روش جلوگیری از بیدزدگی لباس ؛ با حشرات موذی در کمد لباسمان چه کنیم؟

روش جلوگیری از بیدزدگی لباس ؛ با حشرات موذی در کمد لباسمان چه کنیم؟

با مشاهده بید یا شاپرک در کمد لباس چه می کنید؟ چطور از شر این حشرات موذی در لابه‌لای لباس هایمان خلاص شویم؟ با چند ترفند کوچکی که به شما می آموزیم، می توانید کلا از شر هر چه حشره موذی مثل بید است نجات پیدا کنید.

حتما همه شما خیلی خوب با شاپرک ها آشنا هستید؛ حشراتی بی آزار شبیه به پروانه که نه گاز می گیرند ، نه ویز ویز می کنند و نه شما را می گزند. به گفته ویکی پدیا، بیدها یا شاپرک ‌ها گروهی از حشرات مرتبط با پروانه هستند که در رده زیستی lepidopterans قرار می‌ گیرند.

تصور می‌شود بیدها به ۱۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار گونه مختلف باشند که تعداد بسیار زیادی از آنان هنوز کشف نشده اند. بیدها بیشتر حشراتی شب‌زی هستند، ولی برخی از گونه‌ های آنها در روز فعالیت می‌کنند. تفاوت اساسی میان پروانه‌ها و بیدها وجود ندارد و دانشمندان در دسته‌بندی آنان هنوز تردید دارند.

با این که این حشرات کاری با ما انسان ها ندارند اما وقتی یکی دو تا از آنها در دور و اطراف کمد لباس شما پرواز کنند، دیگر لباس های ما از دست آنها در امان نیستند. هنگامی که درب کشوهای کمد را باز می کنید تا لباس مورد علاقه تان را بپوشید، با مشاهده سوراخ های ریز در پشت و روی لباستان که ماحصل زحمت شاپرک و بیدهای ظاهرا بی آزار است، بدون شک، اصلا خوشحال که نمی شوید هیچ، کلی هم کلافه و عصبانی می شوید. اما جای نگرانی نیست زیرا شما می توانید به راحتی از دست آنها خلاص شوید.

در این مطلب روزیاتو، راهنمای گام به گام برای داشتن خانه و کمدی عاری از بید یا شاپرک را خواهید خواند.

انواع بید

در بیشتر خانه ها دو نوع مختلف از بید یا شاپرک وجود دارد: یک نوع آنها در نزدیک آشپزخانه و کابینت هاست و نوع دیگر در کمد لباس شما زندگی می کند.

این توصیف برای درک دو نوع مختلف از بیدها بود و در واقع به خوبی نشان می دهد که آنها به چه نوع غذایی علاقه مند هستند یا در چه مکان هایی از خانه زندگی می کنند. بیدهایی که در کابینت های آشپزخانه لانه کرده اند بیشتر عاشق غلات صبحانه، بیسکوییت، برنج و دیگر غذاهایی هستند که مدت های طولانی ذخیره می کنید . بیدهایی که لباس می خورند مجذوب پارچه هایی می شوند که الیاف طبیعی مانند کتان، پنبه، پشم، ابریشم یا پر دارند. این موجودات فارغ از سوراخ هایی که در لباس شما ایجاد می کنند می توانند پشت فیبر ئنهان شده و فضولاتی به شکل دانه شن از خودشان بر جای گذارند.

بیدهای لباس

وقتی شما بید لباس در خانه دارید، باید کشوهای کمد را از لباس خالی کنید و همه آنها را به خوبی شست و شو دهید. حتما از دمایی استفاده کنید که روی برچسب لباس نوشته است. تا جایی که امکان دارد، لباس ها را با سشوار خشک کنید. با این روش، شما تخم ها یا لاروهای احتمالی که روی لباس جا مانده است را خواهید کشت.

خشکشویی لباس ها گزینه دیگر است. مرحله بعد این است که کمد و کشوی لباس ها را با جاروبرقی جارو کنید. نظافت فرش، موکت و مبلمان های موجود در همان اتاق نیز فراموش نشود. وقتی کار جاروبرقی تمام شد، باید کیسه جاروبرقی را دور بیندازید زیرا ممکن است تخم بیدها در آن وجود داشته باشد و همان جا لانه کنند. در مرحله آخر نیز با استفاده از یک دستمال مرطوب یا نم دار کشوها و کمد خالی را دستمال بکشید و تمیز کنید.

حالا سؤال این است: چطور مطمئن شوید که دیگر بیدهای موذی سر و کله شان پیدا نمی شود و به طور کامل از بین رفته اند؟ برای یافتن پاسخ، ادامه مطلب را بخوانید.

روغن های اسانس

بیدها از اسانس های روغنی که از چوب سدر تهیه شده اند متنفر هستند. ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر بید و امحا کردن همیشگی آنها در آینده این است که چند تکه از لباس های خود را برداشته و روی آنها روغن سدر بپاشید و سپس آنها را در کف کشو یا کمد بگذارید. لاروهای بید بدون شک از این اسانس نفرت دارند. شما می توانید بیدها را با استفاده از اسانس هایی مانند اسطوخودوس، رزماری، توتون و کافور نیز فراری دهید.

  • نکته: اسانس های روغنی در عطاری ها، داروخانه ها یا فروشگاه های زنجیره ای قابل خریداری هستند.

گزینه دیگر قرار دادن توپ ضدبید یا نفتالین در کمد لباس یا کابینت ها است. توپ های ضدبید حاوی موادی شیمیایی خاصی هستند که به سرعت تبخیر می شوند و از نظر بیدها بسیار نامطبوع و منزجرکننده اند. این توپ ها معمولا حاوی کافور و نفتالین هستند و بیشتر به همین عنوان در بازار به فروش می رسند. این روزها، توپ های ضدبید را بیشتر از پارادکلروبنزن می سازند.

نظافت مرتب

در آخر، لازم است بگوییم که حتی اگر بیدها را فراری دادید و اثری از آنها نیست، باید به طور مرتب کمد و کابینت ها را تمیز کنید. این مناطق باید همیشه کاملا تمیز و بدون گرد و خاک، فیبر یا براده چوب باشد تا این موجودات موذی دیگر فکر بازگشت به خانه شما و اتراق کردن به سرشان نزند.

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

ترفندهایی با برنج : یک پیمانه برنج در کمد بگذارید و تاثیر شگفت انگیزش را ببینید

۱۰ ترفند برای مرتب کردن کمد لباس‌ها؛ کم اما هوشمندانه خرید کنید

آموزش روش درست آویختن شلوار پارچه ای از چوب لباسی برای پیشگیری از لیز خوردن

منبع: tips-and-tricks
بدون نظر

ورود