت آپ های موفق ایران بودند و هستند مثل دیجی کالا، تپسی، فیلیمو، کافه بازار و شیپور و همچنین سرخابی ها (استقلال و پرسپولیس)، این شرکت ها در فهرست گران قیمت ترین و پر مخاطب ترین و پر سهامدار ترین نمادهای بورس ایران عصر ۱۴۰۰ باشند یا خیر. اما آنچه که قابل حدس است، آینده شگفت انگیز بازار سرمایه ایران با توجه به تغییر نگاه اقتصاد ایران از بانک محوری به بورس محوری در بلند مدت است که در تغییر سبک زندگی و اقتصاد خانوار ایرانی تاثیر گذار خواهد بود.

به نظر می رسد با اتفاقاتی که در بازار سرمایه کشور در حال وقوع است و ورود نقدینگی و سهامداران جوان با پرتفوهای بلند مدتی که کلکسیونی از سهام جا مانده از رشد است، مشاهده میلیونرهای زیر ۴۰ سال تا سال ۱۴۰۴ شمسی (آخرین سال چشم انداز ۲۰ ساله ایران)، تعجب آور نباشد.

کتاب «سود مرکب» اثر فوق العاده آقای دارن هاردی و کتاب پر فروش آقای مک کورمک با نام: «آنچه دانشگاه هاروارد به شما نمی‌آموزد»، نکته های خوبی درباره اصول سرمایه گذاری و کسب و کار به کد اولی های بورس می‌دهد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۶ نظر

ورود

  • Shahab تیر ۲۹, ۱۳۹۹

    تا جایی که میدونم شپنا هم یکی از اون سهم هایی هستش که پتانسیل بالاتر رفتن و چندبرابر شدن رو داره .
    شما دیگه پتانسیل چندبرابر شدن رو توی چه سهم هایی میبینید ؟ ممنون میشم یکی دوتارو بگید

  • آرمان تیر ۲۹, ۱۳۹۹

    «بورس ارزی نیز انشاله پس از انعقاد قطعی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، رونمایی می شود»
    واسه این قرارداد که جای کلی سوال داره و بنا به تجربه بدجور مشکوکه لفظ انشالله میارین؟؟ واقعا که …

    • علی زمانی تیر ۳۰, ۱۳۹۹

      تاثیرات شگفت انگیزی این قرارداد در رونق بورس انرژی بین المللی ایران خواهد داشت

  • saeed تیر ۳۰, ۱۳۹۹

    آقای زمانی ما هنوز منتظریم سه تا سوال ساده ما رو جواب بدی والا سخت هم نیستن یه نمره بیشتر ندارن!

    این همه پول روزانه وارد بورس شده کدوم قسمت مملکت رونق گرفته؟
    چرا فقط ۳ کشور ( ونزوئلا، ایران ، زیمباوه) چنین رشد شاخصی رو دارند؟ چرا نزدک با اون عظمت چنین رشدی نداره؟

    عاقبت بورس آمریکا تو دهه نود چی شد؟

    به هر حال انتظار میره شما به عنوان کارشناس و فعال ده ساله بازار و نویسنده و … سه تا سوال ساده رو بتونی جواب بدی

    • علی زمانی تیر ۳۰, ۱۳۹۹

      مهم تر از پاسخ بنده، انتظار میره شما با جانوری به نام تورم انتظاری و رشد نقدینگی و فاصله یک شرکت با ارزش ذاتی و بورس تورم محور ایران، آشنا باشی و این ها را خوب متوجه بشوید.
      همون طور که شما حاضر نیستی خونه ای که در آن نشستی را بفروشی به امید اینکه سال دیگه گران تر میشه، مردم هم حاضر نیستن حتی سهام ضررده شرکت ها را (چه برسه به سهام فوق العاده ارزشمند صدها شرکت بورسی که زیر ارزش ذاتی در حال معامله شدن است ) را مفت به من و شما بفروشند. اقتصاد، ۴۲ سال است روش اشتباه رفته. تازه مردم فهمیدن. تازه دولت دوزاریش افتاده که باید از بورس حمایت کنه. بورس آمریکا، ۷۰ سال است بورس است. اینجا ۴۵ سال است بورس است و ۲ ساله مردم دوزاریشون افتاده!! فرقش اینه. اپل قبل کرونا ۱۸۰ دلار، اپل الان حدود ۴۰۰ دلار!! لطفا اگر بورس باز هستی در آمریکا و ایران،ادامه بحث بدیم.

      • saeed تیر ۳۰, ۱۳۹۹

        شما متاسفانه همچنان از جواب دادن به سوال های من طفره میرید!! من ۳ تا سوال پرسبدم شما یا جواب ها رو نمیدونید که با یه سرچ ساده میشه فهمید یا منفعت شما در گواب ندادن هست …. من بخشی از سرمایه خودم تو بورس هست اطلاعاتی در حد خودمم از بورس دارم … بحث من با کسایی مثل شما هست که در همه جا دارید مردم رو هل میدید سمت بورس ….

        شما چه قبول کنید چه نه رشد شاخص بورس ما مثل ونزوئلا و زیمباوه نشون دهنده تورم و رو به نابودی رفتن کشور هست ….

        بورس آمریکا نه یک بار بلکه سه بار تو چنین شرایطی رفت و هر سه بار سقوط کرد ، هیچ دلیل و منطقی نداره بورس ما چنین نشه ( لطفاً تاریخ رو مطالعه کنید)
        بورس ما به دلیل عدم کفایت مسوولین هیچ گونه رونقی تو مملکت ایجاد نکرده هیچ کارخونه ی رو از ورشکستگی نجات نداده … نمونش ایران خودرو و سایپا که ارزش معاملات اونها داره از برندهای معروف دنیا پیشی میگیره ولی هیچ تغیری تو کارخونه رخ نداده هیچ ماشینی بهتر نشده هیچ ضرری سود نشده …
        ……………………………..

        اقای زمانی عزیز اگر کسی انتقاده داره دلیل نمیشه تو بورس نیست یا از بازار سرمایه بی خبر هست یه سری حقایق هست که نمیشه کتمان کرد نباید فقط به خاطر مثبت پنج هر روز ذوق زده بشیم و چشم رو همه چی ببندیم…. کاش به جا اینکه هر روز سعی کنیم بقال و نونوا و راننده تاکسی رو هل بدیم سمت بورس بریم پیگیر بشیم که فلان مسوول مملکت این سرمایه روزانه مردم چرا سمت رونق اقتصادی نمیره چرا راهمون از ونزوئلا و زیمباوه کج نمیشه …

        • علی زمانی تیر ۳۰, ۱۳۹۹

          ۱- ما مسئول پاسخ به مجهولات ذهن شما نیستیم.
          ۲- یکی گرفتن اقتصاد ایران با ونزوئلا و سومالی، نشان از اوج بی اطلاعی شما از ظرفیت های اقتصادی و وضعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران در خاورمیانه دارد.
          ۳-اینکه حضرتعالی، پیش پا افتاده ترین موضوعات تحلیل بورس ایران را نمی دانید، مقصرش روزیاتو نیست.
          ۴-شما میتوانید تا ابدالدهر بفرمایید که ما پاسخ به سوالات شما ندادیم!! مگر پاسخ دادن به سوالات شما وظیفه ما است و بالا یا پایین شدن بورس به سوالات حضرتعالی بستگی دارد؟ 🙂
          مطالعه بفرمایید

          • saeed تیر ۳۰, ۱۳۹۹

            بالا و پایین رفتن به سوال و جواب های من و شما بستگی نداره ولی خودت میدونی جریان چیه 🙂 شما هم هیچ فرقی با مسوولین نداری برا منفعت خودت تبلیغ میکنی تا به خاطر سودت چهار نفر ندانسته بدون تحقیق بیوفتن تو چاه 🙂 وضعیت ژئوپلیتیک ما هم هیچ ربطی به بورس نداره نهایتش این بود چین اومد کشور رو بزخر کنه اونم به خاطر دسترسیش به اروپا .. چیز خاصی گیر ما نمیاد این وسط

          • علی زمانی تیر ۳۰, ۱۳۹۹

            من میدونم جریان چیه. چون از روی نمودار و تکنیکال و تحلیل مشغول رصد هستیم. اما شما همچنان بر بانگ الحباب میکوبی و قصد داری نظراتت را با احساسات، به ملت غالب کنی. ما چیزی را تبلیغ نکردیم
            آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است فرزند . . . .
            شب بخیر

  • رضا نوری تیر ۳۰, ۱۳۹۹

    برای انعقاد قرارداد ان هم با چین که در افریقا با ان اوضاع استعماری قرن ۱۷ مشغول بهره کشی و بلعیدن ان کشورهاست لفظ انشاله به کار می برید!!! اعتراض نماینده مجلس جناب بیغش هم مورد توجه هست
    به این قرارداد چین با کشورهای افریقایی debt deplomacy می گویند. دیپلماسی بدهی!!! انشاله چرا روزیاتو. هرچند امور خارجه هم خود تایید نکرد و گفت مراحل مذاکره هست و حالا حالا ها گویا اجرایی نمیشه که منتظر بورس ارز هم باشیم.

    • علیرضا بانشی تیر ۳۰, ۱۳۹۹

      در رابطه با قرارداد با چین میشه گفت قطعا چیز خوبی نیست ولی راه حل دیگه ای فعلا نداریم . اطراف ما کشورهای عربی هستند که به شدت خواهان نابودی ما هستند ( توجه کنید مربوط به الان یا قبل از انقلاب نیست ، از صدر اسلام ایران رو حق مسلم خودشون میدونستند و در ضمن عرب زبان های خودمون مد نظرم نیست ، دقیقا کشورهای عربی رو میگم ) نمونه بارزش عراق زمان صدام که به ما حمله کرد و مجبور به جنگ شدیم و با این امید اومد که نهار رو تهران بخوره ، از طریفی امریکا از برجام خارج شده و قرارداد قبلی رو نقض کرده قرارداد جدید هم مشخص نمیکنه چی هست ، کشورهای اروپایی بین ما و امریکا انتخابشون امریکا هست بخاطر اقتصاد بزرگتر و قدرت بیشترش . کشور های ژاپن و جنوب شرق اسیا هم که قدرت اقتصادی دارند بزرگترین شریک نظامیشون امریکا هست و حاضر به همکاری با ما نیستند ، به تنهایی هم نمیتونیم با تحریم امریکا مقابله کنیم . خوشبختانه تولیدات داخلی زیادی داریم ( مواد غذایی ، فلزی ، معدنی ، نفتی و پتروشیمی و …. ) وگرنه تا الان صد بار باید کشور رو میدادیم به امریکا ، تقریبا تنها راه باقیمونده چین هست ، اگر قرارداد ۲۵ ساله باشه با تضمین خرید نفت ایران سالیانه ۵۰ میلیارد دلار میشه ، که خداییش اگر خوب سرمایه گذاری بشه میتونه خیلی از مشکلات حداقل اقتصادی رو برطرف کنه . در ضمن شاید این قرارداد باعث بشه امریکا هم یه مقدار کوتاه بیاد و دست از این مسخره بازیش برداره . کشورهای عربی اگر همین الانش هم میتونستند به ما حمله میکردند ، یه خطر بیشتر از کشورهای عربی هم داریم اون هم جنبش پانترکیسم ترکیه هست ، اول به سوریه حمله کردند ، بعد به شمال هراق ، به شدت تحرکاتشون هم برای جدا کردن قسمت های ترک نشین ایران زیاد شده . اگر تو گروههای تلگرامی و اینستاگرام چک کنید متوجه میشید .

      • جلیل تیر ۳۱, ۱۳۹۹

        دوست عزیز شما باید تاریخ رو دوباره مرور کنی ک جنگ تحمیلی اصلا چرا شروع شد و جرا انقد طول کشید و انقد از بورس و قرارداد چین با ایران حمایت نکنی نمیدونم شایدم وجه المصالحه خوبی بهت دادن ک اینجا داری انساللله میگی دوست عزیز شرکت های کاغذی با سهام های گران و مردم بی سواد و عجول و حریص میشه بورس امروز ما ک تا مهر ماه شاخص ب ۳میلیون و ۷۰۰هم میرسه اما شما حافظه تاریخیت موشکیل داره ببم جان

        • علی زمانی تیر ۳۱, ۱۳۹۹

          امیدوارم دیگر تحلیل های شما در زندگی، مثل تحلیل های بورس واقتصادی نباشه

          • جواد شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

            سلام و خدا قوت
            آقای علی زمانی عزیز
            من تا قیام قیامت، خالصانه شما رو دوست دارم، اون آقا سعید که میگه، شما به خاطر سودتون تبلیغ میکنه، دقیقآ ذهنش یه مشکلی داره، آقا سعید، اینو بدون، اگه آقای علی زمانی، دنبال سود بود، با این سطحِ بالای سوادش، در جاهای دیگه خیلی موفق تر بود، تا اینکه بخواد، وقتش رو برای آموزش و یاد دادنِ راههای سودآوری در بورس، به من و شما، هدر بده، آقای علی زمانی عزیز، وقتی آقا سعید نمیخواد قانع بشه، مشکلِ شما نیست، حتمآ آقا سعید، علم غیب داره که، از شخصِ باسوادی مثلِ شما، بیشتر میدونه، مشکلِ خیلی از ماها، قدرنشناسی از عزیزی مثلِ آقای علی زمانیِ که، با چراغِ سوادِ بورسیش، میخواد ما هم، طعم ثروت رو بچشیم، تحتِ هیچ شرایطی، ما نباید به آقای زمانی، بی احترامی کنیم، متشکرم .

          • علی زمانی شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

            اختیار دارید. از لطف شما سپاسگزارم. شاگردی بیش نیستیم