فعالیت ۲۰ هزار هیات مذهبی و ۷۰۰۰ مداح تهرانی در محرم امسال

فعالیت ۲۰ هزار هیات مذهبی و ۷۰۰۰ مداح تهرانی در محرم امسال

تعداد مداحان و هیات های مذهبی در تهران سال به سال در حال افزایش است. در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و هم‌چنین شهرستان های استان تهران، ده ها هزار هیات مذهبی و هزاران مداح اهل بیت عصمت و طهارت فعالیت دارند که شماری از آن ها، اطلاعات فعالیت خود را در سامانه طوبی وابسته به تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد، ثبت کرده اند.

افرادی که اطلاعات خود را در سامانه طوبی ثبت می کنند، از حمایت های مادی و معنوی مرکز تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بهره مند خواهند شد. طبق اعلام مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در تیر ماه سال ۱۳۹۶، یعنی حدود ۳ سال پیش، بیش از۱۹۰۰۰ هیات مذهبی و قریب به ۷ هزار مداح و شاعر آئینی، در سامانه طوبی به نشانی: http://tooba.tdm-ido.ir ثبت نام شده اند.

مداحان در سامانه طوبی، سطح بندی می شوند و به ۴ سطح: پیرغلامان، ستایشگران، ذاکران و مداحان اهل بیت تقسیم بندی و برای آن ها کارت شناسایی صادر می شود. در ایران در سال ۱۳۹۴، بیش از ۸۰ هزار هیات مذهبی و ۵۵۰۰۰ مداح فعالیت داشتند که این رقم احتمالا تا به امروز چند برابر افزایش یافته است.

تعداد مداحان کشور
تصویر ایندکس سایت سامانه طوبی سازمان تبلیغات اسلامی برای ثبت نام مداحان و هیات های مذهبی سراسر کشور

در تهران، بیش از ۴۰ انجمن اسلامی و بیش از ۱۶۰ کانون تبلیغی مذهبی وجود دارد. هنوز بخش قابل توجهی از هیات های مذهبی و مداحان تهران، اطلاعات خود را در سامانه طوبی ثبت نکرده اند. دریافت مجوز فعالیت هیات های مذهبی و مداحان، منوط به ثبت نام در سامانه طوبی می باشد.

بعضی از مداحان در نقاط مختلف پایتخت در ایام شهادت سالار شهیدان (ع)، درآمدهای هنگفتی دارند که همواره افکار عمومی را نسبت به گردش مالی این افراد، حساس می کند. بعضی از رسانه ها، از موضوع « حق قدم» مداح و پامنبری ها به عنوان یکی از بندهای قرارداد تیم مداح با هیات های مذهبی در نقاط خاص خبر داده اند. موضوعی که به نظر می رسد گر چه قابلیت تعمیم به اکثر مداحان را ندارند، اما به هر حال، خبر از گردش مالی قابل توجه فعالیت های مذهبی در ایام محرم و صفر دارد.

واکنش مجید بنی فاطمه از مداحان معروف  تهران به درآمد میلیاردی اش را در این ویدیو نگاه کنید.

به نظر می رسد مساله فرار مالیاتی، یکی از مسائلی باشد که در قراردادها یا توافقات بین مداحان و مسئولان مراسم مذهبی در نقاط مختلف شهر در ایام خاص، قابل بررسی است.

به هر حال، نوع اشعار و فعالیت و استایل و تیپ و کسب و کار بعضی از افرادی که به صورت رسمی یا غیر رسمی در این حوزه ها فعالیت دارند، همواره زیر نظر رسانه ها و افکار عمومی قرار داشته و رهبری و مراجع و مسئولان فرهنگی و هنری کشور نیز نسبت به ساماندهی فعالیت این مجموعه ها، از جنبه های کیفی و کمی، تذکراتی داده اند که امیدواریم به آن توجه شود.

در ایام محرم سال ۱۳۹۹ شمسی که در هفته های آینده است، بخاطر ویروس کرونا، شاهد محدود شدن برگزاری مراسمات عزاداری یا برگزاری آن ها طبق پروتکل اعلامی ستاد مبارزه با کرونا خواهیم بود که بزودی اعلام می شود.

در ایام محرم امسال، با توجه به کشته شدن بیش از ۲۰۰ هموطن نازنین در روز، نذر ماسک و تبلیغ ماسک زدن و رعایت پروتکل های بهداشتی ، مهم ترین وظیفه هیات های مذهبی و مداحان اهل بیت است تا جامعه در کنار یادآوری حماسه حسینی، از مهم ترین موضوع بهداشتی و فرهنگی امروز ایرانیان که به سلامت عمومی مرتبط است، غافل نشوند.

امسال پس از چند سال، راهپیمایی میلیونی اربعین با حضور زائران کشورهای مختلف جهان در مسیر نجف به کربلا برگزار نمی شود. راهپیمایی سالانه اربعین، بزرگ ترین راهپیمایی غیر سازمان یافته در جهان است که با حضور میلیونی زائران حسینی از ده ها ملیت برگزار میشود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • ناشناس مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

    اینجاست که صادق هدایت بزرگ می فرماید :
    ورزشکار چهار گوشه زمین را می بوسد .

  • سامی تیر ۲۳, ۱۴۰۲

    خاک بر سرت که پول میگیری