آنچه درباره سهام «فولاد» و «فملی» باید بدانیم؛ داستان لیدرهای شاخص ساز

آنچه درباره سهام «فولاد» و «فملی» باید بدانیم؛ داستان لیدرهای شاخص ساز

فولاد و فملی ۲ سهم شاخص ساز و مهم بازار بورس ایران هستند که در هفته های اخیر با رشد خوبی همراه شده و از اواخر تیر تا امروز ۸ مرداد ۹۹، روند نزولی پیدا کرده است و در صف های فروش میلیونی، قفل شده اند.

به نظر می رسد، شاخص کل بورس ایران که در ۵ ماهه نخست سال ۹۹، بیش از ۲۶۰ درصد رشد کرده است و قصد ورود به کانال ۲ میلیون واحدی دارد، نیاز به پولبک داشته باشد که این پولبک در یک هفته اخیر صورت گرفته و شاخص کل به حوالی ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد بازگشته است. از دقایق پایانی معاملات بورس امروز ایران، شاهد جمع شدن صف فروش برخی از سهام همچون فولاد بودیم.

صف فروش ۱۲۰ میلیونی ظرف ۱ ساعت جمع شد و به نظر میرسد هم باید منتظر بازگشت طوفانی فولاد به روند صعودی باشیم در هفته های بعدی مرداد و هم آماده ورود شاخص کل به کانال ۲ میلیون واحدی. اوضاع برای فملی هم که از سهام صندوق etf است، به همین منوال است. بازگشت فملی قطعی است و نگرانی ندارد. اگر سهامدار فولاد و فملی هستید، همچنان سهامداری کنید. در ادامه، نگاهی تابلوخوانی وار داریم به معاملات امروز فولاد و فملی و درس هایی که تابلو می دهد.

فولاد و فملی
تابلو معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان در ساعت ۱۱:۴۳ دقیقه را مشاهده می کنید.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، فولاد که امروز از اول وقت، صف فروش میلیونی بود، ساعت ۱۱:۴۳ صف آن به ۵۶ میلیون کاهش یافت. ۹۰ درصد فروش فولاد توسط حقیقی ها خریداری شد. قدرت خریدار امروز بیشتر از قدرت فروشنده در فولاد نبود. اما تعداد خریداران حقیقی ۸۲۰۰۰ نفر در مقابل ۳۳۰۰۰ فروشنده بود.

فولاد و فملی
تابلو معاملات فولاد در ساعت ۱۱:۵۸ دقیقه را مشاهده می کنید

در نیم ساعت مانده به پایان معاملات امروز ۸ مرداد ۹۹، صف فروش فولاد از ۱۲۰ میلیون به ۸ میلیون کاهش یافت. باز قدرت خریدار بیشتر از قدرت فروشنده بود. تعداد فروشنده ها نیز به زیر ۵۰۰ کد کاهش یافت.

فولاد و فملی
تابلو معاملاتی فولاد ساعت ۱۲:۰۷ دقیقه را مشاهده میکنید

۲۳ دقیقه مانده به پایان زمان رسمی معاملات امروز ۸ مرداد ۹۹، فولاد مبارکه صف فروشش جمع شد و از ۱۹۶۸ تومان که منفی ۵ بود تا حوالی ۲۰۰۰ تومان بالا آمد. جمع شده صف فروش میلیونی فولاد در پایان ساعات معاملات ۴ شنبه نشان دهنده این واقعیت است که به روزهای پایانی اصلاح فولاد نزدیک شدیم.

فولاد و فملی
تکنیکال فولاد را مشاهده می کنید. سهم، اهداف بالایی دارد و سهامداری توصیه می شود

امروز بیش از ۸۱۰۰۰ حقیقی، خریدار بیش از نیم میلیارد قطعه سهم فولاد بودند. فولاد ۲۰۹ میلیارد قطعه سهم است که امروز بیش از ۵۰۰ میلیون سهمش توسط حقیقی های بازار خریداری شد. نوع سفارش های خرید و فروش فولاد امروز نشان داد که خریداران، منتظر ۱۰ تا ۴۰ درصد سود در چند هفته آینده نیستند و بالای ۱۰۰ درصد سود انتظار دارند تا پایان تابستان امسال. لذا فولاد نگرانی ندارد و باید منتظر خداحافظی با قیمت های زیر ۲۰۰۰ تومان در این سهم پر بنیاد باشیم.

فولاد و فملی
تابلو معاملاتی فملی در ۸ مرداد ۹۹

فملی که نماد شرکت ملی صنایع مس ایران است، یکی از سهام لیدر و شاخص ساز بازار در ماه های اخیر بود. در روز ۴ شنبه ۸ مرداد ۹۹، از سهامی بود که با صف فروش میلیونی که تا لحظات آخر نیز جمع نشد، تاثیر بالایی در منفی ۳۸۰۰۰ واحد شاخص کل تا ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ایفا کرد.

امروز فملی روی ۳۱۷۴ تومان صف فروش میلیونی بود و ۶۰ میلیون صف فروش ماند. ۶۸ فروش امروز را حقیقی جمع کرد و ۳۲ درصد نیز حقوقی. نوع معاملات فملی هم نشان می داد که به پایان اصلاح این سهم نزدیک شده ایم. امروز حتی به اندازه میانگین حجم ماهانه نیز سهم فروخته نشد. فملی، ۱۰۱ میلیارد قطعه سهم است و امروز یک دهم درصد کل فملی، معامله شد. نکته جالب این است که قدرت فروشنده، بیشتر از خریدار بود.

فولاد و فملی
تکنیکال فملی را مشاهده میکنید که تا ۶۵۰۰ تومان راه سختی در پیش ندارد

۹۹۹۹ نفر فروشنده و بیش از ۲۹۸۰۰ نفر خریدار حقیقی. فملی از خوب های بازار برای سهامداری بلند مدت است. فملی در پایان اصلاح است و باید بزودی شاهد بازگشت سهم به مدار صعودی، همراه با تداوم روند صعودی شاخص کل به منظور عبور از مقاومت ۲ میلیون واحدی باشیم.

فولاد و فملی
ترکیب سهامداران عمده فملی نشان می دهد که شاهد تغیر خاصی در خرید و فروش سهامداران بالای ۱ درصد این سهم بنیادی، نبودیم.

دقت کنید که ۲۸ سال طول کشید که منحنی شاخص کل بورس ایران، سقف کانال خود را شکسته و وارد کانال دوم شود. سقف کانال دوم نیز ظرف ۱۰ ماه شکسته شد و اکنون با سرعت به سمت فتح سقف کانال سوم که ۸ میلیون واحد است در حرکتیم و انشاله در سال ۱۴۰۱ شمسی و حتی زودتر، این سقف، شکسته شود. بورس طبق فاند، محکوم به صعود است و باید سهام آس جا مانده از رشد در قیمت آس با صبر خوب در پرتفو بلند مدتی خریداری شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۲ نظر

ورود

  • فرزاد مرداد ۸, ۱۳۹۹

    درود استاد ما که به فنا رفتیم این چند روز بد جور تو ضرر هستیم بیشتر سرمایه ما فولاد و فملی تشکیل میده بنظر شما شنبه فولاد و فملی برمیگردن ؟؟

    • علی زمانی مرداد ۸, ۱۳۹۹

      لنگ فردا صبح و پس فردا شب نباشید
      سهام عالی نامبرده، سهامداری بلند مدت می طلبد که سود ممتاز کسب کنید

    • کاظمی آبان ۱۱, ۱۳۹۹

      بیشتر کسانی که اطراف من هستن در ضرر هستن.پیشنهاد شما نگهداری؟؟

  • هادی مرداد ۸, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی عزیز… ممنون ، مثل همیشه بینظیر بود و لذت بردیم واقعا ?????????

  • صبا مرداد ۸, ۱۳۹۹

    قدرت خریدار امروز بیشتر از قدرت فروشنده در فولاد بود.
    امروز یک دهم درصد کل فملی، معامله شد. نکته جالب این است که قدرت خریدار، بیشتر از فروشنده بود.

    قدرت فروشنده امروز در هر دو سهم بیشتر از قدرت خریدار بود
    ۴۱۴۰۰۰۰۰۰/۳۴۰۰۰ =۱۲۱۷۶ قدرت فروشنده حقیقی در فولاد
    ۵۲۲۰۰۰۰۰۰/۸۲۸۰۰=۶۳۰۴ قدرت خریدار حقیقی در فولاد

    فملی هم همینطور…..

  • fereshteh مرداد ۹, ۱۳۹۹

    جناب زمانی عزیز خیلی خیلی ممنون بابت نوشته های شما و تحلیل هاتون که باعث دلگرمی و امید به آینده بورس است

  • کاظمی آبان ۱۰, ۱۳۹۹

    سلام و عرض ادب
    بعد از گذشت چند ماه الان تحلیل شما از این دو سهام بزرگ چیه؟
    افت عجیبی کردن که هیچ کس فکرشو نمیکرد

    • علی زمانی آبان ۱۰, ۱۳۹۹

      افت دستوری و مصنوعی بازار، بزودی تمام میشود. فملی و فولاد در این قیمت ها، به رویا شبیه است