رهن اتاق‌ یک تخته در پانسیون‌های زنانه تهران: ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان!

رهن اتاق‌ یک تخته در پانسیون‌های زنانه تهران: ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان!

قیمت رهن و اجاره پانسیون دخترانه در تهران چالش جدید بانوان مقیم کلانشهر تهران در سال ۹۹ است. هیچ تسهیلاتی هم بانک ها نمی‌دهند. قیمت رهن و اجاره مسکن در تهران و شهرستان ها در تابستان ۹۹ به نسبت مدت مشابه سال قبل به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و اوضاع کرونایی اقتصاد ایران نیز سبب شده تا امکان خانه دار شدن بسیاری از هموطنان کاهش یافته و در مقابل، اجاره بها مسکن نیز روند صعودی پیدا کند.

افزایش اجاره بها در مناطق ۲۲ گانه تهران به گونه ای است که برخی از مستاجران را به نقاط حاشیه ای شهر و شهرک های جدید اطراف پایتخت سوق داده است. دولت اخیرا اعلام کرد که وام ودیعه اجاره مسکن را به مستاجران واجد شرایط تهرانی، ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۳ درصد خواهد کرد.

با این حال، بعید است این طرح بتواند بخشی از مشکلات مستاجران را در روزگار کرونایی اقتصاد ایران در سال سخت ۹۹ که سال جهش تولید هم نامگذاری شده است، بکاهد. اخیرا خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که رهن اتاق یک تخته در پانسیون های زنانه تهران، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در سال است.

زندگی دختران مجرد تهرانی در پانسیون های بزرگ روند فزاینده دارد. ۱۲۴ پانسیون مردانه و زنانه در تهران وجود دارد که ساکنانش بین ۱۸ تا ۴۵ سال اکثرا هستند.

بر اساس این گزارش، رهن اتاق ۹ متر مربعی در یکی از پانسیون های زنانه در منطقه سعادت آباد در محدوده شهرداری منطقه ۲ تهران، ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. در همین خوابگاه زنانه سعادت آباد، قیمت اجاره یک اتاق ۳ تخته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و رهن آن، ۵ میلیون تومان است.

در واقع قیمت اجاره در اتاق های مشارکتی، کم تر است از اتاق های انفرادی. نرخ کرایه اتاق ۴ تخته در خوابگاهی در محدوده میدان آرژانتین تهران نیز حدود ۸۰۰ هرار تومان در ماه اعلام شده است. اجاره مسکن در برخی از شهرهای بزرگ ایران نیز در ماه های اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت دلار از ۱۵۰۰۰ تومان به حوالی ۲۴۰۰۰ تومان، سبب افزایش قیمت کالا ها و خدمات در ایران امروز شده است. شاخص قیمت مصرف کننده، قیمت اجاره خانه در تیرماه ۹۹ در ایران، نسبت به سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

افزایش اجاره رهن و اجاره اتاق و خانه در نقاط ۲۲ گانه شهر تهران در حالی انجام می شود که حداقل حقوق کارگران در سال ۱۳۹۹ کم تر از ۳۵ درصد افزایش یافت. در حالی که شاهد رشد قیمتی بیش از ۱۰۰ درصد در خرید کالا و خدمات در کشور هستیم.

قیمت رهن و اجاره مسکن در تهران در حالی در سال ۹۹ روند صعودی داشته و همچنان خود را با صعود قیمت ارز همراه کرده است که طبق گزارش شورای شهر تهران، ۳۳۰۰۰ بنا از مجموعه ده ها هزار بنای تهران، نا ایمن است و وضعیت مسکن در بافت های فرسوده پایتخت، اسفناک است. صدها مورد از بناهای غیر ایمن شهر تهران، درمناطق ثروتمند نشین ۳ گانه (۱ و ۲و ۳) است.

افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن در تهران و ۳۱ استان کشور در سال های اخیر در کنار افزایش بیکاری و رکود تورمی سبب شده تا شاهد افزایش نرخ طلاق، کاهش ازدواج و افزایش سن جمعیت ایران باشیم. ایران بیش از ۱۴ میلیون مجرد زیر ۴۰ سال دارد که هر سال به این رقم افزوده می شود. تا ۲۵ سال آینده، ایران، پیر ترین کشور جهان خواهد بود. بحران جمعیت، مهم ترین چالش در مدیریت پدافند غیرعامل ایران است.

قیمت رهن و اجاره پانسیون دخترانه در تهران
قیمت رهن و اجاره پانسیون دخترانه در تهران در مناطق ۲۲ گانه تهران در سال ۹۹ صعودی بوده است

مشکلات اقتصادی ، تاب آوری ایرانیان را کاهش داده و تمایل به ازدواج و فرزندآوری را نزولی کرده است. احتمالا تا ۲ دهه آینده، ایران نیز مثل سوئد (یکی از پایتخت های مجردهای اروپا)، با تعداد زیادی خانواده های سلولی تک نفره و دو نفره مواجه شود.

رزرو خوابگاه‌های دخترانه ارزان قیمت در تهران به صورت روزانه و ماهانه از طریق اپلیکیشن های اجاره  خانه، فرصتی برای پیدا کردن خوابگاه‌ها و پانسیون‌های دخترانه در کلانشهر تهران است.
تعیین سقف برای پیشگری از رشد اجاره بهای مسکن در تهران، هنوز جوابگوی مشکلات مستاجران نبوده است. در این بین، مستاجران مجرد، همچون مستاجران متاهل، در معرض آسیب هستند. تعیین سقف برای رهن و اجاره در تهران، زمینه را برای امضاء قراردادهای زیر زمینی رهن و اجاره مسکن فراهم می‌کند. از بعضی از نقاط شهر خبر می رسد که گاها یک خانه با چند اتاق به ۲ خانواده اجاره داده شده است. پشت بام خوابی را نیز باید به داستان تراژدیک مسکن و اجاره مسکن در ایران اضافه کرد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود